واشنگتن پست: داکتر غنی با خطر کودتا مواجه است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۱    ۱۳۹۷/۱/۱۵ کد خبر: 149320 منبع: پرینت

روزنامه واشنگتن پست چشم صلح افغانستان را تیره و شوم توصیف کرده و نوشته است که در راه رسیدن به صبح اشتباه وجود دارد.

روزنامه واشنگتن پست چشم صلح افغانستان را تیره و شوم توصیف کرده و نوشته است: در راه رسیدن به صبح اشتباه وجود دارد. درقدم اول شورای کویته اصلن به گفت و گو علاقه مند نیست. ملاهیبت الله هم در برابر پیشنهادات صلح خاموش است. گروهی بدین باور اند که خاموشی وی علامت رضایت اوست اما درعین حال نشانه آن است که مایل به گفتگو نیست ، ازین رو حاضر نیست درین باره چیزی بگوید.
دوم، شرایط صلح چه گونه است؟

برفرض طالبان مایل به مذاکره باشد که در این حال نیاز به اجماع عمومی است. به گفته واشنگتن پست، شرایط برای رسیدن به یک اجماع درافغانستان به دلیل منافع متضاد امریکا، دولت افغانستان و طالبان امری پیچیده است. سوم، روزنامه می گوید که درین صورت بعید است سه عامل ذیدخل در قضیه (امریکا، افغانستان و طالبان) بتوانند بر دشواری های کنونی پیروز شوند. درافغانستان مشکل دیگری هم وجود دارد که همانا عاملی است که پروسه را تخریب می کند.

یک طرف ناراضی ممکن است با اجرای حمله بزرگ بر کابل یا قتل یکی از رهبران ارشد طالبان در جریان مذاکرات صلح، این پروسه را با استفاده از خشونت خنثی بسازد. مشکل چهارم از نظر واشنگتن پست پیچیده گی این پروسه است. حتی اگر یک طرح قابل قبول برای همه طرف ها هم به میان آید، اصل تعهد طرف ها نسبت به شرایط یک مانع جدی است. جناح های متخاصم ازین نگران اند که طرف دیگر ممکن است نسبت به مقررات مذاکرات صلح وفادار نماند، بدین ترتیب جهت اجرای تعهدات میان طرف ها به یک عامل سوم ضرورت است که پروسه را تضمین کند.

واشنگتن پست چالش پنجم را با این سوال آغاز می کند که آیا احتمال آن وجود دارد که جنگ داخلی باردیگر به افغانستان بازگردد؟
به باور نویسنده روزنامه، حتی اگر قرار باشد طرفین منازعه برای دستیابی به یک معامله بر تمامی چالش ها غلبه کنند، سیاست داخلی دکترغنی خود خطر اصلی بازگشت به جنگ داخلی است. دکترغنی توافق چند جانبه در مساله صلح را مطرح می سازد اما بسیاری از نیروهای شامل در دولت طرفدار مشارکت طالبان در تقسیم قدرت نیستند. از نظر آن ها صلح به معنای از دست رفتن امتیازات خاص آن ها به شمار می رود و همین مساله بعد از حصول توافقات خطر یک کودتا از سوی جناح های قومی را افزایش می دهد.

غنی چگونه می تواند با این چنین تهدید ها به مقابله برخیزد؟
او به قول فرزانه سیاست وفلسفه- روسلر- در «دام کودتا- جنگ داخلی» گیرمانده است.
غنی باید بین یک کودتای احتمالی از سوی جناح های شامل دولت و استمرار جنگ داخلی با گروه طالبان یکی را انتخاب کند. امکان این که او دوام جنگ با طالبان را نسبت به وقوع یک کودتا از داخل ترجیح بدهد، قوی تر است.

سپس واشنگتن پست نتیجه می گیرد که دسترسی به یک صلح پایدار در افغانستان، مشکل یک لایه نیست، بلکه مجموعه ای از پرش های بسیار قوی از روی موانع است و این بدین معنا است که ختم جنگ در افغانستان در‌آینده نزدیک از احتمال به دور است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کودتا
واشنگتن پست
نظرات بینندگان:

>>>   کودتا نه بلکه سرنگونی چون این رژیم سفاک دست نشانده خود امریکایی ها پست تر از رژیم های گذشته است که حتی نام نادر غدار را زنده کرده است امریکا سفاک خود عامل بوجود آمدن چنین حکومت کثیف شده است.هزارها کارمند حکومتی که سابقه کاری شان بیش تراز ۳۰ تا ۴۰ سال بود بخاطر اوغان نبودن شان از وظایف سبک دوش گردیده و بجای شان پاکستانی ها قبایل را به نام پکتیاوال و خوستی مقرر کرده تا حکومت مکمل اوغانی باشداشرف غنی سفاک و فاشیست نمیداند که چرا حکومت های گذشته اوغان هارا مردم سرنگون کردندهمه شان بخاطر قوم گرایی و تعصب شان سرنگون شده به گورستان تاریخ سپرده شدند.

