بازنگری در ترکیب شورای عالی صلح...
نهادهای جامعه مدنی کشور با انتقاد از ترکیب اعضای شورای عالی صلح می گویند افرادی که خودشان در جنگ ها دست داشته اند، نمی توانند برای تامین صلح اقدامات صلح آمیزی داشته باشند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۰    ۱۳۸۹/۷/۱۳ کد خبر: 14897 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نهاد های جامعه مدنی کشور روز دوشنبه در یک نشست خبری پیرامون ترکیب شورای عالی صلح ابراز نگرانی کردند و خواهان بازنگری در گزینش اعضای این شورا شدند.

عزیز رفیعی، رییس اجرایی مجتمع مدنی افغانستان در این نشست خبری با انتقاد از ترکیب اعضای شورای عالی صلح گفت برخی از اعضای شورای عالی صلح نه تنها از تخصص کاری برخوردار نیستند ، بلکه در جنگ های گذشته دخیل بوده و حال نیز نمی توانند برای تامین صلح در کشور مفید واقع شوند.

وی افزود جامعه مدنی بارها نگرانی خود را مبنی بر حضور زورمندان و کسانی که در جنگ های گذشته دخیل بوده اند ، در این شورا ابراز داشته ؛ اما تا هنوز به این در خواست جامعه مدنی توجهی صورت نگرفته است.

با آنکه مسؤلین این نهاد حکومت را به عدم مشورت با نهادهای مدنی در ترتیب لیست اعضای شورای عالی صلح ملامت کردند، تصریح داشتند که نهاد های جامعه مدنی افغانستان ملاحظاتی در مورد استراتیژی دولت برای آشتی نیز دارند، آنها گفتند که مردم حق دارند بدانند که آیا طرح کنونی دولت و جامعه جهانی یک جانبه است و یا مخالفان صلح نیز با آن موافق اند.

درهمین حال ثریا پرلیکا رییس اتحادیه سراسری زنان افغانستان نیز که در این نشست حضور داشت گفت تعدادی ازاعضای شورای عالی صلح متهم به نقض حقوق بشر و جرایم جنایی می باشند.

وی افزود افرادی که خودشان درجنگ ها دست داشته اند، نمیتوانند برای تامین صلح اقدامات صلح امیزی داشته باشند.

این نگرانی ها زمانی ابراز می گردد که دولت بخاطر انتخاب اعضای شورای عالی صلح جلسات متعددی را با حضور شخصیت های ملی برگزار کرده و پس از بحث های فراوان اعضای آن را انتخاب کرده است. هفته گذشته نیز 68 تن از اعضای شورای عالی صلح که در آن رهبران جهادی ، متنفذین ، سران اقوام و بزرگان شامل بودند معرفی گردید.

این در حالی است که بر اساس گزارشات تازه؛ اخیراً طالبان طی تماسهای تلفنی اعلام کرده اند که تنها در صورتی حاضرند پای میز مذاکره بنشینند که ریاست این شورا را محترم صبغت الله مجددی بر عهده داشته باشد.

ظاهرا رییس جمهور ناگزیر است تا حضرت صبغت الله مجددی را در راس شورای عالی صلح قرار دهد زیرا در غیر آن طالبان پروسه صلح را قبول نمی کنند.

درهر صورت امیدواریم این گروه سوم که برای میانجی گری میان دو گروه آغاز به فعالیت می نماید با یک استراتیژی غیرجانبدارانه ، برای تامین صلح اقدام نمایند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   برادران گرامی:
کسانیکه در سه دهه جنگ دست داشتند فعلا هم به اشکال مختلف از قدرت سیاسی و پولی عالی برخوردار هستند. کیستکه آنها را به محاکمه بکشاند من خود م شخصآ یکی از اشخاصی هستم که سال های 71 و 72 دو نفر قربانی داده ام به اثابت راکت در منزل . یکی نی دوتا نی به صد ها هزار فامیل را به خاک و خون کشانده و ملیون ها نفر را مهاجر / معلول / و معیوب ساخته اند.حالا هم آمده اند داد از صلح میزنند .
کار ها و تجارت های خود شان خوب پیش میرود وا بحال ما بیچاره ها.
احمد ضیا رحیمی کابل

>>>   ای اعضای ساده جامعه مدنی گوشت خر دندان سگ طالبان که تمام موازین حقوق بشر را رعایت کردن که شما حالا سر اعضای کمیسیون نظر میدهی ترا با نکتاییت در مذاکره با طالب بشانند منطق دارین شما یا خیر
داود

>>>   منتظر باشید کرزی برای تان عدالت و صلح می آورد!!!!!!!!!!!!!!

>>>   این کشور به یک حفیظ الله امین ضرورت دارد تا به یکباره گی چند صد نفر جنایتکار را که مردم را گروگان گرفته اند از صفحه روزگار محو کنند و افغانستان را آرام بسازد

>>>   آری دیگه:
دورهبر پشت میز صلح خندان_
دو بیرق بر سری گوری دوعسکر .
اینها خونخوار های هستند که تازنده هستند از جان و مال بیچاره ها و جاهلان استفاده میکنند.

>>>   باید همین رهبران جهادی و طالبان و خونخواران که با هم جنگیده اند صلح کنند تا در کشور آرامی شود. مردم عادی که هم اکنون هم با صلح و برادری در کنار هم زندگی می کنند.

>>>   پس طالبان کیست ؟ ایا انها بالفعل در جنگ و کشتن هموطنان ما دست ندارند؟ ایا انها در طول زمان زمامداری شان بالای مردم بغیر از پشتون کم ظلم کردند ؟ انها ایا در قتل های دسته جمعی مردم صفحات شمال دست ندارند ؟ شما فکر خواهید کرد که طالبان مردم های خوب هستند! نخیر انها منفور جامعه جهانی و خاینین مردم افغانستان هستند ، انها کی هستند که حالا خواست های مشروع و غیر مشروع خود را بالای مردم افغانستان تحمیل کنند ، به صراحت باید بگویم که نی اقای مجوگگ حق تصمیم گیری در مورد افغانستان را دارد و نی طالبان ، افغانستان وقتی ارام میشود که حقوق تمام مردم افغانستان حفظ باشد ، برتری های قومی و نژادی از بین برود و هرکس حق داشته باشد که مطابق میل خود زندگی کند و از کسی دستور این و ان را نگیرد ، فقط حقوق و ازادی های مردم در قانون صراحت داشته باشد و هرکس مطابق ان خودرا عیار سازد ، اینکه طالبان در مدرسه های پاکستانی درس خواندن و خودرا غلام حلقه بگوش پاکستان ساخته اند ، نمیشود که تمام مردم افغانستان از راه و روش انها پیروی کند، انها در جهل و بی سوادی بزرگ شده اند نمیشود که تحصیل یافته ها و روشنفکران دیگر از سیستم جاهلی انها پیروی کنند و صد ها موارد دیگر،
اقایی صبغت الله خان شیخ ......! از این سخنان احمقانه خود جلوگیری کنید ، که من این را میخواهم که در جرگه صلح باشد و انرا نمیخواهم ، خودش را کس در ده نمیماند خر خود را در خانه ملک بسته میکند و مردم را از رفتن خود میترسانید ، برو که میری مرغ کم ........ کم
انسان را خداوند پیداکرده و خداوند میگیرد نی طالبان و باداران انها
حسن غمکش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است