رییس جمهور در آغاز سال جدید تعلیمی
حکومت برای تقویت آموزش‌های مسلکی و حرفه‌ای پلان‌های عملی دارد و در دوسال آینده در هر ولسوالی افغانستان مکتب مسلکی و تخنیکی ایجاد می‌شود که در بازار کار می‌توانند سهم بگیرند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۵    ۱۳۹۷/۱/۴ کد خبر: 148953 منبع: پرینت

محمداشرف غنی رییس‌ جمهور صبح امروز از طریق ویدیو کنفرانس با شماری از معلمین و متعلمین ولایات مختلف کشور صحبت کرد.
دو تن به نمایندگی از معلمین و متعلمین ننگرهار و جوزجان مشکلات تعلیمی در ولایات مربوطه را به‌شمول نبود سرپناه با رییس‌جمهور شریک ساختند. رییس‌جمهور به آنان اطمینان داد که به مشکلات شان رسیدگی می‌شود.

سپس، رییس‌جمهور کشور در مراسمی که به مناسبت آغاز سال تعلیمی جدید در لیسه امانی برگزار گردیده بود اشتراک کرد و با نواختن زنگ مکتب، سال تعلیمی ۱۳۹۷ را آغاز نمود.
رییس‌جمهور غنی از نمایشگاه معارف که اختراعات متعلمین در آن به نمایش گذاشته‌بود نیز دیدن کرد و ضمن قدردانی از متعلمین، آنها را مورد نوازش و تشویق قرار داد.

رییس‌جمهور در آغاز سخنانش در این مراسم به روح همه شهدای رویدادهای تروریستی اخیر کابل و هلمند اتحاف دعا نمود و تأکید کرد: اجماع ملی که در زمینۀ صلح شکل گرفته است، عملی خواهدشد.
وی افزود: افرادی‌که فکر می‌کنند ارادۀ ملت عظیم ما را در راستای صلح و ثبات خدشه‌دار می‌توانند دوباره فکر کنند، زیرا خواست ملت ما برای صلح پایدار عملی می‌شود و به بحران ۴۰ سال گذشته، نقطۀ پایان می‌گذاریم.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه دانش در اسلام جایگاه عظیم دارد افزود: در سال‌های گذشته در عرصۀ دست‌رسی به تعلیم و تربیه، پیشرفت‌های شده اما کیفیت تعلیم و تربیه بسیار پایین است، تا هنوز۵۰ فیصد مکاتب ما تعمیر ندارند و نیمی از معلمین معیارهای پایین تدریس را پوره نمی‌توانند.
وی افزود که سه و نیم میلیون کودک واجد شرایط ما که سن‌شان مطابق به شمولیت در مکتب است از تعلیم به دور هستند و در حدود ۱۰۰۰ مکتب در سراسر کشور مسدود می‌باشد.

رییس‌جمهور محمداشرف غنی تأکید کرد که نظام تعلیمی باید استعدادها را تقویت نماید، بحیث معلم، معارف برایم اولویت دارد و به تقویت تعلیم و تربیه توجه اساسی می‌کنیم. وی گفت که مسالۀ معارف به همه تعلق دارد و ادارات غیر دولتی نیز باید ممد آن واقع شوند.
وی اظهارداشت که در چهار ماه گذشته ۱۰ جلسه پیرامون موضوعات معارف انجام شده و در هرماه یک جلسه اساسی رهبری دولت روی پیشرفت‌ها و مشکلات معارف برگزار خواهدشد.

رییس‌جمهور گفت که به وزارت شهرسازی هدایت داده‌ام تا با استفاده از قطعات ساختمان‌های پیش‌ساخت، ۱۰۰باب مکتب را بسازد که در این زمینه، مناطق ناامن در محور توجه ما قرار دارد. وی افزود که در سال جدید تعلیمی، ۶۰۰۰ ساختمان مکتب اعمار خواهدشد و تا ۲۰۰ میلیون دالر بودجه برای آن تخصیص داده شده است.
وی تأکید کرد که باید کودکان و متعلمین ما دست‌رسی به تکنالوژی داشته باشند و به وزارت مخابرات و تکنالوژی هدایت داد تا سیستم‌های مورد استفاده را در این زمینه در دسترس معارف قرار دهد.
رییس‌جمهور به وزارت مخابرات و ادارۀ اترا دستور داده است که باید مکاتب مرکز را به شمول ولایات با انترنت وصل نمایند که امروز در مرکز آغاز می‌گردد و سپس به ولایات گسترش می‌یابد.

