هرات در بیست و چهارم حوت:
قیامی با دستان خالی در هدف والا
صدای مردمانی که چهل سال قبل جان خود را برای پایان سلطه و تجاوز دادند همواه از هرات به گوش می رسد و هیچگاه تاریخ، شجاعت هزاران هزار کشته در سرکوب را از یاد نمی برد 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۲    ۱۳۹۶/۱۲/۲۴ کد خبر: 148537 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، قیام پنج روزه هرات با نام قیام 24 حوت، خیزش مردمی بود از اطراف این ولایت علیه حکومت کمونیستی تره کی که با کشتاری وسیع در سرکوب نظامیان با حمایت هوایی شوروی سرکوب شد در حالیکه سرآغاز قیام های مردمی پس از سال 57 بود که سرانجام به شکست ارتش سرخ رسید.

خشم مردم ولایت هرات در تصفیه و ترور چهره های سرشناس سیاسی و اجتماعی در کنار خشونت هایی بی سابقه بر مردم و اصلاحات اجتماعی در تضاد با عرف و باور سبب شد تا از روستاها تا ولسوالی های اطرف با دستان خالی به هرات سرازیر شوند اما آنچه پس از پنج روز از این قیام باقی ماند: تخریب نیمی از مراکز دولتی، کشته شدن بیش از 24 هزار تن در حمله هوایی شوروی تا استفاده از تمامی زور نظامی حکومت وقت بود.
در این میان شجاعت مردان بزرگی چون اسماعیل خان، قاری احمد و شهید افضلی را نمی توان نادیده گرفت.

این قیام را که می توان آغازی برای دوران جهاد و خیزش های مردمی دانست که برخی افسران و فرماندهان همراه با مردم به قیام پیوستند، اسماعیل خان همچنان که با نام هرات گره خورده اولین حضور در عرصه سیاست را با قیام بیست و چهار حوت تجربه کرد و هرچند در دوران جهاد، جبهه مقاومت علیه طالبان و دوران پسا طالبان آلوده به جنگ و نقص حقوق بشر است اما تا زمان حاکمیت بر هرات این ولایت به دور از ناامنی ها بود تا سیاست براندازی نفاق حکومت کرزی و آشوب زدگی دوران غنی.

هرات همچنان که مهد هنر دوران گذشته است قطب اقتصادی افغانستان نیز می باشد در کنار اولین ولایتی که در برابر سیاست کمونیستی و سلطه گری به بهایی کشتارهای وسیع مردمی دست به قیام زد اما در عدم سازماندهی و رهبری با وجود دستاوردها به سرانجام سرکوب رسید.

از جانب دیگر، این روز که از سوی رهبران جهادی با شکوه تجلیل می شد در سیاست حذف و ترور حکومت های نظام جدید با هدف کم رنگ شده قیام ها بدل به محفلی برای انتقادهای رهبران جهادی شده است.

در حالیکه مردمانی که چهل سال قبل با دستانی خالی در مقابل ظلم و استبداد ایستادگی کردند به دلیل نقص در سطح رهبری و عدم سازماندهی در جنگ های مدام پس از آن تاوانی بس گران دادند، رهبران در این سرزمین با سیاست قبیله گرایی نه تنها در حد و اندازه یک رهبر نبوده و نیستند بلکه در منفعت های هرچه بیشتر، پیروزی مجاهدین را بدل به جنگ داخلی در ویرانی کابل کرده و زمینه ساز ظهور و حاکمیت طالبان شدند.

احساسات پاک مردم با قربانی های بیشمار برای رسیدن به ثبات در حکومت مشروع در سو استفاده رهبران به ناامنی و جنگ ختم شد، موجی که از اطراف ولایت هرات از نوزدهم حوت سال 57 آغاز و پس از پنج روز مقاومت، مشروعیت و قدرت نظام ترکی را به چالش کشید در بی رهبری شکست خورد تا آنجا که اگر آغازگر خیزش های پس از خود بود هیچ گاه به هدف والای خود، پایان نظام های دست نشانده و تجاوز نرسید.

حماسه ای که مردم هرات در چهل سال قبل به وجود آورده اند نه با سیاست بی تفاوتی های حکومت از میان می برد و نه با گذشت زمان و تداوم ناامنی و جنگ از صفحه تاریخ محو بلکه یادآور دستان خالی است که مرگ را برای پایان یافتن استبداد و تجاوز به جان خرید تا نماد شجاعتی باشند برای این سرزمین.

