آمریکا هم از داعش و هم از طالب حمایت می کند
طالبان در افغانستان جنگیدند و زمانیکه آمریکایی ها دیدند این پروژه دیگر بدرد نمی خورد در کنارش داعش را ساختند که اگر مجبور شدند طالبان را به صلح بیاورند از داعش برای فشارها بتوانند استفاده کنند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۹    ۱۳۹۶/۱۲/۲۷ کد خبر: 148679 منبع: پرینت

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در یک سخنرانی گفت که به فرماندهان نظامی این کشور در افغانستان اختیارات بیشتری به منظور سرکوب طالبان برای وادار ساختن این گروه به میز مذاکره داده است. آقای ترامپ گفته است که جنگ برای پیروزی در افغانستان آغاز شده است و تا پیروزی سربازان آمریکایی در افغانستان می جنگند. در عین زمان آقای ترامپ گفته است که فرماندهان نظامی این کشور در حوزه افغانستان از اختیارات کامل ارتش این کشور فراهم ساخته و این اختیارات را دارند که تا به منظور وادار ساختن طالبان یا سرکوب و نابودی کلی طالبان از این فرصت ها و از این اهرم فشار بهره گیرند. این مساله در حالی است که موارد دیگر هم به عنوان ابزار فشار در برابر آمریکا هم قرار دارند و هم متعهد به کاربرد آن از رهگذر گوناگون می باشند. اما آیا این راهکارهای و راهکار نظامی می تواند در آرامش افغانستان تاثیرگزار باشد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpape)، نقیب الله هاشمی عضو شورای ولایتی کابل در برنامه «مثبت و منفی» گفت: حالتی که در افغانستان وجود دارد محال است که از طریق نظامی درست شود. از پیمان استراتژیکی که آمریکا با افغانستان امضا کرد چهارسال سپری می شود. حالا ترامپ باید جواب دهد که دستاورد آنها از این پیمان چه بوده است؟ آیا دستاورد آنها در پیروزی، در جنگ یا در صلح بوده است؟ حتی در اینجا آمدند و مادربمب خود را استعمال کردند. حالا بگویند که نتیجه کار آنها برای تامین امنیت و از بین بردن تروریزم و ریشه هایش کجا بوده است؟ ما حداقل می خواهیم که افغانستان عزیزمان را پایگاه جنگ و پایگاه رقابت های بین آمریکا و روسیه، آمریکا و ایران و کشورهای دیگر نبینیم. اگر آنها دلسوز به افغانستان می بودند در طول این مدتی که دو دوره کرزی که حضور فیزیکی آمریکا با یکصد و سی هزار عسکر بود و بعد از آن در این استراتژی نو ترامپ پیمان استراتژی نویی که امضا کردند حداقل امنیت نسبی ایجاد می شد. اما دیدیم که اوضاع امنیتی و اقتصادی و مواد مخدر روز بروز بدتر شد.

وی، معتقد است آمریکا کوچکترین اراده ای برای سرکوب جنگ ندارد و بر عکس آن را دوام می دهدو افزود: اگر هدف آمریکا از بین بردن تروریزم در افغانستان باشد کار بسیار ساده ای است چرا که قبلا مشاهده کردیم زمانی که طالبان در صدر قدرت بودند در ظرف چند روز آنها را قلع و قمع کردند. اما حالا با وجود تعداد زیادی از سربازان آنها که در اینجا حضور دارند و نه پایگاه نظامی می بینیم که طالبان و علاوه بر آنها داعش و گروه های تروریستی دیگر به راحتی فعالیت می کنند.

هاشمی،می گوید نباید منتظر تامین صلح از سوی آمریکا باشیم و گفت: ما اگر در دو بعد یک سیاست اساسی قوی را داشته باشیم یقینا می توانیم هم از بعد نظامی موفق باشیم و هم از بعد صلح. آمریکایی ها هم تا به حال صادق به افغانستان نبوده اند. اگر آنها به افغانستان صادق می بودند امروز در خانه ما گلیم غم پهن نمی بود. به طور مثال طالبان در افغانستان جنگیدند و جنگیدند و جنگیدند و زمانی که آمریکایی ها دیدند این پروژه دیگر بدرد نمی خورد در کنارش داعش را ساختند که اگر مجبور شدند طالبان را به صلح بیاورند از داعش برای فشارها بتوانند استفاده کنند. آمریکا خود طالبان و داعش را ایجاد کرده، آن را حمایت می کند و تجهیز می کند و برای جنگ به افغانستان می فرستد. پس با این اوضاع ما منتظر نباشیم که آمریکا برای ما صلح می آورد.

وی در اخیر گفت: آمریکا می خواهد در افغانستان جنگ باشد. سیاست های آمریکا دو رو است. از یک رو می گوید که ما می خواهیم تامین صلح و امنیت در افغانستان کنیم. در روی دوم می خواهد که جنگ در افغانستان دوام داشته باشد تا پایگاه های شان بتواند عامل قدرت و فشار بالای ایران باشد بالای چین باشد بالای روسیه باشد و خود را به صورت قدرت تک قطبی حفظ کند. اما اگر حکام و رهبران ما تصمیم واقعی برای امنیت کشور بگیرند ما باید از آمریکا و در راس ناتو به خاطر منافع کشور خود استفاده کنیم نه اینکه کشور ما میدان رقابت آمریکا و روسیه و چین باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هاشمی
آمریکا
افغانستان
ترامپ
نظرات بینندگان:

>>>   ازمجاهد هم حمایت میکرد ازیادت رفته


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است