دیدار خبرنگاران از مدرسه دشت ارچی همراه طالبان
 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۴۱    ۱۳۹۷/۱/۱۶ کد خبر: 149418 منبع: پرینت

گروهی از خبرنگاران، با همراه طالبان به مدرسه دشت ارچی که توسط یک حمله هوایی نیروهای هوایی افغانستان هدف قرار گرفت، رفتند.
این دیدار توسط ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، تنظیم شده بود و با این کار خبرنگاران توانستند تصویرهای دست اول را از محل حملۀ هوایی دریافت کنند.

پس از تماس‌های تلفنی بسیار میان گروه خبرنگاران و طالبان، آنان توانستند بامداد روز چهارشنبه به این محل که حدود ۲۰ کیلومتر از شهر قندوز فاصله دارد برسند.

پس از جداشدن از سرک اصلی، یک نمایندۀ رسانه‌ای طالبان، همراه با چهار مرد مسلح، با این گروه خبرنگاران دیدار کرد و آنان را تا قریۀ دفتانی ولسوالی دشت ارچی همراهی کردند. به گفتۀ کریم امینی، این فاصله ۵۰ دقیقه را در بر گرفت.
او گفت که خانه‌هایی که در محوطۀ قریۀ دفتانی موقعیت دارند به گونۀ آشکارا به دور مانده اند و بسیای از آن‌ها بسیار آسیب دیده‌اند.

خبرنگاران توسط هارون، نمایندۀ رسانه‌ای طالبان، به پیش ملا شاکر، معاون والی نام نهاد طالبان در قندوز، در قریۀ دفتانی برده شدند.
پس از یک دیدار کوتاه با ملا شاکر، یک گروه اعضای طالبان خبرنگاران را به محل حملۀ هوایی همراهی کرد.
قریۀ دفتانی زیر ادارۀ طالبان است و پرچم این گروه در مرکز این قریه در اهتزاز است.

باشندگان قریه می‌گویند که برخلاف ادعاهای حکومت، هیچ عضو طالبان در همایشی که روز دوشنبه برگزار شده بود، اشتراک نکرده بود.
حکومت ادعا می‌کند که یک گروه بزرگ اعضای طالبان، به شمول رهبران شان، در مدرسۀ این قریه گردآمده بودند تا یک حمله بر نیروهای امنیتی محلی در قندوز را طراحی کنند.

هرچند باشندگان و طالبان هردو این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند که در زمان حملۀ هوایی، در مدرسه دارالعلوم هاشمیه عمریه مراسم دستاربندی برگزار شده بود.
به گفتۀ باشندگان محل، در زمان حملۀ هوایی، بیش از دو هزار تن در این مراسم اشتراک کرده بودند. افراد اشتراک کننده شامل علما از ولایت‌های گوناگون، مانند بغلان، سمنگان و کابل، بودند.

باشندگان محل می‌گویند که مهمانان در این مراسم غیرنظامیان بودند اما طالبان مسؤول تأمین امنیت این همایش بودند.
این باشندگان می‌گویند که حداقل چهار موشک توسط دو چرخبال نیروهای هوایی پرتاب شدند. به گفتۀ آنان، یک موشک به افرادی که در عقب این همایش نشسته بودند برخورد کرد و کودکان نیز در میان آنان بودند.
آنان می‌گویند که موشک دیگر به دیوار یک مکتب برخورد کرد، سومی به یک خانۀ غیرنظامیان برخورد کرد و چهارمی به بام یک خانه خورد.
یک خانه حدود ۱۰۰ متر از این همایش فاصله داشت.

باشندگان گفتند که نزدیک به ۱۰۰ غیرنظامی کشته شدند و ۱۵۰ تن دیگر زخم برداشته اند. اما، شناسایی این ارقام در مدت زمان محدودی که آقای امینی در این قریه بود دشوار بود.
این دو چرخبال پس از پرتاب موشک‌ها، بر این محل آتش گشودند. آنان فیرهای شان را نزدیک به ۱۰ دقیقه ادامه دادند.
باشندگان محل می‌گویند که مردم هم در حملۀ هوایی و هم در فیر کردن زخم برداشته بودند.

یک گواه رویداد گفت: «مجردی که ما غمی بچه خود را می‌خوردم، غم علما را می‌خوردم... من سرپرست دیگ‌ها بودم. از اینجا که برآمدیم دیدیم که هیچ کس نیست. کُل مرده‌ها غلطیدگی است.»

یک باشندۀ این ولایت گفت: «وقتی به حویلی مسجد داخل شدم، وقتی توجه کردم، هواپیما از یک قسمت دوباره برگشت کرد و انداخت را آغاز کرد. هواپیما دوره نکرده است، در دورۀ اول دور خورد و انداخت را آغاز کرد.»
در زمان دیدن از مدرسه، کوتی از دستارها، کلاه‌ها و بوت‌های پرخون را دید و به گفتۀ باشندگان، این‌ها مربوط به قربانیان بودند.

