ما با ایران منافع مشترک داریم نه با سعودی ها
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۶    ۱۳۹۷/۱/۷ کد خبر: 149058 منبع: پرینت

وارد شدن در نبرد سیاسی-اطلاعاتی و همراهی با ناسیونالیسم تهاجمی کشور های عربی علیه ایران، به نفع ما نیست.
ما با سعودی و امارات منافع راهبردی مشترک نداریم.

درست است که با نظام ولایت مطلقه ی فقیه مشکلات جدی داریم، اما با ایران همخانه ایم، با مردم ایران؛ دارای زبان مشترک، فرهنگ مشترک، تمدن مشترک، تاریخ مشترک و هویت مشترک هستیم و این اشتراکات عدیده به ما گوشزد می کند که در اتخاذ سیاست های استراتژیک مان بادقت و با درنظرداشت این مولفه ها عمل نماییم.

ما با عربستان سعودی ممکن است منافع مقطعی سیاسی مشترک داشته باشیم، اما نه فرهنگ مشترک داریم، نه زبان مشترک، نه تاریخ مشترک، نه هویت مشترک، نه تمدن مشترک و نه قرائت مذهبی مشترک، پس لازم است در اتخاذ سیاست های منطقه ای و جهانی ما با عربستان فقط منافع اقتصادی را مدنظر قرار بدهیم و بس.

اما سوال بزرگ این است که آیا نظام مطلقه ولایت فقیه در مورد اتخاذ سیاست های خود با افغانستان تمام مولفه های مشترک را مد نظر قرار می دهد یا فقط با نگاه ائیدیولوژیک و امنیت محور عمل می نماید؟

اگر ایران در رابطه با افغانستان براساس مولفه های مشترک در سیاست خارجی خود تغییر وارد نکند، آینده روابط این دو کشور با توجه به تحولات جهانی و منطقه ای با بحران جدی روبرو خواهد شد.
قربانیان اصلی بحران در روابط ایران و افغانستان تاجیک ها و هزاره ها هستند و امیدوارم اهمیت راهبردی و درک این اشاره را همه دریابند.

عبدالحی خراسانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
سعودی
نظرات بینندگان:

>>>   بیایید مذهب ودین را از سیاست جدا کنیم باور کنید همه چیز درست میشود.

>>>   آقای خراسانی!
شما همه را در آیینه خود میبینید. شما واقعا با اعراب وجه مشترک ندارید، چون زیربنای فکر شما را قومپرستی و نژادپرستی تشکیل میدهد. ما در حالیکه حکام عرب را مستبد و خود خواه می پنداریم، اما وجوهات مشترک دینی خود را فراموش نمیکنیم. ایران و افغانستان امروزی از برکت همین اعراب افتخار مشرف شدن به دین مبارک اسلام را کسپ کردند، در غیر آن امروز همه آتش پرست و بت پرست میبودند. لسان زیبای عربی غنای زبانهای های ملی ماست. خلاصه ما هم با ایران و هم با اعراب وچوهات مشترک داریم. اگر و جوهات آریایی منظور تان باشد، در آنصورت ایرانی های نژادپرست با برادران هزاره و ازبک ما هیچ وجه مشترکی ندارند.
نه افغانیم و نی ترک و تتاریم
چمن زادیم و از یک شاخساریم
تمیز رنگ و بو بر ما حرام است
که ما پروردهٔ یک نو بهاریم
حسیب

>>>   مطلب کاملا درست است بجز پاراگراف اخر
لطفا انصاف داشته باشید
ایران هر کمکی خواست بکند خودتان رد کردید و در ضرر زدن به ایران همیشه دولت افغانستان حریص بوده
انصافا باید ایران اعتماد سازی کند؟
مگر چه کار باید میکرد که نکرد؟

>>>   یه خرده به خودتون بیاید نا سلامتی شما هم روزی جزیی از پارس بودید اگر نبودید که حالا فارسی حرف نمیزدید.
یه خرده غیرت هم خوب چیزیه والا.
سرزمین مادریت رو ول میکنی که بچسبی به اعراب؟ضد ایران حرف میزنی که چند دلار بیشتر گیرت بیاد؟؟
واقعا ننگ به این دیپلماسی افغانستان.
انصارالله یمن اونطور با دستان خالی میجنگه افغانستان هم اینطور....
مهم نیست که با ولایت فقیه کسی مشکل داشته باشه یا نداشته باشه از هویتت دفاع کن.
تا بوده و بوده همیشه یه حکومتی اومده یه مدتی سر کار بوده و رفته این چه ربطی داره که شما بیای هویت خودتو زیر سوال ببری.
سالها جنگیدیم که زیر سلطه اعراب نباشیم با همین تاجیک ها سامانیان رو بوجود اوردیم که از زیر ستم و ظلم اعراب بیایم بیرون حالا به همین سادگی طرف میاد پشت میکنه به هویت خودش.و از طلم حمایت میکنه.

>>>   ولایت مطلقه ی فقیه با امریکا سر و کله میزنه تو عددی نیستی در مقابل ولایت مطلقه ی فقیه که مشکل داشته باشی یا نداشته باشی.

