افغانستان با اخراج پناهجویان از ترکیه موافقت کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۷    ۱۳۹۷/۱/۱۸ کد خبر: 149445 منبع: پرینت

با توافق ترکیه و هیات اعزامی افغانستان روند اخراج پناهجویان افغانستانی از ترکیه آغاز می شود.

بدنبال پخش گزارشی مبنی بر موج گسترده مهاجرت پناهجویان افغانستانی به ترکیه، وزرای داخله ترکیه، افغانستان، پاکستان و یونان با یکدیگر رایزنی کردند.
به نقل از اطلاعات روز، بتازگی هیاتی از افغانستان وارد شهر ارزروم ترکیه شده و مقامات دو طرف توافق کردند در مرحله اول، 670 پناهجو از این شهر به کابل توسط هواپیما دیپورت شوند.

هاشم ازوجان ریبس اداره‌ مهاجرت شهر ارزروم گفته است که بزودی مشکل ورود پناهجویان حل خواهد شد، ما آن‌ ها را دستگیر کرده و به وطن‌شان برمی‌گردانیم.
بگفته وی، برای حل اخراج همه مهاجران به افغانستان هواپیماهای تجارتی چارتر کمک خواهند کرد و به‌شکل مستقیم از ارزروم به کابل پرواز خواهند کرد؛ بنابراین، دیگر نیازی به انتقال پناهجویان از شهرهای شرقی به آنکارا و استانبول نیست.

پناهجویان مسافت بیش از 300 کیلومتر از نواحی مرزی تا شهرهای آغری و ارزروم را پیاده طی می‌کنند، چون پولیس و مقامات امنیتی ترکیه اخیرا به هیچ وسیله‌ نقلیه‌ اجازه‌ی سوار کردن پناهجویان فاقد مدرک را نمی‌دهد به این خاطر اکثر پناهجویان بعد از عبور از مرز مشترک ایران-ترکیه، این مسیر را پیاده طی می‌کنند. این مسیر کوهستانی و سرد هنوز با برف پوشیده است و مشکلات زیادی را برای پناهجویانی که به‌شکل غیرقانونی از مرز گذشته‌اند ایجاد می‌کند.

پناهجویان بعد از رسیدن به ترمینال شهری آغری و ارزروم نیز با مشکلات پیدا کردن وسایط نقلیه به مقصد آنکارا و استانبول گرفتار اند، زیرا شرکت‌های ترانسپورتی از جریمه‌های سنگین سوار کردن یک فرد بدون مدرک می‌ترسند. بدین ترتیب پناهجویان هر روز در داخل این شهر زیادتر شده و بی‌سرنوشت و سرگردان و بی‌پول در ترمینال‌های شهری و داخل شهر رها می‌شوند.

از امروز نیروهای امنیتی، تمامی پناهجویانی را که با پای پیاده به مقصد شهرهای وان، ایغدیر، آغری و ارزروم در حرکت‌اند متوقف کرده و به مراکز بازداشت منتقل می‌کنند. در آن‌جا آن‌ها را معاینه صحی کرده و سپس مراحل اداری پرونده‌شان آغاز می‌شود. تعدادی که به‌شکل جدی مشکل دارند و با برگشت به افغانستان امنیت جانی نخواهند داشت و یا بدلیل مریضی‌های جدی ممکن است مدتی بیشتری در ترکیه بمانند. بدین ترتیب دیگر به هیچ پناهجویی اجازه‌ ورود به مراکز شهرها را نمی‌دهند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکیه
اخراج پناهجویان
نظرات بینندگان:

>>>   آیا کسی میداند بگوید که کشور ترکیه این روز ها برای مردم افغانستان از کابل یا جاهای دیگر ویزه گردشگری میدهد یا نه ؟
(دور اندیش)

>>>   مجرمان واقعی تمام این جنایات رهبران جهادی وطنفروش اند!!! میگویند مجددی برخلاف ادعاهای سابقش که "جهاد"!!؟؟ را او اعلان کرد در یک محفل خصوصی گفته که هر کس که میگوید مجددی جهاد را اعلان کرده ... میخورد!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است