با استاد عطا چه باید کرد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۷    ۱۳۹۷/۱/۱۱ کد خبر: 149172 منبع: پرینت

دو هفته است از خود می پرسم که آخرین گلی که استاد عطا به آب داده است چه توجیه اخلاقی، سیاسی و عقلانی می توانست داشته باشد ولی هیچ سرم خلاص نمی شود چون حتی منافع شخصی استاد را هم تامین نمی کند چه رسیده به منافع کلان تاجیکان و جمعیت!

این معامله استاد با اشرف غنی چنان پسلگدی بی خردانه بوده است که شماری از حواریون پروپا قرص استاد مجبور شده اند تا چنان توجیه کنند که گویا ایشان در اثر تهدید مستقیم آمریکا تن به این رسوایی داده است ولی نزد من این منطق به اندازه خود معامله کودکانه است.

من همیشه استاد عطا را بخاطر جسارت و هم بخاطر کفایت کاری او در بلخ دوست داشتم ولی در عین حال از نبود علمیت، احتمال شکل گیری کیش شخصیت و از موجودیت حلقه چاپلوس و نادان در اطراف او نگران بوده ام به همین سبب همیشه خواستار کار شورایی و تصمیم جمعی در میان سران تاجیکان و حداقل در میان سران جمعیت می شدم.

گذشته از کتله بزرگ تاجیکان حال که حتی جمعیت هم دور زده شده و تحقیر شده است چه باید کرد؟
در اقتصاد اصطلاحی است به نام "تصحیح" یا کوریکشن (Correction). تصحیح وقتی صورت می گیرد که قیمت یک جنس پس از صعود مصنوعی و غیرواقعبینانه به ارزش اصلی و واقعی خود نزول می کند. حال استاد هم از پله های بلند شهرت و آبرو بجایی سقوط کرده است که جایگاه واقعبینانه او در سیاست و در بین تاجیکان است اگر استاد بخاطر این همه خودخواهی و نادانی امروز اُفت نکرده بود فردا می کرد. در ملت های نادان عاقبت کیش شخصیت و شخصیت پرستی همین است.

حقیر از اُفت استاد زیاد نگران نیستم همانگونه که از مرگ مارشال فهیم هیچ دلهره ای نداشتم چون زوال استاد زمینه را برای رشد جوانان و روشنفکران تاجیک بیشتر مساعد کرده و به تدریج فضا را از فردگرایی به نهادگرایی عوض خواهد نمود من همیشه می گفتم و باز می گویم که تا فرماندهان نادان جهادی لجام مان بدست داشته باشند روزگار تاجیک ها بهتر نخواهد شد چون بیشتر اینها ولی نه همه چنان ریسمان تقوا، عقل و اخلاق را از دست داده اند که فساد نزدشان به عبادت تبدیل شده است.

حال چگونه از خرابی بیشتر جلوگیری شود؟
استاد عطا اول با دور زدن ریاست اجرایی و دوم با دور زدن جمعیت قصد وارد شدن به مرحله سوم یا مرحله خیلی خطرناکتری در سر می پروارند یعنی با این همه شکست ریخت می خواهد که در انتخابات بعدی همه تاجیک ها را ناچار به پشتیبانی از خود کرده تا آن هم در کمپ درانی ها یا غلجایی ها معاون اول شود.

ولی استاد با محاسبه غلط خودش را سخت در دام توطیه بزرگ تنیده است. حال که استاد همه تخم ها را در سبد قبیله گذاشته است غنی و اتمر اول او را تا تحمیل شناسنامه برقی، دستبرد به انتخابات پارلمانی و مجلس یزرگان (لوی جرگه) قانون اساسی (اگر دایر شود) در آغوش خواهند کشید چون می دانند که اعتراضی نمی تواند و اگر هم بکند کسی به صدای چوپان دروغگو گوش نمی دهد.

