آیا عطا راه حلی جز گفتگو و تسلیم نداشت؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۴    ۱۳۹۷/۱/۳ کد خبر: 148919 منبع: پرینت

يك
عطامحمد نور از مقام ولايت بلخ كنار رفت، اما پس از آنكه اقدام يكجانبه غني را كنار زد.
اقدام يك جانبه غني معنايش اين بود كه جبهه ديگري غير از يك مشت فاشيست در افغانستان وجود ندارد. مالك اصلي افغانستان فقط همين عناصر بي ريشه اند و بس.
اقدام يك جانبه، نام ديگري اقدام آمرانه و تحكم آميز است؛ جايي كه طرف ها داراي موضع برابر نيستند. يكي آمر است و ديگرش مامور. يكي ارباب است و ديگرش برده.
اقدام غني براي بركناري و منظوري استعفاي نور، اقدام يكجانبه بود.
مقاومت استاد عطامحمد نور اما نشان داد كه هيچ راه حلي جز گفتگو و به رسميت شناسي جمعيت به عنوان يكي از طرف هاي مهم تشكيل حكومت وحدت ملي وجود ندارد و هر اقدامش بايد در توافق با اين حزب صورت بگيرد.
عطامحمد نور پيروز اين مقاومت است، چون اگرچه خودش كنار رفت، اما اقدام يكجانبه غني را نيز كنار زد، باب انحصار را شكستاند، فضاي تك قطبي سياست افغانستان را چندقطبي ساخت، تكثر را وارد عرصه سياست كرد و عملا زور مردم را به نمايش گذاشت. از اين پس دنيا، حتی مايك پنس و ترامپ، نيز دانستند كه بايد به واقعيت هاي افغانستان احترام بگذارند و به اين كشور از عينك چند فرد بي ريشه و لابي هاي شان ننگرند.

دو
يك وقتي خوانده بودم يكي از مهم ترين ويژگي نخبگان در مقايسه با توده ها، از خودناراضي بودن است. كسي كه از خود، جايگاه، موقعيت اجتماعي و شغل خود راضي بوده و سوداي سربالارفتن را نداشته باشد، نخبه نيست توده است.
نور نزديك به يك و نيم دهه است كه والي بلخ است. اين آدم در مقام والي بلخ، درايت و كفايت خود را به نمايش گذاشته است. آقاي نور اگر پس از اين همه موفقيت و شهرت باز هم تلاش مي كرد كه والي بلخ باشد بايد به انگيزه، همت، و توانايي اش شك مي كرديم.
كناررفتن او از ولايت بلخ، اما نشان داد كه آقاي نور سوداي سربالارفتن دارد و مي خواهد براي انتخابات رياست جمهوري آمادگي بگيرد.
اگر به توانايي هاي او اعتماد داريد، بگذاريد كه براي آينده برنامه ريزي كند. پايان دنيا نيست. ما نياز داريم در انتخابات آينده نيز در صحنه باشيم.

عبدالشهید ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عطا
غنی
ارگ
مزار
نظرات بینندگان:

