فوت سربازان زخمی به دلیل تزریق گروه خونی غلط
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۴    ۱۳۹۷/۱/۴ کد خبر: 148960 منبع: پرینت

اداره نظارتی امریکا در گزارش تازه اش گفته است که بی‌نظمی در جمع‌آوری خون و تزریق گروه خونی غلط ممکن است باعث مرگ شماری از زخمیان نیروهای امنیتی افغانستان شده باشد. اما وزارت دفاع افغانستان این گزارش را رد کرده است.

اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) اعلام کرد که شماری از سربازان زخمی افغانستان احتمالاً بر اثر تزریق گروه خونی نامناسب جان داده اند. در این گزارش همچنان مساله آزمایش خونی سربازان افغانستان مورد پرسش قرار گرفته است. بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان در این گزارش که روز پنجشنبه نشر شد، گفته است که گروه خونی تقریباً ۱۵هزار ۴۰۰ سرباز اردوی افغانستان، قبل از شمولیت در اردو آزمایش نشده و همچنان شیوه تعیین گروه های خونی هزاران سرباز دیگر نیز مظنون می باشد.

براساس یافته های سیگار، اگر آمار استخدام‌ها میان جنوری تا جولای ۲۰۱۷ در نظر گرفته شود، بیانگر این خواهد بود که گروه خونی ۹ درصد از حدود ۱۹۵ هزار سرباز اردو مشخص نشده است. این اداره همچنان در گزارش اش علاوه کرده که نوعیت خونی دست کم ۵۰ درصد کارمندان وزارت دفاع افغانستان که شامل سربازان نیز می شود، ثبت نشده است. سیگار تاکید کرده که نیاز است تا خون تمام کارمندان وزارت دفاع برای مشخص شدن گروه خونی و همچنان امراض احتمالی ساری، معاینه شود.

سیگار در این گزارش اعلام داشته است: «این اطلاعات بسیار مهم است، چون تزریق موفقانه خون به سربازان زخمی مستلزم گروه خونی مناسب و خون عاری از امراض ساری می باشد.»

جان ساپکو، بازرس کل ایالات متحده برای بازسازی افغانستان گفته است که در جریان تحقیقات اش به معلوماتی دست یافته است مبنی بر این که «سربازانی که در جنگ زخمی شده بودند، به خاطر تزریق گروه خونی اشتباه در جریان معالجه جان داده اند.»

این اداره همچنان افزوده که گروه های خونی که ثبت شده اند نیز مورد ظن قرار دارند، چون افرادی که تازه در اردو استخدام می شوند تشخیص گروه خونی به عهده خود شان است و به داکترانی مراجعه می کنند که وابستگی به وزارت دفاع ندارد. بنابراین امکان این وجود دارد که به دلیل فساد و کم توجهی، داکتران بدون آزمایش، به آنها سند تشخیص گروه خونی داده باشند.

اما وزارت دفاع افغانستان این گزارش را رد کرده است. دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته که گروه های خونی قبل از آنکه به سربازان زخمی تزریق شوند، مورد آزمایش قرار می گیرند. به گفته او آنان تاهنوز هیچ موردی را ثبت نکرده اند که یک سرباز اردو براثر تزریق خون نامناسبت تلف شده باشد. آقای وزیری از سیگار برای آنچه شریک نساختن تحقیقاتش با آنان می خواند، انتقاد نموده و تاکید می کند که گروه های خونی سربازانی که تازه استخدام می شوند نیز در شفاخانه مورد آزمایش قرار می گیرند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیگار
آمریکا
سربازان
نظرات بینندگان:

>>>   اين دولت خاين فاشيزم چقدر ظلم و جفا در حق مردم افغانستان كرد .....بر كرزي خاين تمام اين خيانت ها از دست كرزي است افغانستان جور مي شد ولي اين ملت پرست خاين تباه ساخت مردم افغانستان را
شوقي از مزار

>>>   خیانت به زندگی و سرنوشت سربازان قوای مسلح افغانستان چندان چیزی نو نیست ، در دوره ای جمهوری دموکراتیک افغانستان یک تعداد نرس و داکتر که ارتباط مخفی با مجاهدین داشتند ، قصد جان سربازان یا افسران را در زبر عملیات می‌کردند و آنها طی مدتی موفق شده بودند که پا و یا دست منسوبین قوای مسلح را که در حالت زخم از میدان های محاربه ، به شفاحانه انتقال داده میشدند، قطع نمایند ، بالا خره این عمل شان توسط خاد کشف و عاملین دستگیر شدند، دشمنان مردم افغانستان در گذشته سال های 1980 و هم در شرایط کنونی به فعالیت های تخریبی خود ادامه می‌دهند.مثلا آلوده ساختن آب آشامیدنی در مکاتب و یا زهری ساختن مواد غذایی و غیره ، مردم افغانستان باید همیشه در تشخیص دشمن هوشیار باشند.
قارن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است