رهبر حزب اسلامی کیست؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۳    ۱۳۹۷/۱/۸ کد خبر: 149064 منبع: پرینت

جدال بر سر رهبری حزب اسلامی پس از انتشار اعلامیه ای مبنی بر اخراج ارغندیوال، مهندس محمدخان و انور عمر از سوی حکمتیار بالا گرفت.

حزب اسلامی در گذشته منحیث یک حزب ساختارمند و پرنفوذ/نفوس جهادی ساحه فعالیت گسترده در کشور داشت که تحولات پس از پیروزی مجاهدین در 1371 هجری شمسی این جایگاه را به مرور از این حزب قدرتمند گرفت.

به دنبال کنفرانس بن و پایان حاکمیت طالبان بر کشور اعضای ارشد حزب اسلامی به استثنای حکمتیار وارد سیستم و ساختار سیاسی گردیدند هر چند لخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور افغانستان باری نقیصه عمده اجلاس بن را عدم حضور و اشتراک طالبان و حکمتیار در آن گفته بود.

اعضای ارشد حزب اسلامی در غیاب حکمتیار این حزب را به رهبری عبدالهادی ارغندیوال ثبت و راجستر وزارت عدلیه کشور کردند هرچند شاخه ها و نحله های دیگر به محوریت سباوون، فاروقی و قطب الدین هلال نیز اینجا و آنجا مصروف فعالیت بودند.

یکسال قبل وقتی مذاکرات حکومت با حکمتیار به نتیجه رسید ایشان منحیث رهبر حزب اسلامی افغانستان به پروسه صلح پیوست و قانون اساسی افغانستان را پذیرفت. در روزهای نخستین ورود او به کابل همه اعضای حزب اسلامی بلا استثنا از او استقبال کردند و آمدن او را به پایتخت به فال نیک گرفتند اما آهسته آهسته عده ای از اعضا به نحوی آن دلچسپی روزهای نخست نزدشان باقی نماند و بخصوص ارغندیوال و تیم اش علنا حزب اسلامی را متعلق به خود دانسته و ادعای حکمتیار مبنی بر رهبری این حزب را بی اساس و غیرقانونی خواندند.

حالا که نزاع بر سر رهبری این حزب بالا گرفته است گاه گاهی دو طرف به جانب یکدیگر تاخته و در صدد از خود کردن نام حزب اسلامی هستند. یکطرف از قانونیت حرف می زند و از مدرک رسمی که برای رهبری این حزب در دست دارد و طرف دیگر که به صورت عرفی و سنتی خود را صاحب این حزب تلقی می کند.

در شرایطی که کشور به سمت انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در حرکت است این کشیدگی می تواند ضربه محکمی بر نتیجه کار این حزب در انتخابات های پیش رو وارد کند بخصوص به شخص حکمتیار که ادعای بلند بالایی را در این عرصه مطرح کرده است.

به هر شکل من فکر می کنم بشمول حکومت و شخص رییس جمهور عده ای این روند را تبانی می کنند و در نهایت درصدد حداقل دو پارچه کردن این حزب جهادی پیشین به رهبری هر دو جناح رقیب یعنی جناح ارغندیوال و جناح حکمتیار هستند.

برنا صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صالحی
حزب اسلامی
حکمتیار
ارغندیوال
نظرات بینندگان:

>>>   رهبر حزب اسلامی جناب ارغندیوال صاحب هستند شحصیت معتدل حقیقت بین انسان دوست وطندوست اهل افغانستان همنشین وهمدرد مردم خود در همه حال با مردم خود با وطن خود ، از هیچ بیگانه نه عربی نه غربی پول دریافت نمیکند بادیگارد امریکائی ندارد به انتقام گیری دشنام دادن تهمت بستن تفرقه اندازی مشهور ومنفور نیست
شاید هیچ زمانی دستور قتل وترور فردی را نداده باشد هیچ زمانی قومی فکر نکرده باشد هیچ زمانی درتهکاوی های بیگانه ها مانند موش زندگی نکرده باشد
همین رهبر حزب اسلامی وپذیرفته شده ئی اعضای سالم اندیش حزب است

>>>   هرکس که باشد این نوشته ات چی درد مارادوا میکند راجع به یک چیز بزرگترفکرکو وراه حلش رانشان بتی

>>>   برنا صاحب عطارا سبکدوش ساختی حالا پشت گلبیدین را گرفتی؟
ص >کرنکار

>>>   به امیدأن روزيكه كلبيدين خبيث فاشيزم زير چتر اسلامی دروغین بکلی از صحنه اوضاع افغانستان به ذباله دان تاریخ انداخته شود. تا عبرتی شود به حواریون .....در داخل کشور و آنهائیکه از کشور های خارجی مثل .... در عقبش دنبک میزنند.

