یاد شهدای 24 حوت 57 گرامی باد
چهل سال قبل، یکبار دیگر مردم غیور هرات، رشادت و دلاوری نیاکان خود را به منصه ظهور رسانیده؛ مظهر قیام و عدلتخواهی در مقابل استعمار بزرگ قرن گردیدند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۵    ۱۳۹۶/۱۲/۲۴ کد خبر: 148569 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، چهل سال قبل، یکبار دیگر مردم غیور هرات، رشادت و دلاوری نیاکان خود را به منصه ظهور رسانیده؛ مظهر قیام و عدلتخواهی در مقابل استعمار بزرگ قرن گردیدند.

مردم ظلم ستیز هرات با قیام در برابر متجاوزین و مزدوران شان، به ارزشهای اعتقادی و ملی ارج نهاده، سرآغاز قیام مردمی در کشور شدند.

اواخر زمستان 1357 هرات شاهد قيام حماسه آفرين دهها هزار انسان پاك و سر بر كف و شهادت بيش از 25 هزار فدايي راه حق بود. در آن لحظاتي كه دشمنان دين و وطن اين فروخته شدگان وابسته به اجنبي پلان هاي ناجوانمردانه اسارت و بندگي را مي كشيدند و نا بخردمندانه مردم مومن ما را زير شكنجه هاي روحي و جسمي به جرم خدا پرستي شهيد مي ساختند مجاهيدن راه حق و سر سپردگان وطن كمر همت بستند و مقابل خونخوار ترين دشمنان دين و و طن قيام كردند.

آن طرف جبهه مدرنترين هواپيماهاي غول پيكر، هليكوپتر هاي ضد كارتوس، تانك هاي زنجيردار، توپ هاي جديدالاختراع كه براي اولين بار در گيتي به آزمايش گذاشته ميشد و اين طرف جبهه مردم پا برهنه، با شكم گرسنه دست خالي اما با ايمان، ثابت قدم و پايدار، مصمم و با اراده قرار گرفته بودند.

چهل سال قبل با روی کار آمدن دو حزب کمونیست خلق و پرچم، خانواده جمهوری سلطنتی محمد زایی ها، از اریکه قدرت فرو غلطید. رجـال سیاسی آنها توسط سران خلقی و پرچمی، به کام مرگ و نابودی رفته، از فراز زندگی فرو افتادند.

داوود خان و خانواده او که به اثر اشتباهات سیاسی خویش برای احزاب کمونیستی فرصت تلاش های سیاسی را فراهم نموده بود ؛ اولین قربانی های بود که در تعقیب آن، تعداد کشته های مردم افغانستان توسط کمونیست ها از مرز یک ميلیون نفر گذشت. کمونیست ها در ابتدای امر با سر دادن شعار های خلقی و کارگری دست به تقسیم اراضی مردم و توهین زمین داران زدند.
صدها هکتار از زمین های صاحبان زمین را میان افراد بی زمین کشور، بدون رضایت مـالکان زمین ها و همچنین با عدم خشنودی زراعت کاران، توزیع نمودند. آن‌ها اقدام به توهین زنان، دهقانان، زمینداران و سرمایه داران کردند.

برای دختران که باید به خانه شوهر می رفتند مبلغ 300 روپیه افغانی مهر تعيین کرده، و همچنان برای سواد اجباری زنان و پیرمردان 70 ساله را راهی کلاس های سواد اجباری ساختند و علیه ارزش های دین و فرهنگ بومی مردم شعارهای ضد دینی سر می دادند. از روزنامه های کشور مظاهر دینی و فرهنگ ملی و بومی مردم را حذف نمودند. برخی عناوین مجلات و روز نامه های کشور را که نشانه های دینی داشت محو نمودند. در برخی از روزنامه ها وجود و قدرت خدا را مورد استهزاء قرار دادند و عقاید دینی و ویژگی های ملی مردم را به باد انتقاد گرفتند.

از جانب دیگر دستگیری های وسیع علماي دینی، صاحب رسوخان ملی، دانشجویان، معلم ها، دانش آموزان، تجار و امامان مساجد، محصلین دانشگاه ها را به بهانه های ضد ملی و مخالفت با رژیم کمونیستی و خلقی روانه زندان ها ساختند. سخن رسمی و غیر رسمی آنها این بود که از تمامی مردم افغانستان برای ما فقط شماری از اعضاي حزب دموکراتیک خلق کافی می باشد. کمونیست ها در دشمنی با مردم سران آنها را در دل سیاه شب ها شناسائی نموده، آنها را در دشت ها و دمن های نزدیک شهر و در قبر های دسته جمعی مدفون ساختند.

