نوروز فارسی حرام است و اتن پشتون ها حلال؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۷    ۱۳۹۶/۱۲/۲۶ کد خبر: 148641 منبع: پرینت

خاستگاه اصلی جشن نوروز مشخص نیست در کدام نقطه حوزه زبان فارسی بوده است اما زادگاه آن همین منطقه زبان فارسی است که از آن به جشن عجم یا فارسی نیز یاده می شده است.

در افسانه های مردم باستان آمده است خداوند در این روز عالم را آفرید و حضرت آدم را در چنین روزی خلق کرد. از نوروز در دوره هخامنشیان اطلاعات دقیق در دست نیست اما از آداب نوروز در عهد ساسانیان چنین برآمده است که پادشاه لباس رنگی برتن و همراه زینتی آلات در اول نوروز در جمع مردم ظاهر می شده است. شیر تازه و پنیر پیش پادشاه حاضر می کردند و باکوزه آهنین که به دور کوزه با زنجیری زرین از یاقوت سبز و مهره ها رنگین شده بود توسط دختران آب آورده می شد.

آمادگی ها قبل از رسیدن سال جدید گرفته می شد و دوازده خشت خام ستون می زدند و در کنار هریک از آنها گندم، جو، برنج، باقلی، کاجیله، ارزن، ذرت، لوبیا، نخود، کنجد و ماش اعتقاد داشتند و هریک بیشتر بارورتر می شد آن سال همان بیشتر محصول می داد. آهنگ های مخصوص نوروز نواخته می شد.

اما بعد از ورود اسلام در حوزه نوروز در زمان خلفاي راشدين به علت عدم دريافت هدايای گرانبها توسط خلفای راشدين مورد توجه نبود و بعدها حجاج بن يوسف آن را رواج داد و عمر بن عبدالعزيز هدايا را قبول نمی كرد اما در بسياری از سرزمين پارس جشن برپا می شد و در زمان ابو مسلم خراسانی و خلافت عباسيان، طاهريان و صفاريان جشن های نوروز دوباره رونق يافت.

رودکی
چون سپرم نه به ميان بزم به نوروز
درمه بهمن بتاز و جان عدو سوز

فردوسی
چوخورشيد برزد سر ازپشت زاغ
جهان شد از او همچو نوروز باغ

خيام
برچهره گل نوروز نسيم خوش است
درصحن چمن روي دل افروز خوش است

سعدی
آدمي نيست كه عاشق نشود فصل بهار
هرگياهي به نوروز نجنبد حطب است

گفته شده است زمان پيامبر يكی از سرزمين پارس در نوروز شير يخ به پيامبر اسلام داد و از نوروز يادآوری كرد و حضرت محمد نوروز را به او تبريک گفت جایی گفته نشده است پيامبر اسلام بر منع شدن جشن نوروز در فراتر مرزهای تحت كنترل خود دستور داده باشد اما در زمان خلفای راشدين به علت مشكلات اقتصادی مردم از دريافت هدايا اجتناب می كردند. يكی از عواملی كه توجه حاكمان را به جشن ها جلب می كرد بعد اقتصادي آن بود كه هدايای زيادی نصيب حاكمان می شد.

دين اسلام با خرافات، بت پرستی و رونق فحشا، فساد، ظلم و ستم بر درماندگان، قتل، كشتار، ناامنی و... مخالف است نه به جشن های طبيعت كه قبل از اسلام هم وجود داشته است. چرا پشتونيست خواهان كه خود را بانيان و حافظان اسلام می دانند در خراسان زمين به مخالفت با يک جشن تاريخی برخواسته اند و آن را با تير دين و مذهب توسط عالمان خود می زنند؟

اين مخالفت ها ريشه سياسی دارد نه دينی آنها بيش از اينكه نگران اسلام باشند نگران افغان ها هستند، بيشتر از اينكه به زدودن خرافات از دين اسلام تلاش كنند و از خرافات در فرهنگ اوغان ها جلوگيری كنند و از خرافات در اسلام غمگين باشند از گسترش و زنده كردن فرهنگ مردم آريانا زمين غمناک هستند.

بزرگان اسلام هيچگاه دستور به ممنوع شدن اين جشن ها نداده اند اما مكتب فكری پشتونيزم كه بر نابودی مردم و فرهنگ آريانا زمين پايه گذاری شده است تلاش خود را از هر طرف برای ريشه كن كردن آداب و رسوم سنت های تاريخی و حتی مردم ما انجام می دهند تا به گسترش فرهنگ های جاهلانه خودشان مانند اتن و ... بپردازند.

مردم ما از طرف رهبران سياسی و دينی پشتونيست ها هميشه محكوم هستند، كار آنها حلال و قانونی است اما كار ما حرام و غيرقانونی؟! مانند قتل كشتار آنها حلال و دفاع مردم ما حرام است؟! جشن گرفتن نوروز حرام است و جشن گرفتن اَتَن افغان ها حلال؟!

