نکوهشِ نوروز؛ حکمی دینی یا رویکردی ناسیونالیستی؟
کسانیکه بزرگداشت نوروز را خلاف شرع می انگارند و داعیه‌داران نکوداشت این عید کهن را کافر می‌پندارند دانسته یا نادانسته با رویکرد افراطگرانه ناسیونالیسم عربی همدلی نشان می دهند و بدینگونه برای تشدید مرزبندی های ناسیونالیستی بسترسازی می کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۹    ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ کد خبر: 148783 منبع: پرینت

کسانیکه بزرگداشت جشن باستانی نوروز را امری نکوهیده می‌پندارند و بی‌محابا اندر باب مَذمت و نکوهش تجلیل از این روز فتوا صادر می کنند در واقع با رویکرد نوروزستیزانة عربان همدلی نشان می دهند.

ما اگر به آموزه‌های قرآنی و گزاره‌های و حیانی نگاهی بیندازیم، در می‌یابیم که این کتاب اندر باب نوروز نفیاً و اثباتاً هیچگونه حکمی ابراز ننموده است. در میراث حدیثی پیامبر نیز هیچگونه سندی در دست نیست که مستمسکِ مخالفانِ سرختِ نکوداشت نوروز قرار گیرد. تنها دلیلی که مخالفان بزرگداشت نوروز بدان تمسک می‌جویند حدیثی است از پیامبر که برتری عید فطر و عید قربان بر سایر اعیاد رایج در آن زمان را تصریح می‌کند.
نگاهی گذرا به این حدیث کافی است تا دریابیم که علی رغم تصریح برتری عید فطر و قربان، پیامبر مسلمانان را از تجلیل سایر مناسبت های فرحت‌آمیز و شادی‌ آفرین باز نمی دارد.

گذشته از این، قرآن مسلمانان را در مناسبت هایی فرادینی و فراملی (مانند پیروزی امپراطوری روم بر امپراطوری فارس که از لحاظ سیاسی به نفع حکومت نوپای مدینه بود) به ابراز شادی و جشن و سرور فرا می خواند. [در این خصوص بنگرید به آیات نخست سورة روم و سبب نزول این آیات]. برپایه همین دلایل است که دارالإفتای الازهر بزرگداشت اعیادی چون نوروز و دیگر مناسبت های ملی را عاری از اشکال شرعی میداند. (بنگرید به: فتاوی الأزهر، ج10، ص160).

درخور یادآوری است که در نخستین سده های ظهور اسلام پارسیانِ مسلمان نوروز را بدون هیچگونه ممانعتی از جانب حکومت های وقت مورد نکوداشت قرار می دادند. گزارشی در دست است که باری خانواده مرزبان، پدرکلان امام ابوحنیفه، به مناسبت جشن نوروز فالوده تهیه نموده بودند و او مقداری از آن را به رسم احترام به علی بن ابی طالب اهدا نمود. وقتی علی فالوده را میل نمود، خوشش آمد و گفت: «نَورِزُونَا کلَّ یَومٍ» یعنی هر روز ما را – با هدایای نوروزی- بنوازید. (بنگرید به سِیَرُ أعلامِ النُبَلاءِ، ج11، ص 479).

اولین کسیکه از تجلیل و بزرگداشت نوروز ممانعت به عمل آورد معتضد خلیفه عباسی بود که در سال 282 هجری قمری به این عمل دست یازید و روزی دیگر (یازدهم حُزَیران/جون) را جایگزینش ساخت و آن را نوروز معتضدی مسما نمود. (بنگرید به «المُنتَظِم» ج4، ص 25).

از این پس بود که فتاوای نوروزستیزانه از فراز برخی منابر و از طریق شماری از مرجعیت های دینی صادر گردید. با توجه به این نکته، می توان چنین نتیجه‌گیری کرد که نوروزستیزی در درازنای تاریخ خاستگاهی ناسیونالیستی و ملیت‌پرستانه داشته است.

ناسیونالیسم عربی همواره مرجعیت های دینی را دستاویز قرار داده است تا داعیه‌های نوروزستیزانه خود را به کرسی بنشاند. بنابراین، کسانیکه در کشور ما بزرگداشت نوروز را خلاف شرع می انگارند و داعیه‌داران نکوداشت این عید کهن را کافر می‌پندارند دانسته یا نادانسته با رویکرد افراطگرانه ناسیونالیسم عربی همدلی نشان می دهند و بدینگونه ناخواسته برای تشدید مرزبندی های ناسیونالیستی در افغانستان بسترسازی می کنند.

