صلح هیچ وقت تامین نمی شود
کنفرانس تاشکند، بازی های سیاسی کشورهایی بود که رقابت های منطقه ای با هم دارند؛ نه مردم و نه حتی سران حکومت وحدت ملی از برنامه های صلح آگاهی ندارند و وقتی از آجندا آگاه می شوند که برنامه توسط دوستان بین المللی اوکی شده باشد 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۳۸    ۱۳۹۷/۱/۸ کد خبر: 149104 منبع: پرینت

نشست های بین المللی پروسه کابل و تمسخر آن از سوی طالبان کافی نبود و اینبار نمایندگان نزدیک به 30 کشور در تاشکند گرد هم آمدند و در غیاب مخالفان دولت افغانستان آنان را به صلح دعوت کردند و یک به یک حمایت خود را از صلح آنان با حکومت وحدت ملی اعلام کردند؛ در این نشست اینبار اتحادیه اروپا به طالبان اعلام کرد که برای خروج اعضای این گروه از لیست سیاه سازمان ملل همکاری خواهد کرد، امتیازی که اشرف غنی در نشست دوم پروسه کابل آن را مطرح کرد و طالبان نه تنها جواب شفافی به آن نداند که نشست را توطیه علیه این گروه خواندند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نادر بلوچ عضو مجلس سنا در گفتگو با "نیمه روز" درخصوص نشست بین المللی تاشکند گفت: سران حکومت وحدت ملی، مردم و شورای ملی همیشه صدای خود را بخاطر تامین امنیت بلند کردند و ایجاب می کند که این صدا از طرف برخی کشورها و جامعه بین المللی مورد لبیک قرار گیرد و امیدواریم در نشست تاشکند مطابق آنچه که خواست و اراده مردم است تصمیم عادلانه گرفته شود.

بلوچ بیان کرد: پیش از ظهور داعش در افغانستان، یک اجماع قوی میان روس، چین، پاکستان و آمریکا صورت گرفت که متاسفانه بعد از ظهور داعش این سیستم به هم ریخت و اجماع به بن بست کشیده شد؛ امروز نیز نباید صد در صد روز نشست تاشکند حساب باز کرد.

وی علاوه کرد: کنفرانس تاشکند نشستی است که از طرف استخبارات منطقه ایجاد شده است بخاطر اینکه حداقل صدا و دیدگاه های کشورها راجع به مساله افغانستان شریک شود.

عضو سنا، درخصوص زمان نتیجه بخش بودن کنفرانس های بزرگ صلح افغانستان اظهار کرد: تازمانیکه کشورهای همسایه و فراتر از همسایگان و نیز کشورهایی که مستقیما از طالبان حمایت مالی می کنند (آنچه که به مردم روشن است)دست از حمایت بر ندارند اگر چه که نشست ها تاثیر خود را داشته باشد، مطابق خواست و اراده مردم و بخاطر آوردن صلح نیست.

این آگاه سیاسی به نشست های صلح سوریه و عراق اشاره کرده و اظهار کرد: تا کنون شاهد مذاکرات بین المللی بسیار زیادی هم در رابطه با جنگ های عراق و سوریه بوده ایم اما مردم جهان شاهد هستند که این نشست ها تا کنون نتیجه مثبتی نداشته است.

بلوچ درخصوص علت دخالت کشورها در امور داخلی افغانستان گفت: بحث رقابت های منطقه ای در افغانستان موجود است و نمایندگان خاص کشورها بارها نگرانی خود را از حضور کشورهای مختلف در افغانستان ابراز کرده اند.

وی افزود: مشاور شورای امنیت ملی یادآوری کرد که امروز داعش از طرف استخبارات پاکستان حمایت می شود و علاوه بر این موضوع می بینیم که کشورهایی که علیه تروریزم و داعش مبارزه می کنند نیز گاهی به این گروه چراغ سبز نشان داده اند؛ به باور من تا زمانیکه مذاکرات مستقیم با نظامیان و دولت پاکستان آغاز نشود و فشارها بالای این کشور جدی تر نشود، هیچوقت صلح تامین نمی شود.

عضو سنا بیان کرد: نه مردم و نه حتی سران حکومت وحدت ملی از برنامه های صلح آگاهی ندارند و وقتی از آجندا آگاه می شوند که برنامه توسط بعضی دوستان بین المللی اوکی شده باشد؛ بی خبری شورای صلح که جای خودش را دارد که هیچگاه از این نشست ها آگاهی نداشته و ندارد.

بلوچ درخصوص هدف نشست هایی بزرگی نظیر تاشکند اظهار کرد: این بازی های سیاسی کشورهای منطقه ای است که رقابت های منطقه ای با هم دارند و روی اهداف خود کار می کنند؛ اگر این مسایل را ادامه دهند بعضی کشورها متضرر می شوند.

وی تاکید کرد: هر اندازه که صلح تامین نشود کشورهای آسیای میانه و نیز همسایگان افغانستان در آتش جنگ خواهند سوخت و اگر هوشیاری سیاسی خود را حفظ نکنند و تحت تاثیر استخبارات و حمایت های سیاسی و نظامی مخالفان قرار بگیرند این ضرر ها بیشتر است.

عضو سنا افزود: پاکستان حمایت خود را از ناتو و آمریکا از دست داده است و خود را به دامان روسیه، چین و کشور همسایه اش انداخته است و امروز می خواهد برای اهداف ناجوانمردنه اش مردم افغانستان را در آتش جنگ بسوزاند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بلوچ
نشست تاشکند
ازبکستان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   جنگ در افغانستان هیچوقت تمام نمیشود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است