در 328 هزار هکتار زمین مواد مخدر کشت می شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۵    ۱۳۹۷/۱/۲۲ کد خبر: 149671 منبع: پرینت

مجلس سنا در پیوند با افزایش کشت قاچاق مواد مخدر و تعداد معتادها در کشور، وزیر مبارزه با مواد مخدر، معین وزارت صحت و فرمانده پولیس کابل استجواب کرد.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر در نشست استجوابیه روز سه شنبه 21 حمل 97 مجلس سنا گفت: در 24 ولایت کشور در 328 هزار هکتار زمین مواد مخدر کشت می شود و سالانه حدود 9 هزار متریک تن تولید می گردد که 50 درصد آن در ولایت هلمند کشت می شود و افغانستان نمی تواند به تنهایی در برابر این معضل جهانی موفق شود بلکه به همکاری صادقانه شرکای بین المللی نیاز است.

عظیمی بیان کرده است که حدود 100 مرکز تداوی برای مداوای 40 هزار معتاد در یکسال وجود دارد درحالیکه بیش ازیک اعشاریه پنج میلیون معتاد به تداوی نیاز دارند که به هیچ عنوان بسنده نبوده و به ظرفیت های بیشتری نیاز است.

احمد جان نعیم معین پلان و پالیسی وزارت صحت عامه، فقر، نبود امنیت مطمین، کمبود شغل، دسترسی آسان به مواد مخدر را ازعوامل عمده اعتیاد در کشور عنوان نموده و گفت تنها درکابل حدود 300 هزار معتاد به مواد مخدر وجود دارند و ظرفیت این وزارت بخاطرمداوای معتادان به مراتب کمتر است و باید بخاطر حل بنیادی این معضل اجتماعی از سوی حکومت تدابیر مقتضی اتخاذ شود.

وی در مورد افزایش شمار معتادان درکابل نیز گفت که براساس آمارها هم اکنون 300 هزار معتاد در شهر کابل زندگی می‌کنند و وزارت صحت فقط از هر صد نفر معتاد ظرفیت تداوی 10 نفر معتاد را دارد.

نعیم گفت در کل وزارت صحت عامه سالانه ظرفیت تداوی بیشتر از 40 هزار معتاد را درسراسر کشور داشته و بخاطر مداوای معتادین، معیاد تداوی را از 90 روز به نصف کاهش داده تا تعداد بیشتر معتادین تحت تداوی قرارگیرند.

پاسوال محمد داوود امین سرپرست قوماندانی زون 101 آسمایی کابل خاطر نشان ساخت که منسوبین این قوماندانی طی یک ماه درجریان عملیات‌ها 243 مظنون فروش مواد مخدر را دستگیر و 1345 معتاد را ازمناطق مختلف جمع آوری و به تداوی سوق نموده و برای جمع آوری بیشتر آنان مشکلی نیست اما محل بودباش مناسب برای آنان موجود نمی باشد.

گفتنی است که اظهار ناتوانی مقام های مسوول در رابطه با افزایش کشت قاچاق مواد مخدر درحالی است که افزایش شمارمعتادان در سطح شهرها مشکلات زیادی را برای سایر شهروندان بوجود آورده است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سنا
وزیرمبارزه با مواد مخدر
نظرات بینندگان:

>>>   اگر قرار بر این میبود که در افغانستان مرض چیچک می آمد و داکتران خارچی مردم را واکسین میکردند و تعداد مریضان چیچک به صد ها هزار نفر میرسید.مردم چه میکردند؟
هیچکس دیگر واکسین نمیکرد و داکتر ها را زده زده از افغانستان بیرون میکردند.
حالی زمانی که شانزده سال پیش در افغانستان وزارت مبارزه علیه مواد مخدره تاسیس شد،در افغانستان صد تن مواد مخدره کشت نمیشد.حالا کشت آن به نه هزار تن ارتفاع پیدا کرده است.
آیا مسؤلین وزارت مبارزه علیه مواد مخدره شرم و حیا ندارند که هنوز هم در جلسات می آیند و جواب میدهند؟
آیا مردم و ملا های افغانستان اینقدر بیغیرت شده اند که در عوضی که دسته جمعی بروند و کشت ابن مواد زهری را که خود و اولاد هایشان را به نابودی میکشد با یک دانه گوگرد حریق کنند،می آیند و به حرف های این مسؤلین بی مسؤلیت گوش میدهند؟
در اثر رقص یک خواننده در تلویزیون هیچ کسی تلف نمیشود و کشته نمیشود،اما در اثر مواد مخدره میلیون نفر معتاد میشود و به مرگ تدریجی میمیرد.

