نمودار تبعیض در نتایج کانکور دانشگاه های اردو و پولیس
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۷    ۱۳۹۷/۱/۲۰ کد خبر: 149579 منبع: پرینت

همه ساله شمار زیادی از جوانان با استعداد این سرزمین با نمرات بالا در پشت دروازه های مراکز تحصیلات عالی نظامی و امنیتی کشور ناکام و بی نتیجه می مانند تا در عوض گروهی دیگر با نمرات به مراتب پایین تر وارد این مراکز تحصیلی شوند.

جرم محروم شدگان هزاره بودنشان است و امتیاز راه یافتگان پشتون بودنشان حال در چنین ستم آبادی که روشن تر از این نمودار نمی توان وجود تبعیض را در جامعه ای تثبیت کرد ما متهم هستیم به مطالبه عدالت اضافی!

در روز چهارشنبه 14 مارس 2018 دو صدا در دو نقطه از جهان پیرامون یک موضوع بلند بود؛ نخست در ارگ ریاست جمهوری برنامه ای پر سر و صدا به مناسبت بیست و سومین سالیاد شهادت مزاری بزرگ تدارک دیده شده بود در آن برنامه معاون دوم رییس جمهور ادعا کرد حکومت در خط شهید مزاری (پرچمدار نهضت عدالتخواهی کشور) روان است.

صدای دوم از کنفرانسی بلند بود که به همت جمعی از عدالتخواهان در محل پارلمان انگلیس برگزار شده بود. این صدا مواردی از تبعیض سیستماتیک قومی علیه انسان هزاره را برشمرد که ناکامی و کامیابی داوطلبان براساس وابستگی های قومی و بدون در نظر گرفتن لیاقت و شایستگی شان در نتایج کانکور دانشگاه های نظامی و امنیتی افغانستان گوشه ای از وجود تبعیض و ستم قومی در افغانستان است.

با گذشت قریب به یک ماه از آن دو ادعا اکنون که نتایج کانکور مراکز تحصیلات عالی پولیس و اردو اعلام شده نوبت آن فرا رسیده است که همه نسبت خود را با این نمودار شرم آور تبعیض و تعصب تعیین کنند.

نخست حکومتی که منکر وجود تبعیض است بگوید فرق جوان دایکندی با جوان لغمانی در چیست که اولی با 234 نمره ناکام و بی نتیجه است و دومی با 159 نمره کامیاب و بانتیجه اعلام می شود؟

دوم توجیه گران حکومت و آنان که ادعا می کنند این حکومت در خط مزاری بزرگ روان است بفرمایند چنین نموداری از کامیابی ها و ناکامی ها در کجای اندیشه قهرمان نهضت عدالتخواهی کشور جای می گیرد؟

تعارف و تزویرکاری از پیش نخواهد برد تا این نمودار شرم آور تغییر نکند اعتراض علیه تبعیض ادامه خواهد داشت.


کانکور دانشگاه اردو دانشگاه پولیس تبعیض افغانستان

کانکور دانشگاه اردو دانشگاه پولیس تبعیض افغانستان



احمد بهزاد

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بهزاد
تبعیض نژادی
کانکور
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت فاشیستی و قوم پرست اوغانی هرچه میکند تا اوغانهارا آدم بسازد اما اوغانها با انسانیت حساست دارند.در هر جایکه دست حکومت برسد تبعیض و قوم پرستی میکند بخصوص در سرکوب اقوام غیر اوغانهیچ امکان ندارد که کسی از دایکندی و بامیان بیاید و بی نتیجه بماند اینها همه از جمله سرکوب هستندکه افغانستان را یکبار دیگر به نابودی و جنگ های داخلی سوق میدهد همه این جنایات توسط اوغان سازمان دهی میگردد.

>>>   ماشاالله!
هزاره ها معنی اصلی علم و دانش را نمیدانند.
هزاره ها در دوره بعد از امارات اسلامی افغانستان مساجد و دروس علوم دینی را فراموش کردند.
محمد رحیم هوتک

>>>   وکلای پارلمان باید خواستار تحقیق شوند.

>>>   اکر این واقعیت داشته باشد خیلی ننگین و شرم آور است ! و حکومت فوراٌ در مورد بررسی این موضوع اقدام کند و نتیجه را به آگاهی عامه برساند.

>>>   فرق بین نفر دایکوندی و لغمان زیاد است.
اگر سلاح در سر شانه هردوی شان باشد و صاحب منصب از آنها بپرسد که در سر شانه تان چیست؟
نفر دایکوندی جواب میدهد:در سرشانیم آپه فاطمه است.
نفر لغمان جواب میدهد: زما په شانه باندی د خپری مور دی.