>>>   جنگ به نفع هیچ کشوری نیست جنگ بجز خرابی، قتل، ویرانی و پسمانی حاصلی ندارد.
ایران همسایه و همزبان ما است و یکتعداد زیادی مشترکات قومی، زبانی، فرهنگی، تاریخی و ... داریم.
عربستان هم یک کشور اسلامی است و خانه کعبه در عربستان وجود دارد و منشأ اسلام از عربستان است.
ایران و عربستان هر دو کشور مسلمان هستند و افغانستان علاقمند جنگ این دو کشور به هیچ وجه نیست و طرفداری از هیچکدام شان نمیکند و نخواهد کرد و تنها علاقمندی میانجی گری میان این دو کشور و ختم خصومت شان است. این جنگ فقط به نفع کشور های صادر کننده سلاح و به نقص مسلمانان است

>>>   کسی از هویت خود نمی گذرد. ایران نباید نگران باشد. این دیدار فقط برای تحت فشار قرار دادن پاکستان است. عربها اگر پشت پاکستان را خالی کنند در افغانستان ثبات می آید.

>>>   بعداز انقلاب 22دلو1357 ایران وفروپاشی نظام شاهی موروثی ایران وبرپایی حکومت جمهوری اسلامی به رهبری ایت الله خمینی رحمت الله علیه که تقریبا همزمان با حمله نظامی واشغال کشور توسط قوای ارتش سرخ شوروی به کشور ما بود؛دست امریکا واسراییل از منطقه اسیای جنوب غرب یا میدل ایست توسط انقلاب اسلامی ایران کوتاه گردید وباهمه قدرت ظاهری؛ نظام پادشاهی سقوط کرد که درانزمان موشه دایان جنرال یک چشم ووزیر جنگ اسراییل انقلاب ایران را زلزله ای بزرگ نامید که بخش عظیم از کره خاکی را در برگرفت.امریکا باتمام قدرتی که در میدل ایست بادست نشانده اش محمد رضا پهلوی داشت سرخورده موقتا دم خودش را روی کول خود گذاشت واز منطقه موقتا خارج شد اما با توطیه وایجاد جنگ نیابتی وعوامل خودبایجا ایجاد کودتا وجنگ وتحریم وتروربسیاری از رهبران وانقلابیون ومردم ایران را بخاک وخون کشید اما این انقلاب ایران با رهبری امام خمینی رحمت الله علیه بمثل کوه ایستاد .ومن این موفقیتها وقدرت امروز منطقه وپیشرفتهای ایران را دلیلش همان ولایت فقیه و رهبری واحد مییدانم.انقلابی که از اول گذاشتن سنگ تهدابش تا به امروز تحریمهای زیادی از سوی امریکا ومتحدانش واپوزیسیون داخل وخارج وسلطنت طلبان با اینهمه صرف دالر وحمایه از سوی وهابیزم عربستان ورژیم صهیونیست اسراییل وپروپاگاند مدیای غرب توانسته سر پای خود به ایستد واقعا جای ستایش دارد وبا یک اتیولوجی وعلت شناسی این پیروزی ومقاومت واینکه حتا یک مرمی به این کشور داده نشده چگونه توانست 8 سال صدام حسین دیکتاتور عراق را که بیش از سی وهشت کشور مستقیم وبیش از هفتاد کشور بطور غیر مستقیم تمویل وحمایه میشد شکست دهد .ومن راز این موفقیتها را همان ولایت فقیه میدانم.ااتحاد و وحدت سنی وشیعه واتحاد قومیتها هم یکی دیگر ازاین موفقیتها است. کمک درنابودی داعش درعراق وسوریه وکمک به مسلمانان غزه درفلسطین اشغالی هم دیگر موفقیت حکومت ایران است.در زمان حکومت شاهی در ایران محمدرضا پهلوی متحد اسراییل بود ودرتهران سفارتخانه داشت اما باپیروزی انقلاب ایران سفارت اسراییل مسدود وسفارت فلسطین ایجاد گردید.من رمز تمام این موفقیتهای ایران را همین الگو وپترن شیوه نوین حکومت داری را که مبدع ان شخص ایت الله خمینی رحمت الله علیه بود یعنی ولایت فقیه میدانم.وبعد از رحلت این مرد بزرگ تاریخ این الگو توسط جانشین وی ادامه یافت وچنانکه دیدیم چند سال پیش دشمنان وحدت مسلمین وعوامل انان سعی بر تفرقه وجنگ مذهبی داشتند وفحش وناسزاوبی ادبی به خلفای راشدین داشتند که رهبری ایران با فتوایی که توهین به خلفای اسلام را حرام اعلام کرد جلوی بسیاری از توطئه ها گرفته شد.امروز شیعه انگلیسی وسنی امریکایی از سوی دشمنان اسلام)وهابیزم سعودی اسراییل وامریکا تبلیغ میشود وهدفشان توهین وتخریب چهره مسلمانان واسلام پاک وناب محمدی ص(اهل سنت واهل تشیع)است و قلب وحدت جهان اسلام را نشانه رفته اند که باید اگاه وبیدار بود.

