دیدبان شفافیت نگران قراردادهای معادن با امریکا است
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۴۴    ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ کد خبر: 148832 منبع: پرینت

دیدبان شفافیت افغانستان از برنامه وزارت معادن و نفت در مورد امضای قرارداد استخراج معادن با شرکت ‌های امریکایی ابراز نگرانی می ‌کند.
رییس دیدبان شفافیت افغانستان می گوید که هنوز افغانستان ظرفیت استخراج معادن را ندارد و در صورتیکه با هر شرکت خارجی به شمول شرکت ‌های امریکایی قرارداد استخراج این معادن امضا شود، زمینه فساد و سوء استفاده را فراهم می ‌کند.

دیدبان شفافیت افغانستان گفت که اگر حکومت افغانستان می ‌خواهد قراردادهای استخراج معادن را با شرکت ‌های امریکایی امضا کند، باید براساس منافع مردم افغانستان باشد.
دیدبان شفافیت افغانستان در یک نشست خبری از برنامه وزارت معادن و نفت در موردامضای قرارداد استخراج معادن با شرکت ‌های امریکایی ابراز نگرانی کرد.

سید اکرام افضلی رییس دیدبان شفافیت افغانستان می گوید مقام ‌های حکومت افغانستان تصمیم دارند که در آیندۀ نزدیک قرارداد استخراج برخی معادن را با شرکت‌ های امریکایی به امضا برساند؛ اما به گفته وی تا اکنون اطلاعات کافی را در اختیار مردم قرار نداده اند.
به گفته وی، اگر حکومت افغانستان می ‌خواهد قراردادهای استخراج معادن را با شرکت‌ های امریکایی امضا کند، باید براساس منافع مردم افغانستان باشد.

رییس دیدبان شفافیت، از معادن طلا و مس در ولایات بدخشان، هرات و سرپل به عنوان منابع مهم یاد کرد و گفت که از این منابع سوی استفاده صورت گرفته است.
او گفت که تا اکنون وزارت معادن و پطرولیم افغانستان نمی ‌تواند ارقام دقیق از عواید معادن را ارایه کند.
به گفته وی، امضای قرارداد با شرکت‌های خارجی با توجه به وضعیت کنونی، زمینۀ سوء استفاده را فراهم می ‌سازد و به ضرر مردم است.

وزارت معادن و نفت اما گفته است که استراتژی این وزارت شفاف است و مدیریت و ظرفیت نیز در این وزارت وجود دارد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیدبان شفافیت
معادن
نظرات بینندگان:

>>>   امریکا خون کدرهای خود و میلیاردها دالر خود را بالای صحت و معارف و سرگ افغانها خرج کرده و حالی هم شرکتهای معتبر بین المللی خود را به داووطلبی های معادن شما تشویق میکند و زیر ذربین شما دیده بان های بهانه گیر و چینایی ها و ایرانی ها قرار میدهد تا بهتر هزینه آبادی افغانستان تامین و شود همین ظرفیتهای مختلف تان بالا برود ، پشت گپ اضافی میگردید
نسبت به چینایی های بخیل و پنهان گر و هندی های دسته دوم و دیگر ضعیفان ، همی شرکتهای استندرد و شفاف تر امریکایی بهتر است و تا افغانها معدن حاجیگک و مس عینک و معادن زغال و صدها معدن و دیگر منابع طبیعی وافر را میخورند و حتی حیف و میل میکنند صدها سال میگذرد شاید دوره مصرف بسیاری شان از دوران خارج شود و حالا بگذارید تا بیکاری ، اعتیاد ، ترور و تروریزم و دهها مشکل اجتماعی و عقب ماندگی دیگرمان مرفوع گردد

>>>   خی امریکاییها خر هستند که این نرگس نهان را بر خلاف خواست ولسی جرگه در وزارت معدن نگاه کرده اند و غنی وطنفروش هم "تری تری" سیل دارد!!!!

>>>   اگر افغانها به این درک برسند که هر دو سر ریسمان جنگ در دست آمریکایی هاست مطمئنا باشند همان بلایی که بر سر شوروی ها آمد با شدت زیادتر سر آمریکایی ها تکرار خواهد شد،امروز اکثر مردم دارند به این نتیجه میرسند که آمیکایی ها بازی موش و پیشک را به راه انداخته از یک طرف به پاکستان و عربستان سعودی انواع تسلیحات مدرن و ویرانگر را به فروش میرساند و از طرف دیگر داعیه ی دفاع از حقوق بشر را دارد ،حامیان اصلی طالبان در خارج از مرزهای جغرافیای امروزی افغانستان ممالک عربی حاشیه خلیج فارس میباشد همان کسانی که روابط گرمی با ایالات منجمده آمریکا دارند و اگر تا پایان سال 2018تغییرات مثبت امنیتی در افغانستان اتفاق نیفتد بهتر است امریکاییها از همین اکنون به فکر خروج نیروهایش از افغانستان باشد وقتی آمریکایی ها نیروهایش از افغانستان اخراج شدند نوبت به پاکستان و کشورهای ذینفع با ایالات متحده خواهد رسید که جوابگوی خیانت هایشان به ملت افغانستان باشند در غیر این صورت آنها نیز درگیر جنگی خارج از تصوراتشان خواهند شد که جهان را به جنگ سوم جهانی نزدیک تر خواهد ساخت.
مولانا رفیق الله وطن خواه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است