نوروز عزیزان پیروز و هر روز شما نوروز باشد
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۴۰    ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ کد خبر: 148876 منبع: پرینت

درود بی پایانم پیشکش دوستان ورجاوندم باد!
رسیدن سال نو 1397 و روز نوروز را برای همگی هم میهنان گرامی، همزبانان مهربان و هم‌فرهنگان عزیز خویش در سراسر جهان، در هرجایی که بودوباش دارند از ته دل خجسته و فرخنده باد می گویم.

جشن نوروز یکی از رسم ورواج‌های دیرینه، زرین و باستانی مردم این دیار است.
از اینکه این فرهنگ بی مانند از کی‌ها بما بیادگار مانده، سخن بسیار گفته شده است و به دوباره نویسی آن نیازی نیست. ولی می خواهم این اندازه یادآوری نمایم، که پایه و بنیاد آن به دوران پیش از تاریخ می رسد.

به گمان زیاد به روزگارانی، که در این سرزمین آیین میترا رواج داشته، یعنی هتا پیش از ظهور آموزگار بزرگ اَشو زردشت.
چون روزگار زردشت نزدیک 3740 سال پیش از امروز بوده، پس می توان گفت که جشن نوروز دیرینگی‌اش، شاید به 5000 سال پیش و یا هم دورتر از آن برسد.

نوروز چشن خوشی، شادمانی و زاستارگرایی است ازینرو مردم از پیر و جوان، زن و مرد در دامان زاستار(طبیعت) در هوای آزاد به آواز خوانی، رقص و پایکوبی می پردازند و به یاری خداوند جان وخرد و در پرتو مهربانی او دانش و پیشه‌ی انساندوستی را در وجود و کردار یکدیگر می پرورانند.

چه خوشا زمان و روزگاری، که نوروز عزیزان پیروز و هر روز شما نوروز باشد، تا خردمندی و انسانیت بین ما نهادینه گردد.
شوربختانه برخی از آدم‌ها آنقدر دوچار نابخردی، پی ورزی و باورهای کور و دور ازاندیشه اند، که ارزش وجایگاه چنین روزی را نمی دانند و یا نمی خواهند که بدانند.
روزگار بکام تان باد

نورالدین آذر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نوروز
نظرات بینندگان:

>>>   سلام عرض ادب هم وطن خلافت عباسیان در سال 750 تا 1258 میلادی در حران تاسیس شد ، تضعیف زراعت در آن دوران در خراسان می توان به تخریب زیرساخت های آبیاری به دلیل عدم رسیدکی با تسیستات نابود می شدند ، به موجب چرای چاروا اعراب زمین های زراعتی تخریب از بین می ر فتند در تاریخ عباسیان اشاره شده است .
بر اثر فشار قیام مرد م به رهبری قهرمانان سرزمین خراسان مانند ابومسلم خراسانی ِ طاهر فوشنجی ِ یقوب لیث صفاری « سیتانی » خرا سان را از نظارت مستقیم خلیفه بغداد خارح کرد و خاین جاسوس و مزدو ران حکومت عباسی در خراسان لبریز شده بود. به همین دلیل اعراب ۸۶۰ سال است که دشمنی به فرهنگ غنی اریایان بخصوص به جشن نوروز احیای طبیعت و پاکی دارند. عرب ها فکر حرام بودن جشن نورز احیای طبیعت و پاکی صفایی سلامتی محیط زیست را بسر ملا ها ی انداخته اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است