>>>   محترم برادر عبدالحی خراسانی..-وکلیه برادرانی که نظر خود را ابراز نمودند.باید بگویم نقطه مشترک ونقطه عطف تمام مردمی که چه در ایران چه در افغانستان ویاتاجیکستان صرفنظر از نقاط عدیده مشترکات فرهنگی اعم از زبان واداب وسنن وعنعنات ملکلی ومنطقوی دین مبین اسلام وکدام فرقی نمیکند سنی باشیم یا شیعه بنآء این سلسله الذهب اعتقادی وایدیولوجیک وجهان بینی یعنی دین مبین اسلام است که مارا بهم پیوند میدهد.اما دشمنان واقعی واساسی رانیز باید خوب بشناسیم که همانا استکبار جهانی بسرکردگی امریکا وشیر بی دندان ویال وکوپال استعمارگر پیر انگلیس واسراییل و وهابیزم عربستان وشیخ نشینهای کوچولوی حاشیه خلیج فارس است.در خصوص ولایت فقیه در ایران هم بگویم که امروز اگر جهان اسلام باتمام سمپاشی وایجادتفرقه ای که محور عربی(وهابیزم عربستان وقطر وشیخ نشینها)

>>>   ومحورعبری(رژیم اشغاگر قدس شریف)ومحور غربی(امریکا ومتحدانش) در دستورکارردارند واز سه عنصر اصلی زر(دالر وهابیزم)زور(قدرت هژومونی وزورگویی امریکا)وتزویر(شبکه جهانی مدیا ورسانه امپراطوری مرداک وجورج سوروس صهیونیست ؛نتوانسته بین مسلمانان علیرغم تلاش وکوشش زیاد تفرقه بیندازد همانا این نیروی بزرگ وبازدارنده ولایت فقیه رهبر ایران است وگرنه من از شما محترم خراسانی..پرسان میکنم چرا پنج میلیون صهیوننیست با اتحادشان توانسته اند بر بیش از دومیلیارد مسلمان که باهم اتحاد ندارند غلبه داشته باشند؟به عنوان نمونه اینهمه قتل وکشتار وانتحاری که درکشور ما هر روز شاهد ان هستیم چرا صدایی از مسلمانان در نمی اید وچراهیچگونه اقدامی از این کثرت مسلمانان جهان در فشار اوردن به سازمان ملل متحد ویا فشار به سعودی از طریق سازمان ملل متحد انجام نمیشود ؟؟چرا ده هزار مسلمان یمنی زیر بمبارد هواپیماهای رژیم سعودی انجام میشود از هیچ کشور صدا درنمی اید؟؟؟ایران یک تنه در مقابل این هجمه وپروپاگاند ودشمنان ایستاده .حتا بی انصافی است ایران را هم طراز وهم سطح عربستان بدانیم .
داکتر عبدالرب آچکزی

>>>   نه سعودی نه ایران افغانستان افغانستان ایران همسایه ماست و روابط مساویانه هسمایگی ضروراست

>>>   ایران طی ۲۰ سال اخیر دچار مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و خصوصاً سیاسی عظیمی شده و بدرد خود خورده نمیتانه چه برسد به افغانها که ایران آنها را به چشم طعمه و مقروض میبیند!
لازم است که افغانها ایران را جدی تر بگیرد تا حکومت مطلقه آن همراه با جواسیس خود در حصه افغانستان و شرایط آن تجدید نظر کنند وگرنه بآسانی ممکن است این مشترکات و ارتباطات عمیق با پاسخ متقابل افغانهای داغدیده روابط و بعضی خاطرات دو ملت را به مرز نابودی برساند
شرایط تغییر کرده و اتومات اوضاع منطقه به ضرر حکومت مطلقه و حتی مردم روشنفکر ایران خواهد شد بناً از خواب خرگوش برخیزید و بعضی ها هم زیاد کاسه داغ تر از آش نشوید که با این پوف پتاق ها شرایط متآثر نمیشود!

>>>   اگر عقل داشته باشیم جمهوری اسلامی ایران تنها یار و یاور اشتراتژیک ما می باشد و نه تنها ولایت فقیه خطری برای افغانستان محسوب نمی گردد بلکه اگر آن را خوب بشناسیم بهترین یاور ما نیز خواهد بود و حضرت آیت الله خامنه ای مانند برادری دلسوز همیشه از ملت افغانستان حمایت کرده اند.
عایشه از ایران

>>>   آقای خراسانی!
شما همه را در آیینه خود میبینید. شما واقعا با اعراب وجه مشترک ندارید، چون زیربنای فکر شما را قومپرستی و نژادپرستی تشکیل میدهد. ما در حالیکه حکام عرب را مستبد و خود خواه می پنداریم، اما وجوهات مشترک دینی خود را فراموش نمیکنیم. ایران و افغانستان امروزی از برکت همین اعراب افتخار مشرف شدن به دین مبارک اسلام را کسپ کردند، در غیر آن امروز همه آتش پرست و بت پرست میبودند. لسان زیبای عربی غنای زبانهای های ملی ماست. خلاصه ما هم با ایران و هم با اعراب وچوهات مشترک داریم. اگر و جوهات آریایی منظور تان باشد، در آنصورت ایرانی های نژادپرست با برادران هزاره و ازبک ما هیچ وجه مشترکی ندارند.
نه افغانیم و نی ترک و تتاریم
چمن زادیم و از یک شاخساریم
تمیز رنگ و بو بر ما حرام است
که ما پروردهٔ یک نو بهاریم
حسیب

آقای حسیب پارسیان دین اسلام را اختیار کردند چون آن را دین برتر یافتند.زمانی که دنیای غرب غرق در بت پرستی و گمراهی بود ما پارسیان یگانه پرست بودیم زمانی که همین اعراب بچه های خودشان را زنده به گور میکردند ما یگانه پرست بودیم اما دین ما هم مثل دین موسی و دین عیسی تحریف شد.پدران ما دین اسلام را با قلب خود انتخاب کردند چون آن را دین حق دانستند.و این ویژگی خاص ما پارسیان ست که دین برتر را انتخا میکنیم(اینکه حال چرا تعدادی از شما وهابی شدید خدا داند).
از ایرانی متعصب تر توی کار دین نیست
اما ببین اسلام با ما چه کرد که تمام آداب و رسوم و دین پدرانمان را کنار گذاشتیم و مسلمان شدیم.