>>>   ( دو دختر گیلانی صاحب درپاکستان گروگان گرفته شده اند )
سید اسحاق گیلانی به تاز‌گی گفته است که حکومت افغانستان زمینه را برای مداخله هند در پاکستان با استفاده از خاک افغانستان فراهم ساخته است
سید اسحاق گیلانی در بخش دیگر از گفته‌هایش می‌افزاید که جنگ کنونی طالبان با نیروهای خارجی همانند جنگ مجاهدین در برابر ارتش سرخ است.
حکومت اظهارات اخیر سیداسحاق گیلانی درباره استفاده هند از خاک افغانستان در برابر پاکستان را خلاف منافع ملی خوانده و تاکید کرده این اظهارات بررسی خواهد شد
جبار قهرمان، عضو مجلس نماینده‌گان، گفت:"یک تعداد افغانها وقتی‌که از لحاظ مجبوریت در دامن استخبارات یک کشور گیر بماند؛ طبعآ که آن‌ها شاید اسنادی بد نام کننده را در باره‌یی شان جمع کنند، تا هیچ وقت از چنگال آن رهایی پیدا نکند".
احمد سعیدی، استاد دانشگاه، گفت:"تآسف دیگر این‌جا است که وقتی آقای گیلانی صحبت می‌کند؛ سفیر افغانستان هم نشسته است و به رقم تایید سر می‌جنباند".
اسحاق گیلانی بیست و شش سال در پاکستان زندگی کرده و هنوزهم دو دخترش در این کشور زندگی می‌کنند. او پاکستان را خانه دومش می‌داند.
گیلانی ها جاسوسان ومزدوران پاکستانی باید تذکره افغانستان را تحویل واگر درافغانستان زندگی میکنند منحیث مهاجر کارت اخذ کنند ، اینها پاکستانی های داخلی هستند ، سرشان افغانی از شکم پائینتر شان پاکستانی هم تذکره افغانستان هم پاسپورت پاکستان ، کلدار را بیشتر از پدر خود دوست دارند ،این مزدور وطنفروش تاچند روز پیش دعوا داشت باید درتذکره ها ما متنحیث عرب شناخته شویم درحالیکه باید درتذکره اش پاکستانی داخلی درج شود
درحقیقت پاکستان خانه اول این وطن فروشان مزدور است درسینجا درچوکی پارلمان نشسته وبرای ما قانون میسارد اما زمانیکه به پاکستان رفت خودرا پنجابی وپاکستانی معرفی میکند
درحقیقت اینها عرب هستند همان اعرابی که داغش والقاعده را ساخته اند ، اگر جنگ اشرار طالب مانند جنگ برضد شوروی است چرا نمیروی وزیر قومانده آی اس آی سرک ومکتب وپل وپلچک وسرک انفجار نمیدهی ؟
( ر )

>>>   عطا نقاط ضعفی داشت که اتمر صاحب آنرا میدانست وخیلی جدی بود ، بنا عطا تسلیم شد ، علاوه براین شما از دل عطا خبرنداشتید که این سه ماه چگونه گذشت ، شب وروز خواب نداشت ، حتی امیدش از زندگی قطع شده بود چنانچه خودش هم گفت اگر تا سال نو زنده ماندم، زمین جائی میسوزد که آتش هست ، بیچاره ریشش را هم آزاد گذاشته بود ،وکاملا نا امید شده بود آن سروصدا جنجال ها از ترس بود ،نزدیک بود که روانی شود ، اما خدا وند رئیس جمهور را مهربان ساخت که تمکین کرد !!
حالا که سفارت قزاقستان وچوکی ولایت راهم به نزدیکان عطا داده اند همه مشکلات مجاهدین حل شد وبه حق خود رسیدند!!!
رحیمی صاحب وستانکزی برای عطا وعده داده اند که از بابت حیرتان کسی پرس و چونی نمیکند ودر انتخابات بعدی برای عطا سهمی میدهند ،
چی ازین بهتر؟؟؟؟عطا دیگر چی می خواهد؟؟

>>>   یک شاګرد صنف دوازدهم که بدون. ولګردی بچه بازی دزدی دیګر هیچ چیزی. در کله نداشته باشد انرا نخبه ګفتن و انتخاب کردن به ریاست جمهوری حماقت انها را نشان میدهد که این سخنان بیهوده را میزند.

>>>   امتیازاتیکه عطا از حکومت گرفت :
1- حساب بانکی اش درحالت امن ودسترسی خودش قراردارد
2 - از بابت حیرتان پرس وچونی صورت نمیگیرد
3- درانتخابات بعدی برایش سهمی داده میشود

>>>   اینکه رئیس صاحب جمهور تمکین کرده اند وگوش های عطارابه نسبت این بی ادبی هایش نبریده اند عطا باید غلامی جناب رئیس جمهور را قبول کند

>>>   روسیه و چین در مقابل امریکا راهی جز خودزنی ندارد چه برسد به دزد سوءاستفاده گر

>>>   نـه هیچ راهی نداشت چون حساب های بانکی اش در خطر بود !