و اگر اکنون همچنان ناامنی در تداوم سیاست قبیله گرایی سران پشتون و جنگ از سوی تروریستان حامی امریکا و پاکستان در کنار حکومت دست نشانده ادامه دارد و جدای از کشتارهای وسیع مردمی در قیام 24 حوت، هزاران هزار تن دیگر در جریان جنگ های پس از آن، کشته و زخمی، میلیون ها تن آواره و کشور بدل به ویرانه شده است اما صدای دادخواهی در عدالت طلبی همچنان در هرات بلند است و در جای جای کشور در انتظار بدل شدن به موجی برای پایان دادن به استبداد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
24 حوت
هرات
قیام
نظرات بینندگان:

>>>   درود برروان پاک شهدا گلگون کفن وطن واسلام عزیز!!
... بر رهبران معامله گر! من بیاد برادر شهیدم که تازه هجدهمین بهار زندگی خود را اغاز نموده بود وبه این گلگون کفنان پیوست خود را با همه این هموطنان در این ماتم سوگوار میدانم واز خداوند برای خود وهمه این عزیزان صبر جمیل خواهانم.

>>>   سلام و احترام به همه شهروندان عزیز خود دارم درود به روان پاک شهدای عزیزخود درتمام ولایات افغانستان به خصوص به شهدای هرات که در24 حوت قیام علیهی خاینین ومتجاوزین کردند برایشان ازدرگاه خداودند(ج) جنت فردوس وبه بازمانده گان شان صبرجمیل آرزودارم امیدوارم که تمام هم وطنان عزیزم چی درداخل کشور وچی درخارج آماده دفاع از تمامیت ارزی افغانستان ره داشته باشند تادرمقابل متجاوزین وخاینین جاسوسان یهود ونصارا ودشمنان مسلمان ها مبارزه کرده تامردم رنج کشیده افغانستان ازاین به بعدبتوانند زیر چتردین مبین اسلام به خوشی وراحتی زندگی کنند.
محمدعثمان(نیازی)

>>>   درود برروان پاک تمام شهدا به خصوص شهدای 24حوت که واقعآ از ته دل براه رضای خداوند (ج) جانهای شیرین خود را ازدست دادند این پاک نفسان درحقیقت خود را فدای اسلام ومسلمانان کردند و اسلام را اززیر چنگال دشمنانش نجات دادند وما باید مدیون این پاک نفسان باشیم وباید هر سال بهتر وبهترتر مراسم یاد بود ایشان را تجلیل کنیم ودعا ودرود بفرستیم به روه پاک ایشان وبه تمام شهدای راه حقیقت .
عبدالحلیم از پشتون زرغون

>>>   به واقعیت که مردم برهنه پا هنوز در صحنه هستند واز دین وکشورخود دفاع می نمایند.این هشداری می باشد برای قدرت طلبان بی فرهنگ وبی دین.

>>>   مردم علم پرور و دانش پرور ولایت هرات، در بیست و چهارم حوت ۱۳۵۷ در مخالفت با رفتن طبقه اناث به کورس های سواد آموزی، معلم های کورس های سواد آموزی را سر بریدند، مسلح با سلاح ها و بیل ها و داس های خویش به شهر هرات هجوم آوردند و پولیس جلو آنها را گرفت و در نتیجه جنگ در گرفت. عینآ مثل زمان فعلی طالبان.
تورن اسمعیل قوماندان یکی از تولی های فرقه هفده هرات، در فرقه کودتا کرد و رهبری فرقه را به دست گرفت و با توپ به ولایت و رادیو ریلی و دیگر مناطق شهر هرات توپ فیر کرد که تعداد زیاد افراد کشته شدند.
بعدآ از فرقه قندهار قوای تازه به هرات آمد و فرقه هفده هرات را دوباره زیر کنترول خود آوردند و تورن اسمعیل و طرفدارانش به ایران گریختند.

>>>   بلی قیام شکوهمند 24 حوت هرات و سایر قیام های بزرگ در افغانستان به خاطر عزت و شرف، پاسداری و حراست از اسلام عزیز بوده است. قیام مردم ولایت هرات در غرب افغانستان در سال 1357 علیه رژیم کمونیستی وقت صورت گرفت که بیش از 20 هزار کشته برجا گذاشت. نتیجه این قیام ها بود که تعداد صاحب نام و نشان شدد ارگاه وبارگاه پیدا کردند...