پدران ما اسلام را با قلب خود انتخاب کردند گر قرار بود با زور انتخابش کرده باشند ما دوره های بعدی بر اعراب ستمگر پیروز شدیم.میتوانستیم باز هم زرتشتی باشیم.اما همه ی حکومت های پارسیان بعد از اعراب ستمگر اسلام را دین خود انتخاب کرد.
در دوره هایی اسلام سنی اما بعد از آن با صفویان اسلام شیعه.

ما از امت محمد مصطفی هستیم و این حدیث را هم از یاد نمیبریم که گفتند روزی خواهد رسید که همین پارسیان شما اعراب را بخاطر دین اسلام و خدا میزنند.
و آن روز نزدیک خواهد بود.

ما در عین حال که اسلام ناب محمدی را قبول داریم و اجرا میکنیم پارسی هم هستیم.ویژگی مشترک ما پارسیان با محمد مصطفی و ائمه اطهار هست نه اعراب ستمگری که در حال از بین بردن دین خدا هستند.ما دستورات ائمه و پیامبر را اجرا میکنیم.

امام حسین توسط همین اعراب نماز خوان و نماز شب خوان شهید شد.
در دنیای امروزش هم همین داعشی های فعلی که گاهی بعضی اشان نماز شب هم حتی میخوانند اما داعشی بودند.و مومنین خدا را میکشند.
پس ما هیچ وجهه اشتراکی با اعراب ستمگر نداریم و هیچ وقت امثال این اعراب را نباید به دوستی گرفت تا زمانی که به راه حق بیایند.

>>>   بـــه حســـــیب !
تو همه را در آیینه خود میبینید. شما واقعا با اعراب وجه مشترک ندارید، چون زیربنای فکر شما را قومپرستی و نژادپرستی تشکیل میدهد ،
1- همین یک هفته پیش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی گفت»:
وهابیت وافرا طیت را ما به دستور امریکا ایجاد کردیم چون شوروی درحال پیشرفت وتوسعه بود مابرای جلوگری آن به افرا طیون مانند بن لادن ودیگران نیلازداشتیم
2 - همین حالا پولا مدارس ترورستی پاکستان را کی می پردازد ؟ شیخ های مفسد عربی ، برای اشرار خود ما کی پول میدهد؟ شیخ های مفسد واستخبارات عربی ، کدام کشور با پاکستان ائتلاف نظامی دارد؟ عربستان ، روزانه ده هها راکگت بالای مردمان ملکی هموطن ما درالسوالی های کتنر وجلال اباد توسط پاکستانی ها پرتاب میشود چرا عربستان هیچ عکس العملی نشان نمیدهد؟؟
علاوه برهمه اینها ظالمانه ترین حکومت درعربستان است تعداد شهزاده های طفیلی اش از حدود هزار گذشته هرکدامش از بیت المال لک ها دالر ماهانه معاش میگیرند ، شاه فرتوت سعودی ماهانه هشتصد ملیون دالر معاش دارد که درحقیقت دزدی از بیتالمال مردم سعودی است
ر

>>>   برادرعزیز ما افغان هستیم باید منافع افغانستان عزیز رامد نظربگیریم نه ایران پرست شویم ونه عرب پرست ما باید هویت افغانی خودرا بشناسیم وافغان پرست باشیم ولی برادرعزیز ما فارسی زبان نه بلکه دری زبان هستیم ولهجه ما بافارسی زبان ها فرق میکند به تاریخ وفرهنگ خود نظر اندازید این ایرانی ها است که علما وفرهنگیان مارامی دزدد ازبوعلی سینا گرفته مولانا وغیره شما ازخود تاریخ درخشان دارید

>>>   ما اگر رهبران صادق و وطندوست داشته باشیم میتوانیم با تمام کشورهای جهان منافع مشترک داشته باشیم!

>>>   هیچ‌کدام‌دلسوز‌افقانستان‌نیستند‌فقط‌منافع‌خود‌را‌دنبال‌میکنند.

