نشست چهارم استانبول برای صلح در پیش است
فرق دور چهارم نشست استانبول برای صلح با نشست های قبلی این است که نماینده های مهم و با صلاحیت تری از طرف طالبان در نشست های تفاهمی استانبول حضور خواهند داشت 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۱    ۱۳۹۷/۱/۲ کد خبر: 148907 منبع: پرینت

دولت افغانستان از سال ها بدینسو تلاش هایش را برای مذاکره با گروه های مخالفش مانند طالبان آغاز کرده است. این تلاش ها چه نتایجی ملموسی داشته اند. آیا واقعا دولت افغانستان توانایی کشاندن طالبان را به میز مذاکره دارد یا خیر؟ در رابطه با صلح افغانستان تا اکنون نشست های زیادی از روند کابل تا پروسه استانبول قلب آسیا و نشس های ضمنی با نمایندگان طالبان در کشورهای مختلف برگزار شده است و اکنون هم این روند به شدت جریان دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpape)، همایون جریر، مشاور ارشد رییس جمهور در گفتگو با «طلوع» گفت: در شرایط فعلی صلح به عنوان بزرگترین خواست مردم افغانستان است و یک نیاز مبرم در این شرایط است. صلح جایگزین و بدیلی ندارد. بدیل صلح جنگ است، خونریزی و تباهی است. ما باید صلح داشته باشیم. از دید من صلح و امنیت است که برای ما مردم افغانستان رفاه و آرامش به ارمغان می آورد.

وی معتقد است، شرایط کنونی در سطح منطقه و در سطح افغانستان آماده تر برای آغاز روند جدی صلح است و افزود: در گذشته هم تلاش هایی وجود داشت اما من می توانم بگویم که شرایط لازم در سطح ملی و منطقه فراهم نبود. آیا حالا می توانیم بگوییم که شرایط لازم فراهم است؟ من بر این باور هستم که کار صلح باید از یک جایی به صورت جدی شروع شود تا به نتیجه برسد. در گذشته شرایط منطقه ای، وضعیت افغانستان، وضعیت جنگ و همسایه های ما دیدگاه های بین المللی و اینکه جامعه بین المللی به صورت کل، کشورهای بزرگ همه طرفدار این هستند که باید این جنگ به پایان برسد و همچنان تغییرات روشنی در نظرات یک تعداد از بزرگان مقیم طالبان را می بینیم. تغییرات روشنی را هم در این طرف می بینیم. این مردم افغانستان را امیدوار می سازد که انشالله روند جدی صلح آغاز شود.

جریر، در خصوص مذاکرات غیر رسمی صلح در استانبول می گوید: صلح از نظر من سه مرحله دارد. مرحله تفاهم های غیر رسمی که باید قبل از مذاکرات رسمی آغاز شود و این تقریبا آغاز شده است. مرحله دوم، مرحله مذاکرات رسمی بین دولت و تحریک اسلامی طالبان است که با وساطت شورای صلح انجام خواهد پذیرفت. مرحله سوم، مرحله اجراها و تطبیق توافقنامه ها است که در این مرحله حضور جامعه بین المللی، حضور کشورهای بزرگ بین المللی و حضور کشورهای منطقه به عنوان تضمین کنندگان و حامیان تطبیق توافقات بین دولت و تحریک اسلامی طالبان مهم خواهد بود. در بین شخصیت های مهم طالبان یک بخش زیادی از این شخصیت ها طرفدار این هستند که مذاکرات عزتمندی را برای صلح آغاز کنند و این را ما در طی تفاهمات غیر رسمی که در استانبول برگزار شده بود از نزدیک لمس کردیم و فهمیدیم. به این خاطر ما امیدوار هستیم که شرایط لازم برای صلح آماده شده باشد.

مشاور ارشد رییس جمهور، در خصوص نوع کارشان در نشست های استانبول بیان داشت: سه دور نشست های صلح در استانبول برگزار شد و به زودی دور چهارم آن نیز برگزار خواهد شد این نشست ها تفاهمات غیر رسمی است که شرایطی را برای آغاز مذاکرات رسمی فراهم می کند. قرار نبود این تفاهمات به مطبوعات برود ولی از جانب برخی افراد که هدف شان هم مشخص نیست وجود تفاهمات به مطبوعات رفت. کار ما آماده سازی شرایط لازم برای مذاکرات رسمی است. آنچه در استانبول اتفاق افتاده است غیر رسمی بوده است. اما از این تفاهمات رییس جمهور و اجرایی و رییس شورای صلح در جریان هستند. اما قرار نبود که اعلام رسمی شود. شخصیت هایی که از طرف طالبان در این مذاکرات شرکت داشتند. شخصیت های بارز طالبان بودند. آنها از رهبری فعلی طالبان، نمایندگی می کردند و از جلوه های مختلفی که در طالبان حضورشان ملموس است نمایندگی می کردند و نامه ای هم از رهبری طالبان داشتند.

