سران پشتون که ریشه جنگ هستند
رهبران جهادی و قومی با عبرت از جنگ داخلی و حاکمیت طالبان همراه با نظام جدید شدند که شومی سیاست غرب و سران پشتون معطوف به تداوم ناامنی با گزینه نفاق و نسل کشی است تا آنجا که طالب دوست می شود و خودی دشمن 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۴    ۱۳۹۶/۱۲/۲۷ کد خبر: 148708 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، زمانیکه قومیت ها و احزاب هیچگاه با نظام سیاسی کنونی اختلاف مبنایی نداشته و ندارند و خواهان تداوم دستاوردهایی همچون قانون اساسی، آزادی بیان، توزیع قدرت و حقوق زنان بوده اند با سیاست حذف و انزوای حکومت مواجه می شوند در حالی که طالب به جای دشمن، گزینه صلح و همراه است.

در این میان، چرا کرزی و غنی در مقام ریاست جمهوری با براندازی نقاق میان رهبران قومی و مذهبی به دنبال صلح با طالبانی هستند که آنان و نظام حاکم را نامشروع و دست نشانده می خوانند؟

تجربه تلخ جنگ داخلی سران جهادی در دهه هفتاد که سبب کشتار و ویرانی گسترده، سرخوردگی مردم و سپس ظهور طالبان شد درسی بزرگ برای آنان بود تا آنجا که در دوران پسا طالبان، سران تاجیک با وجود در راس قدرت بودن، حکومت را در توافق نانوشته به قومیت پشتون واگذار کرده و سمت معاوانی را پذیرفتند و باقی اجزاب و رهبران جهادی (جز حکمتیار) با خلع سلاح بخشِ نظامی به این روند پیوستند.

سران پشتون که جنرال دوستم را دلیل سقوط حکومت نجیب الله می دانند، ریاست جمهوری برهان الدین ربانی را برهم زننده قرن ها نظم قدرت در کشور و نسبت به قوم هزاره همواره سیاست ترد و نگاه فرودستانه دارند، سیاست طالب دوستی را در پیش گرفتند و از دوران جدید سکوی پرتابی ساختند برای تصفیه قومی و تحقق هدف پشتونیزم کردن افغانستان.

ساختار طالبان نیز پذیرای قومیت پشتونی است که دارای امتیاز افراط گری باشند در حالی که اگر نیروی انسانی و مهم تر از آن مشروعیت و امنیت را از این قومیت کسب می کند پایبند به هیچ قوم و دینی نمی باشد زیرا رهبران این گروه راسخ در تحقق اهداف حامیان خارجی خود هستند نه جامعهِ رهبران پشتون در افغانستان و یا کرزی و غنی در مقام ریاست جمهوری.

از جانب دیگر، اگرچه جهان و به ویژه امریکا خواهان به صلح کشاندن طالبان با پیشکش طرح صلح غنی و گزینه تجزیه حکمتیار می باشند به خوبی نیز آگاه اند که این روند جز تداوم جنگ در جبهه تروریستان، نتیجه ای دیگری ندارد، رهبران طالب مستقر در کویته و کراچی نه تنها زیر فشار سیاسی نیستند بلکه به منابع بی پایان مالی و ذخایر عظیم نیروی انسانی دستری دارند.

هرچند اشرف غنی در توافق با حزب اسلامی اولین گام به صلح کشاندن طالبان را برداشته است اما باید گفت که این گروه تروریستی تفاوت های اساسی با این حزب دارند که مهم ترین آن، برخورداری از حمایت های خارجی، استراتژی مشخص و مستحکم در کنار قلمروی گسترده تحت حاکمیت است.

در این میان، زمانی که طالب هیچ تمایلی به گفتگو با حکومت ندارد و حاکمیتی موازی اما قدرتمند و گسترده تر می باشد چرا باید به طرحی از سوی اشرف غنی که تمامی هست و نیست قدرت آینده خود را در گرو الطاف این گروه می داند، چراغ سبز نشان دهد؟

رهبران طالب اگرچه با تلفات پرتعداد نیروهای خود در برخی مناطق روبه رو هستند اما به دلیل روابط تنگاتنگ با پاکستان و سران پشتون در داخل و حاشیه امن کاخ سفید نه نگران افت بودجه می باشند و نه کاهش سرباز.

