گذشته ها را فراموش کنیم
نباید به گذشته ها فکر کرد چرا که فکر به گذشته باعث می شود گذشته تکرار شود؛ مزاری توسط مخالفان کشته شد و اگر همچنان به گذشته فکر کنیم باید شاهد کشته شدن شخصیت های بزرگ دیگر باشیم 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۰    ۱۳۹۶/۱۲/۲۳ کد خبر: 148514 منبع: پرینت

مراسم گرامیداشت از بیست و سومین سالگرد رهبر حزب وحدت اسلامی با حضور محمد اشرف غنی، داکتر عبدالله، صبغت الله مجددی، سرور دانش، عبدالرووف ابراهیمی، فضل هادی مسلمیار، اعضای کابینه و تعدادی از نمایندگان مردم در شورای ملی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد کریم خلیلی رییس شورای صلح ملی امروز چهارشنبه 23 حوت 96 در مراسم گرامیداشت از بیست و سومین سالگرد رهبر حزب وحدت اسلامی در ارگ ریاست جمهوری گفت: آثار و دیدگاه شخصیت هایی همچون مزاری و قهرمان ملی را همه می دانند اما امروز باید بدانیم که چطور از دیدگاه آنها استفاده کنیم و راه برون رفت از گرفتاری ها را پیدا کنیم.

خلیلی بیان کرد: تا زمانیکه جنگ در کشور وجود دارد هر گامی که در هر عرصه برمی داریم بسیار کند و کوتاه خواهد بود، جنگ و بدبختی همیشه ما را عقب نگه خواهد داشت و حکومت هر پروژه ای را که بخواهد پیاده کند با مشکل امنیتی روبرو خواهد شد.

رییس شورای صلح، بسته پیشنهادی رییس جمهور را در نشست دوم پروسه کابل ستایش کرده و اظهار کرد: این بسته یک پیشنهاد خوب، واقعی و عینی است که برای شورای صلح به مثابه یک نقشه راه مطرح است.

وی خاطر نشان کرد: صلح یک ضرورت حیاتی است و نباید به گذشته ها فکر کرد چراکه فکر به گذشته باعث می شود گذشته تکرار شود و باز هم جوی خون جاری شود؛ گذشته باید مایه عبرت باشد و به این فکر شود که چگونه صلح را در گوشه گوشه کشور برقرار کنیم.

خلیلی تاکید کرد: امروز همه مردم درباره صلح اجماع دارند و آن را ضرورت اولیه زندگی می دانند؛ نباید گذشته ها را پیش روی خود و مانع صلح قرار دهیم؛ مزاری توسط مخالفان کشته شد و اگر همچنان به گذشته ها فکر کنیم باز هم باید شاهد کشته شدن شخصیت های بزرگ خود باشیم.

رییس شورای صلح با بیان اینکه باید گذشته را رها کرد گفت که بیایید به آینده فکر کنیم و اینکه چگونه صلح را در همه نقاط کشور بیاوریم.

طالبان در اعلامیه ای نشست دوم پروسه کابل را توطیه خوانده و علمای اسلام را از رفتن به نشست صلح اندونیزیا منع کرده و این روزها حملات وسیع این گروه در ولایت های مختلف همچون فراه، تخار، قندوز، هلمند و نیمروز در جریان است و افزون بر تلفات بالای نیروهای امنیتی شماری از آنها به اسارت برده شده اند؛ با این وجود رهبر شورای صلح از تلاش نیروهای امنیتی لفظا تشکری کرده و تاکید می کند که جنگ راه حل نیست.

خلیلی بیان کرد: با وجود همه بدبینی ها در کشور در سال پیش رو گام های استواری در جهت ختم و یا کاهش جنگ و حرکت بسوی صلح برخواهیم داشت و یقینا که رهبری حکومت ازاین گام ها حمایت خواهد کرد.

رییس شورای صلح، به مذاکراتی که بطور رسمی و غیر رسمی با مخالفان برگزار می شود خوشبین هستیم و یقین داریم که بالاخره مخالفان نیز در یک نقطه با ما مشترک هستند و جنگ را راه حل نمی دانند.