شكوفه زدن گل ها، مستی زمين كه سبزه زار و جوان شده، آواز خوانی پرندگان بر شاخ درختان و... نشان می دهد داريم به آخرسال می رسيم و آخرين روزها و آخرين لحظات و آخرين روز و آخرين خورشيد سال غروب خواهد كرد قبل از اينكه اولين خورشيد صبح سال جديد طلوع كند.

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امیری
نوروز
قوم پشتون
اتن
نظرات بینندگان:

>>>   تجلیل نوروز یک فرهنگ ملی است و هیچ ربطی به شریعت و دین پیدا نمی کند تا حکم بدعت بر ان حمل گردد. درست مانند جشنهای استقلال کشورها و مناسبتهای ملی دیگر که هیچ نوع حرمتی ندارند. بلکه نوروز یک فرهنگ فراتر از یک کشور است و در تمام کشورهای فارسی زبان و غیر فارسی زبان مانند ترکیه و پاکستان نیز مورد تجلیل قرار می گیرد. منتها در کشور ما یک حسن بیشتر دارد که جنده امام علی (ع) در این روز در زیارتگاه ها برافراشته شده و شور و نشاط زیدالوصفی را به وجود می آورد. بلی ارتکاب کارهای خلاف شرع در هر زمان و هر مکانی جایز نیست. و به دلیل اینکه ممکن است در مراسم سال نو برخی مرتکب گناه و معصیت شوند، دلیل بر حرمت اصل جشن نوروز نمی شود.

>>>   تعدادی ملا های ناملا طوری وانمود میکنند که در اسلام خوش بودن وخوشحالی شورونشاط حرام است مسلمان همیشه باید در غم وغصه باشد

>>>   اگر روزی نوروز در خانه من حرام اعلان شود از همان ثانیه اسلام برای همیشه در چاردیواری من حرامتر خواهد بود. این فرهنگ خیلی باستانی ما است که پیش از اسلام وجود داشته است و برای موجودیت آن در آینده به هیچ نوع جوازی از طرف عربها و نوکران آنها ضرورت نداریم.
آزاده

>>>   در عجب هستم
در این دور زمانه همه دنبال این هستند که مسلمان است که کافر .
دین یک مسئله شخصی است .اول واول انسانیت است
دین وسیله ای برای رسیدن به انسانیت است.
اول ببینیم که خود ما ابتدا انسان هستیم؟
دوم هر کس از هر دینی که میخواهد به انسانیت برسد .
کی گفته هر کی مسلمان بود انسان است؟ ؟؟
بخدا قسم انسانیت هدف فرستادن پیامبران از جانب خدای متعال بود .
نه اینکه دین خودش باعث جنگ نزاع شود....

>>>   دوستان زمان ملایمت و روا داری نسبت به آخوند و مولوی گذشته است. این جماعت در طول قرن ها چیزی جز اختلاف و خشونت و مرگ و عقب ماندگی برای ما نیاوردند و باید بدانند چنانچه بخواهند مقابل فرهنگ باستانی ما قرار بگیرند نه فرهنگ که چرندیات اینها است که نابود خواهد شد.
دوستدار همتباران افغانستانی از ایران

>>>   Bashir Ahmad Ansari
سوق عکاظ عرب حلال است اما نوروز ما حرام؟!
نوشته تازه یی از جناب حوااجه بشیر احمد انصاری که طشت رسوایی تهمت بندان به خدا و رسول را از بام انداخته است و نشان می دهد که دشمنان نوروز نه از دین چیزی می دانند و نه از روایت بلکه با جهالت در دشمنی با نوروز به خدا و رسول هم تهمت می بندند.

>>>   جشن نوروز هیچ ربطی به مولوی های پشتون ندارد.
این مولوی ها که اینقدر دل شان برای اسلام می سوزد و می خواهند از دین اسلام دفاع کنند
- چرا علیه کشتن افراد بی گناه ساکت هستند؟!
- چرا در برابر اشغال آمریکا و سایر نیروهای خارجی و کافر زبان به انتقاد باز نمی کنند؟!
- چرا در برابر بی عدالتی حکومت افغانستان دم بر نمی آورند؟
- چرا از پشتون هایی زمین های حاصل خیز هزاره ها را غصب کرده و در حق آنها ظلم و ستم روا می دارند، انتقاد نمی کنند؟
محمد از هرات

>>>   بسیار عالی نوشتید.

>>>   به چند آخوند بیسواد نمیشه کاری کرد، وظیفه آنها تفرقه بنداز حکومت کن است، تنها پولی که می گیرند باید مردمان جامعه رو در قرن 1400ساله نگه دارند آگه نه پول چک های سفید آنها قطع می گردد آنون زمان متاع در دکان برای فروش ندارند باید در دکان رو بندد، سواد هم چنان ندارند که دنبال کاری بگردند بیچاره ها.

>>>   زن گرفتن بی شمار ملا صاحب ومولوی صاحب ومفتی صاحب وحاجی صاحب وووووووووحلال است ولی اگر یک نفر عاشق شد حرام.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است