توطیه های ارگ علیه بلخ باری دیگر ناکام شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۴    ۱۳۹۶/۱۲/۲۳ کد خبر: 148535 منبع: پرینت

پس از آنکه اعتراضات مدنی را استاد عطا محمد نور بخاطر حسن نیت "روند کابل" به تعویق انداخت ارگ از فرصت استفاده نموده مذاکرات چندین ماهه خود با جمعیت اسلامی افغانستان را نا تمام گذاشته مستقیما با فرستادن معصوم استانکزی و سلام رحیمی با استاد نور مذاکره کردند. در نتیجه میان نور بلخ و جمعیت اسلامی بی اعتمادی را خلق کردند و همزمان به آن شایعات کنار رفتن او را نخست از دهان عبدالله به میدان بازی انداختند.

چنانچه "مار آستین" شمال بقول استاد سیاف "پیش پزکی" کرد با افتخار و خرسندی اعلام نمود که مشکل بلخ به فضل خداوند حل شده عنقریب جناب اسحق رهگذر با توافق استاد عطا بحیث والی جدید بلخ شروع به کار می کند. اما نگفت تکلیف انجییر داوود "والی سرگردان" چه می شود.
در نتیجه موج بزرگی از تبلیغات علیه نور بلخ براه افتید و استاد نور را متهم به خیانت به آرمانهای مردم و تعهداتش نمودند.
خاموشی معنا دار نور بلخ هم در این مدت نیز بازار شایعه را گرم کرد.
سر انجام بلخ خاموشی معنا دار را شکست و دروغ ها و شایعات ارگ و سپیدار را رد نمود. بدین ترتیب ضربت محکمی به دهان ارگ و سپیدار وارد نمود.

به باور من بحران در روابط ارگ و بلخ وارد مرحله تازه شده است. نور بلخ بحث کنار رفتن خود را منتفی دانسته و شامل آجندای گفتگو ها میان ارگ و جمعیت اسلامی افغانستان نیست.

دو درس خیلی مهم از بازار شایعات این چند روز آموخت:
یکی اینکه ارگ و سپیدار از هیچ توطیه ای علیه بلخ دست بردار نیستند. از تمام وسایل برای تخریب و تضعیف استاد عطا هم در میان جامعه جهانی و هم افکار عامه استفاده می کنند.
دوم اینکه بازار شایعه پراگنی برای استاد عطا یک آزمون برای سنجش افکار عامه و انتظارات از او نیز بود. واکنشهای طرفداران میلیونی استاد عطا نشان می دهد که نور بلخ محور مقاومت و تکیه گاه آرمانهای سرکوب شده مردم است. هر نوع معامله با ارگ در برابر چند تا کرسی بی ارزش موقتی به مثابه خیانت شمرده میشود. استاد عطا این حساسیت را خوب درک کردند و در اعلامیه شان بازتاب دادند.
حالا چی می توان کرد؟

در بهار یعنی فصل جنگ و ترور های سیاسی تحرک بیشتر می گیرد.
ارگ بلخ را مصروف مذاکرات ساخته اما از هیچ توطیه ای از ترور های سیاسی و تا نسل کشی فرزندان ما توسط عوامل استخباراتی و یا طالبان رو گردان نیست.
بگذارید اتاق فکر ارگ هر نوع توطئه می کنند، بکنند. ولی نور بلخ باید" نقشه راه"خود را داشته باشد.
وقت حرف زدن دیگر سپری شده است فصل عمل و کار شروع شده است.
امسال باید موج اعتراضات مدنی و یا نا مدنی در زیر شبح "بهار خراسانی" فاشیزم تبهکار ارگ را بر سر عقل بیاورد.
همه در انتظار اشاره از نور بلخ اند.
شعار ما: ارگ از ما بلخ از شما!

امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
بلخ
نظرات بینندگان:

>>>   این شعار شما که ارگ از ما بلخ از شما وزن قافیه اش درست نیست بلکه این طور تصحیح و گفته شود : ارگ از ما مرگ درد بلا توطعه خیانت ازشما

>>>   جناب داکتر صاحب !
از مار های استین هراس نداریم ترس ما از برنامه ها وپلانهای اژدها های استعمار است این گودیگک های پلاستیکی مجری برنامه وممثلین وکارگردانهای نقشه های شوم و... اند درست است که عین وغین وحا وکاف واتمر وستانکزی ایمان ندارند و بی وطن هستند ودل سنگ شان به حال زار ملت عزیز نمیسوزد ولی سخت مجبور نیز هستند چون از سالیان دراز بدینسو ازدین ابای ووطن نیاکان گذشته اند واحساس ووجدان همه را درگرو سازمانهای استخباراتی نهاده اند ازینرو دیگر راه نجات وبقای خودرا در تسلیم مطلق ودنباله روی بیگانه ها می بینند درین میان ملت فاقد رهبر و مضطر ونیازمند مادر طول چهل سال از بس کشته داده اندوازسوی ایادی بیگانه ها به خاک وخون غلطیده انددیگر هیچ گونه انرژی وقوت برای شان نمانده در میان قعر دریا تخته بند گردیده اند ومزدورهای بی رحم دست وپای این مردم مستضعف را بسته نموده زیر تیغ جلادان مستبد وستمگر انداخته اندکه همه روزه ده ها وصدها وهزار ها قربانی میدهندوهیچ مستغیث اواز مظلومانه ای انهادر میدان نیست وجناب نور هم یکی ازین قربانی ها بوده از فرط غیرت وهمت والا چند قدم مثبت میگذارد ولی شیادان قرن وجلاد های ستمگرمانع حرکت های ازادی خواهی وحریت طلبی اش گردیده از چهار طرف اورامحاصره ودر دام انداخته اند اما دیده شده که گاهی خون بر شمشیر غالب امده وتنهای ضعیف دربرابر تانکها وطیاره ها ومهمتر ازهمه دسایس پست فطرتان غلبه نموده عاقبت پیروزی از ان ملت است ومزدوران اجانب سیه رو وشرمسار از میدان بیرون خواهند رفت
لالی از ننگرهار