به گفتۀ باشندگان، مهمانانی که در این مراسم اشتراک کرده بودند بالای فرش‌های پلاستیکی نشسته بودند و زمانی که حملۀ هوایی انجام شد علما سخنرانی می‌کردند.
یک باشندۀ محل گفت که این قریه زیر ادارۀ طالبان است اما به گفتۀ او، قربانیان همه غیرنظامیان اند.

این باشنده گفت: «ای منطقه منطقۀ طالباست. در این انکاری کردن صحیح نیست. اما جلسات ما در ارتباط مراسم ما کاملاً ملکی است.»

خبرنگار طلوع زمانیکه در مرکز این قریه بود گفت که نزدیک به نیمی از دکان‌ها در روز چهارشنبه بسته بودند. سه پرچم طالبان در مرکز این قریه در اهتزاز بودند.
در این قریه دسترسی به پزشکان و سهولت‌های صحی اندک است و به گفتۀ او، قریۀ دفتانی و دور و بر آن، در یک شعاع ۳۰ کیلومتری، زیر اداره طالبان است.

این دیدار خبرنگاران پس از آن رُخ داد که گزارش‌های ضد و نقیض در بارۀ حملۀ هوایی به نشر رسیدند.
حکومت روزهای دوشنبه و سه شنبه ادعا کرد که این عملیات همایش طالبان را هدف قرار داد.
اما، باشندگان و طالبان به زودی این ادعا را رد کردند و گفتند که غیرنظامیان در این رویداد کشته شده اند.
منابع ادعا می‌کنند که دشت ارچی یک مرکز کلیدی برای طالبان است و بخش‌های زیاد این ولسوالی زیر ادارۀ این گروه هستند.
قریۀ دفتانی در هفت سال اخیر زیر ادارۀ طالبان است.

وزارت دفاع ملی روز سه شنبه تصویرهایی را به نشر رساند که ساعاتی پیش از این رویداد را نشان می‌دادند. محمد رادمنش سخنگوی این وزارت در یک نشست خبری گفت که چرخبال‌هایی که این حملۀ هوایی را انجام دادند بر مردم در آنجا آتش نگشودند بل بر طالبان آتش گشودند.
اما، پس از آن که گزارش‌های بیشتر در بارۀ تلفات غیرنظامیان به نشر رسیدند، رییس‌جمهور اشرف غنی هیئتی را برای بررسی این رویداد گماشت. او مقام‌های ارشد را در این هیات شامل ساخت.

هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان همچنان اعلام کرد که تیمی را برای بررسی این رویداد گماشته است.
به گفتۀ حکومت، در این حملۀ هوایی، ۵۰ طالب کشته شدند و ۱۵۰ تن دیگر زخم برداشتند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دشت ارچی
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   حتمی یک خبرنگار آن از بی بی سی و دیگر آنهم از پاکستان است.
آزاده

>>>   کدام منطق قبول میکند که در همایش بزرگ طالبان خود طالبان شرکت نکرده باشند. سران طالبان به جهنم فرستاده شدند. ده ها هزار کودک معصوم افغانستان را کشتند خدا از این جانیان مزدور انقام گرفت

>>>   از طالبان سوال کنید واقعاً قتل عام مردم مظلوم و کودکان بیگناه در مساجد ضد اسلامی است. اگر ضد اسلامی است چرا شما صدها مسجد را به آتش کشیدید و هزاران نمازگزار را قتل عام کردید. خدای قهار شما را بجزای اعمال شما رسانید

>>>   وقتی می گوید محل زیر اداره طالب است پس مدرسه دینی هم محل تجمع طالب و کشته شده گان هم از همین قماش!

>>>   قاتلين مردم بيكناه بايد محاكمه شوند .

>>>   چند تا طالب خشتک گنده با بچه بیریش های شان در حمله هوایی مردار شدند و فغان و مظلوم نمایی شان همه دنیا را گرفت.او بچه بیریشک ها آماده خود مرداری میشدند و خیلی خوب شد که پیش از آنکه مردم بیگناه را با خود به خاک و خون میکشیدند راهی جهنم شدند. اگر 10 تا جمله ای این چنینی بالای این ملحدین صورت بگیرد تمام شان دست از دهشت افگنی بر میدارند چرا که زور بالای زور است و این زبان نا فهم ها فقط زبان زور را میدانند و بس.

