ورشکستگی 80 درصد شرکت های ساختمانی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۹    ۱۳۹۷/۱/۱۶ کد خبر: 149365 منبع: پرینت

فساد در واگذاری قراردادها در کمیسیون تدارکات ملی، شرکت های ساختمانی کشور را ورشکست کرده است.

به نقل از جمهور، مودود پوپل رییس هیات اتحادیه شرکت‌های ساختمانی روز چهارشنبه 14 حمل 97 در دهمین کنفرانس فرصت‌های تجارت ساختمانی در افغانستان، برخورد حکومت را با شرکت‌های ساختمانی تبعیض آمیز خوانده و گفت: حکومت و بویژه اداره تدارکات ملی شرکت‌های ساختمانی را با دید واحد نمی‌بینند و در واگذاری قراردادها نیز فساد و ابهام وجود دارد که این مساله به شرکت‌های ساختمانی کشور را به شدت آسیب زده است.

پوپل گفت که دیدگاه نابرابر و سخت‌گیرانه حکومت، بلند بودن هزینه مواد خام و وجود فساد در واگذاری قرار دادها هزاران شرکت ساختمانی را ورشکست کرده است.

به گفته وی از میان بیش از 10 هزار شرکت ساختمانی که بطور رسمی فعال بوده اند هم اکنون تنها 20 در صد این شرکت‌ها به قراردادی‌ها دسترسی یافته و فعالیت می‌کنند و 80 درصد دیگر غیر فعال بوده و ورشکست شده اند.

پوپل، واگذاری قراردادهای ساختمانی به شرکت‌ها را از مجرای اداره تدارکات ملی، دستخوش فساد خوانده می‌گوید که شرکت‌ها برای آنکه به قراردادها دست بیابند و یا بلک لیست نشوند باید رشوه بپردازند و بسیاری از شرکت‌های ساختمانی به دلیل نپرداختن رشوه در جریان چند سال گذشته در لیست سیاه دولت قرار گرفته اند.

وی هرچند که درصدی واگذاری قراردادها به شرکت های داخلی را در زمان حکومت وحدت ملی رضایت بخش خواند، طوریکه به گفته وی هم اکنون 80 در صد از قراردادهای ساختمانی به شرکت های داخلی واگذار می شود، اما روند واگذاری این قراردادها را معروض به فساد خوانده و از آن ابراز نارضایتی کرد.

پوپل در بخشی سخنانش به سرقت پولهای شرکت های داخلی توسط شرکت های ساختمانی بین المللی اشاره کرده گفت: 220 میلیون دالر هزینه مالی مربوط به دوهزار و 500 شرکت ساختمانی داخلی که با دوکمپنی خارجی E.C.I و کیشور قرارداد داشتند، از سوی این دو شرکت به سرقت برده شده است.

بگفته وی وقتی چند سالی پیش شرکت های داخلی از قراردادی های دسته دوم شرکت‌های خارجی را دریافت می‌کردند، دوشرکت یاد شده خارجی، پول صدها شرکت داخلی را پس آنکه جواز فعالیت شان در افغانستان لغو شده با خود به خارج برده اند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شرکت های ساختمانی
تدارکات ملی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است