مخالفت سنا با واگذاری ساحات امن به طالبان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۱    ۱۳۹۷/۱/۸ کد خبر: 149080 منبع: پرینت

واگذاری مناطق امن به طالبان به معنای تجزیه افغانستان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، فضل هادی مسلمیار رییس مجلس سنا روز سه شنبه 7 حمل 97 درر نشست علنی این مجلس در واکنش به طرح حکمتیار مبنی بر واگذاری ساحات امن برای طالبان گفت: این طرح به معنای تجزیه افغانستان است و با آن مخالف هستیم.

مسلمیار بیان کرده است که هیچ نوع مخالفت در زمینه صلح با طالبان نداریم و صلح با عزت را یک ضرورت می‌دانیم؛ ولی با میکانیزم‌هایی‌که براساس آن مراکز امن برای طالبان ایجاد گردد یا چند ولایت به واگذار شود، شدیداً مخالف اما با بازگشایی دفتر برای طالبان در کابل موافق هستیم.

وی افزوده است که اگر طالبان صلح می خواهند باید بیایند و در مذاکرات حاضر شوند و هر زمان که مذاکرات به نتیجه رسید دولت مکلف است که خانواده ها و اعضای این گروه را جابجا کرده و امنیت آنها را تامین کند.

در این نشست شماری دیگر از سناتوران با طرح رهبر حزب اسلامی مخالفت کردند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سنا
طرح حکمتیار
نظرات بینندگان:

>>>   انتقعاد من از کسانی است که گلبدین حکمتیار قصاب کابل را بدون کدام اساس و اسناد قانون رهبر حزب اسلامی مردم افغانستان میخوانند در حالیکه رهبر قانونی و ثبت و راجستر شده حزب اسلامی افغانستان اقای ارغندیوال است که از بیشتر از شانزده سال است در افغانستان فعالیت میکند و در جمله دیگر احزاب سیاسی ثبت و راجستر وزارت عدلیه کشور میباشد اما حزب نام نهاد گلبدین نه در افغانستان ایجاد شده و نه در افغانستان ثبت و راجستر است ایجاد باند ترورستی گلبدین در زیر چتر ای اس ای و بمصرف پولی ای اس ای در پاکستان در گذشته ها ایجاد شده و بنفع پاکستان در بیشر از چهل سال گذشته کار کرده تا چند ماه قبل از تسلیمی اش بر ضد همین دولت و دولت های گذشته بدستور ای اس ای در جنگ بود و اکنون که در کابل نشسته و اعاشه و اباطه انرا دولت میکند هنوز حلقه غلامی پاکستان را از گردن دور نکرده نفاق افگنی بین مردم دستور اساس کار اش است بنام حزب سیاسی ثبت و راجستر دولت در وزارت عدلیه نشده و هروز یکتخم نو به ای اس ای میدهد بدون هیچ اسناد قانونی و اصولی رهبرحزب اسلامی خواندن گلبدین درست نیست .

>>>   معنای وگذاری ساحات امن برای طالبان چه معنا می تواند داشته باشد؟ فرض کنیم که چند ولایت را برای طالبان واگذار کردیم انگهی طالبان حتما آرام خواهن نشست و به همین مقدار قانع خواهندشد؟ بر فرض اگر قانع شود و دیگر بیشتر از ان نخواهد باید بپذیریم که کشور را به دو بخش تقسیم کرده ایم. تجزیه و تقسیم کشور با کدام معیار و ملاکی قابل پذیرش است؟ اگر طالبان در این منطقه دولتی تشکیل دهد و کاملا از هر جهت مجهز شود آنگهی کدام دولت درافغانستان می تواند در برابر طالبان ایستادگی کند؟ اگر طالبان بیشتر از آنچه را بخواهد که به گفته حکمتیار به آنان واگذار شود، در این صورت حکمتیار و غنی چه موضعی در قبال طالبان می گیرند؟ ایا معنای این تصمیم حکمتیار تسلیم نمودن تدریجی کشور به طالبان و پشتونها نخواهد بود گرچه همین حالا هم کشور در دست پشتونها تحت فشار قرار دارد و از وجود آنان رنج می برد.

>>>   این راکیتیار .... خود که این پیشنهاد را کرده این فاشیست جنایتکار قصاب افغانستان میخواهد افغانستان شمالی و جنوبی تاسیس کند امید هستم که مرد مجاهد واقعی پیدا شود که شجره زقوم را ....کند؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است