كتاب مقدس فاشيزم يا مانيفست قبيلوى
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۵    ۱۳۹۷/۱/۸ کد خبر: 149067 منبع: پرینت

جابجايى مجدد ناقلين از كتاب دويمه سقاوى تا طرح شهرک سازى حكمتيار

از منابع معتبر حزب اسلامى اطلاعاتى منتشر شده است كه حكمتيار طرحى را به منظور ايجاد شهرک هاى رهايشى در مسير كابل - بگرام به اشرف غنى پيشكش نموده است. هرچند هدف اصلى وى انتقال و اسكان مهاجرين حزب اسلامى از پاكستان به ساحات متذكره است اما ظاهرا طرح موذيانه ى خود را با روپوش گويا نزديک شدن و همدلى ميان اقوام برادر و مسلمان افغانستان ارایه كرده است.

جابجايى ناقلين قوم پشتون در مناطق تاجيک و ازبک نشين شمال كشور يكى از معضلات پيچيده ى اجتماعى كشور ما است كه با گذشت حدود يک قرن از آن تا هنوز آشتى فرهنگى و انس اجتماعى ميان ناقلين و مردم بومى محل تامين نشده است.

در التهاب و گرماگرم درگيرى هاى خونين دوران مقاومت ميان دولت اسلامى و تحريک طالبان كه در رسانه هاى مغرض غربى به جنگ شمال و جنوب يا تقابل پشتون ها با ساير اقوام تبليغ مى شد. كتاب مشكوكى با محتواى شديدا فاشيستى به نام (دويمه سقاوى) از آدرس فرد مرموزى به اسم مستعار (سمسور افغان) منتشر شد. هرچند بسيارى را گمان بر آن است كه نويسنده آن كتاب اسماعيل يون و يا سليمان لایق است اما تا هنوز احدى شهامت و جسارت ادعاى تعلق آن را به خودش ننموده كه خود دليل بطلان محتواى كتاب است.

در صفحه اول كتاب دويمه سقاوى از سوى نويسنده آن نوشته شده است كه اين كتاب را به روح پر فتوح محمد گل خان مومند كه سقاو اول را سركوب نمود تقديم مى نمايم. كتاب به شكنندگى حاكميت قومى پشتون ها و قيام هاى تاجيكان عليه آن پرداخته است در نهايت نويسنده به زعم خودش 13 مورد را بعنوان راه حلى براى جلوگيرى از قيام هاى بعدى و احتمالى تاجيكان كه به تعبير خودش جلوگيرى از سقاو سوم است به سياستمداران پشتون پيشنهاد نموده كه ماده هاى هفتم الى دهم آن قرار ذيل است:

هفتم؛ برای آنکه روس ها و کشورهای نوبنیاد در مرزهای شمالی افغانستان نتوانند هیچگاه برنامه های آزمندانه خویش را جامه عمل پوشانند و مداخلات شان به شکست ابدی و قطعی روبرو گردد لازم است که تعداد زیادی از مردمان مشرقی، جنوب غربی و جنوبی را به صورت گروهی و فردی به بخش های شمال افغانستان فرستاده و مسکین گزین سازیم و زمین های کشت ناشده را برایشان توزیع کنیم با این کار توازن قومی در بخش های شمال افغانستان بهتر می شود و پشتون ها مانند یک سد محکم در برابر مداخله روس ها و دیگر بیگانگان قرار می گیرند.

هشتم؛ بخاطر امنیت دایمی شهر کابل و برای جلوگیری از هر گونه هرج و مرج باید برای ساختن چنان استراتژی ملی ای فکر کنیم که در صورت وقوع کدام رویدادی که توسط گروه های سیاسی و نظامی به وقوع می پیوندد باید جلوی غارت و چپاول شهر گرفته شود. برای این مقصد باید در دشت چمتله مردم بی بضاعت مشرقی و جنوب غربی و جنوبی مسکن گزین شوند و همچنان برای ایجاد یک کمربند امنیتی به دورا دور شهر کابل باید مردم مشرقی، جنوب غربی و جنوبی جابجا شوند.

نهم؛ باید تمام زمین های کشت نشده ی دولتی از قسمت شمال کابل تا حصه ی سالنگ به صورت کامل به پشتون های مشرقی، جنوب غربی و جنوبی توزیع شود. سودمندی این کار این است که حضور پشتون ها توازن قومی را در آن مناطق بهبود می بخشد و از شورش های ضد حکومت مرکزی جلوگیری به عمل می آید.

دهم؛ چون مردم پنجشیر آله دست بیگانگان می باشند و در مقابل قوم اکثریت و دیگر اقوام احساس دشمنی دارند و همیشه امکان دارد که مردم پنحشیر به تحریک دشمنان خارجی ما علیه حکومت مرکزی قیام کنند و از موقعیت حساس سوق الجیشی پنجشیر برای دیگر مردم کشور مشکلات و در سر خلق نمایند بنابراین برای جلوگیری از هر گونه پیشامد ناگوار در آینده لازم است که دره ی پنجشیر را از مردم فعلی اش خالی سازیم و پنجشیری ها را در منطقه های مشرقی، جنوبی و جنوب غربی کوچ بدهیم و آنها را از هم جدا جدا کرده در مناطق پشتونی پراکنده سازیم و دیگر برایشان حق بازگشت به پنجشیر را ندهیم تا آنها به مرور زمان در میان پشتون ها حل شوند و هویت ملی ما را کسب نمایند.