ولی با نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری و پس از بدنامی کامل او را در میدان تنها رها خواهند کرد تا بسان احمد ضیا مسعود نه برای تیم کرزی کاربردی داشته باشد و نه هم برای تاجیکان چون تصور می کنم که اشرف غنی حدس می زند که عطا با تیم او در انتخابات یکجا نخواهد شد به همین سبب در پایان کار عطا را سرزنش سختی خواهند کرد خدا کند که در این پیش بینی غلط ثابت شوم.

توصیه حقیر این است که سران تاجیکان و جمعیت هرچه زودتر باید خویشتن از سردرگمی و خبط های عطا و عبدالله رها کرده دنبال چاره شوند. صلاح الدین ربانی نشان داده است که یک جوان صادق و متعهد به عدالتخواهی و آرمان های تاجیکان است ایشان باید در هماهنگی با سران تاجیک و جمعیت باید در مهار عطا پیشتاز شوند تا هم جلوی خرابی بیشتر او را بگیرند و هم برای بحران بزرگ سیاسی سال آینده آمادگی نسبی داشته باشند.

استاد عطا باید تا اندازه ای تادیب و نقد شود که جایگاه واقعی خود در سیاست معاصر درک کند در غیر آن منتظر خرابی هایی بیشتری باشید چون خطر بزرگ استاد عطا در این است که در پهلوی نبود دید استراتژیک، پول و خودخواهی کافی دارد سه عنصری که اگر تاجیکان با تعقل و تدبیر با آنها برخورد نکنند استاد همه را با خود یکجا غرق خواهد کرد.

سخن اخیر اینکه کنش و خودکامگی عطا به هیچ وجه جفاها، راحت طلبی و بیعرضگی های عبدلله را توجیه نمی کنند چون همین عبدالله بود که با جبن و خبط های فراوان زمینه ناامیدی تاجیکان و موج سواری عطا را میسر کرد و قوم بدین سرنوشت دچار بساخت.

یک مشوره دلسوزانه هم به استاد:

"کلاهی دلکش است اما به ترک سر نمی‌ ارزد"

منان ناصح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ناصح
عطا محمد نور
نظرات بینندگان:

>>>   هر چه کرد خود عطا با خود کرد فقط باید منتظر بود ..

>>>   آقای منان ناصح، ازیک طرف مردم را از شخصیت پرستی هوشدار میدهی، که کار درست است، اما از طرف دیگر یک شخص بی کفایت دیگر را (صلاح الدین ربانی ) به مردم توصیه می کنی.

>>>   جمعیت و تاجیکان دیگر مرده است. امپراتور کاغزی عطا جمعیت و تاجیکان را به فاشیستان ارزان فروخت.

>>>   استاذ عطا داراي دو گوش، يك بيني و يك دهـان است يك گوش اش را جمعيت، گوش يگر اش را غني و بيني اش را عبدالله بپيچد و دهـان اش را تاجيكيان كلوشي شكل دهند

>>>   صلاح الدين هم بسيار بى دانش و بى مطالعه است بسادگى بازى ميخورد تا حالا هم ارگ بسيار بازى داده و نرفتن سفر نيويورك و اشتراك در جلسه شوراى امنيت ملل متحد يك نمونه است كه فريب خورد
بهادرى كارمند از نيويورك

>>>   با استاد عطابلاید از سال 1371 تاحال درمورد پول گمرک حیرتان محاسبه صورت گیرد زمین های راکه به لیلام گذاشت وبعد خودش برنده شده باید حساب شود