>>>   استاد عطا به هر قمتی که شده از بلخ نباید کنار برود. چرا که ارگ نیشینان فریبکاران و قاتلان بیرحم هستند که به هیچ وعده وفا نمیکند و به هیچ کس رحم نمیکند. بیرون رفتن استاد از بلخ شکست کامل تاجیکان و اقوام غیر پشتون است. و شمال تبدیل به گورستان تاجیکان هزاره ها ازبیکها خواهد شد.

>>>   برای اعطا والی بلخ یک راه باقی مانده است مقاومت در غیرآن هم نام میرود و هم سر و مال و مردم. غنی تمام ولایات شمال را تخریب میکند.

>>>   کسا نیکه عقل خود را از دست داده . منتظر احوال نور است . تا بتواند چو ر و چپاول را پیش بی برد .

>>>   دروغ و توطیه خو يک سياست حاکما ن افغان است.
زبان فارسى درى را زبان فارسى "درهی"
"درهی" در آن زمان اين گونه تفسير مى شد که زبان فارسى که در دره هاى هندوکوه گپيده مى شدند ويا آن زبان کپک دره اى!
سند پارلمان افغانستان در مورد جايگزينى فارسى به "درهی". 1964 ميلادى (1343 خورشيدى)
مهر وزارت امور خارجه امريکا
از حالت محرمانه خارج. 95400
NARA تاریخ 11/25
A-484 محرمانه
TO: وزارت امور خارجه امريکا
FROM: سفارت کابل
DATE: May 23، 1964
TOPIC: "فارسى-درهی" به عنوان زبان رسمی
REF: سفارت A -424، 4 آوریل 1964
دکتر عبدالظاهر، رئيس مجلس شورای ملی و رئیس کمیسیون مشورتی قانون اساسی، DCM گفت مدت کوتاهی قبل از کمیسیون کار خود را در 14 ماه مه به اتمام رسانده است، که پیش نویس قانون اساسی برای یک تغییر مهم در سیاست زبان فراهم شد. دکتر ظاهر گفت در حال حاضر دو زبان رسمی، زبان پشتو و زبان فارسی داريم و اما از حالا به بعد می دومی را "درهی" خواهيم گفت.
دو شکل (نوع ونسخه) فارسی در افغانستان استفاده می شود. "فارسی پهلوی " نسخه ایرانی است که به طور فزاینده ای از قرن 18 در افغانستان به عنوان یک زبان ادبی استفاده می شود، در حالی که "درهی" در اصل با توجه به حامیان افغان اش تکامل اصلى هزاران سال پیش در افغانستان توسعه یافته است . دودمانان شاهان تاجیک واقع در هرات و غزنی از قرن 9 ام تا 16 ميلادى از این نسخه از فارسی استفاده مى کردند. تفاوت هاى زبان، که از نزدیک به تفاوت میان پشتون هاى غالب و گروه های تبارى فارسى گو مربوط زیر دست در ماه مارس به کمیسیون تشريف آوردند، تا درباره پیشنهاد یک عضو پشتون مبنى به تدوين پیش نویس قانون اساسی که دولت برای ) حمایت از پاکسازى پشتو و عبارت سازى( به انگليسى فراز لوژى ترمينولوژى ) پشتو و تأکید بر بکار برداش بعنوان زبان ملى نمايد
يک عضو اوزبيک کمیسیون گزارش داد که این جلسه را به دست گرفت، و باعث ایجاد سوء ظن میان گروههای قومی غیر پشتو نشود پادشاه و کابینه حرفه اى تا بدين منظور آگاهی نوين ملی
را ایجاد نمايند.

افغانستان (A-432، 11. اپريل 1964)
گروه 3
DS: 373 محرمانه برای DEPT. استفاده کنید
محرمانه : به فاصله 12 سال
امضا
POL: F. E. Schmelzer 19.05.1964 (F.
E. Schmerzer
declassified. 95400
NARA Date 11/25
A-484 CONFIDENTAL
TO : DEPARTMENT OF STATE
FROM: Amembassy ( sic) KABUL DATE: May 23, 1964
SUBJECT: "Farsi-Dahri" to be Official Langauge
REF : Embassy's A -424, April 4, 1964
عکس
https://qph.ec.quoracdn.net/main-qimg-5871f7b739df0f92f4ce99c2cc09734b-c
دکتر عبدالظاهر "رييس پارلمان" ويا "رييس شوراى ملى" گفته مى شد "اصطلاحات ملى" هنوز ساخته نشده بود. پاکسازى زبان پشتو هنوز در جريان بود
دکتر عبدالظاهر پدر احمد ظاهر خواننده 99,99 درصدى فارسى درى بود و نه از دره.
نردبان حاکمان دروغ باف عاقب شکستنى است
اسندا شان بيرون شدنى اند

>>>   نباید رهبر دزدان و یار یاغی ها عطا محمد نور بدون بغاوت و شرارت میدان را خالی کند، میزنیم و چور میکنیم دست ارگ و برگ هردویش ازاد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است