>>>   سرزمین که "افغان ستان" ناميده مى شود،از پيکره سرزمین مادری ایران اش جدا شد. هنگامی که من دانش آموز دبستانى(واژه ناصر بلخى) بودم، دولت که حاکمان غالـب و بسرقدرت آمده از قوم پشتون و مترادف اش برنامه آموزشى را برپايه سياست پشتونى سازى يعنى افغانى سازى عيار مى نمودند و آموزگاران را مجبور مى ساختند تا پيرامون بدست گرفتن قدرت دولتى و قدرتگيرى همکارى با حاميان خارجى شان قدرت خود را گسترش و بلاخره نام افغانستان ازسوى يک انگليس بالاىا ش گذاشته شد. بجاى آموزش گذشته فرهنگى ميهن دروغ هاى اغراق آمیز در باره کشور مى گفتند. اگر چه اکثریت کشور غير افغان و يا غير پشتون بود چون طرح آموزش و پرورش تحت انحصار گروه افغان (مترادف پشتون ) بود که هر زمان با فعاليت سياست پشتونى چرخ تکامل سياسى و اقتصادى و آموزشى ستان من را با پادشاگردشى هاى شاهان پشتون و با کودتا هاى پى در پى همين اقوام ايستاد و مانع رشد کشور مى شد .آنها ادعا کرده که "افغانستان قدامت 9 هزار ساله دارد" . و من به دنبال جهان نما ها (نقشه ها اطلس ها) گشتم و چيزى را که پیدا نکردم نقشه "افغانستان" بود وهمه ممالک با پسوند مکانى فارسى "ان" در جغرافيه آريانا تا ساسانى و از زمان بهرام گور ايرانشهر و از زمان رودکى تا به امروز ايران يافتم ولى هيچ شهرى واستانى با پسوند مکانى پشتو " تون" نيافتم. نقشه ها چاپ ممالک اروپايى يونان و روم و عربى وتورکى را پاليدم تا بى طرفى و عينى بودن آن ثابت باشد. "نقشه هاى آريانا را که قبل از سقوط يونان چاپ شده بودند در آن "افغانستان" نيافتم. نقشه هاى "ممالک ايران" نام "افغانستان" نيافتم. نقشه "شاهنشاهى ايران" ٬ نقشه "ممالک ايران"٬ "دولت عليه ايران" ٬دولت عليه شاهنشاهى ايران و نقشه "ممالک محروسه ايران" و حتى نقشه "جمهوری شوروی سوسیالیستی ایران " يا جمهوری گیلان از سال 1920 - 1921 با بيرق درفش کاويانى و پرچم سرخ با درج نام کاوه بود و تمبر (پوسته با قيمت) چاپ شده در دوران جمهوری شوروی سوسیالیستی ایران با قيمت شش شاهى را يافتم همه را با سند و در تاريخ دقيق چاپ اش را يافتم. پس از سقوط يونان امپراتورى روم " آريانا " به ندرت و بجاى اش " امپراتورى پارس" مى ناميدند . در کتابهاى لاتينى زمان قرون ميانه به ايران باستان آريانا ـو به داريوش درى مى ناميدند. "نا" "ا" و "ايا" پسوندان مکانى زبان باستانى فارسى مى باشد.
در حاليکه پسوندان مکانى ستان و گان و شان > [ان] (ان اسممفرد جمع وفعل را مصدر) پسوندان فارسى ميانه و فارسى نو مى باشد. بلاخره اولين نقشه افغانستان را يافتم بخاطر استادان مهربانم خوش شدم باوجود ايکه به من در مورد تاريخ سياسى پشتون يا افغان حقايق را بيانن کرده نمى توانستند. و فارسى که مى گفتم تنبيه وسزأ مى شدم. در خانه و حوزه هاى شهر کوى خرابات و گذرگاه هاى شهر کسى درى را نمى شناسد . اولين نقشه افغانستان را که ديدم از آن صد و پنجاه سال سپرى نشده بود. قدامت افغانستان اين نقشه 140 سال?? گفتم که اين جغرافيه دان آلمان غلط کرده در کارتوگرافى ديگر رفتم کارتوگراف انگلستان و امريکا و جهان! بلاخره پاسخ پرسشم را در کتاب مونت استوارت الفنسيتون سلطنت کابل سال چاپ 1842 برگ 125 دريافتم : "افغانها براى سرزمين خود نام عموى ندارند" . الفنسيتون از همه اقوام مانند" تاجيک" ٬ فارسى زبانان٬ تورکتباران ٬ بلوچ و "افغان... نام گرفته بود بجزءاز قوم شريف پشتون! الفنسيتون جمله جالب در آغاز داشت که ازخراسان نام برده بود و تقريبا شهرها و ستانه اى که نقشه ممالک ايران نام گرفته بودو در مقدمه مى افزايد: "کليه نامهاى مناطق ايکه آنهارابيان نمودم تعريف کردم نامش رامى گذارم" افغانستان! جدايى:: قرارداد هاى روسيه و برتانيه قراردادگلستان 1842 روسيه تزارى٬ قراداد پاريس 1857 انگلستان و قراردادهاى 1960-1968 روسيه تزارى تجزيه ايران بود.
بعد از تجزيه پولب خشهاى جداشده ايرانقران = از کرون يا تاج شاهى = از رويال (شاهى) که همان ريال است. دينار و سينار درتازمان ظاهرخان رواج داشت آيا واقعت دارد که نام ايران رارضا خان درسال 1935 تغير به فارس داد? نام خودى <=> نام اجنبى نا نام بيگانه و نام خارجى ازاين نامها کدام اش خودى وکدام بيگانه : پشتون- افغان- پتهان- روهيله- !!! پشتون که خود چار نامه و چار لقبه است قبول دارد که چار نامه و چار لقبه دويچ (آلمان- جرمنى- نيمسکى) قبول دارد ولى لقبهاى ايران را قبول نمى کندپس نامهاى بيگانه ايران چيست? اول- آريانا نقشه هاى هيردوت ارانسثس وسترابون قبل از ميلاد. دوم: در زمان پارتها: امپراطورى پارس روميان وندرتا آريانا; سوم در زمان ساسانيان ارانشهر و ايران شهر; چارماز زمان رودکى تا پروين اعتصامى و ملک الشعرا بهار در 700 سخنوران زبان پارسى نام ايران به هزاران بار در ادبيات فارسى درج است . پنجم: عرب ها ايران را عجم و ايران عرب را تازى مى نا ميدند ششم: ايران را ا ز آذر پادگان تا باکتر بلج "جام جم"مى ناميدند مخفف نيم کاسه جمشيد
اين اشخاص شاهدان عينى براى درست بودن نقشه کاتب چلبى اند. جغرافی‌دان عثمانی، «ابراهیم متفرقه افندی» نقشه ايران را به زبان تورکى از "جهان نما کاتب چلبى" (مشهور به حاجى خليفه که 361 سال يعنى در سال 1657درگذشت ) در سال 1728 چاپ کرد. نقشه ممالک «ابراهیم متفرقه افندی» گرفته از کاتب به زبان عربى در سال 1728/ 1729 چاپ شد.«ابراهیم متفرقه افندی» در خانواده‌ای مجار بدنیا آمد او نخستین جغرافيه دان بود که چاپخانه‌ای با حروف سربی عربی در استانبول دایر کرد.
هوتکيان و بويژه "محمودهوتکي" در ايران "محمود افغان" خوب مى دانست که نام خودى ايران چه و شاه عباس صفوى کدام شخصيت بود. شاه عباس بزرگ شاهنشاه دوران صفوى ايران زاده هرات (آريا دوران ساسانى) بودعباس میرزا شب دوشنبه اول ماه رمضان سال ۹۷۸ هجری قمری = 27 جنورى 1571 در هرات از فخرالنساء بیگم (دختر میرعبدالله خان والی مازندران) زاده شد. شاه طهماسب که فرزند ابوالمظفر بهادرخان حسینی معروف به اسماعیل يکم و بنيانگذار سلسله صفويان نوزاد را عباس نهاد. شاه عباس در کودکی «عباس میرزا» نام داشت و از سال 1587- 19 جنورى 1629 به عنوان "شاه عباس بزرگ يکم" شاهنشاه ممالک ايران شد که نقشه ممالک ايران را کاتب چلبى در "جهان نما" (نقشه جهان و يا اطلس) به تصوير کشيد. (نقشه ايران «حاجی خلیفه» کاتب چلبى 1609-1657)در ایران‌ دو نسخه‌ از جهان‌نمای‌ دوم‌ وجود دارد: نسخه‌ خطی‌ جهان‌نما به‌ ترکی‌ در ۲۶۷ برگ‌، که‌ در بخش‌ نسخ‌ خطی‌ کتابخانه‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ به‌ شماره‌ نسخه‌ ش‌ ۶۸۸ نگهداری‌ می‌شود و ترجمه جهان‌نما به‌ فارسی‌ که‌ محمد چارمحالی‌ آن‌ را به‌ فرمان‌ آقامحمد خان‌قاجار (متوفی‌ ۱۲۱۱) انجام‌ داده‌ و در ۸۲۱ صفحه‌، به‌ شماره‌ ۲۷۰۹، در بخش‌ نسخ‌ خطی‌ کتابخانه‌ مرکزی‌ دانشگاه‌ تهران‌ محفوظ‌ است‌. نسخه‌ای‌ از جهان‌نمای‌ اول‌ نیز در کتابخانه‌ آیت‌اله نجفی‌ مرعشی‌ در قم‌ و نسخه‌ای‌ در کتابخانه‌ ملی‌ تبریز (چاپ‌ قسطنطنیه‌ در ۱۱۴۵) موجود
در سال 1733 ميلادى "محمود افغان" ( توجه خواننده را به نقشه ايران چلبى پيش از سال 1657 و چاپ نقشه ممالک ايران «ابراهیم متفرقه افندی» گرفته از کاتب چلبى به زبان عربى چاپ سال 1728/ 1729 مى خواهم) با بیست هزار سپاهی وارد اصفهان شد وسلسله قدرتمند صفویه را شكست داد و سلطان حسین شاهنشاه کل "ممالک ايران" تاج را به بر سر محمود گذاشت به عنوان سپاس گزارى روان جد اش که زاده هرات و جوان بنام محمود از هرات به اصفهان تخت شاهنشاهى را گرفت. ازدواج دختر شاه سلطان حسین با محمود افغان صورت گرفت. امير محمود تا 25اپريل 1725 تقريبا سه سال شاهنشاه ايران با ٻايتخت اصفهان شد. کشور افغانستان وجود نداشت.
احمد خان ابدالى خوب مى دانست که نادر شاه افشار شاهنشاه ايران و شاه صاحب قران ايران زمين گفته مى شد. احمد شاه ابدالى که در 1722 ميلادى درهرات تولد شد هر چند که پدر ملتانى خود هراتى و پسر تيمورشاه مشهدى است. بدين معنى که تيمور شاه در کاخ شاهنشاهى ايران در خانه پدرزن ومادر زن آينده خود تولد شد. يعىن تيمورشاه با دو نواسه نادر افشار ايران زمين ازدواج کرد. .
نادر افشار احمد خان ابدالى (پدر جان تيمورشاه را ) در سال 1738 در 16 سالگى به دربار خود آورد چون زمان خان پدر فوت نموده بود. سکه زرى قران را در همين سال ضرب زد.هدف مشترک شان همين بود زيرا بچه هندوکابل بابر بزرگ سلطنت پهتانى شيرشاه سورى راسقوط داده بود.
روند تاريخ از گذشته به حال است. بدين معنى که جريان گذشته بسوى گذشته نيست. احمدشاه ابدالى (يک پشتون يا يک افغان ) *امپراطورى درانى* را ساخت . بلى قدرت سياسى در دست احمدشاه ابدالى ولى نام کشور خراسان! تضادهاى و گفته هاى ضد نقيض را تاريخ نويسان افغان مى نگارند: احمدشاه ابدالى "احیا کننده افغانستان" - "موسس افغانستان معاصر" است. چه وقت کشور نامنهاد افغانستان نابود شده بود که احمد خان دوباره احيا کرد?!همانطور که يک پديده تاريخى روند ويا جريان اش از گذشته به حال است هر شخصيت تاريخى زنده گينامه دارد سى وى به انگليسى : از زاد روز تا به مرگ احمد خان ابدالى ! 1772ميلادى تولد: 1722 ميلادى پادشاه: 1747 : ميلادى مرگ اشپرسش دراين جاست که پس از سال 1722-1747 کجا بود?
تقريبا در شانزده سالگى 1738احمد خان ابدالى در گارد شاهنشاهى نادر افشار داخل شد. نادر افشار چندين با ار ين جوان افغان را با خود به هند برد در تاريخ نگارى قديمى چنين مى خوانيم: "احمد خان ابدالى در زير رکاب نادر فشار مى رفت". "در و يا آلماس کوه نور را نادر شاه افشار با تخت طاوس از هند گرفت. احمد افغان اکنون جوان 24 ساله بود که فرمانده گارد شخصى نادرافشار بود.به گونه نمونه چرا تيمورشاه در مشهد خراسان تولد شد? چرا از خدمت احمد خان براى نادر افشار کتمان مى شود?چرا ازدواج هاى بين پشتونها = افغانها مغلهاى هند و تورکهاى افشارى پنهان مى شود? چرا پشتونها ازدواج دختران خود را با مغلهاى کبير هند پت مى کنند?
سيد جمال الدين افغانى: نگارنده تاريخ افغان کتابهاى زياد درباره تاريخ ايران دارد. عکس وى در رونماگى و يا "گشايش بانک شاهنشاهى ايران " در سال 1888 ميلادى وجود دارد. (عکس بردارى در سال 1839 ميلادى وجود داشت)
امان اله خان و پدر زن اش محمود طرزى (اين دو نفر هم پيش از سال 1935 ميلادى) بار بار در قراردادهاى بين افغانستان و ايران نام گرفته اند
محمود طرزی در مقاله‌ی بلندی با عنوان "زبان و أهميت آن" در سراج‌الاخبار از جمله نوشت که: "يکی از مکارم اخلاق حسنهء ملتی هر ملت محافظه کردن زبان، و اصلاح و ترقی دادن آنست. زبان رسمی دولت متبوعهء مقدسهء ما زبان «فارسی» و زبان ملتی ما زبان «افغانی» می باشد. زبان فارسی از اين سبب زبان رسمی دولتی ما شده است که قبل از تشکيل و تأسيس يافتن دولت مقدسهء افغانيه و استقلال يافتن حاکميت ملتی ما؛ خاک پاک وطن مقدس ما از اجزای ممالک ايران محسوب بود