>>>   منافق منافق است و دشمن دشمن است و هیچکاه منافق دو رو دو چهره حرفش و قلبش باهم همخوانی ندارد بعضی از همین منافقین با کار شیطانی اش میخواهد که بنوعی از انحا و بشکلی از اشکال عوام فریبانه اش و سخنان دروغین اش یک عده را اغوا کند وانها را بجان دوست و همفکر و هم نظر اش بجان هم اندازد مانند شیطان که با انداختن یک شاخه در گل در اب چندین تن را بجان هم انداخت در حال حاضر همهستند بعضی از اشخاص شیطان منافق که با سخن پردازی های منافقانه میخواهد دربین دوستان همفکران با تحلیل های نا خردانه و دشمنانه شان در بین اقای عطامحمد نور و دوستان شان با سخنان دروغین و زیکزاکی شان نفاق وشقاق و شق ایجادکند خودشان ازینکار شیطانی ضد اسلامی بنفع دوست و رفیق اش سوی استفاده کنند اما این جاهل شیطان منافق بداند و اگاه باشد که هیچ خاین و شیطان منافق با چنین سخنان شیطانی اش هیچ تاثیر در بین دوستان و همقطاران حزب جمعیت اسلامی که بایک عقیده و یک مفکوره اسلامی با هم جمع شده و محکم گرهخورد ازاعمال منافقین در گذشته و در حال اگاه است چنین سخنان شیطانی شان جز روسیاهی بخودشان فاید و تاثیر دیگر نداشته و ندارد ....

>>>   محترم منان ناصح،
در مورد این که جمعیت اسلامی نماینده منافع و حقوق اساسی تاجیکان افغانستان است، سنجش دوباره کنید. جیمیت نه تنها این که حقوق تاجکان را به به زور قبضه کرده است بلکه طی سی سال گذشته فارمول تامین عدالت اجتماعی را نادرست محاسبه کرده است. متفکران جمیعت اسلامی به غلط فکر کرده بودند که راه تامین عدالت اجتماعی سرکوبی پشتون ها و صدمه زدن به زبان آن هاست. به همین دلیل قدرت و ثروت را در 17 سال قبل انحصار کرده و هر چه توانستند قانون شکستند و مال اندوختند. جمیعت اسلامی باید عاقلانه بسنجد و خیر تاجکان را در سعادت تمام مردم افغانستان جستجو کنند. عدالت اجتماعی اگر برای همه نباشد سلسله انتقام جویی های سیاسی را ادامه خواهد داد.
ناقد

>>>   برو برادر محترم ناصح ! استاد عطا کسی بود که شاخ یک شاخدار را شکست بس است شما زیاد در پی ماجرا میگردید صلاح امروزی کشور ایجاب ماجراجویی های بیشتر را نمیکند .

>>>   عطا با این خطایی که کرد نشان داد که میدان سیاست و سیاستمداری به پول و گپ و لاف نیست.

>>>   مرحبا آقای منان صالح با این تحلیل زیباو این دید کاری من پیشنهاد میکنم
که جناب اسمعیل خان از هرات مسوول ریاست اجراییه جمعیت اسلامی شود
و آقای عطا باید با تمکین و خرد منشی این پست را به ایشان واگذارد .
م.اسحق دلجو

>>>   آقای معلم عطا ء اشتباه بزرگی را مرتکب شد . مردم عدالتخواه و خسته از
حاکمیت قبیله در حقیقت از داعیه ای بلندی در مدت زیاده از سه ماه تجمعات
کردند و آقای معلم عطا ازان بهره برد و شخصیت مشهور شد . ولی
( خود بشکست و روان شد . )
ما بی حد مایوسیم و پشیمان . چاره ء انهم به معذرت سیاسی نمیشود . شورای رهبری جمعیت باید دست بکار گردد و این
شرمندگی را از سر ما بردارد
نجیب آریا

>>>   بجواب شما محترم باید گفت که استاد شروفساد عطا مامد چور را باید سخت یک.....کرد، خدا کند که بنده را غلط نه فهمیده باشید، منظورم یک نصیحت است.

>>>   استاد عطا اگر هئشیاری کند نباید هیچ منصب دولتی را بپذیرد او در همان بلخ بریده از دولت جمعیت اسلامی را میریت کند و انسجام و اتحاد را در بین جمعیت و نیز سایر اقوام به وجود آورد. پیوستن به این دولت خیانت بزرگی است برای کشور.

