رهبران سیاسی و جهادی در دیدار با رییس جمهور
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۷    ۱۳۹۷/۱/۱۷ کد خبر: 149421 منبع: پرینت

هفت تن از رهبران احزاب سياسيى اسلامى و جهادى به نمايندگى از ٢٨ حزب سياسى با رييس جمهور محمد اشرف غنى ديدار نمودند.
در اين ديدار ، پيرامون مهمترين و بزرگترين مسأله پيش روى ملت افغانستان يعنى انتخابات پارلمانى و شوراهاى ولسوالى بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

رهبران احزاب ياد شده طرح ٦ فقره اى را كه به تصويب ٢٨ حزب عمده سياسى افغانستان رسيده و به امضای رهبران احزاب مزين شده بود به رييس جمهورى تقديم نمودند.

رهبران احزاب سياسى ضمن اينكه اين ملاقات را تاريخى و سر نوشت ساز خواندند ، شفافيت در انتخابات ، بر گذارى به موقع ، حق نظارت احزاب بر روند انتخابات در تمامى مراحل آن، سراسرى بودن انتخابات و بازنگرى دقيق حوزه هاى انتخاباتى بر روى معيارهاى نفوس را ، خواست احزاب سياسى دانسته ، تأكيد كردند كه نابسامانيهاى سياسى گذشته تاريخ كشور و عدم ثبات سياسى را محصول دموكراسى هاى ناقص و نمايشى كه بدون حضور قانونمند و صاحب راى احزاب سياسى و درجهت خواست حاكميتها دانستند و از رييس جمهور خواستند كه فاز جديد از دموكراسى در كشور را آغاز كنند كه احزاب بعنوان سنگ زير بناى دموكراسى وصاحب حق راى شناخته شود مانند همه اى دموكراسيهاى جهان و اين امر بنفع دولت و همبستگى ميان دولت و ملت و احزاب سياسى در كشور است.

رييس جمهور ضمن اعلام موافقت با خواسته هاى مطروحه در باره حق راى احزاب سياسى گفتند كه در مشورت با كارشناسان ، نهادهاى مربوطه و ارزيابى بيشتر مجارى قانونى ، تصميم گرفته نظرشان را شريك خواهند نمود و نيز رييس جمهور علاوه كردند كه بطور دوام دار با احزاب سياسى جلسه ومشورت مي كند.

اما يك نكته قابل ياد آورى است كه موافقت بين احزاب سياسى ورييس جمهورى هرچى باشد بايد بدانيم كه عنصر ديگرى نيز در اين ماجرا دخيل شده و آن تشكيل شدن يك ايتلاف از سفارت خانه هاى خارجى عمدتاً اروپايى به علاوه سفارت امريكا هست ، تحت نام ( گروپ حمايت از انتخابات ) كه آنها مخالفت صريح شان را با حق راى احزاب سياسى اعلام كرده اند ، گفته مي شود كه يكى از دليل هاى را كه آنان براى مخالفت شان ذكر مي كنند اين است كه احزاب موجود فعلى ، اسلامى ، جهادى يا به تعبير ديگرجنگ سالار هستند كه اين مسأله علاوه بر اينكه مداخله آشكار در امور داخلى يك كشور مستقل بحساب ميايد و استقلال و حاكميت ملى كشور را زير سؤال مي برد ، شيرازه اعتماد ملى را ميان دولت و احزاب سياسى از هم متلاشى مي سازد.

در صورتيكه اين مفكوره خارجى ها جامه عمل بپوشد و آنها بتوانند عملاً مانع حق راى احزاب سياسى اسلامى شوند ممكن است مشكل سهم گيرى احزاب در كشور بيشتر ازيك قرن ديگر دوام كند ، زيرا احزاب اسلامى و جهادى فعلى معيار خارجى ها را كه پول بودجه انتخابات را مي پردازند و قدرت در دست آنها هست پوره نمي توانند و از سوى ديگر احزاب غير اسلامى كه مورد پسند خارجى ها است در يك جامعه شديداً دينى مثل افغانستان كه بيشتر از 99 درصد آن مسلمان اند زمينه رشد و حضور ندارند پس اين معمّا مدتهاى طولانى لاينحل خواهد ماند كه اين چنين مباد.