>>>   حاجت کودتا نیست فقط "تپ تپ" پای کافیست که اشرف غنی، گلمرجان و حواریون به گفته قطغنیها" دم خوده نره کنن" و تا کشور اصلی شان ایالات متحده خود را برسانند!!!!

>>>   و به همين ترتيب ، حضور نظامي امريكا هم ابدي خواهد بود!!!
تحليل گر سياسى ِواشنگتن پست ، كور خوانده است !

>>>   بایدیک کودتاشود وقدرت رایک جناح که قوی است در دست بگیرد وفوری جناح های کوچک راخلع سلاح کند وهمه سلاح های مردم راجمع اوری کند فعلا همه مردم افغانستان مسلح هستند و ازمیل سلاح نان میخورند در مناطق طالبان روزهمه مشغول کار وکسب خودهستند شب که شد همه مسلح هستند ومشغول زورگیری چپاول میشود سربازان دولتی وخیزش مردمی ونیروهای اربکی همه هم بادولت هستند وهم باداعش وطالب دست دارند
پس در این شرایط باید کودتا شود ویک رژیم مثل کمونیستها بیاید وهمه راخلع سلاح کند کسانی که ظلم کرده و زمینها را غضب کرده باید گرفته شود دارایهای دولتی دوباره مسترد گردد باملاها ومدارس دینی که تروریست پرورش میدهند مثل دولت کمونیستها برخوردشودیک حکومتی بیاید که حداقل یک اصول ومرامنامه مشخص داشته باشد که ماروی این قانون سرمردم حکومت میکنیم نه مثل حکومت فعلی که فقط روی اصل قوم پرستی عمل میکند وهمه قدرت دراختیار یک طایفه است وهمیشه بین مردم به تعثبات قومی ونژادی دامن میزند مهم نیست که در رس قدرت چی کسی واز چی قومی باشد فقط بتواندهمه مردم رازیر یک چترواحد ومنسجم مساویانه اداره کند دردنیای امروزی جنگ وجودندارد همه درمقابل هم ازسیاست درست استفاده میکننداگرجنگ کاردرست میبودامروزامریکاو روسهابزرگترین قدرتهای نظامی هستند وخیلی هم دوست دارندکه همدیگرنابودکننداماجنگشان باسیاست است هند وپاکستان سالهاست که باهم درگیرهستند چرادرگیرجنگ داغ نمیشوند چون جنگ داغ راتجربه کرده اند وشرایط فعلی فقط جنگ سیاست است چراامریکایهااز انسر دنیا خیسته امده که القاعده رابرای اسایش مردم افغانستان نابودکند حتمایک فایده ونفع برایش داردکه که میخواهد افغانستان رادراشغال خود داشته باشد پس مردم باید بیدارشوند ازخواب غفلت...

>>>   بلی واشنگتن پست درست گفته چرا که امریکاییها میدانند که تمام گروهای تروریستی در افغانستان و منطقه زیر فرمان امریکاییها است.

>>>   میگو یند که مسافری را در مسجد نمی ماند مسافر می گفت که اسپم را در خانه ملک بسته کنید طالبان به ای قسم اوباشان لنده غران دزدان و جاسوسان شرفساد گپ نمی زنند همه اوباشان شورای نظار وجمیعتی ها وحدتی های میخکوب . گلم جمان مرتد درجه اول همان کلا بردار قره قلی پای لچ ... به دار اویخته دختر وزنان همه هزاره باید به نکاح طالبان اورده شود ان هم به قسم کنیز باز صلح می کنند ایاهمان طالبی که تمام فامیلش را در راه اسلام ووطن خود قربان کرده باشد همان صلح که هیچ صلاحیت ان بدست غنی و دیگر دلقک ها نباشد همه اختیار اینها امریکا باشدو مسْول درجه اول تمام بد بختی هادر چهل سال تا امروز اعم از پرچمی ها خلقی ها اخوانی ها سیافی های منافق ودزد . محقق خایه کشال. خلیلی جوالی . عبدالله ارایشگر .مسعود خاین ودیگر پنجشیری های خبیث ودیگر ادم کشان شروفساد حتی عطای چور در جنیاتی های مذاکره باشسا باید اول تمام دزدان و ادم کشان شروفساد مردار شوند و بوش ودیگرسران اشغالگر به مجکمه حاد تسلیم شوند

>>>   بگفته نظر اين آغاى طالب نما بايد طالبان بيايند تا اين ملت مزدور پاكستان وامريكا گردد و ده نسل ديگر نوكرى پاكستان را نمايد

>>>   اگر غنی سعی کند بار دیگر خود را ریس جمهوری تقلبی جا بزند و بر مردم خود را تحمیل کند (به معنی ۱۰۰%) باعث جنگ داخلی خواهد بود.

>>>   امریکا فهمیده ازین بی عقل چیزی ساخته نیست یک کودتا براه می اندازد و نوکر جدید پیدا میکند کودتای خلاف منافع غربی ها وجود ندارد

>>>   این قاق روده عقلش نیز خشکیده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است