>>>   ایالات متحده آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی موقعیت بدی دارند، تقریبا پشت آنها در برابر دیوار رسيده است. این سه کشور جنگ جنگ افروز، خون آشام توطئه گر امروز درعمل اتحاد غیر مقدس را به عهده دارند. این راز نیست که سیاست سعودی ها حمایت مردم جهان اسلام نیست، بلکه فقط مخالف مردم جهان اسلام. ائتلاف نامقدس امريکا وغرب صليبى- اسرائیل ستاره داوودى و عربستان شمشير سعودى است.
ایالات متحدهآمریکا، کشورهاي عربى که می خواستند يک کمکى کمک به فلسطين کنند از نقشه زمین ناپدید شوند تا اسرائیل بدون ترس سرزمین های فلسطینی را بيشتر اشغال و شهرک های اسرائیلی را ایجاد کند.
به خاطر آدمک هاى گساخ اسرائیل -اولاده ساوول افغان هم گستاخ اند - وازهمين سبب حاکمان هر دو آرامى ندارند جنگ افروز اند وو صلح و سلا از پيش شان درگريز و رحمت خدا دور .
-
از زمان تصرف قدرت توسط پليد دونالد رامپ، رئیس جمهور جدید ، ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل کوشش براى برانداختن جنبش ضد دولتى در ايران اند. خوانندگان بياد دارند که سه کشور قلدر و ضد مسلمانان چنين حالت را در ايران ايجاد کردند تا پيش زمينه مداخله نظامى بين الملى را آمریکا را بسازند.

