طرح چهار نفره شدن موترهای سواری منصفانه نیست
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۹    ۱۳۹۷/۱/۲۱ کد خبر: 149614 منبع: پرینت

طرح چهار نفره شدن سواری موترهای تیزرفتار شهری "منصفانه" نیست.

کاهش سواری‌ های موترهای تیزرفتار شهری از 5 نفر به 4 نفر کار نیک و پسندیده است اما تطبیق و عملی شدن آن به نظر من مشکل دارد. در طرح کنونی صدمه‌ی اصلی را راننده و مالک موتر می‌ بیند ولی مستهلکین و سواری ها ضمن بدست آوردن یک سهولت چیزی از دست نمی‌ دهند.

حالا هر موتر شهری تیزرفتار سه سواری را در سیت عقبی موتر سوار می‌نشانند و دو نفر دیگر را نیز در سیت پیش‌ رو از هر نفر برای یک مسیر 20 افغانی اخذ می‌ گردد که مجموعا 100 افغانی می‌ شود. هر راننده در یک روز 10 تا 15 بار سفر یک طرفه‌ی یک مسیر مشخص را طی می‌ کند که پیداوار ناخالص روزانه‌ی این راننده‌ ها از یک هزار تا یک هزار و پنجصد افغانی است.

مواد سوخت، عوارض تخنیکی موتر، حق ترافیک و پولیس و جریمه‌ های ترافیکی را که از آن منفی کنیم مقداری خیلی اندک برای یک راننده بعنوان سود خالص باقی می‌ماند. در صورت طرح یک نفره شدن سیت پیش‌ روی عملی شود عاید و سود خالص هر راننده یا مالک موتر از 200 تا 300 افغانی کم می‌ شود. این امر سبب خواهد شد تا راننده‌ ها و مالکان موترهای تیز رفتار بجای کار کردن مسیرهای شهری به گرفتن سواری‌ های دربستی روی بیاورند و یا تغییر پیشه بدهند.

این مورد سبب کاهش شدید موترهای تیز رفتار شهری می‌ شود. کمبود این موترها مردم را با دشواری مواجه می‌ سازد و سبب خواهد شد تا خود مردم این اصل را بشکنند و شاید هم بدلیل مجبوریت حتی در جنگله‌ی موترها بالا شوند.

در صورت تطبیق شدن این طرح نه تنها زنان بلکه مردهای مانند من که رفت و آمدشان بیشترینه با همین موترها است نیز به خوبی سود خواهند برد اما تحمیل هزینه‌ی آن بگونه‌ی یک طرفه بالای راننده و مالک موتر نه منصفانه است و نه هم زمینه‌ی عملی شدن آن به گونه‌ی دراز مدت وجود دارد.

همین حالا نیز وقتی شما شام‌ ها در شهر قدم بزنید کمبود شدید موترهای شهری تیز رفتار را به خوبی می‌ توانید ببینید و در صورت پیاده شدن این طرح مشکل افزایش میابد اما از سوی دیگر ادامه‌ی آن قابل قبول نیست و باید راه درست و منصفانه‌ای برای آن جستجو گردد.

چیزی که به ذهن من می آید این است که کرایه‌ی هر سواری از 20 افغانی به 25 افغانی ازدیاد یابد. افزایش 5 افغانی برای فرد استفاده کننده زیاد دشوار نیست و در این صورت راننده نیز همان 100 افغانی را که از 5 سواری اخذ می‌کرد از 4 سواری به دست خواهد آورد اما چالش اصلی کم پیدا بودن سکه‌های 5 افغانیگی است که این طرح را با چالش مواجه می‌ سازد.

میرویس آریا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آریا
موترهای سواری
نظرات بینندگان:

>>>   موتر های تیز رفتار در تمام جهان بشمول دریور پنج سیت دارد و پنج کمربند ایمنی بشمول دریور.
بنأ هیچ دریوری حق ندارد از چهار مسافر زیادتر در موتر بنشاند. زیرا این خلاف نورم ها امنیتی مسافران و خلاق قوانین ترافیکی در سراسر جهان است.
زیرا قوانین ترافیکی که یک قانون ستندرد جهانی است، باید در تمام کشور ها یکسان تطبیق شود.

>>>   آخر باید تغیر کند در هیج جای دنیای دو نفر در یک چوکی درست نیست تغیر یک چوکی و دو نفر حتمی است. این مشکل را کی بهتر از حکومت فعلی میداند. شما هر گپ کوچک کلان میسازد که ممکن نیست. که بخواهیم به یک روز میشود تغیر داد، اگر مشکل پسندی هم کنیم بالاخره تغیر کند.

>>>   کا ری خو بی است مشکل حل است
در سیت عقب سه نفر می نشینند هر سواری بیست افغا نی میپردازد مشود شصت 60 افغا نی .
فلهذا در سیت اولی فقط یک نفر سواری تنهایی راحت بشیند عوض چهل افغا نی سی 30 بپردازد اکثر همینطور شده هم است ده افغا نی دریور جوانمردی کند ده افغا نی کسی که در سیت پیش رو تنها لم زده راحت سفر میکند .
برو بخیر خلاص شد مسا له
خو شحا ل لغما نی

>>>   بسیار طرح خوب است ما حمایت میکنیم این ظلم است به افراد که ولا تشبه ګوسفندی مسافرت نکنند
رامین کابلی

>>>   باید همیشه پول مهم نباشد. اگر این طرح تطبیق دقیق شود حقوق شهروندی وحقوق خصوصی انسان در بخش سفر های درون شهری تامین میشود. البته کاش ترافیک یک فکری برای مسافرین پایه دان کشال موتر های بس هم نماید.
حداد

>>>   به نظر دهنده سوم!
دریور در سیت پیشروی یک خانم را مینشاند و از او هیچ پول نمیگیرد و به بهانه گیر تبدیل کردن،هرلحظه ران او را لمس خواهد کرد.
این را چه میگویی؟

>>>   تنها در افغانستان در سیت جلو دو نفر مینشیند. اگر پهلوی راننده تنها جا به یکنفر است.

>>>   خوب کرده!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است