>>>   دروغ از خود حد دارد شرم کنید او قوم ....- باید تمام امتیازات صرف به قوم هزاره باشد اگر هزاره شامل نشد باز تعصب است قوم پرستی است ای طایفه نمرود به هیچ دلیل قناعت ندارد در تمام قشله های عسکری بروید افسران ان همه هزاره است بروید در وزارت داخله باور به خدا کنید ۵۰ فیصد هزاره ۱۰ فیصد پشتون نیست در قوای هوایی همه پیلوتان یا هزاره یا بدخشی یا پنجشیری صاحب منصب هزاره حتی در پکتیا وگردیز است مزار دایکندی بامیان سرپل میمنه قندوز همه افسران ان هزاره بدخشی یا پنجشیری است امروز کم ترین جوانانیکه در اردو امنیت و پولیس شامل است حتی به صفر میرسد پشتون است باز هزاره کجا وفاداری به ای وطن دارند همه همه جاسوس اند اینها صرف منافع ....را بالاتر از افغانستان می شمارند وطن اول اینها ایران است وطن دوم شان افغانستان

>>>   ننګرهار را با دایکندی مقایسه میکنی؟ هر چه به شمار است!

>>>   مرگ به تعبیض نژادی وآورنده گان این تبعیض

>>>   باید کسانی مانند چنرال اقبال علی نادری (معاون تعلیمات پرسونل وزارت دفاع ملی) که از نام هزاره به این مقام رسیده است به دار آویخته شود که چرا نمی توانی حق را به حق دار برسانی.

>>>   شرم است بر خلیلی و امثالش که چوکره غنی واری انسان مریض و متعصب شده اند .مغز متعفن دوم جهان جز بد بختی چیزی دیگری ببار نخواهد اورد چون غنی اصلا د ن ا اش از تعصب متشکل است .

>>>   چوکی شورای صلح دربدل همین برای خلیلی صاحب داده شده

>>>   اینکه هزاره ها واقعا سطح دانش شان نسبت به دیگران بلند است هیچ شک وتردیدی نیست کاملا واقعیت است

>>>   شاید سهمیه برادران هزاره تکمیل شده بوده واینها اضافه شده اند یا شاید مانند پوهنتون های دولتی انتخاب درست صورت نگرفته باشد امکان ندارد چنین تبعیضی صورت گرفته باشد
ر

>>>   راه نجات انفجار وانتحار است.
جوانان هزاره در افغانستان برادری معنی ندارد .انسانیت از این خاک رخت بربسته .مردانگی وراستی مرده .
در این خاک اگر میخواهی به حساب ایی فقط بد ماشی ولوچکی وخیانت ودزدی ونیرنگ وانتحار وانفجار راه نجات است.
برای اعتراض نباید تظاهرات ارام داشت باید راه و سرک رابند کرد، وطن پرستی جواب نمیدهد همچون پشتون ها مزدور خارجی باید باشی، برای کسب امتیاز بیشتر باید انفجار وانتحار راه انداخت .انگاه میبینی از همه وطن پرست تر، قدرت مند تر وثروت مند تر میشوی ، هرچه دزد باشی مقام بالاتری میگیری .بجای زراعت نباتات مواد مخدره باید بکاری، بجای پاکی دستار وریش پر شپش باید داشته باشی هرچی غول تر ووحشی تر باشی بیشتر ترا به حساب میاورند اما برای رسیدن به قدرت یک نکته کلیدی را فراموش نکن باید وطن فروش شوی تا با کمک اربابان خارجی به قدرت برسی.

>>>   لعنت خدا بر متعصبین و قوم پرستان. تعصب و قومی پرستی در افغانستان بیداد میکند و کشور را به نابودی سوق میدهد.

>>>   هزاره ها ازین وطن نیستند اینها از مغلستان آمده پس برند این وطن از همین لغمانی ها است که قربانی داده اند
پروانی

>>>   در اردو امنیت وپولیس در رده های بلند همه وهمه پنجشیری ویا بدخشی است نمیدانم گ. خوری قوم پشتون اینقدر شرین است اگر در یک وزارت یا ریاست که هیچ پشتون در راس ان نباشد باز گو خوری وشا ش خوری پشتونهامیباشد نمیدانم ای قوم منحوس ونوکر صفت هزاره چرا از سران تاجک بی ناموس نام نمی برند خوب ... خوردن پشتونها هیچ خلاص نمی شود بخورید .... وشان پشتونها را هم تاجک هم جاسوس ونوکر صفت هزاره

>>>   دامن زدن به اختلافات قومی به نفع هیج قومی نیست موفقیت ملت ها در وحدت شان است کافران با هزاران دین ومذهب ونژاد وزبان یکی هست ولی ما مسلمنان بالخصوص ملت افغانستان همیشه مسایل تبعیض آمیز را مطرح میگنیم که چنین روند به سود هیج یک مردم این کشور نبوده
در حقیت آب در آسیاب دشمن انداختن است بیا این همه با هم این کشور را بسازیم واز قوم وقوم بازی گذشته ملت بسازیم.
امان الله ناصری

