قابل توجه دولتمردان افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۸    ۱۳۹۷/۱/۱۱ کد خبر: 149184 منبع: پرینت

دونالد ترامپ باز هم عقاید خود را در مورد شرق میانه و افغانستان تکرار نمود ونشان داد که "استراتژی جدید آمریکا" در مورد افغانستان با عقاید رییس جمهور همنوایی ندارد.

با توجه به گفته های ترامپ اگر دقت لازم را داشته باشیم درس های مهمی برای آینده افغانستان خواهیم گرفت. ترجمه بخشی از این گفته ها را از برگه اکبر گنجی با شما در میان می گذارم: "ما 7 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کردیم و نفت آنجا را نگرفتیم ما خیلی زود از سوریه خارج خواهیم شد".

دونالد ترامپ گفت: ما به زودی از سوریه خارج خواهیم شد اجازه دهیم ديگران ادامه کار را به دست بگیرند خيلی زود از سوريه خارج مي شويم. ما خيلی زود صددرصد قلمروی آنها را که به آن خلافت می گفتند باز پس گرفتيم اما ما خیلی زود از آنجا خارج خواهیم شد. خیلی زود به کشور خودمان برمی گردیم جایی که به آن تعلق داریم و می خواهیم آنجا باشیم. واشنگتن تریلیون‌ ها دلار در خاورمیانه هزینه کرد.

کمی با من بیاندیشید ما 7 تریلیون دلار خرج کردیم، آیا خوب متوجه شدید؟! نه میلیارد یا میلیون بلکه 7 تریلیون دلار! تا 10 سال پیش کسی واژه تریلیون را نشنیده بود ولی ما 7 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده‌ ایم ولی نفت آنها را نگرفتیم. اگر نفت آنها را گرفته بودیم داعشی در کار نبود ما مدام در آنجا مدرسه ساختیم و آنها منفجرش کردند باز مدرسه ساختیم و باز منفجرش کردند و باز مدرسه ساخته‌ ایم هنوز منفجر نشده ولی باز هم منفجر می‌ شود.

(وی این حرف را قبلا درباره افغانستان گفته بود در نهایت برای ترامپ تفاوتی میان طالبان و ضدطالبان وجود ندارد) اما اگر بخواهیم در اوهایو یک مدرسه بسازیم یا یک پنجره را تعمیر کنیم نمی‌ توانیم پول بگیریم یا اگر بخواهیم در سان‌ فرانسیسکو یا آیوا یک مدرسه بسازیم نمی‌ توانیم پول فدرال بگیریم. ما 7 تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده‌ ایم اما نمی‌ توانیم برای ارتش خود بودجه دریافت کنیم.

هفت تریلیون دلار خرج کردیم و نفت‌ شان را هم نگرفتیم. من زمانی که هنوز یک شهروند عادی بودم مدام می‌ گفتم که باید نفت‌ شان را بگیریم اگر گرفته بودیم مشکلی نبود. اگر نفت آنها را گرفته بودیم داعشی در کار نبود. می‌ دانید اکثر نفت آنها دست چه کسی بود؟ داعش. داعش نفت آنها را گرفت و خرج کرد اما ما نفت را نگرفتیم».

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکزاد
ترامپ
دولتمردان افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   ترامپ در افغانستان این اشتباه را تکرار نمی کند. اینجا معادن سرشاری در انتظار اوست و عساکر خود را هم به این زودی از افغانستان بیرون نمی کند، بلکه به تعداد آنها میافزاید.

>>>   حالا معادن افغانستان را گرفتید درینجا تاوان نمیکنید هیلاری کلنتون گفته بود ما صرف ده فیصد از آنچه درافغانستان بدست می آوریم را به افغان ها واپس میدهیم

>>>   ترامپ واقعیت راگفته است، اما رهبران نالایق افغانستان مانند عروسک برای اربابان شان بازیچه اند، اما برای ملت آدمهای درغگو وفریبکار ودزد های حرفه ای،

>>>   بهتر است بگوییم: قابل توجه چکه چوران افغانستان.
آزاده

>>>   غربی ها هر زمانیکه گرسنه شدن حتمی در یک کشوری حمله کردن اگر گرسنه هم نبودن حسود بودن وقتی معادن افغانستان ختم شود امیدواری صلح خواهد شد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است