>>>   باید یک هیت طالبان مزدور از محلات که انتحاری های طالب در شهرها و اماکن ملکی که خودرا منفجر می نمایند نیز دیدار کند تا قصاوت بیرحمی این وحشی صفتان طالب که انجام میدهند نیز معلوم گردد که ایشان چه جنایاتی را در برابر مردم مظلوم ما انجام داده میدهند حالا که چند طالب کثیف وحشی در اثر حملات نیروهای هوایی قهرمان کشور به هلاکت رسیده و به جهنم فرستاده شده این قدر سروصدای شان برامده مرگ به طالبان طرفدران طالبان هواخواهان طالبان اگر در قدرت امدن شمارا هم مثل نجیب در چاراهی یا با نکتای و یا با ایزاربند تان حلقه اویز خواهد حالا طرفداری اش را بکنید

>>>   اقای خبر نگار ایا شما طالب را نمشناسید مردم محل از ترس این گروه جاهل و ادم کش جرعت دارند تا واقعیت را بگویند انچه سخن گوی وزارت دفاع گفته عین واقعیت است ممکن چند نفر غیر نظامی انهم که بزور از طرف طالبهای وحشی جهت کارهای شاقه و خدمت به جنرال های پاکستانی گماشته شده بودند کشته شده باشد ولی درد طالب از کشته شده های بادارانش است که اظهان مردم را منحرف میسازد و مردم ملکی را بهانه . مگر در حملات انتحاری مردم عام کشته نمیشود پس کجاست انوقت این همه داد وواویلا . کار بسیار خوب کرده نیروهای امنیتی .

>>>   چجوری ابن خبرگزاری در محل فاش شده ابا واقعا ابن اتفاق افتاد و با نمایش نامه کذایی است تا جلب توجه.؟... قرار گیرد من که باور نمی کنم، در کابل هفته به بار مردم مظلوم قربانی وحشی گیری آن وحشی ها قرار میگیرد آب از آب تکون نمی خورد و آ سبب ن نمایش چی چیزی رو به نمایش می گذارد

>>>   چجوری ابن خبرگزاری در محل فاش شده ابا واقعا ابن اتفاق افتاد و با نمایش نامه کذایی است تا جلب توجه.؟... قرار گیرد من که باور نمی کنم، در کابل هفته به بار مردم مظلوم قربانی وحشی گیری آن وحشی ها قرار میگیرد آب از آب تکون نمی خورد و آ سبب ن نمایش چی چیزی رو به نمایش می گذارد

>>>   بحکم خدا قاتل و تروریست باید قصاص شود طالبان قاتل و تروریست اند باید در هرجا که هستند بجرم قتل مردم بیگناه کشته شوند. این حکم خدا و پیغمبراست

>>>   چرا معاونت سازمان ملل نامتحد (استکبار جهانی) در قضایای مشابه تیمی را برای بررسی نمی فرستد؟ مردم بیدار شوید نیرنگ و فریب غرب (یهود و نصاری) را نخورید. ....

>>>   بکلی ثابت است که در حملات طیارات نیرو های رزمی کشور مان نه تنها که بعضی رهبران طالبان ترورست با افراد شان درین حمله هوایی کشته و رهسپار جهنم گردیده اند تعدادی از جنرالان نظامی و استخباراتی پاکستانی ها هم کشته و به جهنم فرستاده شده و تعداد دیگری از طالبان و نظامیان پاکستان و هواه خواهان طالب زخمی شدند و هم اندک مردم ملکی که طالبان انها را بزور درین محفل شان اورده بودند تا به بادران پاکستانی شان نشان بدهند کهاینها هم از طفدارانطالبان مزدوران شان است به انها هم از بابت حملات هوایی نیرو های رزمی هوایی وزارت دفاع ملی اسیب رسیده باشد افراد امنیتی این گرد همایی ونشان دادن قدرت شان به باداران شان که کمی دور تر از محفل قرار داشتند با دادن چنین تلفات بزرگ بخودشان و باداران پاکستانی شان بخشم امده و دیوانه وار تدادی را کشته بفکر اینکه در بین انها جاسوس دولت بوده کشته شدن رهبران طالبان و جنرالان نظامیان و استخبارات پاکستان بکلی ثابت است که خشم وغم اعضای پارالمان پاکستان و پدر معنوی طالبان ملا فضل الرحمن جنرال ای اس ای و پرتاب بم توسط جت های پاکستانی بولایت کنر اثبات این مدعای ما است حال دیگر قضاوت بدست شما کهچه فکر میکنید .

>>>   همه شان طالب بودن از خورد تا بزرگ علما میگه بودند چه علمای ؟؛؟
همه خود فروخته های پاکستان و قومندانان طالب که از علما سو استفاده کرده ودر برای نوکری پاکستان که دشمن افغانستان است ..
خوب کرده دیوار مسجد شان هم.
مرکز تعلیم تروریست بوده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است