امیدواری به مذاکرات با پاکستان وجود ندارد
موضع پاکستان تغییر نکرده است. در واقع استراتژی کلان پاکستان همچنان به وضع سابق باقی است. از طرف دیگر حمایت کشورها از افغانستان و پاکستان در شرایط توازن قرار ندارد و پاکستان بسیار بیشتر حمایت می شود 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۴۸    ۱۳۹۷/۱/۱۷ کد خبر: 149428 منبع: پرینت

ادامه سفرهای مقام های پاکستانی به افغانستان به مفهوم چیست؟ تغییر سیاست های پاکستان در برابر افغانستان یا بازی تازه برای بهره گیری های سیاسی در محیط روابط بین الملل. ریاست اجرایی می گوید که قرار است در روز جمعه شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان به کابل بیاید و گفتگوهای رسمی دولت با دولت میان افغانستان و پاکستان آغاز شود. گفتگوی دولت با دولت طرح رییس جمهور غنی است که در نشست دوم روند کابل که یک ماه پیش در کابل برگزار شد ارایه گردید. دو هفته پیش هنگامی که مشاور امنیت ملی پاکستان به کابل آمد و با رهبران حکومت وحدت ملی دیدار کرد رییس جمهور غنی از وی خواست که دعوتش از نخست وزیر پاکستان را برای یک سفر به کابل به وی ابلاغ کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر صادق باقری استاد دانشگاه در برنامه «بازنگاه» گفت: دولت پاکستان بر منوال سابقش همچنان روان است. توجه داریم که در سال های طولانی دولت پاکستان در مقام سخن و دیپلماسی هیچوقت حرف بد نزده است و موضع بد نگرفته است همیشه امنیت در افغانستان امنیت در پاکستان تلقی شده است. صلح در افغانستان صلح در پاکستان تلقی شده است.

وی، معتقد است پاکستان دست پیش را گرفته است و ادعا می کند که عامل ناامنی پاکستان افغانستان است و افزود: از اظهار نگرانی های مقام های پاکستان راجع به وضعیت داخلی افغانستان و یا همین چند روز پیش که وزارت خارجه پاکستان ادعا کرد عملیاتی که در داخل پاکستان انجام می شود از خاک افغانستان انجام می شود و ادعا کردند و دلایل غیر قابل انکار را به دولت کابل تحویل دادند که امنیت پاکستان از طریق افغانستان تهدید می شود. یا اظهاراتی را که وزیر دفاع سابق پاکستان چندی پیش داشت و بیشتر اظهار نگرانی از وضعیت داخل افغانستان می کند یعنی دولت پاکستان نگران جنگ داخلی در افغانستان و تقابل اقوام در افغانستان است و خواهان این است که در حل این معضل به افغانستان کمک کند و یا نظرشان این است که مداخله آمریکا است که اوضاع را به بحران می برد و یا اصولا به صورت مستقیم تاکید بر این دارد که نقش فزاینده هند در اوضاع افغانستان وضعیت را خرابتر می کند. تابحال به هیچ وجه این اظهار را از مقام های عالی دولت پاکستان نشنیدیم که در قسمت موضوعاتی که به یک شکلی مورد اجماع جامعه بین المللی است یعنی حمایت از جریان های تروریستی در پاکستان حداقل اعتراف را داشته باشند و حداقل اعلان آمادگی در جهت همکاری راجع به حل این مشکل را داشته باشند.

باقری ادامه داد: بنابراین هنوز هم بر واقعیت های تلخی که در افغانستان و میان افغانستان و پاکستان جریان دارد مقام های پاکستان اظهار همسویی یا اظهار موافقت یا اظهار پذیرش نکرده است. اینها نشان می دهد که هنوز هم پاکستان بر موضع سابقش استوار است و باز هم درصدد همان بازی های دوگانه ای است که در گذشته به صورت متوالی جریان داشته است.

استاد دانشگاه، معتقد است جای امیدواری برای نتیجه مذاکرات میان افغانستان و پاکستان و تغییر موضع واقعی پاکستان وجود ندارد و گفت: موضوع این است که موضع پاکستان تغییر نکرده است. در واقع استراتژی کلان پاکستان همچنان به وضع سابق باقی است ولی اینکه چرا گفتگو می شود و چرا امیدی برای تغییر وضعیت وجود دارد و چه چیزی باعث شده است که ما انتظار داشته باشیم که پاکستان از موضع سابقش یک ذره چرخش کند و امکان شروع گفتگو و رفتن به سمت یک توافق به وجود آید این است که هم به لحاظ بین المللی و هم به لحاظ داخلی شرایط عینی تغییر کرده است. طبعا از پاکستان انتظاری نباید داشت چرا که سابقه به وضاحت ثابت کرده است. از طرف دیگر حمایت کشورها از افغانستان و پاکستان در شرایط توازن قرار ندارد و پاکستان بسیار بیشتر حمایت می شود. پس جای امیدواری بالایی از این مذاکرات میان دو کشور وجود ندارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
افغانستان
باقری
نظرات بینندگان:

>>>   العالم-.پ
یک شیخ سعودی که درمنبر برحکومت آنکشور بابت سینما وورزش انتقاد داشت را پولیس ها به گردنش زده زده از منبر پائین کشیدند
رسانه‎های سعودی به نقل از یک منبع وابسته وزارت امور اسلامی عربستان، خطیب جمعه را «فردی که تعادل روحی و روانی ندارد» توصیف کردند.
برخی دیگر از فعالان سعودی اعلام کردند که خطیب جمعه به دلیل انتقاد از فساد محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی در خطبه نماز جمعه مورد ضرب و شتم قرار گرفته است
- افغانستان است که ملا ها در روز های جمعه درمذمت حکومت بیشتر از نماز تاکید میکنند وهیچکس طرف شان کج دیده نمیتواند
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است