>>>   بله قیام 24 حوت همیشه در ذهن ها و تاریخ ماندگار خواهد ماند ، 24 حوت پیروزی خون بر شمشیر است ، قیام حق علیه باطل است و ان روز حماسه افرین هرگز از یاد نخواهد رفت . به امید سرنگونی رژیم دیکتاتوری و دست نشنده غرب ، و به امید پیروزی مردم افغانستان علیه استکبارات جهانی و استقلال افغانستان .
حبیب الله

>>>   بلی این روز جنایت خلقی ها پرچمی ها وحشی وروس جنایتکار را تاز ه میسازد که مردم مسلمان وبی دفاع هرات را به خاطر ازادی خواهی ومسلمان بودنشان از هوا وزمین مورد حمله قراردادند وهزاران نفر را به شهادت رسانیدند که این خود نمایانگر وحشی گری وجانی بودن مفکوره منفور وپلید کمونیستی ونوکران ان میباشد که هر گز فراموش تاریخ نمی گردد

>>>   Abdul Hai Khurasani
این شکوه و فال و فر افسانه نیست
امیر اسماعیل خان؛ فاتح هرات و سردار نینوای هریوا امروز قاطع و سنجیده سخن گفت .
حاکم ارگ باید موضع اسماعیل خان در باره شناسنامه ها را جدی بگیرد‌، زیرا موضع او موضع میلیونها شهروند حوزه جنوب غرب و کل کشور می باشد.
همکاری جوانان هرات و مدیریت امیراسماعیل خان حکایت از چشم انداز روشن در افق پایتخت خراسان است.
امیر اسماعیل خان امروز موضع خود را در باره شناسنامه ها اینگونه بیان داشت:
(شناسنامه هاي الكترونيكي بايد مطابق به قانون تصويب شده، توزيع گردد ( بدون واژه افغان و نام اقوام). تحميل هويتي بالاي مردم نا ممكن است.
هرات خانه همه اقوام است و هيچكس نميتواند در اينجا باج گيري قومي كند.
حكومت با بحران مشروعيت مواجه است. )

همچنان سخنان فرزند صدیق هریوا و خادم ملت ، علي احمد عثماني وزير انرژي و آب در مراسم ٢٤ حوت، بسیار هوشمندانه و راهبردی بود.
او گفت:
(بايد به اسكان ناسنجيده و بي رويه بيجا شدگان در هرات پايان داده شود.
نفاق هاي بوجود آمده قومي بي سابقه بوده و خطرناك است.
ما در برابر تماميت خواهي مبارزه ميكنيم.)
شهروندان عزیز هریوا
با انسجام و اتخاذ سیاست راهبردی از سردار نینوای هریوا و وزیر دانشمندتان دفاع کنید، و تا باد چنین بادا ...
ای نگین خراسان
‌پاینده مانی و جاودان

>>>   Fayez
هراتیان عزیز در هر تحولات پیش قدم باشید. پیام امیر صاحب پیام میلیون ها هراتی است این را باید ارگ بداند.

>>>   رجاد هروی
امیدوارم که آقای اسماعیل اشتباهات گذشته را جبران کند و بداند که دشمن اصلی تمامت خواهانی که ۲۷۰سال است یک چیزی را دنبال می کنند منتها گاهی طریق چهره می دهند هدف شأن یکی است شناسنامه وبحث هویت وزبان فارسی باید در اولویت باشد

>>>   Lalzad
کاش این بزرگان ما خود را کمی بیشتر تکان بدهند و در راستای دفاع از هویت و اقتدار خویش ایستاده شوند!

>>>   قیا م مردم هرات بر ضد حکومت انزمان در برابر استبداد امین ،صفحه ای درخشان از جنبش مقاومت کشور علیه ظلم و تعدی می‌باشد . تورن اسماعیل در براه انداختن این قیام نقش داشت ، او عضو یک تنظیم اسلامی بود و هدف وی چون رهبران جمعیت استقرار نظام اسلامی بود .تورن بعد از ناکامی شورش پا به فرار گذاشت چون دگر همرکابانش گلبدین وسیاف که به پاکستان پناه برده بودند.این قیام کدام پلاتفارم اقتصادی و اجتماعی نداشت و شخص تورن اسماعیل حیات هزاران هراتی را به خطر انداخت و خودش ‌آبه فرار گذاشت و زمینه ای مداخله ای ایران در در امور هرات مساعد گردانید. ما نمیتوانیم نام تورن اسماعیل را با نام بزرگان و شیر مردان هرات که علیه حاکمیت ایرانیان در طول تاریخ قدیم کشور جنگید ه اند گره بزنیم . مقاومت تورن بعد از ششم جدی کدام رنگ روشنی نداشت به جز خراب کردن اوضاع هرات و سبب شدن مصاییب زیاد برای زحمتکشان هرات. او با جنگ و گریز همیشه سعی می‌کرد که خودش را حفظ کند و د گران را گوشت دم توپ بسازد. فعالیت های تخریبی وی به مثا به ای یک باغی با عث رکود و کندی در راه تطبیق پروگرامهای اصلاحی و انکشافی دولت وقت گردید. تنها فایده ای که جنگ های تخریبی ضد حاکمت دولت در سا ل های هشتاد و سقوط دولت نجیبالله کرد پول دار شدن افرادی چون تورن که در زندگی یک بایسکل کهنه هم نداشتند ، می‌باشد.اسلام از هر وقت وزمان کرده اکنون در خطر است . در زمان کارمل و نجیب صد ها مسجد و مدرسه ساخته شد تمام ملا ها از امتیازات مادی بر خبردار بودند تمام مساجد و اماکن اهل تشیع در امنیت تمام بود هیچ انتحاری در اماکن شیعیان صورت نگرفته بود.و در آن زمان تنها شوروی بخاطر آن بود که افراد تخریب کار چون تورن اسماعیل و گلبدین و مسعود علی مداری هزاره وغیره از ایران و پاکستان و امریکا پول میگرفتند و تخریبات را در داخل خاک افغانستان به بهانه ای دین و مذهب براه میانداختند و برای سرکوبی آنها به دولت وقت کمک می‌کردند . اکنون چرا ناتو و امریکاییان در افغانستان اند ، بخاطر طرد طالبان . معاش تورن صاحب اسماعیل زمانیکه وزیر آب و برق بود از کجا مییامد البته از جیب امریکا این پول کفار چرا برای تورن و همفکرانش شیرین بود.پس بگویید که فرق میان شوروی و امریکا در چیست...... امروز تورن مثل شاهان زندگی دارد یک گارد برای امنیت وی است اگر وی به اجل باور دارد چرا از مرگ میترسد چرا بدون بادی گارد گشت و گذار نمیکند اینها جان خود را آنقدر دوست دارند که اگر امروز حادثه ای اتفاق بیلفتد از همه اولتر او به ایران فرار می‌کند و باز مردم بیچاره را در میدان تنها میگذارد.