عبدالکبیر صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کبیر سالحی
ناسیونالیستی
نظرات بینندگان:

>>>   ناجایز دانستن خوشی در شروع سال نواز جانب خود فروختگان ریال و درهم و دینار موضع و رنگ آمیزی سیاسی است نه دینی که نویسنده عزیز بسیار شیرین و مستند
و منطقی تشریح کرده اند .
اگر میگویند این از رواج های قبل از ظهور اسلام است ( که نیست و به شکل و اعتقاد ان زمانه ها نیست ) پس بالای عادات دیگر که اگر اینجا نام ببرم
رخ سخن به دیگر سو میگردد و ده ها مثال وجود دارد نمی پیچند ( یعنی بالای
آنها بحث نمیکنند ).
تجلیل از حلول سال نو که مظهر قدرت الهی است تعظیم و تکریم به صنع
خدایی است و ِللهِ ملک السموات و الارض و الله علی کل شیء قدیر . اِنٌ فی
خلق السموات والارض وختلاف الیل و النهار لایات لاولی الالباب الذین یذ کرون الله قیاما و قعودا و علی
جنوبهم و یتفکرون فی خلق السماوات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا ....
در طلیعه اقتدار متحول کننده ایزدی به استقبال و خوشی پرداختن وبه نیایش
انگیختن چرا منع باشد . بهار ظهور معنایی و تمثیلی خلقت است .
بهار

نو بهار است بر مذاقم بادهء لولاک ریز
تشنه ای روی گلم رشحه ء ازتاک ریز
غنچه سان خارنگه می پرورم در بغل
جمع سازخاطرواین فضولی هابرخاشاک ریز

در دبستان که طفل دل عشق آموز اوست
فرصت فردای جوانی در لوحه ء پاک ریز
در بهارکه دل دارد تمنای وصل دوست
طینت پارسایی در مجموعهء خاشاک ریز
ـ ما خلقت هذا باطلا ـ در رگ گل بخوان
قدرت رنگین بهار در سبد ادراک ریز

مجمع جوشان کیهان گر توفان خلقت است
ساز صنعت بهار در دل طربناک ریز
بهاران است چون فرصت تجدید زندگی
تخم نیکی تا توانی، بربستر خاک ریز
از نمای سینه اش صد بهاران جلوه گر
خونبهای صد چمن در گریبان چاک ریز

در بهار عارضش سنبل تر غالیه گر
دود سینه ء لاله را بر نرگس نمناک ریز
از رخ نقره فام شگوفه در بهار حسن
سودهء زر سفید در دفتر حکاک ریز
ای حیا چون رنگ گل برچشم عاشق مپیچ
سرشت نا پاک رقیب در بن مغاک ریز

شبنم صبح بهاری بوی ناز پرورده است
انفعالات عرق جمع کن بر روی شکاک ریز
در بهار حسن که طوفان شوق می آید بجوش
جمله بلای عالم بسر عاشق بی باک ریز
در سایه مژگان لشکر بیداد صف کشید
پیام صلح بهار بر سینهء سفاک ریز


گونهء رنگ روشنگری بر کهنه دیدار ها
اسرار زایش نو برصفحه استدراک ریز
از بن هر مویش موج بهار می جوشد و بس
گرد سنبلستان بر فروغ مِهر افلاک ریز
کلیفورنیا : م . ش . فروغ

>>>   گزینش وارسال از: فرید ناصر ضیائی( شش درک کابل)
چو روز نو فرا رسد،بهار دلگشارسد
گلی به گیسوان بزن، حماسهء رها رسد
زگورکن و قاریان الکنش، دلم گرفت :
وشین و شیونی که از منابر ریا رسد
و پایتخت کشوری که مرکز ، خرافه شد
و سهم هرشکفته دل،عقوبت و عزا رسد
هنر، به دخمه های انزوا ،نهان شود
به سر سپردهء خرد،ملال ومرغوا رسد
به قرن اکتشاف و سرعت و تسلط فضا
به شیخ عهد بردگی، حرمسرا رسد
+++
اگرچه داعشی ،نوروز را زند به تیر
به سبزه ، ازسموم طالبی، جفا رسد
بهار را به خانه ها بریم و سرکشیم
که نوبت گل و صبوحی و صفا رسد
شب ار نگشت میسر، سماع نرگس باغ
به زلف زرنشان او، سحر، دعا رسد
پرنده گفت ، سرآمد درازدستی بهمن
درخت،عربده جوید، ز باربد، نوا رسد!