نويسندگان و تاریخ پژوهان، تعداد کشته های سال های 57 تا 71 را بیش از یک ميليون نفر تخمین می زنند. این فاجعه تلخ و ظالمانه که با پشتیبانی ارتش سرخ روس تزاری انجام گردید. بیش از دو میلیون معلول و زخمی و بی دست و پا بجای گذاشته است.

مراکز آموزشی، تعلیمی، تجارت و دیگر پیشرفت های صنعتی و فنی، بر اثر این رخداد تلخ و ناگوار رو به ویرانی و نابودی گذاشته است، و در طول سی سال، جای آن را استعمـال اسلحه و آتش و خون و جنگ و کشتار مردم بیگناه پر نمود. اما چنین وضعیتی برای مردم افغانستان بیش از چند ماهی قابل تحمل نبود و سر انجام صبر مردم پایان گرفت.

دامنه قیام ها و قربانی ها به وسعت جغرافیای کشور توسعه یافت. اولین قیام در اول حوت 1357 توسط سرداران و سپاهیان و صاحب منصبان مسلمان در فرقه عسکری جـلال آباد آغاز گردید. آنها جمع فراوانی از گماشتگان روس را به کام مرگ فرستادند؛ بالاخره همه شان جام های شهادت را سر کشیدند. در کمتر از یک هفته، بعد از قیام جـلال آباد، مردم سلحشور دره صوف و بغلان پرچم عزت و سر افرازی جهاد را بر افراشتند و جمع کثیری از کمونیست ها را به آتش و خون کشیدند.

کمونیست ها نیز از کشتن پیر و جوان دریغ ننمودند. تانک های روسی را بر روی جماعت مردم راندند و قتل های عام انسانی را در تاریخ کشور به ثبت رساندند. دامنه قیام های مردمی در روزهای 21 و 22 حوت 1357 ولایت ارزگان را نیز فرا گرفت. قیام مردم افغانستان، این بار آنها را به یاد عزت های جهاد فرا خواند و آنها به پیروی از علما و بزرگان دینی و مشایخ و رهبران اجتماعی خویش، خود را مسلح به چوب و سنگ و تیشه و تبر نمودند و بر پایگاه های خلقی و پرچمی و سران کمونیست حمله ور گردیدند.

رنگ سرخ که تنها شعار کمونیست ها بود و به اجبار توسط مردم در تابلو ها و دروازه های دکان ها استعمـال گردیده بود، توسط مردم سنگ باران و سیاه گردید. در راستای دیگر حرکت ها، بزرگترین قیامی که شاید در تاریخ افغانستان بی سابقه است در 24 حوت 1357 در هرات تحقق یافت.

این قیام به فتوای علماي دینی مردم هرات در روز جمعه بعد از نماز های جمعه به گوش واطلاع مردم رسید. سر انجام با طلوع سپیده دم صبح 24 حوت صدای تکبیر الله اکبر شهر را به تعطیلی مطلق کشاند. مردم از چهار دروازه شهر، دروازه قندهار ، دروازه خوش ، دروازه عراق و دروازه ملک همانند طوفان هولناکی به شهر ریختند و تمامی بازار های آن را در نوردیدند و آن را به تصرف کامل خویش در آوردند. پس از تسخیر شهر صدای الله اکبر اطراف و نواحی هرات را پر نمود و سراسر ولایت هرات در مدت 48 ساعت از وجود کمونیست ها پاک گردید.

یاد شهدای آن روز حماسه ساز را گرامی می داریم و بر روان پاک شان درود می فرستیم.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
24 حوت
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   خداوند كمونستان افغاني روسي را كه دروازه هاي انواع بدبختي ها و مصايب بيشماري را بروي مردمان بي دفاع ما كوشدند به ماتحت دوزخ برساند و در دنيا چنانكه در انتخابات پارلماني رسوا گرديدند براي ابد رسوا و ريشخند بسازد
ما مردم افغانستان اين جانيان و وطن فروشان را هزگز عفه نخواهيم كرد

>>>   زنده باد اسلام عزیز
زنده باد مجاهدین افغانستان
من ولایت هرات را دوست دارم اما وقتی قیام 24 حوت بیادم می آید مرا به دیدن هرات بیشتر معشوق میگرداند.
سلطانی