رییس‌جمهور محمداشرف غنی خاطرنشان کرد که طبق دستور کابینه، وزارت معارف کشور طرزالعمل رتب و معاشات معلمین را ترتیب کرده است و با نشر آن در جریدۀ رسمی نافذ می‌باشد و تا ۲۷ اسد سال روان، تعداد زیادی از معلمین با تکمیل‌نمودن میعاد قانونی، از این امتیاز استفاده خواهند کرد.
رییس‌جمهور گفت که براساس وعدۀ من به معلمین، در زمینۀ مسکن و سرپناه به وزارت شهرسازی و ادارۀ اراضی هدایت داده ام که برای حل این مساله یک طرح عملی را ترتیب نمایند.

رییس‌جمهور غنی گفت که پلان عملی اصلاحات معارف تحت رهبری من، داکتر عبدالله رییس اجرایی و استاد دانش عملی خواهدشد. وی تأکید ورزید که از این‌پس یک مقرری بدون پروسۀ رقابت آزاد و اصلاحات، صورت نمی‌گیرد و فساد در روند استخدام که سابق وجود داشت، قابل قبول نمی‌باشد.
رییس‌جمهور گفت که من سال گذشته ۸۰۰۰ بست جدید را منظور کردم که استخدام این بست‌ها از طریق کمیسیون اصلاحات اداری، وزارت معارف با حضور گستردۀ زنان بگونۀ شفاف انجام شد و در سال جدید نیز ۱۸۰۰۰ بست جدید را منظور خواهم کرد.

رییس‌جمهور افزود که سال گذشته به منظور تشویق زنان، ۳۰۰۰ بست قراردادی را در وزارت معارف منظور کردم که ۲۵۰۰ تَن استخدام شده اند و این شمار را در سال جدید به‌ دو برابر افزایش خواهم داد و به ۶۰۰۰ بست اختصاص خواهد یافت.
رییس‌جمهور محمداشرف غنی گفت که حضور زنان در سطوح رهبری وزارت معارف اندک است و باید در سطح معینیت‌ها و ریاست‌های عمومی حضور آنها افزایش یابد، زیرا این جز پروگرام صلح ما است.

رییس‌جمهور به روند مسلکی‌شدن و غیر سیاسی‌شدن معارف تأکید کرد و گفت که نفاق، سیاست، فضای توهین و تحقیر در معارف ما جا ندارد، افتخارات و آیندۀ ما مشترک است و باید وزارت معارف کد اخلاقی منظم در این خصوص داشته باشد.

رییس‌جمهور غنی افزود که به وزارت معارف، ریاست ارگان‌های محل، ادارۀ اراضی و والیان، شاروالان و ولسوالان هدایت داده ام که در مدت شش هفته برای تمام مکاتبی که تا اکنون زمین ندارند، زمین فراهم کنند.
وی علاوه کرد که وزارت معارف در دو سال گذشته ۱۳۳۰ جریب زمین حمایتی را از سوی مردم جلب کرده است که معادل ۴۲۵ میلیون افغانی می‌گردد. من بخاطر این همکاری بی‌شایبه، از ملت خویش ابراز امتنان می‌کنم.

رییس‌جمهور محمداشرف غنی گفت: بالای ملت صدا می‌کنم همانگونه که در فراهم‌نمودن زمین برای اعمار بیشتر از ۱۶۰ هزار مسجد فریضه دینی‌تان را ادا کردید، همینگونه برای فراهم کردن زمین برای اعمار مکاتب، فریضه دینی‌تان را ادا نماید.
وی افزود که این وزارت در دو سال گذشته برعلاوۀ زمین، معادل یک و نیم میلیارد افغانی کمک را جلب کرده است. هدایت من به آنان این است که یک سیستم شفاف و میکانیزم تقدیر را ایجاد کنند تا حق آن‌عده مردم که برای دولت و وزارت معارف کمک می‌کنند، ادا گردد.