>>>   در صورت که این عمل درست باشد این یک لکه سیاه دیگر بروی زمام داران این کشور است که میگفتند هیچ افغان از افغان دیگر بر ترنخاهد بود . آگر همان حرف های دروغین که میگفت هیچ افغان از افغان دیگری در کشور بر تر نخواهد بود . پس این سند چه را نشان میدهد .
گر محکی تجربه آید به میان
تا سیاه روی شود هر که دراو غیش باشد

>>>   باید حمله کننده کان به دشت ارچی بدلیل اینکه تروریست های طالب را مورد اماج قرار دادند باز خواست شوند .
اردو حق ندارد به طالبان عزیز حمله کنند .اینها اگرکسی ویا اطفال وزنان بیگناه را میکشند ویا انتحار میکنند از جانب خدا امر دارند تا انان که لیاقت دارن را به بهشت روانه کنند .دست خط هم پیش مولا هیبت الله است.
هرکس ریش ودستار بلند نداشته باشد خلاف اسلام عملکرده وچه بهتر که برای اینکه حقوق حیوانات وحشرات نیز رعایت شود چند عدد شپش وحشره نیز در دستار وریش خود رها کرده و همزیستی مسالمت آمیز با دیگر جانداران را نیز داشته باشید.
فکرتان باشد برای اینکه مدتی است زمین گرم شده وخشکسالی
منطقه را فراگرفته برای صرفه جویی سالی یکبار حمام بروید.
دهانتان باید از بوی دلنشین نسوار عطرآگین باشد.
واز چند متری باید بوی سادگی وساده زیستی بدهید.همه ساختمان ها باید تخریب وبه جایش غیژدی برپا شود.بجای سوار شدن به موتر باید از چهاپایان استفاده نمود .
زیارت اهل قبور وساختن زیارت و توسل شرک است .بعد از اطاعت خدا اطاعت از پاکستان واجب است.
فقط یک جا میشود به غیر خدا توسل که شرک محسوب نمی شود.
وان اگر تحت فشار بودید میتوان به روسیه توسل کرده وکمک بخواهید.

>>>   هزاره ها هنوز فكر مي كنند با نمايش روشنفكرانه دولت مجاب شده و عدالت مياورد، شما غيرت نداريد، هزاره غيرررررررتتتتتتتتتت. ندارد، جز كوس دادن وكون دادن كاري از دستش هزاره ساخته نيست. شما هزاره ها ترسو زبون و حقير هستيد اگر غيرت داريد بياييد در ميدان، ديدي عطا به زور چوكي گرفت اين وطن جاي زور است و پشتون جز زبان زور نمي فهمد

>>>   حرف نویسنده آخیر گرچه دور از ادبیات اخلاقی است اما میدانم که بسیار دلش درد کرده و احساسات خود را به شکل فحش بیان نموده است گناه کسان است که در راس قدرت اند و گناه کسان است که از نام هزاره چوکی های نمایشی راکسب کرده اند.

>>>   اگر به هزاره ها قدرت داده شود کاری را که غول های شناخته شده بیفرهنگ و شرور در ۳۰۰ سال انجام داده نتوانستد آنها در کمتر از ۳۰ سال انجام خواهند داد و این کشور را آرام و آباد خواهند کرد، حتی همان غول های شناخته شده را هم بلاخره انسان خواهند ساخت۰

>>>   تمام ارزگان و یک قسمت عمده زابل، هلمند، غزنی، وردک، قندهار، و نیمروز هزاره نشین و تاجک نشین بودند که توسط سفاک عبدالرحمن خان نسل کشی شدند و فرار داده شدند و زمین آنها به پشتون ها داده شد۰ زیادترین وحشت کشتار و ظلم را هزاره ها دیدند۰ در دوران های بعدی تا امروز در شمال، غرب، و مناطق مرکزی زمین های درجه اول زراعتی به ناقلین پشتون داده شد و در آنجا جابجا شدند در حالیکه مردمان اصلی آنجا ها همه بی زمین و در فقر بودند و هستند۰

>>>   این کثافتکاریهای اوغانها از دیر هاست که ادامه دارد. یک مثال آن ایجاد سهمیه های قومی برای اردو و پولیس بود که در زمان کرزی به پیشنهاد رحیم وردک ایجاد شد و به اساس آن تمام انتحاری های وحشی را داخل قوای مسلح کردند و جوانان غیر پشتون را که در اصل همینها برای این مملکت خون میدهند و خدمت میکنند مانع ورود شدند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است