>>>   کاش بدون گزاف سرمایه بالا میرفت .
مگر در این مدت این سرمایه را معاش ولایت به دست اورد و یا تمامی عواید گمرگات و عواید شهر مزار را در کیسه خود سرمایه گذاری کرد .

>>>   عطا زیر بار زور نمی رفت ٬ مگر سمبه پر زور بود .

>>>   یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد، در صورتی که پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود، در راستای بستن دانشگاه الازهر تلاش خواهد کرد.
به نقل از روسیا الیوم، موسی مصطفی موسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که دانشجویان دانشگاه الازهر را در سایر دانشگاه‌های مصر توزیع خواهد کرد تا اندیشه رادیکالی در روند آموزشی در مصر را از بین ببرد.
وی گفت: فعالیت تمامی دانشکده‌های الازهر را متوقف خواهد کرد، چراکه این دانشکده‌ها روحیه‌ای در تعارض با روحیه‌ای که وطن در این مقطع به آن نیاز دارد، اشاعه می‌دهند.
موسی مصطفی موسی گفت: شیخ الازهر این دانشگاه را کنترل می‌کند که این مساله شایسته روند آموزشی در مصر نیست.

>>>   بر خیز که صبح شده و عطا مطا رفته پشت کارش و من و تو ماندیم و فقر و بیجاره گی ما

>>>   قتل سربازان بدست حکومت مفسد وناکام !جان یک سرباز به انداز ه یک زردک نزد مسئولین اهمیت ندارد درحالیکه برای چوکی حاضرند از جان خود بگذرند،
سیگار گفته است تعداد زیاد سربازان بعد از زخمی شدن درمیدان های جنگ به اثر ترزیق خون گروه نادرست جان داده اند
دلیلش اینست که مقداری پول درابتدای شمولیت شان در نظر گرفته شده تا آنها بروند وگروپ خون خودرا معاینه وثبت اسناد شان کنند اما این پول بدست شان نرسیده وداکتران سهل انگار یا نادان گروپ خونی را که در اسناد سربازان تصدیق کرده اند نادرست بوده ، سیگار میگوید وقتی متوجه این موضوع شده که تعداد تلفات سربازان زیادشده ووقتی اسناد شانرا دیده تعداد زیاد یک گروپ خون بوده اند که اصلا نادرست بوده وصرف بخاطر تکمیلی اسناد این گروپ های خیالی درج اسناد سربازان گردیده
(ر)

>>>   قتل سربازان بدست حکومت مفسد وناکام !جان یک سرباز به انداز ه یک زردک نزد مسئولین اهمیت ندارد درحالیکه برای چوکی حاضرند از جان خود بگذرند،
تعدادی جوانان توسط اشرار نابود میشوند تعدادی توسط داغش تعدادی توسط اشرار داخل حکومت !
سیگار گفته است تعداد زیاد سربازان بعد از زخمی شدن درمیدان های جنگ به اثر ترزیق خون گروه نادرست جان داده اند
دلیلش اینست که مقداری پول درابتدای شمولیت شان در نظر گرفته شده تا آنها بروند وگروپ خون خودرا معاینه وثبت اسناد شان کنند اما این پول بدست شان نرسیده وداکتران سهل انگار یا نادان گروپ خونی را که در اسناد سربازان تصدیق کرده اند نادرست بوده ، سیگار میگوید وقتی متوجه این موضوع شده که تعداد تلفات سربازان زیادشده ووقتی اسناد شانرا دیده تعداد زیاد یک گروپ خون بوده اند که اصلا نادرست بوده وصرف بخاطر تکمیلی اسناد این گروپ های خیالی درج اسناد سربازان گردیده
خون سربازان توسط داکتران محلی که زمانی یکی ازین داکتران در نیمروز بجای گرده بیضه یک فرد را کشیده بود معاینه وتشخیص میشود وهمین تشخیص غلط ثبت اسناد سربازان میشود که به قیمت جانش تمام میشود
پولی راکه خارجی هابه این هدف برای سربازان تخصیص میدهند قوماندانان مصرف خود وفامیل خود میسازند
(ر)