>>>   مردم افغانستان و بعضی کشور های فقیر و شدیدا مذهبی عربستان را از سنگ و چوپ از از قماری تا شرابی مقدس میدانند و عربستان هم ازین شکاف سخت بهره سیاسی و سو استفاده مینمایند هر آنچه فتوا بدهد نمایندگان شان در کشور های مختلف در ترویج فتوا تلاش مینمایند.
چندی قبل در سی ان ان مصاحبه محمد بن سلمان پخش شد و همچنان بی بی سی هم آن را نشر کرد.
سی سال پیش ما راه افراطیت را پیشه کردیم تا از صدور انقلاب اسلامی ایران جلو گیری کرده باشیم که این تصمیم در ان موقع اشتباه بوده است و حالا میخواهیم که اسلام سی سال پیش را بر گردانیم........
دیده میشود که در طول سی سال از اسلام چه درست کرده اند به خاطر مخالفت با ایران ،هر آنچه ایران انجام میدهد از قبیل نوروز ، زیارت قبور ، ........ همه را باید ذریعه فلان حدیث و فتوای حرام معرفی کنند تا از عمل کرد های ایران در جهان اسلام انتقاد کرده باشند و احساسات اکثریت مردم بی خبر از دین را تحریک نمایند این اعترافات خود محمد بن سلمان است .ورنه نوروز سال های متمادی تجلیل شده حرام نبوده به محض اینکه در ایران انقلاب می شود شیوخ عرب از ترس اینکه تاج تخت شان دچار فروپاشی نشود عنعنات و......فارسی زبانان را هدف گرفتند.
و حالا هم سال ها طول خواهد کشید که ذهنیت افراطیت را از مردم پاک کرد بزرگ ترین خیانت آل سعود به اسلام که خود اعتراف کردند این است .خدا کند مردم با مطالعه اسلام را بشناسند تا از طریق فتوا عربستان و مولوی ها مزدور شان به امید آن روز.
غفور محب.

>>>   آفرین به شاعر عزیزی که در وصف عید نورز و تحویل سال شعری سرودند، ولی دین پتانسیل زیادی برای تحریف حقایق و تحریک متعصبین دارد و باید همانند کشورهای آزاد غرب از دولت جد شده و قانون در کشور حاکم گشته و جای دین و مذهب و دکانداران ریا کار دینی از حقوق مردم کوتاه و در مسجد و معابد بماند، وگرنه کشورهای مسلمان از منجلاب جهل و جنایت دینداران ریا کار و فتنه انگیز آزاد و رها نخواهد شد.

>>>   اگر الهی تعیین کننده بود اول حال و روزگار افغانستان را عوض می کرد آقاجان. دست از تزویر و ریا کاری بردارید و همه تغییر و تحول را به خدا نسبت ندهید.بگذارید مردم احساس مسئولیت کنند و سرنوشت خود را رقم بزنند، سرنوشت انسان باید بدست خود انسان رقم بخورد وگرنه دینداران ریا کار عنان و اختیار را از مردم گرفته و همجنان خود را میداندار و صاحب و جان و مال و ملک خواهند نمود و نتیجهً آنرا البته پیشا پیش در کشورهای مسلمان را می بینیم.

>>>   در اسلام تنها دو عید وجود دارد و نوروز عید نیست عید زردشتیان است

>>>   ما هرسال تجلیل کردیم امسال هم تجلیل میکنیم دل دشمنان بکفد

>>>   سلام عرض ادب هم وطن خلافت عباسیان در سال 750 تا 1258 میلادی در حران تاسیس شد ، تضعیف زراعت در آن دوران در خراسان می توان به تخریب زیرساخت های آبیاری به دلیل عدم رسیدکی با تسیستات نابود می شدند ، به موجب چرای چاروا اعراب زمین های زراعتی تخریب از بین می ر فتند در تاریخ عباسیان اشاره شده است .
بر اثر فشار قیام مرد م به رهبری قهرمانان سرزمین خراسان مانند ابومسلم خراسانی ِ طاهر فوشنجی ِ یقوب لیث صفاری « سیتانی » خرا سان را از نظارت مستقیم خلیفه بغداد خارح کرد و خاین جاسوس و مزدو ران حکومت عباسی در خراسان لبریز شده بود. به همین دلیل اعراب ۸۶۰ سال است که دشمنی به فرهنگ غنی اریایان بخصوص به جشن نوروز احیای طبیعت و پاکی دارند. عرب ها فکر حرام بودن جشن نورز احیای طبیعت و پاکی صفایی سلامتی محیط زیست را بسر ملا ها ی انداخته اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است