>>>   همه این ها را به زباله دان تاریخ باید ریخت تمام رهبران مفسدین واشرار خائن،آدم کش،ویرانگر ومزدور کشور ومردم افغانستان را بخاطر چند صباح دزدی وراحتی خودشان نابود کرده اند ومیکنند!
نادرشاه

>>>   تا که توانست از مسایلی قومی و تاجکان به نفع خود خوب استفاده کرد خودرا میلیونر ساخت نوشجانش.
زلمی

>>>   این برادر ګفته با عطا چی باید کرد.؟
با عطا معامله ایچشی را باید کرد.فقط معامله ایچشی.

>>>   عطا محمد نور هیچ کاری نخواهد کردکه به ضرر قوم بزرگ تاجک تمام شود او شخص کار فهم است وی بیش ازچهار ده عمر خود در سیاست سپری کرده شخص های مثل اتمر غنی بسیار نزد وی آمدین و رفتین

>>>   غمخورمحترم عطا وتاجکها آرام درجایت بنشین کوشش هایت بی فائیده است فهمیدی

>>>   عطا محمد نور هیچ کاری نخواهد کردکه به ضرر قوم بزرگ تاجک تمام شود او شخص کار فهم است وی بیش ازچهار ده عمر خود در سیاست سپری کرده شخص های مثل اتمر غنی بسیار نزد وی آمدین و رفتین

>>>   باید رئیس جمهور منطقه بزرگ فدرال شمالی خراسان باشد
نظر من این بود با احترام
امیر

>>>   تاریخ شروفساد همین است بارها ائتلاف کردند جبهه ساختند شورا ساختند سوگند کردند فردایش همه را زیر پا کردند همین تاریخ شروفساد است

>>>   استاد عطا فعلا مردهی متحرک است کاری ازش ساخته نیست تاچه رسد کی برایش کاری کرد چون مردمبلخ و جمعیت ودری چنجشیر ا دو ر زده است و ایند ه ای روشنی ندارد حتی در انتخابا ت ایند کر چه دارای زیادی را در ودران 15 ساله زمام دارییش جمع کرده است

>>>   استاد عطا محمد نور به ناچار می بایست برای گیم جدید جاه باز کند و الا حذف خواهد شد.

>>>   صلاح الدين خان يك رهبر با تمام معناست، تقواي، شجاعت، انرژي وتحصيلات عالي، همه ويژگي هاي لازم براي رهبري هستند كه در وجود صلاح الدين خان ديده ميشود.

>>>   تمام جمعيت وتاجيكان بايد بصورت منسجم ويكدست از صلاح الدين رباني كه بامتانت وجرأت درمقابل تكروي ها و حركت هاي فاشيستي غني وتيم اش ايستاده است؛ حمايت نمايند.
داود غوري.

>>>   تمام شان امتحان خوده دادن وناكام شدن، بغير بچه استاذ شهيد كه مرد وري درمقابل رذالت هاي قبيله ايستادشده؛ صلاح الدين رباني رهبر جوان وباشهامت ماست.
اشرف پنجشيري.

>>>   به نظر مه صلاح الدين رباني همراه با احمد مسعود وامرالله صالح بصورت مشترك دريك محور تلاش وكار نمايند، هرسه جوان وخوش نام هستند، كارمشترك ينها سبب خواهد شد تا ديگر هيچ فرصت از آدرس جمعيت وتاجيكان به آدمهاي معامله گر وتاجران همچون عبدالله، عطا، قانوني وضيا مساعد نشود.
تميم پلخمري

>>>   شکست عطادر حققت شکست مجاهدین و مردم بلخ وجمعیت در برابر ی لا یک ها و غر ب کراها است وباید این شکست را در انتخابات جبران کرد نه ایکی همیشه نیق زده انتقاد کنیم بهرحال وظیفه ما چیست ****


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است