توافق بلخ برای ارگ شکست تلخی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۴    ۱۳۹۷/۱/۴ کد خبر: 148950 منبع: پرینت

توافق اخیر نور با ارگ نشینان دو چیز را به اثبات رسانید.

اول قاطعیت، ایستادگی، شهامت و خردمندی رهبر جوان و پرتوان افغانستان آقای ربانی. دوم شکست تلخ و تاریخی و نابودی رویاهای بلندپروازانه، استبدادجویانه و انحصارطلبانه ارگ نشینان. حاکمان ارگ نشین پذیرفتند که برای بلخیان تنها بلخ ملاک تصمیمگیری است نه ارگ کابل. این اقتدار بلخ بود که افراد مورد نظر خود را بحیث والی، فرمانده امنیه و سایر مسوولین امنیتی آن ولایت تعیین و معرفی کرد.

تفاوت اقتدار بلخ و ارگ کابل را در یک نکته دریابید. اقتدار بلخ در ظرف یک روز والی و فرمانده امنیه را معرفی کرد اما والی نام نهاد ارگ کابل تا هنوز در کوچه های وزیر اکبرخان مسافر و مصروف حکومتداری فیسبوکی می باشد. فراتر از آن پیام این توافق در دو کلام خلاصه می شود.

اول اینکه من بعد، هیچ شخص و نهادی جرات و شجاعت حذف و نابودی دیگران و هیچ گروه و سازمانی خواست و اراده ملت را نادیده گرفته نمی تواند. دوم اینکه خارجیان و حامیان بین المللی به شکل کورکورانه و بدون درنظرداشت خواست و اراده مردم هیچگاه شخص و یا فرد مورد نظر ایشان را بالای ملت تحمیل نمی توانند. طبق ارزش های دموکراتیک این تنها ملتی است که برای تعیین حاکم صلاحیت حرف اول و آخر را داشته باشد اما ارگ نشینان در فقدان عقلانیت سیاسی و متکی بر سنجش های سرسری و نادرست خود را همه کاره مملکت جا زده بودند.

ارگ نشینان بعد از آنکه از تطبیق توافقنامه حکومت وحدت ملی شانه خالی کردند به حذف رقبای سیاسی و برکناری منتقدین داخلی نظام خیلی با سرعت و جرات دست بکار شدند. بسم الله خان محمدی، ایوب سالنگی، عبدالعلی محمدی، عبدالرازق وحیدی، ستار مراد، حنیف بلخی و نهایتا احمدضیا خان مسعود را صرفا بخاطر افکار و عقاید سیاسی ایشان حذف و برکنار کردند. برعکس تحت نام شایسته سالاری خیالی اشخاص سست عنصر، ناخوانده، ضعیف الاراده و سالخورده مانند والیان قندوز، بغلان، وردگ، لوگر، بادغیس و حتی وزیر بی سواد مخابرات را صرفا بخاطر وجوه مشترک ایشان با ارگ به وظایف و پست های بلند مقرر کردند.

برجسته ترین وزیر کابینه صلاح الدین خان ربانی را براساس یک توطیه سلب صلاحیت کردند، جنرال دوستم را شکار دسیسه کردند، صدای رسای جوانان عدالتخواه کابل را با گلوله خفه کردند، جنبش روشنایی را از طریق انتحار و انفجار تکه و پارچه کردند. افراد و اشخاصی را که حتی تعریف قانون و سیاست را بلد نیستند بعنوان سفیر و وزیر، صاحب وظیفه کردند، جنایتکاران و زندانیان هراس افکن را بدون طی مراحل قانونی از زندان رها و رهبر آنها را از طریق پروسه تشریفاتی صلح خیالی وارد صحنه کردند درنهایت با تصرف نهادهای امنیتی، اقتصادی و سیاسی، خیال استبداد و انحصار را در کله های ایشان زنده کردند اما غافل از آنکه سو به بیراهه کرده اند.

نتیجتا قاطعیت، ایستادگی، مردم سالاری و خردمندی رهبری جمعیت و نور مسیر حوادث را تغییر دادند. روند غیرقانونی حذف، نابودی و برکناری اشخاص را متوقف نمودند و برای ارگ نشینان و جهانیان آموزش دادند که افغانستان در آستانه روشنگری و ملت آن خواهان نظام قانونمند و طرفدار صلح، همدیگرپذیری و مردم سالاری هستند نه خواهان تک تازی، تعصب گرایی و استبداد جویی از همینرو توافق بلخ برای ارگ نشینان به مثابه یک شکست تلخ یادگار و ماندگار خواهد ماند.

محمدجواد رحیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رحیمی
ارگ
بلخ
توافق
نظرات بینندگان:

>>>   جواد جان
فکر کنم مسایل سیاسی را از چشم عاشقی میبینی
یعنی خوب و خراب و مثبت و منفی معلم صاحب دلت را قوت میبخشد
گوش کو وطندار
معلم صاحب عطا. هم جمعیت را به دو پیسه فروخت و هم خود را به یک پول برابر کرد
میدان را ارگ بورد و ارگ با سیاست قوی توانست که جمعیت را توته توته کند
انور کوهستانی

>>>   Paiez
یک ساعت است جاده های شهر نو منتهی به وزیر اکبر خان مسدود است و صد ها موتر با بی شمار آدم ها منتظر وسرگردان اند؛ بعد از پرسش های بسیار، بالاخره در یافتم که این همه مردم آزاری بخاطر این است که یک نفر دیوانه به نام اشرف غنی، به مکتب امانی می رود تا با دستان شومش زنگ مکتب را به صدا آرد و سال جدید تعلیمی را شروع کند؛ این در حالیست که فاصله میان لیسهء امانی وارگ شاید سی متر نباشد...
بار الهی!
شر غنی را از سر این مردم بیچاره تو تمام نما!

>>>   رحیمی آغا!
توافق بلخ به معنی آنست که غنی و عطا هر دو تنبانهای خود را کشیده و بر بام بلندی ایستادند تا مردم افغانستان و جهان کو.... لچ شان را ببینند، و عوق بزنند!!!!!!!!!!

>>>   این عمل نور خلاف منافع ملی و احماقانه بود و شاید باعث قتل نور و مردمان خوشباور میشد مانند جنبش روشنایی و جنبش رستاخیز کسانی که طرفدار حرج و مرج است از خاطر پول و دارایی شان است که در خطر است
بصیر نظری

>>>   قلمت همیشه رسا و فکرت بجا اقای محمد جواد رحیمی با چنین نوشته ات از روی واقعیت های موجود که بیان کردید .

>>>   سفارت قزاقستان ووزیر شدن میرویس ربیع !!! همه مشکلات مردم افغانستان واز جمله مجاهدین را برطرف میسازد این دو چوکی سرنوشت ساز به همین قدر سروصدا ارزش داشت !!!

>>>   این نوشتار طنز بسیار وارد و عالی است .
معنی و مفهوم عالی آن اینست که این همه به تیغ و دود کشیدن مردم ساده
باور درین سه ماه و اندی توسط قهرمان سازش و معامله گری (‌آقای عطا محمد نور ) استخفاف حزب جمعیت و مردم است که برای نور تپیده اند
عزیز اکبری دولت آباد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است