وی ادامه داد: نشست چهارم هم قطعا تفاهم های غیر رسمی است و تلاشی است که شرایط را برای تفاهم های رسمی آماده کند و مجدانه سعی می شود که دیدگاه های دو طرف را نزدیک کنند و بر سر یک سلسله مشترکاتی دو طرف به تفاهم برسند. که آن مشترکات پایه های اصلی توافقنامه ای شود که طی مذاکرات رسمی بین نمایندگان رسمی دولت جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان رسمی تحریک طالبان به امضا خواهد رسید. فرق دور چهارم این است که نماینده های مهم و با صلاحیت تری از طرف طالبان در نشست های تفاهمی استانبول حضور خواهند داشت و از طرف کابل هم شخصیت های بیشتری خواهند رفت. تفاهم هایی که ما در دور سوم پروسه استانبول داشتیم در روشنایی آن به وضاحت می توانم بگویم که بخشی از شخصیت های مهم طالبان با این پیشنهادها شاید توافق کنند. شاید از راه های مختلفی این تفاهم ادامه داشته باشد که پیام حاصل شود. در نشست چهارم شاید پیام روشنی در این رابطه دریافت کنیم.

جریر، در خصوص افرادی که می خواهند صلح نیاید می گوید: در این شکی نیست که حلقاتی حضور دارند که مایل هستند جنگ و خونریزی در افغانستان وجود داشته باشد ولی به این معنا نیست که دولت و مردم افغانستان باورشان به صلح کم شود. کسانی که فعلا بار جنگ را از طرف طالبان به دوش می کشند گروه های مختلفی هستند اما بخشی از آنها هستند که اکثریت طالبان را تشکیل می دهند و به رهبری هیبت الله آخوندزاده کار می کنند و در تفاهم های غیر رسمی استانبول هم نماینده های آنها حضور دارند.

جریر، نقش پاکستان را نیز در روند صلح مهم می داند و گفت: در این شکی نیست که کلید صلح افغانستان بیشتر به دست پاکستان است و دولت تلاش دارد بگونه ای با پاکستان هم به تفاهم برسد. اما دو مرحله مذاکرات با طالبان باید بین الافغانی باشد یعنی دولت افغانستان هم بر آن تاکید دارد. کار صلح افغانستان کار ساده ای نیست اما قطعا به نتیجه می رسد.رهبر حزب اسلامی هم تاثیر بسیار زیادی بر رهبر طالبان دارد و حضور حکمتیار در کابل مشوق جدی برای شخصیت های طالبان برای مذاکرات صلح بوده است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
همایون جریر
نشست استانبول
نظرات بینندگان:

>>>   تا حكومت صادقانه عليه تروريستان اقدام نكند و دست از تعصب قومي نكشد اين نشست ها فقد ضياوقت است ، امروز نشست ميكنند فردا انتحار و حكومت بي كفايت لنگها و لاشها فقد نظاره گر هستند

>>>   این کاملا مشخص است که باز یک بازی جدید در پیش است. خدا کند مانند دفعه های قبل سرتان پلان نکرده باشند و کدام گادیوان را به هنوان رهبر طالبان به استانبول روان نکنند. باز مللوم خواهد شد که ارگ بگوید ما در جریان گفتگوها نبوده ایم.

>>>   اين سالهاست كه بنام صلح مردم را فريب مى دهند . همه أش جز دروغ و برؤباكندى بيش نيست .

>>>   با نوکر مذاکره کردن وقت را ضایع کردن است.
جریر فقط در دلالی مهارت دارد و در گذشته هم در ایجاد شورای هم آهنگی نقش داشت.
مگر گلبیدین و طالب و داعش همه کارت های پاکستان است کههر کدام را درموقع اش استفاده میکند.

>>>   اگر بمانند گلبدین قصاب کابل چنین تفاهمنامه صلح را با طالبان هم به انجام رسانده شود که نه صلاح خود راتسلیم کند ونه نفرات جنگی شان سلاح بر زمین گذارند و نه تاثیر مثبت در جنگ رونماگردد دادن امتیازات بیشمار از جانب حکومت به انها داده شود و ماهانه ملیون ها افغانی را از خزانه ملت کشیده شود و نقد و جنس در خدمت شان قرار داده شود چنانی که به گلبدین قصاب کابلماهوار بمصرف میرسد این خود یک ضربه اقتصادی بر پیکر اقتصاد ضعیف ماست و مزید بر ان با رهایی ترورستان در بند انها هم رها شود اما بر خلاف حملات انتحاری و انفجاری بیشتر از پیش دقیق و نقاط اساس مورد حمل قرار داده شود چنانیکه ما امروز شاهد ان پس از امدن گلبدین در شهر کابل هستیم و در زیر حاکمیت دولت تبلیغ بنفع دشمن خاک ومردم ما ازادان شود ونفاق افگنی قومی در پلانشان بخاطر نارامی کشور باشد چیزی که ماامروز پس از توافق بنام صلح با گلبدین هستیم و با طالبان به عین رقم باشد این چه صلح خواهد بود مردم چنین صلح رانمی خواهند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است