احزاب هفتگانه كه بنمايندگى از ٢٨ حزب سياسى با رييس جمهور ديدار كردن قرار ذيل هستند؛
حزب جمعيت اسلامى افغانستان ،
حزب اسلامى افغانستان ،
حزب وحدت اسلامى مردم افغانستان ،
حزب وحد اسلامى افغانستان ،
حزب محاذ ملى افغانستان ،
حزب جنبش ملى اسلامى افغانستان ،
حزب افغان ملت.

دفتر مطبوعاتى معاونت دوم رياست اجرایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
رهبران سیاسی
نظرات بینندگان:

>>>   جناب اگر واضع میساختید که حزب اسلامی نماینده اش کی بود بهتر میشد .چون از نظر ما و قانون احزاب حق شرکت را جناب ارغندیوال دارند نه حکمتیار .

>>>   این احزاب هفتگانه، همان تنظیمهای هفتگانه دزدان و قطاع الطریقان .... اند!!!!!!

>>>   این احزاب هفتگانه، همان تنظیمهای هفتگانه دزدان و قطاع الطریقان جهادی اند!!!!!!

>>>   درین لست احزاب هفتگانه چرا دو بار حزب وحدت اسلامی ذکر شده و دیگر اینکه رهبر حزب معاذ نا ملی که عکس پرویز مشرف ریس جمهور سابق پاکستان دشمن افغانستان را بدیوار خانه اش نثب کرده است هر دو برادر میراث دار پدر حامدگیلانی و اسحاق گیلانی سخنان ضد منافع ملی و بنفع پاکستان در سخنرانی های شان ابراز کرده اند و اسرار هم به سخنان شرم اور شان دارند چرا در جمله احزاب هفتگانه ارگ انرا پذیرفته است در حالیکه اکثریت مطلق مردم این دو برادر را منحیث خاین ملی و طرفدار کشور پاکستان میشناسند در مورد پدر انها که اکنون حیات نیست و در زمان ریاست شورای عالی صلح چه کرده بود و چه گفته بود لازم نمیدانم که سخنان انرا یاد اور شوم مردم ما انحرف ها را شنیده اند .

>>>   در دیگر کشور های دنیا بشمول اروپا و امریکا، احزاب سیاسی برنامه و مرامنامه دارند و به اساس همین برنامه و مرامنامه، با داشتن تعداد معین اعضأ که قانون برایشان تعیین میکند، اجازه فعالیت برایشان داده میشود.
اما در افغانستان احزاب به اساس رهبر ها و قوم ها ایجاد میشوند، بدون آن که کدام برنامه و یا مرامنامه داشته باشند.
اکثر احزاب افغانستان جهادی هستند و در زمان جهاد شان تشکیل شده اند و همه شان پیشوند و یا پسوند اسلامی دارند. پس تفاوت برنامه و مرامنامه آنها چیست؟
پیش ازین که به اینها در انتخابات سهم داده شود، باد وزارت عدلیه این احزاب را بررسی کند که چه تفاوتی بین آنها وجود دارد؟
گذشته از آن، همین حالا در حدود صد حزب سیاسی در افغانستان فعالیت میکند.آیا دولت افغانستان کدام معیاری برای فعالیت احزاب دارد؟
در زمان کرزی برای کسانی که چوکی دولتی رسید، رسید، اما برای کسانی که چوکی دولتی نرسید، کرزی به آنها گفت که بروید و حزب جور کنید و من برایتان معاش میدهم.
همانطوری که یک تعداد رهبران مجاهدین را بدون در نظر داشت رای مردم در پارلمان منحیث وکیل مقرر کرد ، به همین منوال یک تعداد نفر های بیکار دیگر را، بدون نورم و قانون تشکیل احزاب، اجازه تشکیل احزاب داد و برایشان معاش مقرر کرد.
این هم شد دموکراسی قلابی کرزی؟

>>>   احزاب درگیر مسائل ناچیز و بی ظرفیتی هستند و خودشان بار بالای ملت بوده و خواهند بود

>>>   محاذ به نمایندگی از آی اس آی آمده بود؟

>>>   دزدی ها را هفت قسمت کنند. کشور را میراث پدری شان بدانند.

>>>   احزاب هشتگانه چی شد ؟ سابق هفت گانه بود وهشت گانه ،حالا از هردو صرف هفت باقیمانده ؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است