>>>   به مرور زمان مردم غیرت خود راهم باختند شادباد روح
شهدای آزادی که هیچ وقت ذلت واسارت راترجیع نداند
قهرمانانه رزمیدند ونامشان تاجاودانه است در زمان حال
که همه افغانستان تبدیل شده به عیاشیخانه امریکایها وغربیهاازهیچ کسی کوچکترین صدای بلند نمیشه ادم تعجب میکنه که افغانستان همان افغانستان است مردم هم همان مردم چی سحری بود که مردم درمقابل شوروی سایق خودجوش قیام کردند ودرجبهه های جنگ درمقابل کفار پیر وجوان می رزمیدن شهیدمیشدند ولی حقارت وزیر پرچم کفر را قبول نداشتند حالا که کشور
زخمی وتیکه تیکه مافریادمیزندکه مرا ازچنگ دزدان ودلالان ومتجاوزان نجات بدهید کسی نیست که به این صدا لبیک بگوید چنان مردم سرچور وچپاول بین هم مشغول هستند که فراموش کرده اند وقتی همه منابع ومعدنهای ‌وثروت خدادادی ماتمام شود واین متجاوزین ونوکرانشان بروند انوقت چطور دردهای وطن را مدوا کنیم انوقت جواب اولادهای خودراچی بدهیم درحالیکه همه دار وندار کشورمارا متجاوزین به خاطراسایش مردم واولادهای خود میبرند ماباید گرسنه بمانیم انهاباید باداشته های ما عیش ونوش کنند اگرمردم ماهمت نکنند وباورکنیدکه خیلی فقیر ومحتاج خواهد شدیم چون کسانیه امروزبه بهانه کمک به کشور ماتجاوزکرده خیلی ازدشمن قبلی کرده خیلی ظالمتر و درنده است که هیچ رحم وترحمی به هیچ کسی ندارد به جزمنافع خود
و مردم خود دیگربه هیچ چیزی فکرنمیکندچرا این حکومت بیکاره راباهمه شکستهایش برسرمردم زجرکشیده افغانستان تحمیل میکند بخاطریکه این حکومت حافظ منافع آمریکا وغرب است پس تانابود شدیم بیدارشویم...
وطن دوست

>>>   بله قیام 24 حوت همیشه در ذهن ها و تاریخ ماندگار خواهد ماند ، 24 حوت پیروزی خون بر شمشیر است ، قیام حق علیه باطل است

>>>   بیایید در این بخش به نظریات سناتور صاحب گوش بدهیم.
ما با تبر و تیشه جهاد را شروع کدیم.
پغمانی: بد کدی...با تبر طیاره زده نمیشه
پغمانی

>>>   بادستان خالی قیام وبادستان پر خواب واستراحت عجیب

>>>   مردم مظلوم بنام اسلام حمله كردند و شهيد شدند، مگر تحريك كننده أصلي همان مجاهد كبير يعني أمريكا بود، در غير آن چرا مردم حالا عليه اين رژيم مزدور قيام نميكنند، چون أمريكا تحريك و تمويل نميكند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است