>>>   قیام وحماسه24حوت 1357مردم ظلم ستیز هرات سرمشقی خواهدبود برای مردم متدین ووطن دوست افغانستان ودرسی است برای وطن و خاک فروشان این سرزمین و عبرتیست به انانیکه قصد تعرض را به خاک وملت افغانستان دارند.
ع-ب کابل

>>>   سلام بر شهدای مظلوم افغانیستان که برای ازادی میهن جان شان را فداکردند یاد انه گرامی باد امروز متسفانه عده وطن فروش نام و یاد انها را فراموش کرده اند.(اکبری محمد ابراهیم از قم )

>>>   اگر غیرت وجود دارد در مقابل نیروهای خارجی اکنون قیام نمایند ، که کشور ما اشغال شده است . مردم ما در مقابل نیروهای داخلی جرات دارند اما در مقابل خارجی ها و بخصوص پاکستانی ها مرغ میگردند قسمیکه با آمدن طالبان معلوم شد و شاید مجاهدین نما های ما بگویند که ما در مقابل روس جهاد کردیم مگر ....
شما حتی دولت داکتر نجیب را در مدت ۳ سال سقوط داده نتوانستید باوجودیکه همه نیرو های باداران تان همراه تان بود که همان باداران تان همین اکنون وطن مان را بکمک شما اشغال کرده اند تا اینکه دولت از داخل سقوط کرد و مدت ۷ روز رهبران تان از ترس داخل پایتخت شده نمیتوانستند به اساس گفتار ابر مرد بزرگ مجددی صاحب که همیشه واقعیت ها برملا میسازد

>>>   سلام بر همگی هموطنانم بخصوص برمجاهیدان ،سلام بر معلولین ،سلام برخانواده های شهدا ومعلولین سلام بر انسانهای مظلوم این سرزمن عزیزم ننگ ونفرین بر وطن فروشان کمونیست کمونیستها این ظلم را بالای ملت مظلوم وبی گناهی ما رواداشتند اکثریت شان مردار شدند وانشاالله که در جهنم اقامت گزین شدند ویکتعداد این ظالم ها اکثرند در کشور های خارجی پناهنده شدندودر بد ترین شرایت زنده گی بسر میبرند دختر ها وبچه های خودشان بلای جان خودشان گردیدند امروز زنده گی شان مانندی زنده گی یک .....میباشد چون بالای مردمی ظلم نمودند خدای بزرگ یار ومدت گاری انسان های مظلوم است
عبدالر حمن محمدی

>>>   بد بخت مردم
مرض داشتین که این مردم مجاهد و قاسد را سر کار کردین
همان ها خوب بودن حال آمریکا آمده به جای شوروی و شما را در افغانستان می کشد
امیر

>>>   رجاد هروی
امیدوارم که آقای اسماعیل اشتباهات گذشته را جبران کند و بداند که دشمن اصلی تمامت خواهانی که ۲۷۰سال است یک چیزی را دنبال می کنند منتها گاهی طریق چهره می دهند هدف شأن یکی است شناسنامه وبحث هویت وزبان فارسی باید در اولویت باشد

>>>   همین حالا برضد حکومت غنی تظاهرات بکنید .ببیند غنی بابا برای سرکوب وبه رگبار بستن تظاهراتی ها چه کار های میکنند مثلی تظاهرات روشنایی تانک را از سر مردم می گذراند وهم با شیلک پوليس خاتمه یافت. حالا آن زمان که جنگ کفر مسلمان بود