>>>   برنا جان، حزب اسلامي از حالا نه بلكه از شروع جهاد چندين بار تجزيه شده و ميرود، چون لالا حكمتيار تنها خود را ميخواهد، اولين تجزيه بعد از اولين اتحاد مجاهدين بود كه مولوي خالص بنام حزب اسلامي از جدا شد، و بعد ها جلال الدين حقاني بنام حزب اسلامي جدا شد، بعد داكتر أنور، زمان مزمل و ديگر اعضاي شورا حزب جدا شدند، و بعد ارغنديوال صاحب با أنور و ديگران بنام حزب اسلامي ثبت نام كردند، بعد انجنير وحيدالله سباوون بنام حزب متحد ملي جدا شد، در انتخابات گذشته قطب الدين جدا شده طرفدار غني شد، و در آينده نزديك نظر به كلان كاري حبيب الرحمن پسر كوچك حكمتيار، شايد صلاح الدين پسر بزرگ حكمتيار، غيرت بهير داماد و قوم حكمتيار، جرير داماد پنجشيري، و هم برادر و برادر زاده هايش از وي جدا شوند، و هم أشخاص جديد مثل پاروق و گوساله فرانسوي، انجينر كريم و ديگران هم جدا شدني هستند.

>>>   اګر بی بی حاجی زن ربانی ریس این حزب شود چطور است چون در بدخشان بدماشی میکند و بادیګارد های حزبی دارد.

>>>   بالآخره گلو تنها میماندو دو گوشــــش !
پاروک وردک مزدور کرزی است

>>>   با موافقت به نظر دهنده پیجمین که یکا یک جدا سازی اعضای حزب ساخته اسلامی گلبدین در زیر چتر ای اس ای را توضیح داده باید علاوه کرد که باساس قانون احزاب که در نزد وزارت عدلیه موجوداست وباساس ان حزاب سیاسی کشور ثبت و راجستر گردیده اند و بفالیت سیاسی شان کار و پیکار میکنند رهبر حزب اسلامی اقای ارغندی وال است نه گلبدین حکمتیار یا چون ازیکطرف ایجاد حزب بنام اسلامی گلبدین در کشور ما ایجاد نشده در کشور ای اس ای و بخواست انها و زیر نظر ای اس ای بخاطر تفرقه افگنی بین احزاب جهادی انزمان صورتگرفته و از جانب دیگر بنام حزب اسلامی گلبدین که ثبت و راجستر وزارت عدلیه کشور شده باشد چیزی وجود ندارد اینجاقانون احزاب است پاکستان نیست که هر خواست گلبدین بزور ای اس ای بالای مهاجرین کشور ما تحمیل میگردید و دیگر اینکه کم و زیاد یکسال از تسلیمی گلبدین بدولت میگذرد تاحال نه کدام میل سلاح تسلیم دولت کرد ونه کدام قوماندان بنام حزب گلبدین از جنگ دست کشیده دلیلش هم اینست که کسی را مانند گذشته با خود ندارد دو قوماندانی که بنام ان است میرویس راه گیر و اختطاف چی در بغلان ودیگرش قوماندان قانت در تخار است که در داخل مسجد در روز جمعه که مردم مشغول نماز خوانی بودندچندین تن رادر داخل مسجد بشهادت رساند و گلبدین حمایت خود را از ان اعلان کرد وتا کنون مسلح هستند و در جنایت مشغول اند .

>>>   حزبان اسلامي رهبران زياد داشت و دارد، اما رهبر نامنهاد و خود خواه و جاهل و مجنون فعلاً يك خ ر است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است