ایالات متحده آمریکا، عراق و سوریه... را ويران کرد. عراق بوت به گونه رئیس جمهورآمریکا زد و عراق و سوریه و يمن بیشتر و بیشتر دوست ایران شدند . سالهاست که ایالات متحده و عربستان سعودی با بمب گذاری در یمن، سوریه و عراق روى کثيف خود را سياه کردند.
در این جنبه، من رژیم غنی را در افغانستان هشدار می دهم که هیچ غلطى را مرتکب نشود - حتی اگر او و همسرش از موقعیت اسرائیل حمایت کنند، زیرا این امر مربوط به وجود و عدم وجود افغانستان است. این امر مربوط به نابودی افغانستان است، اگر ایالات متحده، عربستان سعودی، دولت افغانستان یک تار مو را به عنوان خصمانه خود به سوى ایران و یا حتی از خاک افغانستان علیه ایران پرتاب کند
تقسيم و تجزيه با جنگ افغانستان مانند عراق و سوریه و يمن صورت خواهد گرفت
من براى تقسيم و تجزيه صلح آميز در ميز مدور افغانستان استم. من براى تقسيم و تجزيه افغانستان با جنگ نيستم. ولى تعداد غير پشتونها صريح نيستند . تامتراق زياد و لى زود فليلى فس!

