در سیاست، روباه ها بر گرگ ها پیروز می شوند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۳    ۱۳۹۷/۱/۲ کد خبر: 148902 منبع: پرینت

عطا محمد نور پیشینه ای نظامی دارد او می‌تواند در میدان معرکه و نبرد عالی بدرخشد، او ثابت ساخته که یک مدیر و مدبر خوب هم است. اما او و میدان سیاست هرگز نه، او فاقد دیدگاه سیاسی است و بار بار میدان سیاست را باخته، ناگزیر بنویسم او سیاست گر شده نمی تواند.

بیجا نیست بنویسم که "اشتک بازی سیاسی" را کنار بگذارید. هیچ یک از موضع گیری ها استراتژیک نیست. پرداختن به سازه ها و تمرکز بر چهره ها و تیوری پروپاگندای راه به جایی نمی برد. نهاد پروری باید کرد.

تنها نهادی که میتواند در برابر غنی قانونی و اصولی بایستد ریاست اجراییه است. این نهاد مال شخصی داکتر عبدالله نیست. بزرگترین دستاورد در تاریخ معاصر افغانستان برای شکستن معادلهء قدیمی قدرت (تصمیم تک قومی) است. در وضعیت کنونی فقط همین نهاد میتوانند تصمیم های رییس جمهور را تغییر دهند. ضعیف ساختن این نهاد به مفهوم انداختن پوست کیله زیر پای خود تان است.

رثیس نهاد اجرایی هم (داکتر عبدالله) سیاست گر زیرک و دیپلومات رسیده است که در بازی های سیاسی، دست بسیاری از سیاست گران پر ادعای را از پشت بسته است. او بخوبی نبض سیاسی جامعه را میداند و سوی دگر او با استفاده از قوت مردمی که دارد می‌تواند جو سیاسی کنونی را خوب مدیریت کند. در زمان و موقعیتی که قرار داریم یگانه راه، پشتی بانی و ایستادن پشت عبدالله و نهاد اجرایی است.

حامد “عاصی”


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عاصی
عطا
عبدالله
نظرات بینندگان:

>>>   بودنه تا بگيل شدن جنگيد؛ ديگر دانه مصرف كردن بيهوده است

>>>   اگر چند وقت دیگر همین جناب اقای نو تدکره الکترونیکی شتر چاپ اوغانی را با افتخار گرفت هم تعجبی نخواهد بود.

>>>   ههه ههه ههه خشتك جنگي سياسي پايان يافت
رويسيهي به ذغال ماند

>>>   Arianfar
دشواری در این است که شیوخ هم به دولت پول می دهند و هم به اموزیسون و هم به پاکستان.
در دولت از اشرف غنی گرفته تا...‌‌ را پول می دهند. سفیر ما در عربستان جاسوس سعودی است
رهبران جهادی از سیاع گرعته تا گلبدین و.‌.‌‌ همه از شیوخ مول می گیرند.
عرب ها از نیم سده بدین سو دولت پاکستان را پول می دهند‌ همه گروه های دهشت افکن از جمله طالب و داعش را تمویل می کنند.
اما دولت های ما باری هم جریت نکرده اند بگویند که بالای چشم شیوخ ابرو است.
امریکا و اروپا هم به خاطر دالرهای باد اورده شیوخ مهر خموشی بر لب نهاده اند.

>>>   Arianfar
ای کاش دولتی مستقل می داشتیم که می توانستیم از دست شیوخ عرب که از نیم سده بدین سو پروژه کشتار مردم و ویرانی کشور ما را تمویل می کنند، به شورای امنیت شکایت می کردیم.

>>>   مرا پوزش خواستن این نامرد پسند نیامد . چرا باور مردم مرا به پای خوک ها ریخت ؟ هنگامی زورش نمی رسید چرا با باور و اعتبار مردم ما بازی کرد ؟

>>>   تاجیک ها باید قومی بیاندیشند !
سخن من خیلی روشن و ساده است : من میگویم که تاجیک های خراسان باید به این پراگنده گی ، به این بی برنامه گی ، به این خلای تفکر و اندیشه ای ملی - تاجیکی ، پایان بخشند ، متحد شوند ، با یک برنامه و نقشه بسیار دقیق و همه جانبه ، با ساختار های مناسب سیاسی - نظامی ، با رهبری آگاه و هوشیار و دلسوز و آینده نگر، برای ساختن آینده روشن و انسانی به پیش روند . اگر همینطوری همه امور تاجیکان خراسان الله بختکی ، ایلاجاری، مقطعی ، واکنشی ، ناهنجار و درهم برهم باشد، تاجیکان توسط دشمنان، رقیبان و بدخواهان خویش ، زیر پا خواهند شد و جایگاه شایسته در هیچ عرصه نخواهند داشت.
من میگویم که کشور تا مغز استخوان قومی شده است . همه چیز در وطن ما قومی است. دیگران ، همگی شان ، قومی فکر می کنند ، قومی حرکت می کنند، قومی مبارزه می کنند. اما تاجیک ها یگانه مردمی استند که هنوز هم میخواهند خود را فدای شعار های دروغینی کنند که دیگران برای شان ساخته اند. تاجیکان هم باید قومی فکر کنند، قومی حرکت کنند و قومی مبارزه نمایند. اول و پیش از هر چیز دیگر به ملت تاجیک و منافع اش بیاندیشند و راه نجاتش را بیابند. پشتون ها به فکر و غم خود اند ، هزاره ها و اوزبکها به فکر و سودای خویش اند، ما تاجیکها چرا درفکر سود و زیان خویش نباشیم ؟!
با سپاس .تاجیکم با تاجیکانم زنده ام . عمر راوی.
( تذکر: این را یک سال پیش در همین روز نوشته بودم )

>>>   كليم الله همسخن
-میرویس بلخی به جای حنیف بلخی
-اسحاق رهگذر به جای استاد گرامی
-فرهاد عظیمی به جای قدم‌شاه شهیم
دنیا گل و گلزار شد.
پ.ن: من اگر به جای آقای فرهاد عظیمی باشم نمایندگی پارلمان را بر سفیر بودن در قزاقستان ترجیح می دهم.

>>>   Raheel.
تسلیم شدن به غنی به همان اندازه شرمآورتر و ننگین‌تر است که تسلیم شدن در برابر طالب در زمان مقاومت بود!
هر نوع سرخم کردن به قبیله در حقیقت تن دادن به ظلم،‌ استبداد و گسترش تهاجم اوغانیزم به خُراسان زمین است.

>>>   مار استین بارها تاجیکان را به قبیله فروخته. او فاقد دانش سیاسی است.

>>>   کاملا دقیق و سنجیده شده و بجا فرمودیده اید اقای عاصی .
مردم ما مثل دارند که میگویند کور یکبار عصای خود را گممیکند نه که هر بار اما اقای عطامحمد نور چندین بار است که فریب مکاران روباه صفتان ارگ را میخورد اینبار هم مانند گذشته بازهم تحت تاثیر ارگ قرار گرفت بدون اینکه درک و سنجش درست را کرده باشد نه موقف و پرنسیپ خود را در نظر گرفت و نه از حزب جمعیت را که حامی ان بود در یک شب که ریس دفتر ریس جمهور و یس امنیت ملی به بلخ رفتند اقای نور را غولاندند و هدف شانرا بدست اوردند و اقای نور همه چیز را یک شبه فراموش کرد .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است