امتیازات طالبان بدون مذاکره بیشتر است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۷    ۱۳۹۷/۱/۱۱ کد خبر: 149185 منبع: پرینت

امتیازاتی را که طالبان بدون مذاکره بدست آورده اند اضافه تر از آن است که در میز مذاکره بدست می آوردند!

جلسه ی تاشکند هم به اشتراک بیست و سه کشور تقریبا دخیل و نیمه دخیل در قضیه افغانستان خاتمه یافت و نتیجه هم همان چیزی بود که مانند جلسه های قبلی از آن انتظار می رفت و آن اینکه طالبان به روند صلح بپیوندد.

در حقیقت مساله افغانستان لابراتوار جلسه برای محافل بین‌ المللی و لابراتوار معامله برای معامله گران داخلی گردیده است در بعد بین‌ المللی سال ها است که گاهی جلسه چهار جانبه، گاهی جلسه سه جانبه، گاهی جلسه کشورهای اسلامی و غیره مورد آزمایش قرار می گیرد و نتیجه آزمایش تاکنون صفر است اما در بعد داخلی اطراف قضیه در جنگ افغانستان خصلت مافیای و معامله گری به خود گرفته است که طی سال‌ ها است میلیاردها دالر به نام های مختلف و سفرهای مختلف در جیب افراد و اشخاص سرازیر می گردد.

چنانچه چندین بار نمایندگان دروغین از جانب طالبان به مطبوعات افشا گردیده و میلیون ها دالر را به یغما برده اند و این پروسه هنوز بشدت جریان دارد چیزی که علت اصلی شکست در مقابل طالبان گردیده است و همگی بشمول کشورهای خارجی از آن طفره می روند موجودیت فساد گسترده و عادت به اخلاق معامله در بین دولتمردان افغانستان است که دولت را در مقابل دشمن از جمله طالبان آسیب پذیر و اعتماد مردم افغانستان را از دولت سلب نموده است و این نقطه ضعف دولت را طالبان خوب درک کرده اند و از آن استفاده اعظمی می کنند و در لایه های مختلف دولت از بالا تا به پایین نفوذ کرده اند.

روی همین علت است که برای طالبان همه چیز بدون مذاکره پیشنهاد شده است و آنچه که مانده است خود ارگ است که دیده شود آیا خود ارگ هم مورد معامله و مذاکره قرار می گیرد و یا خیر جالب این است که جامعه بین‌ المللی به رهبری آمریکا دولت اسلامی را در عراق و ایتلاف روسیه داعش را در سوریه که اصلا قابل مقایسه با طالبان نیستند تار و مار کردند چون هم دولت عراق و هم دولت سوریه مصمم به این کار بودند.

جای شگفت است که ایتلاف بین‌ المللی در حدود چهل و سه کشور مقتدر جهان به رهبری آمریکا در مدت تقریبا هفده سال نه تنها طالبان را نتوانستند تضعیف نمایند بلکه با وجود تلفات جانی و مالی سنگین موضیع طالبان از هفده سال پیش قوی تر گردیده است که علت اصلی آن موجودیت فساد گسترده در دولت افغانستان و عدم اراده دولت به ضعیف شدن طالبان بوده است وگرنه در حقیقت طالبان چیزی نبودند که در این قد و قیافه ظهور می کردند که حالا تمام کشورهای جهان در پی امتیاز دادن به طالبان برآمده اند.

حسن علی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حسن علی
طالبان
امتیاز
مذاکره
صلح
کشورهای جهان
نظرات بینندگان:

>>>   چی کند چاره ندارد چیزی که برایش گفته میشود همان میکند غنی و طالب از یک آخور میخورند

>>>   جنگ افغانستان دو بعد دارد یکی بعد داخلی و دیگری بعد خارجی آن است. بعد داخلی اینست که تعداد از افراد و رهبران گروه های جهادی که اینقدر سرمایه سرسام آور بدست آورده اند، هیچگاهی نمیخواهند که صلح در افغانستان بیاید، جنگ ختم شود مردم در فضای صلح زندگی کنند چون در آن زمان که قانون تطبیق میشود باید از همگان افراد که اینقدر زراندوخته اند سوال شود که از کجا کردی؟ حالانکه در گذشته هیچ چیز نداشتی. بناء همین طیف گروه ها هستند که خود زمینه جنگ و نا امنی را در کشور فراهم میسازد تا روزی کسی از گریبان آنها نگیرد و تمام دولت متوجه ختم جنگ و تأمین صلح و ثبات در کشور باشد که توجه دولت به آنان نگردد. و از طرف دیگر آن جنگ افغانستان بعد خارجی دارد: امریکا از سال 2001 تا اکنون بخاطر ختم جنگ در افغانستان نیامده است او خود پلان و پروگرام خود را دارد که پیش میبرد و بخاطر رسیدن به آن اهداف خود باید جنگ در افغانستان ادامه داشته باشد. هیچ منطقی نمی پذیرید که اگر واقعاً آمریکا بر پاکستان فشار بیاورد تا جلو گروه های هراس افگن را بگیرد و در مقابل آن پاکستان از این امر امریکا سربازبزند. اما اصل موضوع جای دیگری است، جنگ باید ادامه کند که فابریکات اسلحه تولیدات داشته باشد. جنگ باید ادامه کند که کشورهای تولید کننده سلاح، سلاح های پیشرفته ساخته و در این کشورها امتحان نماید. جنگ باید ادامه داشته باشد تا بتواند ملت افغانستان در فکر ختم جنگ باشد و آنها به راحتی در استخراج سنگ های قیمتی، یورانیوم، هیروئین و دیگر کارها مصروف باشند.
اخیراً گپ مضحک که شنیده شد اینست که اگر گروه های مخالف خصوصاً طالبان به میز مذاکره با دولت افغانستان کنار بیایند و راه صلح و مذاکره را پیش بگیرد از جنگ و خشونت دست بردارند دولت تقسیم اوقات خروج نظامیان خارجی را تعیین خواهند نمود. من میخواهم برای ملت بگویم که کجا این امریکا و نیروهای خارجی به موافقه دولت افغانستان آمده اند که حالا دوباره به موافقه دولت افغانستان خارج شوند. مردم ما چرا و تا به کدام وقت خواب خواهند بود. این ملت بیدار شوید دیگر در خواب نباشید. امریکا و نیروهای خارجی نه برای تأمین امنیت ما و نه هم برای آبادی کشور ما آمده اند بلکه آنها اهداف بزرگتری دارند و میخواهند از افغانستان منحیث تخته جمپ استفاده کنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است