رییس‌جمهور گفت، کتاب‌های که در سال‌های گذشته برای ۳۰ در صد شاگردان چاپ می‌گردید، اکنون به صد در صد شاگردان به چاپ خواهد‌ رسید. سیستم توزیع شفاف آن ایجاد شده است و بودجۀ مورد ضرورت پنج‌سال آیندۀ آن نیز آماده می‌باشد. برای نخستین بار کتاب‌های مدارس اسلامی و دارالعلوم‌ها به بهترین قطع و صحافت به چاپ رسیده اند که به دسترس علمای‌کرام ما قرار خواهند گرفت.
وی به ارگان‌های امنیتی هدایت داد تا در زمینۀ تأمین امنیت مکاتب، معلمین و متعلمین تلاش نمایند و تأکید کرد که هیچ نوع تهدید به کودکان و معلمین ما به خصوص معلمین اناث قابل قبول نیست و به مجرمین شدیدا جزا داده می‌شود.

رییس‌جمهور غنی به وزارت صحت عامه هدایت داد تا در زمینۀ برنامه‌های صحی مکاتب، شاگردان و متعلمین با وزارت معارف از نزدیک کار کند. وی به وزارت مالیه هدایت داد تا دراین زمینه همکاری دوام‌دار نماید.

رییس‌جمهور غنی از جوانان خواست تا در مناطق‌شان بگونۀ رضاکارانه در عرصۀ تعلیم و تربیه کمک کنند و نیز از مردم، خانواده‌های متعلمین و شوراهای محلی خواست تا در نظارت از مکاتب نقش اساسی خویش را ایفا نمایند.
رییس‌جمهور کشور افزود که حکومت برای تقویت آموزش‌های مسلکی و حرفه‌ای پلان‌های عملی دارد و در دوسال آینده در هر ولسوالی افغانستان مکتب مسلکی و تخنیکی ایجاد می‌شود که در بازار کار می‌توانند سهم بگیرند.

رییس‌جمهور گفت: به وزارت معارف هدایت داده ام که یک صندوق ابتکارات را ایجاد نماید و جوانانی که ابتکارات دارند مورد تشویق قرار گیرند. وی افزود که به سلسلۀ تشویق جوانان مبتکر و کادرهای معارف، معلمین و متعلمین و کمک کنندگان معارف، به نمایندگی از هر بخش، تعدادی با اعطای مدال‌های عالی دولتی تقدیر شده اند و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

رییس‌جمهور کشور از تجار و سرمایه‌داران خواست تا از طریق کمک زمین، کمک نقدی و یا اجناس در این حشر ملی و صندوق، سهم بگیرند و از اقشار مختلف به شمول بزرگان، علمای دین و جامعۀ مدنی خواست تا از تعلیم و تربیه حمایت معنوی نمایند.
رییس‌جمهور کشور از همه اقشار به خصوص معلمین خواست تا در پروسه‌های انتخابات و صلح سهم ارزنده خویش را ایفا نمایند و مردم را در این خصوص آگاهی دهند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سال تعلیمی
رییس جمهور
نظرات بینندگان:

>>>   سلام به تمام دولت مردان وملت غیور افغانستان عزیز،،، از خداوند بزرگ سال خوب برای ملت خود آرزو میکنم،،، امیدوارم که همدلی وهم دیگر پزیری را در اولویت کاری خود قرار دهید ،،، سال نو را به تمام بیننده گان مبارک باد میگویم

>>>   از غنی مفلس العمل و الاراده ، .....عوام فریب پرسان میکنم و شماهم بپرسید از وعده هایکه در وقت انتخابات ۲۰۱۳ به طمطراق داده بودی کدام یک را عملی کرده ای ؟ که باز وقت انتخابات نزدیک است و وعده های چرب و نرم را
نثار مردم میکنی . شرم خوب چیز است . عوام میگویند (؛ چشم باشد که بشرمد ) ای ....دماگاگ .
انارالدین شامل کاب

>>>   دلم میگوید گپ سادو ها ( مداحین و مکاره ها )را بشنو نه از اشرف غنی
احمد زی را //.....
محمد احسان ندیم

>>>   اگر یک لک وعده بدهی و قرآن مبارک را زیر بغل بگیری والله
برایت رای نه میدهم نمیدهم
گل آغای نانوای


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است