>>>   عطا صفوی
" این معامله را فقط تکرار معامله " بن " دوم حساب کنید ...بس همین !!
----------------------------------------------------------------.
هر اتفاق ومعامله تلخی که در بین عطامحمد نور.. وارگ رخ داده است ، نباید این وضعیت را به مثابه ای آخرالزمان فکرکرد وناامید گردید وقطعآ آسمان هم به زمین نخواهد خورد ، گرچه حرکت واقعآ از دل وجان " مردمی " راصدمه زدند واندکی بطی گردید مطمین هستم این وضعیت بوجود آمده حد اقل به زمان نیاز دارد تا دوباره قامتی بکشند، اما برعکس این مردم همچون فولاد آب دیده وآبدید تر میشوند وچهره ها ی جعلی با پوشیدن ماسک های جدید عریان گردید " خرابی چون که از حد بگذرد، آباد می‌گردد".... بنآ بنیاداین جامعه را در شرایط فعلی هرآنچه است البته باتمام تلخی ها وناگواری هایش باید پزیرفت ودرک نمود، هرچه است همین است ..بقول معروف : " هرچه در دیک است درکاسه بیرون میشود..." ، فقط این معامله را معامله دوم " بن " حساب کنید ، ولی اینبار در درون کشور باروش دیگر ودرشرایط دیگر .بیاد داشته باشید که این نوع معاملات ننگین نه اولینهاست ونه هم آخرین خواهد بود....!
اما زندگی ادامه خواهد داشت .......

>>>   Amirzada II
ماموران رژیم اهریمن، اهریمن میشوند
رژیم تبهکار اهریمن ارگ یک نظام فاشیستی و نسل کش است. درین نظام حتا پای فرشتگان هم برسد به شیطان تبدیل میشوند. ماشین حرکت قدرت درینجا همین گونه عیار شده است. حتا پسران خود را به این رژیم اهریمن جانشین خویش معرفی کنید مامور اهریمن میشوند و آنها مجبور هستند از " لوی اهریمن ارگ" فرمانبرداری کنند نه از شما بحیث پدر و یا مرشد.
زمانی جنرال دوستم بهترین و با اعتماد ترین افرادش را به کرزی و یا غنی معرفی کرد که به نمایندگی او و جامعه ازبیک تبار افغانستان در حکومت حضور داشته باشند، اما همین که آنها به کرسی حکومت اهریمن نشستند فراموش کردند که جنرال دوستم کیست. آنها فرمانبردار اهریمن شدند. ماموریت آنها تباهی جنرال دوستم و تبار خور شان بدستور " لوی اهریمن ارگ" شد.
در حال حاضر جنرال دوستم بجای خود پسرش باتور خان را به کاخ اهریمنان ارگ فرستاده که از او نمایندگی کند. اما او چه بخواهد و یا نخواهد در خدمت اهریمن قرار دارد.
استاد عطا محمد نور والی مخلوع بلخ زمانی در دو انتخابات ریاست جمهوری میلیونها دالر مصرف کرد، که عبدالله را به کرسی برساند، زمانیکه عبدالله به مقام پوشالی بحیث رئیس اجراییه رسید دیگر فراموش کرد که عطا کی است. او مامور رژیم اهریمن شده بود و در خدمت ارگ قرار داشت.
سر نوشت روابط عطا و عبدالله برای همگان یک درس عبرت باید شده باشد.
حالا استاد عطا اسحق رهگذر را بجای خویش بحیث والی بلخ معرفی کرده است که گویا هنوز هم بلخ زیر فرمان او است. اما این یک خواب بیش نیست.
والی جدید بلخ والی استاد عطا نیست، که از او فرمانبرداری کند. او والی اشرف غنی" لوی اهریمن" ارگ است.
حتا استاد عطا پسر ارشد خود را هم جانشینش معرفی می کرد، پسرش مامور حکومت اهریمن می بود و از آنها فرمان میبرد نه از پدرش.
بازی جانشینان یک بازی ناکام است.

