طالبان: نشست تاشکند درد آمریکا را دوا نمی کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۵    ۱۳۹۷/۱/۹ کد خبر: 149123 منبع: پرینت

نشست دو روزه و بین المللی تاشکند در رابطه به صلح افغانستان با انتشار یک اعلامیه 25 ماده ای به پایان رسید، در یکی از ماده های اعلامیه تاکید شده است که تمامی کشورها به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان حرمت بگذارند و در مسایل داخلی این کشور مداخله نکنند.

امارت اسلامی طالبان امروز پنجشنبه 9 حمل 97 در واکنش به بیانیه پایانی نشست بین المللی صلح تاشکند و تاکید بر حرمت گذاشتن کشورها به تمامیت ارضی افغانستان در اعلامیه ای آورده است کهعملی شدن این ماده یا مطالبه در واقعیت آسان ترین و کوتاه ترین راه برای رسیدن به صلح واقعی در افغانستان است، افغان ها به این باور هستند که عامل اساسی جنجال های کنونی افغانستان مداخله خارجی ها است و تا روزی که خارجی ها از مداخله مستقیم نظامی و سیاسی در افغانستان دست بردار نشوند بحران افغانستان با گذشت هر روز دشوار تر و بغرنج تر می شود.

همه اشتراک کنندگانِ نشست تاشکند می دانند که رژیم کنونی کابل به سرکردگی غنی و عبدالله ثمره مداخله مستقیم خارجی ها است، این را نیز همه می دانند که این رژیم بدون اجازه خارجی ها (بویژه امریکا) توان پر زدن هم ندارد، این نیز مخفی نیست که زمین و فضایی افغانستان در سیطره خارجی ها قرار دارد، این نیز عیان است که پایگاه های نظامی کابل، بگرام، شیندند و……. از خارجی ها است، پس سوال این است که هدف از مطالبه نشست تاشکند که از تمامی کشورها می خواهیم که به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان حرمت بگذارند و در مسایل داخلی این کشور مداخله نکنند، چه است ؟

حضور توماس شینون مسوول بخش سیاسی وزارت خارجه آمریکا نیز به نمایندگی کشورش در نشست تاشکند بدین معنی است که امریکا نیز با این ماده یا مطالبه موافق است، پس دیگر مشکلی چه مانده است؟ ، امریکا باید به اساس این توافق هر نوع مداخله های مستقیم و غیر مستقیم بویژه به حضور نظامی اش در افغانستان پایان دهد، دیگر باید مرکز تصمیم گیری در داخل افغانستان کابل باشد نه بگرام و سفیر امریکا در کابل تنها سفیر باشد نه وایسرای.

این وظیفه مهم جامعه جهانی و آنانی که خواستار صلح واقعی در افغانستان هستند است که پیش از دیگران، امریکایی ها را توصیه بکنند که از خاک افغانستان برای اهداف شوم و دراز مدت شان بحیث پایگاه استفاده نکنند، زیرا اینکار آنها دلیل و بهانه ای می شود برای مداخله کشورهای منطقه و همسایه، حضور نظامی امریکا بدون شک فشار و هشدار بزرگ برای همه کشورهای منطقه است، اگر امریکا در واقعیت خواهان صلح و آرامش در افغانستان است و نمی خواهد که کشورهای منطقه در معاملات افغانستان مداخله بکنند باید در قدم نخست افغانستان را ترک بکند.

اما اگر امریکا پالیسی خود خواهانه، منافقانه و چند رویه اش را باز هم ادامه می دهد و از یکسو طبل جنگ را می زند و از سوی دیگر با دامهای از کار رفته پروسه کابل، جلسه اندونیزیا و نشست تاشکند لاف از صلح می زند، باید بداند که در این صورت کشورهای رقیب نیز با امریکایی ها صادقانه راه نخواهند رفت، سیاست قوی و منطقی طالبان همه شیطنت های امریکا را برای جهان فاش ساخته است، حالا مردم افغانستان و جامعه جهانی خوب می دانند که هدف از این همه تلاش های امریکا در قبال جنجال افغانستان تنها و تنها مشروعیت بخشیدن حضور شوم خود در افغانستان است، برگزاری نشست های همچون نشست تاشکند درد امریکا را مداوا نخواهد کرد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
نشست تاشکند
نظرات بینندگان:

>>>   درست است که رژیم کابل از سوی ایلات متحده پشتیبانی می شود اما نباید از یاد برد که طالبان از سوی پاکستان روسیه و دیگر کشورها هم پشتیبانی می شور۔
حبیب الله یوسف زی

>>>   تمامیت ارزی افغانستان و آنهم از طرف طالبان( چوکره های آی،اس،آی و جنرال های پاکستانی؟)
نی ، امکان ندارد. دیگ تبر را میگوید رویت سیاه.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است