با درنظرداشت مواد متذكره كتاب دويمه سقاوى پيشنهاد حكمتيار قدم اول تطبيق آن محسوب مى شود. اينكه محتواى كتاب و طرح حكمتيار تا چه ميزانى عملى و قابل اجرا است موضوع ديگری است اما بدون شک نظامنامه ناقلين از آغاز توطیه اى عليه سلامت اجتماعى و وفاق ملى افغانستان بوده و است.

اثرات منفى اين طرح چه به اقليت هاى پشتونى كه مجبور بودند بنابر سياست دولت هاى مغرض در دل مناطق اقوام ديگر اسكان يابند و چه براى مردم بومى محل كه با از دست دادن مايملک شان، كينه و نفرت هموطنان شان را بعنوان غاصب در دل نگهدارند.

اساسا از زمانيكه سران قوم درانى با نگرانى از بغاوت تيره هاى مختلف اقوام پشتون ساكن در جنوب و جنوب غرب و در ادامه ى جنگ هاى خونين ميان درانى ها و غلجايى ها پايتخت شان را از قندهار به كابل منتقل نمودند اين ذهنيت را داشتند تا آن عده از سران قوم غلجايى را كه احتمال خطر و بغاوت از آنها متصور بود ظاهرا با امتياز واگذارى زمين هاى زراعتى در شمال از جغرافياى اجتماعى شان تبعيد و بعنوان جزيره هاى قومى در دل مناطق اقوام شمال مستقر و محصور نمايند اما در اصل منظور آن بود كه حاكميت خود را از شر آنها نجات بخشيده و تخم نفاق و بدبينى را ميان آنها و مردمان بومى محل كاشته و هر دو را در تخاصم و دشمنى مصروف نگهدارند.

افزون بر آن چنين سياست گذارى هايى در عهده و صلاحيت احزاب و اشخاص نبوده است دولت هايى هم كه برنامه ى ملت سازى داشته باشند مي توانند از تجارب ساير كشورها و سازوكارهاى پذيرفته شده ى اجتماعى استفاده نمايند كه قطعا شامل جابجايى يک قوم نمي شود بلكه بطور فراگير، تدريجى و بطور انفرادى قابل اجرا است در حال حاضر كه كشور از نفاق ملى و استخوان شكنى قومى رنج مى برد اينگونه طرح ها، شکاف اجتماعى را عميق تر ساخته و افغانستان را بسوى تجزيه سوق خواهد نمود.

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
منصوری
حکمتیار
فاشیزم
تجزیه افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   هستند بعضی ها مانند قاری محمد عیسی محمدی که همراه با فامیلش در کشور جرمنی به خوشگذرانی و عیش و نوش شب و روز را سپری میکند و از طریق فیسبوک با گرفتن پول ازارگ کوشش انرا دارد تا دربین شورای ایتلاف بزرگ که اکثر از وکلای پارالمان در ان حضور دارند و بخاطر اصلاح حکومت و انتقاد از کار کرد نادرست غنی مباره شانرا براه انداخته اند تابا اگاهی بمردم از کار کرد قومگریانه و تعصب بار ارگ نشینان مردم را اگاهی دهند همین به اصطلاح قاری که عیس محدی نام دارد در مناظره ای که با اقای عبالرحیم ایوب نماینده مردم قندهار از طریق فیسبوک داشت با توهین و تحقیر و بدگویی بتمام رهبران غیر پشتون تاجیک و ازبیک و هزاره از اقای ایوب خواست اش این بود که دست ازین ایتلاف بزرگ که بر ضد عملکرد غنی احدزی براه انداخته شد منحیث پشتون و بر ضد پشتون ایستادگی نکنند اما اقای ایوبی که یک انسان واقعی و مسلامان است و همیشه بر ضد تعصب و قومگرایی کار کرد دارد و ایتلاف تشکییل داده شان به هدف ضد قومگرایی و تعصث براه انداخته شده هر قدر کوشید درین مناظره قاری عیسی را که از طرفداران ارگ و معاشخور ارگ است و در جرمنی با فامیلش زیست میکند قانع سازد که بر تعصب و قومگرای اش نه بگوید اما این قاری نا قاری از تعصب و قومگرایی اش کوتاه نیمد من شخصا از اقای ایوبی نماینده مردم قندهار تشکر میکنم وبرایش شاباش میگویمکه واقعن شخص غیر معتصب و بر ضد تعصب و قومگرایی همیشه ایستادگی کرده و حرف زد و عملکرده است و لعن ونفرین میفرستم بکسانی که معتصب و کینه در قلب شان دارند.

>>>   طاهر پشتون
حلا كه ميبينم, دوهمه سقاوى چندان طرحى بدى نيست. مردم شمال (پنجشير) را به جنوب و مردم جنوب را به شمال ببريد كه خلط شوند و از قفرقه خلاص شوند.

>>>   گلبیدین فعلن در بستر مریضی افتیده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است