>>>   استاد عطا برنده بازی است اگر
1 در قدم اول جمعیت را در تمام بلخ و بعدن سمت شمال متحد و فعال بسازد.
2 از تامین امنیت خود غافل نشود چون امکان دارد بچه یا دختر غنی انتحاری کند و جانش را بگیرد.
3 با تمام قوا و امکانات پیش از انتخابات کنفرانس سر تاسری جمعیت را در یک جای امن برگذار کند و هیچ فرد یا گروهی رااز قلم نیندازد و همه متحدانه به طرف انتخابات و همزمان آماده ساری رمینه کنگره جمعیت به پیش بروند.
4 اگر جمعیت متحد و قوی ایجاد شد همه برنده هستند در غیر آن همه بازنده خواهند بود.
5 نخبگان جمعیت باید خود در فکر امنیت خود باشند چون فاز بعدی فاشیستان حذف چهره های تاثیر گذار و خرید افراد ضعیف النفس است.
اگر یکی را کشتند دو تا را بکشید.
دیگر فاتحه گرفتن و به سوگ نشستن بس است.
یک گروپ جریکی عملیاتی آماده کنید تا در صورت ضرورت پیش از خشک شدن خون هر شهید قاتلین اش را از پا در آورد.

>>>   دوست ها وبرادرهای نهایت ارجمند در طی بیش از سه ماه کشمکش های میان ارگ وبلخ حیثیت سیل بین را داشتم ومعلوم است که تماشابین بیشتر درک مینماید تا اهل غرض مناقشه ای ارگ با بلخ چیزی بیشتر از حیطه ای قدرت ارگ وحتی منطقه میباشد وریشه ای این خلافات تقریبا جهانی وبزرگتر از هر اندیشه وخیال است اگر فرض نمایم که خارجی ها تنها با مجاهدین ومقاومت گران حساسیت دارند ومیخواهند جامعه را از تاثیرات تدین وایانداری پاک بسازند چرا خود در عقب طالب وداعش وحکمتیار و... قرار دارند واغراض واهداف خودرا در زیر سایه ای افراطی تر از مجاهدین وگروه مقاومت به پیش میبرند وپر واضح است که انهای که زیر بیرق طالب وداعش قرار گرفته اند همه شان غلام ومزدور وخود فروخته نیستند درمیان انها بجز چند نفر از لیدر هاشان از اصل قضیه کسی ااز اصل موضوع واین که به نفع که وبرای چه کار مینمایند خالی الذهن وبی اطلاع اند چنانچه ما مجاهدین تا اخیر نمیدانستیم که برای که وچگونه کشت می نمایم مقوله ای عربیست که میگوید الثوره یبدءوا ها المجانین ویقودها الشجاع وی ازینرو تعداد از طالب های که خارجی ها در کویته تاسیس وتقویه نموده بودند برای پیش برد اهداف خود ویابرای باقی ماندن و ودیرتر ماندن به روس وایران مراجعه نموده باگرفتن سلاح ومهمات از انها به مقابله ادامه میدهند ستغلها الجبان یعنی انقلاب هارا مجنون صفت ها وبی خبر ها شروع مینمایند ودلاورهای چون مسعود ومزاری رهبری مینمایند و وبزدلهای مانند عین وغین وحکمتیار وصلاح الدین ربانی بهره مند میشوند وخوشه چینی مینمایند
خوب نزاع میان ارگ نشینها وبلخیان اگر تصنعی ودستوری هم نباشدبدون رهبری و وخود جوش ویا برای بقاای مقام ومنصب بوده کدام هدف والا و وانگیزه ای وطنی وواقعی در میان نبوده ورهبری همچو انقلاب ها وحرکت های ملی که مستلزم وجود اگاهان سیاسی وخبیروودانشمند بود که نبود ودیدیم از همه اطراف واکناف کشور به این ندای حق طلبانه لبیک گفته شد وامتیازهای محدود گرفته شده به بلخ وانهم به نزدیکان جناب والی مختص گردید درین میان فشار بیرونی ها که اصل قدرت را هدایت وکنترول مینمایند کم کم پای مدعیان حرکت های مردمی وملی!!! را لرزاند وتیر های که از کمان خلیل زاد وسفیر امریکا و... بیرون شد بی هدف نبود وتاثیرات مثبت خود به نفع گردانندگان واقعی امور را داشت ازینرو مضطر ومجبود در وقت ضرورت میتواند گوشت حوک وحنزیر راهم بخورد وملت را برای اهداف ناچیز قربان نماید ولی خوب بود که این لغزش ها ولرزش ها را از ابتدا فکر مینمودند ونیک میدانستند که گوشت واهن باهم برابر نیست وصداهای موهوم بی پنجاه ودو پای هر انسانی را میلرزاند واین شعر مولانا را بیاد می اوردند که کار هر کس نیست مطرب سینه باخنجر زدن از دوصد عاشق یکی بیباک می اید بسی سالها بگذرد تا مادر گیتی مسعود دیگر ومزاری دیگر به دنیا اورد با وجود این همه فراز ونشیب ها وبده بستانها فقط انچه بیشتر همه را رنج میدهد پوزش خواستن از حرکت ملی ومقاومت ازادیخواهی ملت عزیز از کسی که هیچ کاره ای کشور نبوده تنها حیثیت لودیسپیکر وبلند گورا دارد وبس گرچه این معذرت خواهی را میتوان غیر مستقیم به خارجی ها رجعت داد که اگر جدیت وراستی در اقدامات اخیر درکار باشد انها هرگز پوزش را نمی پذیرند ودیر ویا زود در پی انتقام خواهند بود
بیسواد از کوهستان

