ما اعلام موضع نمی خواهیم، قطع جنگ می خواهیم
آنچه ما می خواهیم نه سفر است نه اعلان مواضع است، نه اعلان استراتژی جدید، بلکه عمل است. ما می خواهیم که عملا تروریزم و جنگ از افغانستان برداشته شود 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۷    ۱۳۹۷/۱/۱۶ کد خبر: 149412 منبع: پرینت

شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان جمعه 17 حمل 97 در سفری یک روزه برای گفتگو روی موضوعات صلح با طالبان و همچنین مبارزه علیه گروه های تروریستی به کابل می آید.
سفر عباسی درحالی است که پیش از وی، معین وزارت خارجه پاکستان در جریان هفته جاری در راس یک هیات به سرپرستی حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان در کابل درخصوص مساله صلح صحبت کرده بودند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سید عبدالکریم هاشمی والی پیشین لوگر، در برنامه «بازنگاه» معتقد است هشدارهای آمریکا به پاکستان غیر واقعی است و افزود: این سفرهایی که مقام های آمریکایی به پاکستان می کنند و به آنها می گویند که اگر علیه تروریست ها اقدام نکنید ما اقدام می کنیم برای ما تکراری است. این سفرها اصلا پیام روشنی برای ما ندارد. این سفرها همیشه بوده اند. مذاکرات سه جانبه و چند جانبه منطقه ای میان پاکستان و افغانستان و آمریکا هم تابحال چندین بار صورت گرفته است. اما هیچ دستاوردی تاکنون نداشته است. بالعکس ناامنی ها در افغانستان بیشتر هم شده است.

وی افزود: بنابراین این سفر تازه و این هشدار تازه به پاکستان هم برای ما هیچ پیامی ندارد. آنچه ما می خواهیم نه سفر است نه اعلان مواضع است، نه اعلان استراتژی جدید، بلکه عمل است. ما می خواهیم که عملا تروریزم و جنگ از افغانستان برداشته شود.

هاشمی، معتقد است پاکستان همیشه متحد غربی ها باقی خواهد ماند و افزود: پاکستان نهادهای تروریستی را ایجاد کرده است، تقویت می کند و در اختیار دارد و اصلا استراتژی و دیدگاهش تغییر نمی کند. پاکستان همیشه متحد منطقه ای و متحد پروژه های بزرگ منطقه ای غربی ها بوده است و می ماند. طالبان هم در پاکستان خلق شده و در اختیارشان قرار دارد. طالبانی که به هیچ چیز رحم نمی کنند و به مقدسات حمله می کنند. در حالیکه پایگاه خودشان مساجد است و خود را به آن منسوب می دانند. طالبان به جز پیام جنگ، وحشت و خونریزی، قتل عام، چور و چپاول، بربادی مدنیت، هیچ پیامی برای توده مردم افغانستان، برای دنیا ندارند و هیچ اشاره و زیگنالی برای صلح ندارند. این ما هستیم که فریب این قضایا و این سفرها را می خوریم.
والی پیشین لوگر، معتقد است آمریکا خواهان جنگ در افغانستان است و افزود: دولت افغانستان متحد جامعه جهانی است. پس ما چگونه این ابهامات را می توانیم حل کنیم. ما متحد دنیا هستیم، دنیا متحد پاکستان است، پاکستان حامی تروریزم است و جنگ ادامه دارد. در این شانزده سالی که آمریکا در کشور ما حضور داشته اند، جنگ ادامه داشته است. چه برداشتی از این قضایا می توانیم نماییم جز اینکه آمریکا خود خواهان جنگ در افغانستان است؟
وی، معتقد است برای مدیریت این بحران ها در کشور، این سیاستمداران خودمان هستند که باید دست به کار شوند و از حالت انفعال و چشم دوختن به خارجی ها خارج شوند و افزود: جنگ در افغانستان فاکتورها و عوامل مختلف دارد. ماورای جنگ، بحث بسیار مهم دیپلماسی خود جنگ است. یعنی کارکرد سیاسی برای تحقق اهداف سیاست در میدان های جنگ. افغانستان در خلا یک دکترین نظامی و جنگی قرار دارد. یعنی افغانستان دکترین نظامی برای مقابله با این وضعیت وحشتناک را ندارد. تا به کی آمریکایی ها و خارجی های دیگر می خواهند جنگ ما را رهبری کنند؟ دولت افغانستان باید دیپلماسی و ماشین دیپلماسی افغانستان را زنده و فعال بسازد. مناسبات با چین و هند و مناسبات با تمام کشورهایی که با پاکستان و حمایت این کشور از تروریزم مخالف هستند، باید عمق داده شود اما این مناسبات باید روشن و شفاف باشد. باید روشن باشد که آنها از ما چه می خواهند و ما از آنها چه می خواهیم، چگونه با هم بر سرپاراگرف های مشترک کنار بیاییم.
هاشمی ادامه داد: ما در برابر پاکستان به یک برنامه عملی و عمقی نیازمند هستیم. اینکه ملا عمر، رهبر القاعده و ملا منصور کشته شدند دردی را از ما دوا نمی کند. باید ببینم این کشتن ها چه نتیجه ای داده است. آیا جنگ را کاهش داده است؟ نه تنها جنگ را کاهش نداد بلکه آن را توسعه داد و قوت پیدا کرد و این امر سرنوشت جنگ را تغییر نداد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هاشمی
پاکستان
افغانستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است