>>>   همین پولیس خدمتگار است که مواد را بر ای تمام مشتریان پل سوخته آماده میسازد

>>>   در قانون طب کشور های دگر وقایه را بهتر از تداوی تعریف نموده اما در افغانستان برای تداوی آمادگی گرفته میشود این خود نشان میدهد که تصمیم برای وقایه وجود ندارد و این ها هم نمیخواهند که وقایه کنند. این پدیده شوم از کجا آمد ؟ برای اولین بار در کدام ولسوالی کشت شد؟ کیها این مواد را جمع آوری کرد ؟ و کیها فروخت ؟ و کیها خرید ؟ اولین وزیر مبارزه علیه مواد ومخدر در افغانستان که بود ؟ چه دست آورد دارد ؟ فرزند کیها به این پدیده کشنده دچار گردیده ؟ و کیها با این پدیده مرگبار دست و پنجه نرم میکند ؟ فعلا کیها مواد آماده میکنند ؟و پول این مواد به کجا و توسط کیها به مصرف میرسد ؟ بالاخره از که باید پرسیده شود ؟ فعلا در کجا این مواد کشت میشود؟ بیاید از همین مردم و از همین زمین داران بپرسیم که در کدام حدیث و در کدام قرآن کشت و حاصل این زرع نجس را اجازه داده و به کدام حق خود را مسلمان قلمداد میکنند اولین سوال را از کرزی میپرسیم که برادرت احمد ولی کرزی و دگرش محمود کرزی چه سروکار با مواد مخدر دارد ؟ کرزی مجبور است که جواب دهد باید روزانه هر انسان واقعی یک سوال دراین مورد از کرزی داشته باشد این سوال باید تا وقتی ادامه داشته باشد که کرزی مجبورا به یک کنفرانس بیاید و تمام جنایت خانواده اش را که درحق مردم افغانستان کرده جواب بگوید. همین سوال را از وزیر مبارزه علیه مواد مخدر میکنیم که وظیفه اش چه بوده چه کرده؟ به جوانان که در این پدیده خونبار دچارگردیده جواب بگوید بعد از جنرال باز مخمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر میپرسیم که بزرگ ترین قاچاقبر و فروشنده مواد مخدر افغانستان را به کدام حق از زندان پل چرخی به قندهار انتقال داده و بعد از گرفتن ده ملیون دالربه پاکستان فرستادی ؟ و امروز دست به دامن عطا محمد نور انداخته ای تا از حساب دادن در امان باشی. اگر این مبارزه را از همین دقیقه آغاز نکنیم برای یک ساعت بعد دیر خواهد بود؟ از مردم هلمند بپرسید که برای این جوانان و خانوداده های شان چه جواب دارد ؟چرا مردم هلمند به این اندازه بی عزت شده اند که تاریخ افغانستان را در جهان روسیاه کرده است کشت تریاک در هلمند با خون فرزندان افغانستان آبیاری میگردد ؟ از نمایندگان هلمند بپرسیم که در پارلما ن چه میکنند ؟ از کشت ؛قاچاق مواد مخدر حمایت میکنند ؟ یا بر علیه این پدیده مهلک و ننگبار مبارزه میکند ؟ اگر مبارزه میکند تا بحال چرا زمین های هلمند از این مزرعه شرم آور پاک نگردیده ؟ اگر حمایت میکند پس چرا در پارلمان رسمی به کشیدن این دود حرام شهوت ران آغاز نمیکنند تا دگر جوانان هم نیرو گرفته و با جرآت از زیر پول بر آمده و در پار لمان اشتراک کنند ؟ و دگر احساس حقارت نداشته باشند. در اخیر پیام به وزیر مبارزه علیه مواد مخدر میگویم یا استعفا کن یا تمام موضوعات را دریک کنفرانس مطبوعاتی برای مردم افغانستان بیان کو که چرا امادگی برای وقایه این پدیده مرگبار را نداری ؟ یا باید خودت با تمام خانواده ات به اغوش گرم این پدیده را پذیرفته و امادگی بگیری تا از حالت فرزندان این سرزمین با خبر شوید مردم دست به کار شوید ورنه تباه خواهید شد.
از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است