>>>   Haroon Amirzada
نور بلخ رفت حالا نوبت رفتن ع و غ است!
سر انجام نور بلخ به وعده خود وفا کرد استعفا داد حالا نوبت غنی و عبدالله است. با رفتن نور بلخ از قدرت معادله قدرت نیز سقوط کرد. حکومت ائتلافی دیگر مشروعیت و صلاحیت حکومت کردن را ندارد.
آقایان ع و غ کشور را بیش ازین به جهنم تبدیل نکنند، هر چه زود تر استعفا بدهند. استعفای نور بلخ بمعنای تحکیم حاکمیت فاشیزم نیست. عطا رفت، ولی مبارزه مردم عدالت طلب زنده است.

>>>   عطا بأخت مگر معامله سمتى و قومى برأى صرف بلخ كرد و اينجاست كه جميعتى ها را عصبانى كرد و شايد كه در مورد جميعتى ها در مورد تصميم خواهد گرفت

>>>   نخیر جزهمین یک راه داشت و شما هم صبرداشته باشید

>>>   از این که رییس جمهور تمکین نمودند تشکر می کنم. معنای استعاری این جمله چنین بود: من در برابر رییس جمهور بی ادبی و گستاخی کردم از اینکه ایشان با بزرگواری تحمل و تمکین کردند معذرت می خواهم

>>>   استاد بازنده میدان است توافق نامه را سلام رحیمی امضا کرده نه ریس جمهور به زودی اقایی رهګذر هم به سرنوشت داود والی اسبق ګرفتار میګردد
من از این عقب نیشنی استاد عطا سخت اندواهګین ام
قیام

>>>   حالا وقتش رسیده حساب دزدی های خود رابمردم بدهد

>>>   احزاب .....همیشه عادت به سو استفاده از احساسات مردم به نفع شخصی خود دارند.

>>>   بای بای عطای نور

>>>   این عمل نور خلاف منافع ملی و احماقانه بود و شاید باعث قتل نور و مردمان خوشباور میشد مانند جنبش روشنایی و جنبش رستاخیز کسانی که طرفدار حرج و مرج است از خاطر پول و دارایی شان است که در خطر است
بصیز نظری

>>>   کسی که دم ازعدالت خواهی میزند اگر ازرهبرشهید بابه مزاری که بنیانگذار عدالت خواهی اجتماعی درافغانستان است مرتب یاد نکند واورا اولگو قرار ندهد حرف ها وکارهایش دروغین ونمادین است مثل متعلم عطا.
بااحترام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است