من افغان نیستم و زبان فرهنگی و سنتی مردم تاجیکستان و ایران را مى فهم درک می کنم و هیچ ارتباطی با حاکمیت دولت پشتون با زبان افغانی ندارم. اصلا پشتون نوروز ندارد
و امامن خواهان یک تقسیم صلح آمیز هستم اما نه در جنگ! مردم پشتون و مردمان دنيا را دوست دارم.
چون پشتون پارسى مى دانند و شکر مى فهمند که براى من فرهنگ آبادى و سازنده گى سرود آثار پيش از اسلامى و غير اسلامى مهم است براى علم من و نفرى هايت مسجد و بتخانه و ميخانه وتاک انگور وکانون هاى آموزشى و مقام هاى موسيقى و مغان خراباتم وتارهاى سازهايم را غرغره نموده بهتر است به نام اصلى ات يعنى پشتونخواه به وطن برو.

>>>   دانایی و درایت و دانش سیاسی احمد خان درانی در قرن 18 میلادی و مغز متفکر قرن بیست و یک غنی احمدزی

احمد خان ابدالى خوب مى دانست که نادر شاه افشار شاهنشاه ايران و شاه صاحب قران ايران زمين گفته مى شد. احمد شاه ابدالى که در 1722 ميلادى در هرات تولد شد هر چند که پدر ملتانى داشت در هرات و یا آریا باستان پارسی زبان چشم به گیتی گشود و پسر ش تيمورشاه در مشهد یکی ار پایتخت های خراسان و پایتخت کل ممالک ایران تولد شد.بدين معنى که تيمور شاه در کاخ شاهنشاهى ايران در خانه پدرزن ومادر زن آينده خود تولد شد. يعىن تيمورشاه با دو نواسه نادر افشار ايران زمين ازدواج کرد.
نادر افشار احمد خان ابدالى را عزت می کرد و از خود می دانست. در سال 1738 در 16 سالگى به دربار خود آورد چون زمان خان پدر فوت نموده بود. سکه زر قران را در همين سال ضرب زد. و روی هدف مشترک شان سرنگونی دودمان گرگانی بچه هندوکابل بابر بود. چون مغلهای بزرگ سلطنت پهتانى شيرشاه سورى را سقوط داده بود.

احمدشاه ابدالى (يک پشتون يا يک افغان ) *امپراطورى درانى* را ساخت. و باعث سقوط مغلهای هند هم شد. بلى قدرت سياسى در دست احمدشاه ابدالى ولى نام چرا افغانستان نبود بلکه خراسان بود یا ممالک ایران و در هر مملکت شاه داشت و شاه شاهان در زمینه سیاست ممالک کار نداشت!تاريخ نويسان افغان ور باره احمد خان تضادهاى و گفته هاى ضد نقيض را نوشتند. از زاد روز 1722 تا به مرگ 1772ميلادى
تولد: 1722 ميلادى
بعد از مرگ حامی اش نادر ایران زمین ورود با 40000 عسکر شاهی نادرافشار در قندهار در سال 1747 ميلادى تاج گزاری در قندهار
مرگ اش دراين جا 1772

تقريبا در شانزده سالگى 1738 میلادی احمد خان ابدالى در گارد شاهنشاهى نادر افشار داخل شد. نادر افشار چندين بار اين جوان افغان را با خود به هند برد در تاريخ نگارى قديمى چنين مى خوانيم: "احمد خان ابدالى در زير رکاب نادر افشار مى رفت". "در و يا آلماس کوه نور را نادر شاه افشار با تخت طاوس از هند گرفت. احمد افغان اکنون جوان 24 ساله بود که فرمانده گارد شخصى نادرافشار بود.به گونه نمونه چرا تيمورشاه در مشهد خراسان تولد شد? چرا از خدمت احمد خان براى نادر افشار کتمان مى شود?چرا ازدواج هاى بين پشتونها = افغانها مغلهاى هند و تورکهاى افشارى پنهان مى شود? چرا پشتونها ازدواج دختران خود را با مغلهاى کبير هند پت مى کنند?
این امپراتور افعان تبار دودمان سلطنتی اش درانی نام داشت و سرزمین نام اش نه پشتون ستان بود و نه پختونخواه و در افغانخواه و نه افعانستان وحتی نام پشتونی قومی را مانند ابدالی و بارکزی به سر سلطنت و امپراتوری خود نگذاشت. این از درایت و دانایی این شاه خراسان ایرانزمین بود.
درانی در ریشه‌شناسی پارسی دو معنی می دهد. صاحب در به گونه کوه نور صاحب زر و سیم و معنی که پسر عبدالغفار برشنا ابو برشنا لقب سلطنتی درانی را ار دورانی یعنی دوران مشتق نموده که نادرشاه افشار شاهنشاه کل ممالک ایران وی را به پاس خدمت و زحمت در زمینه تصاحب زرو سیم و جواهرات هندوستان در دوران خطاب می کرد .
چرا احمد خان این کار را کرد. افغانیت خود را انکار نکرد. پختونخواه خود را فراموش نکرد ولی این شاه ایران خود را شاه تمام اقوام کرد نه ابدانی نه یوسف زی و نه از قوم شکریه خان باریکزی.
با نام سلطنت درانی چه صاحب در و زر و سیم و چه در دوران هویت زبانی و فرهنگی هیچکس نقص نمی شد.
با احترام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است