>>>   برادران قیام بیست و چهارم حوت در هرات بر ضد سیاست های نا درست امین و شرکایش بود. در این جای شک نیست که مردم بیگناه کشته شدند. حزب دموکراتیک افغانستان نماینده ای واقعی زحمتکشان افغانستان بود و در آینده هم خواهد بود . کمونیسم یک اندیشه ای سیاسی بوده و هدف آن ایجاد جامعه ای فاقد استثمار فرد از فرد می‌باشد . از نظر این اندیشه باید انسان ها دارای سطح زندگی یک سان باشند . کمونیسم طرفدار حقوق مساوی زن و مرد ، استفاده از تکنولوژی پیشرفته در همه امور و اقتصاد قوی دولتی می‌باشد. چنین اندیشه را اسلام دوست ندارد. اسلام از قرن ها است که بدبختی و زندگی پر فلاکت را به پیروانش به ارمغان آورده است.در تمام کشور های اسلامی بزرگ‌ترین فاحشه خانه فساد اخلاقی رشوه استفاده های جنسی از اطفال فروش دختران خرد سال وجود دارد،چنین چیز ها را رژیم کمونیستی خلق و پرچم مبخواست نابود کند.اما چون در این کار فایده ای تورن دزد اسماعیل خان و همراهانش نبود بنام جهاد به فریب مردم پرداختند هم اکنون فاحشه خانه های هرات در سرتاسر افغانستان نام دارد و در آن از زن های ایرانی و افغانی وترکی و غیره بهره جنسی توسط پولداران هراتی و جهادی ها صورت می‌گیرد. شرم است به آن هراتی هاییکه از اسلام عربی که مقصدش در بند کشیدن ملل جهان به نفع عربها می‌باشد دفاع می‌کنند. دفاع از اسلام محمدی خیانت به منافع و فرهنگ چندین هزار ساله ای افغانستان منجمله ولایت باستان هرات است.رژیم کمونیستی به خصوص در وقت پرچمی ها سعی می‌ شد تا زمین به دهقان بیزمین داده شود ، بیسوادی
کاملا محو شود صد ها فابر یکه
اعمار شود، جوانان برای آموزش به خارج بروند و افغانستان صنعتی شود و حقوق کارگران مطابق کار شان تعیین شود اما ملا های تاریک ذهن بنام دین و خدا مردم را فریب دادند و امروز ما میبینیم که افغانستان به طرف تجزیه ای قومی و زبانی و جنگ سرتاسری روان است . این است نتیجه ای جهاد شما مفسدان و هنوز هم از اسلام و جهاد و فلان و فلان حرف میزنید

>>>   برادران قیام بیست و چهارم حوت در هرات بر ضد سیاست های نا درست امین و شرکایش بود. در این جای شک نیست که مردم بیگناه کشته شدند. حزب دموکراتیک افغانستان نماینده ای واقعی زحمتکشان افغانستان بود و در آینده هم خواهد بود . کمونیسم یک اندیشه ای سیاسی بوده و هدف آن ایجاد جامعه ای فاقد استثمار فرد از فرد می‌باشد . از نظر این اندیشه باید انسان ها دارای سطح زندگی یک سان باشند . کمونیسم طرفدار حقوق مساوی زن و مرد ، استفاده از تکنولوژی پیشرفته در همه امور و اقتصاد قوی دولتی می‌باشد. چنین اندیشه را اسلام دوست ندارد. اسلام از قرن ها است که بدبختی و زندگی پر فلاکت را به پیروانش به ارمغان آورده است.در تمام کشور های اسلامی بزرگ‌ترین فاحشه خانه فساد اخلاقی رشوه استفاده های جنسی از اطفال فروش دختران خرد سال وجود دارد،چنین چیز ها را رژیم کمونیستی خلق و پرچم مبخواست نابود کند.اما چون در این کار فایده ای تورن دزد اسماعیل خان و همراهانش نبود بنام جهاد به فریب مردم پرداختند هم اکنون فاحشه خانه های هرات در سرتاسر افغانستان نام دارد و در آن از زن های ایرانی و افغانی وترکی و غیره بهره جنسی توسط پولداران هراتی و جهادی ها صورت می‌گیرد. شرم است به آن هراتی هاییکه از اسلام عربی که مقصدش در بند کشیدن ملل جهان به نفع عربها می‌باشد دفاع می‌کنند. دفاع از اسلام محمدی خیانت به منافع و فرهنگ چندین هزار ساله ای افغانستان منجمله ولایت باستان هرات است.رژیم کمونیستی به خصوص در وقت پرچمی ها سعی می‌ شد تا زمین به دهقان بیزمین داده شود ، بیسوادی کاملا محو شود صد ها فابر یکه اعمار شود، جوانان برای آموزش به خارج بروند و افغانستان صنعتی شود و حقوق کارگران مطابق کار شان تعیین شود اما ملا های تاریک ذهن بنام دین و خدا مردم را فریب دادند و امروز ما میبینیم که افغانستان به طرف تجزیه ای قومی و زبانی و جنگ سرتاسری روان است . این است نتیجه ای جهاد شما مفسدان و هنوز هم از اسلام و جهاد و فلان و فلان حرف میزنید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است