کرزی با وجود سیاستمداری در حکومت همچنان که رهبران قومی و جهادی را از قدرت به دور نگاه می داشت و آنان را با امتیازهای پیش پاافتاده کنترل می کرد اما مبنای نفاق را در هسته قدرت کاشت و اشرف غنی به عنوان میراث دار فساد و قبیله گرایی محصول را برداشت کرد تا آنجا که دیگر جز عبدالله، حکومت تهی از مقام غیرپشتون و اختلاف های قومی به اوج خود رسیده است.

رهبران جهادی که در قدرت طلبی و سلطه گری قومی کشور را پس از پیروزی بر ارتش سرخ در جنگ داخلی فرو بردند در نظام جدید خواهان حکومتی با اقتدار در تقسیم قدرت عادلانه، قانون اساسی را پذیرفتند اما استراتژی شوم سیاست غرب و سران پشتون،کشور را غرق نفاق در سلطه فاشیست ترین رییس جمهوران قرار دارد.

تا زمانیکه هم دیگرپذیری از نشست های نمایشی بدل به اصل در حکومت نشود و سران و رهبران با گذر از تبار طلبی اقدام به اشتراک در قدرت نکنند، کرزی ها و غنی ها همچنان در قدرت تکرار می شوند و با سیاست حذف به نبرد با دیگر اقوام رفته و جنگ و کشتار همواره مدام خواهد بود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سران پشتون
کرزی غنی
نظرات بینندگان:

>>>   AhmadVolgen
شهامت ومردانگی ، غیرت ، این
خطاب یک جوان مبارز برادر ازبک به طالبان ، داعشی ها وفاشیست ها ،ملک از ما، زمین ازما ، شهید ما میدهیم ، از وطن ما دفاع کنیم و پادشاهی تو کنی بعد از این نمیشه یا اصلاح شو ، یا پوزته ده خاک می مالم ،هرکی باشی
صبر حوصله از خود حد دارد که شما از صبر و حوصله ما سٶ استفاده کردین
زنده باد جوانان پر افتخارسرزمینم.

>>>   Mansoor Badry
جوان تاجیک مصروف است که ناره یی تکبیر بگوید یا نعره یی تکبیر . جوان تاجیک چنان از سیاست روز دور مانده که هنگامی ملا می گوید اکثر اهل جهنم زنان اند ، بعد چیغ زدن ناره تکبیر زار زار می گیرید و زیر لب نجوا می الهی توبه !
جوان تاجیک چنان مست پول درامد پکول و چیفته تازی است که می پندارد او شمشیر زن تر از رستم زال است.

>>>   ، واقعآ که جوانان ما چنین اند و در خواب غفلت فرو رفته اند، و خود را همیشه ( افغان ) خطاب میکنند، و زیر بیرق غنی خدمت سربازی انجام میدهند، و از آنطرف نعشش بخانه اش برمیگردد.

>>>   Ayendagan
نابغه های قلابی و بد بختی مردم پی در پی
یکی نابغه شرق که باعث بدبختی شد و دیگری مغز متفکر جهان باعث توته توته شدن مردم
یکی گدیگگ ساخت شوروی و دیگری گدیگگ و دلقک آمریکا و انگلیس و عرب

>>>   چهره های شان مانند گوریلاها پر از موی و وحشت ناک است

>>>   پشتون ها همان طالبان میباشند .
زره

>>>   امروزه اکثریت جوان های افغانستان ازرهبر حزب اسلامی نفرت دارند. بخاطریکه نسل جدید نسل آگاه است وفریب بعضی ازشیاطین امروزی نخواهند خورد.
برای من گروهی تروریستی (طالب)(داعش)(حقانی)(حکمت یار)یکسان است
حجت الله کمالیار محصل علوم سیاسی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است