هویت فروشان یا قوم فروشان؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۱    ۱۳۹۷/۱/۱۶ کد خبر: 149363 منبع: پرینت

هویت فروشی یک شخص عادی در یک جامعه تکثرگرا با اختلافات شدید فرهنگی و زبانی اثر منفی برای دیگران ندارد اما اگر این هویت فروشی در میان سران و رهبران سیاسی و کسانی که به جایگاه اجتماعی دست پیدا کرده اند باشد نه تنها خود را بلکه فرهنگ، تاریخ، زبان و قوم خویش را به فروش می گذارد.

در سال های اخیر تعدادی از این هویت فروشان برای اینکه نزد پشتونیست ها خود را شیرین کنند یا جایگاهی بدست آورند خود را افغان نامیده اند و یا سعی کرده اند به زبان اوغان سخن بگویند. اینها مجرم هستند زیرا بعنوان کسانی به نمایندگی از دیگران در سطح جامعه جایگاه دارند سخن و رفتار آنها زیر ذره بین جامعه یا به عبارتی آنها الگویی برای دیگران محسوب می شود.

از چنین آدم هایی بیزار هستم آنها تاریخ، هویت، زبان و فرهنگ مردم خود را بخاطر چند روز که در ارگ پیش پشتونیست ها بمانند می فروشند نمونه آخر آن هم صحبت شکسته کریم خلیلی با زبان افغانی بود!

من که پشتو نمی دانم اما از صحبت های خلیلی معلوم بود که وی توان سخنرانی به زبان اوغانی را ندارد و به اجبار از روی صفحه می خواند تا نظر پشتونیست ها را جلب کند. هستند ورزشکاران و هنرمندانی که خود را افغان نامیده اند!

خواهشا هویت، قوم و زبان ما را نفروشید اگر بسیار دوست دارید افغان باشید بروید در جنوب و آنجا زبان و فرهنگ افغان بودن را بهتر ببینید، بدانید و بفهمید آنگاه فریاد بزنید که افغان هستید.

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امیری
افغان
هویت فروشی
نظرات بینندگان:

>>>   شما هم بسيار بيچاره هستيد از عقل کار بګير نفاق مرض مهلک است اوغان جان.

>>>   خلیلی زبان فارسی را نمی داند تا چه رسد به زبان پشتو
نصری های باید جور این بی سواد را بکشند. چه می خواستند چه شد؟؟؟ همه فرماندهان هزاره را کشتید تا یکه تاز میدان شوید فکر این روزها را نکردید این است یکه تازی و اوغان بازی

>>>   گل امیری!
معلوم میشود که در تعصب با به پای یون و پدرام گذاشته ای! زبان اوغانی؟؟؟ دهان پر کرده تکرار میکنی که زبان افغانی! مگر از قانون اساسی اینقدر بی خبر استی که نمیدانی افغانستان داردی دا زبان رسمی (فارسی و پشتو) میباشد که در کل این هردو زبان را میتوان زبان افغانی گفت! کلیمۀ یا اصطلاح اوغان در هیچ قاموس افغانستان کاربرد ندارد، این شما متعصبین استید که تلاش دارید که زبان عامیانۀ روستا نشینان را رسمیت میدهید! قبول است که مردمان روستا نشین، پشتون ها را اوغان میگویند نه افغان! شما چی فکر میکند، این همه پشتونهاییکه زبان فارسی بهتر از من و تو تکلم میکنند، تاجیک شدند، یا تویی که فرزندانت را شامل کورسهای انگلیسی نموده ای و یقین دارم که علاقه مندی نازدانه هایت نسبت به آموزش زبان خودت به آموختن انگلیسی بیشتر ایت، پس آیا آنان با آموختن انگلیسی، انگریز شدند؟
من و تو که پشتو را یاد ندارم، عدم لیاقت و توانمندی ما است، حال لازم نیست که دیگران را بنا به پشتو صحبت نمودن شان متهم به هویت فروش نماییم، باور کن استعداد نداری ورنه خوب است که پشتو را هم یاد میگرفتی، در متن فوق حتی به فرهنگ فارسی هم توهین نموده ای، زیرا فرهنگ فارسی، فرهنگ موضعگیری منفی نیست.

میهن زرغون

>>>   خليلى اكر زبان بشتو را درست صحبت نمى تواند عيب نيست حدعقل كوشش مى كند مكر وا به جان سوته مير كه مى كويد كه بشتو نمى فهمد.. همين سخن ترا خوب معرفى مى كند كه جقدر كودن هستى!!!! حرف هايت را نبايد جدى كرفت!! تو كمك ضرورت دارى..


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است