وی افزود: این نکته خوب مشترک میان ما مخالفین است که باید از آن استفاده شود و در این راستا حمایت مردم و حکومت و اجماع اقشار مختلف کشور ضروری است و باید این گام را برداشت.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلی
سالگرد مزاری
نظرات بینندگان:

>>>   ریش سفید باشرافت ودانشمند محترم خلیلی صاحب سلام !
بعدازتقدیم احترامات شمافعلا"دربهترین جایگاه قراردارید یعنی ریسس شورای عالی صلح هستید خدا بهمرای شماست ملت همرای شماست کوشش کنید که درتاریخ افغانستان نامت بعنوان قهرمان صلح درج گردد ومانند محقق که ازادرس مردم هزاره داد ازوحدت میزند اصلا" درنهادش وحدت مفهومی ندارد ومیخواهد که یک قصرش دوتا وچهارهمسرش هشتا شود جهت وتلاش دارد درود برخلیلی مبارزوصلح دوست درآخرتشکرازشبکه وزین وجهانی اطلاع رسانی افغانستان.
محمدکبیر دانشیار .

>>>   آفرین جناب خلیلی بسیاراعلی

>>>   تجلیل نمایشی از شهادت سالروز بابه مزاری در ارگ و مهر تایید کریم خلیلی معامله گر بر تصمیم دولت به قاتلین بابه مزاری شهید خداوند انسان را انقدر خوار و ذلیل نسازد که همه چیزی خودرا قربانی چوکی و پول کند مانند کریم خلیلی که خود را علم بردار شهید مزاری میخواند کریم خلیلی در بزرگداشته از محفل سالروز ان شخصیت بزرگ با جمع غفیر از پیروانش به اشترراک ریس اجرایی و محمد محقق و سرور دانش و دیگراز اراکین ملکی ونظامی در مصلی مزاری گرفته شده بود اشتراک نکرد وامروز بنام از ان و در اصل حمایت از تصمیمات اخیر غنی احمدزی که شامل امتیاز دهی فروان به دشمنان و قاتلان اصلی استا مزاری شهید به ترورستان طالبان هم زبانان ارگ است این محفل ساختگی را در داخل ارگ برایخود شان براه انداختهبودند زیرا مردمی که پیروان واقعی نه قلابی مانند کریم خلیلی و ارگ نشینان اصلا از نزدیک ارگ گذر کرده نمیتوانند چه رسد که بداخل ارگ راه پیدا کند برگذاری این محفل خانه ارگ جدا سازی کریم خلیلی را با مردمش و دوستی و همفکری با دشمنان و قاتلان شهید مزاری راکاملا واضح و اشکارا کرد .

>>>   فراموش کنیم که خوارج در دشت لیلی مزارچگونه مجهادان ره خدارا قتل عام کردی فراموش کنیم که چگونه انسانهارازنده زنده در داشها خشت انداختی زخم هیچ وقت فراموش نمیشود یا جایش میمانه یادردش ویاهم یادش.

>>>   زنده باد خلیلی عالم وآگاه که راه صلح را صادقانه پیش گرفته است ازسخنانش وازحرکاتش صداقت کاملا" هویداست که دروغ نمیگوید ونیرنگ درکارنسیت نیرگبازان ازحرکات شان وقیافه متکبرانه شان معلوم است که برای مردم نه صلح میخواهد ونه امنیت مردم درنظرش گوسفندان گله واگرشهید شدند کوشت قصابی بیش نیست
روح تبسم شهیدوهمراهانش شاد .
دانشیار.

>>>   ان مرحوم توسط برادران ناراضی غنی صاحب به لقالله پیوست و بناست در دنیای دیگر بین ربانی و ملا عمر توفق ایجاد کند و اهالی اخرت را از دعوا وجنجال این وک نفر خلاص کند!

>>>   وقتی خلیلی را ذلیلانه کشتند ما رو به جلو میرویم و فراموش میکنیم که خلیلی کشته شده.
اگر بنا بر فراموشی است پس محفل یاد بود چه معنی دارد؟
یگانه دلیل به راه اندازی محافل یادبود جلو گیری از فراموشی تاریخ است. به جای فراموشی باید ریشه یابی کنیم که چرا مزاری به چارآسیاب رفت و چرا کشته شد.
چرا در داخل حزب وحدت کودتا شد؟
چرا حرکت محسنی در غرب کابل نابود شد؟
هشت تنظیم تشکیل دهنده حزب وحدت کجا شد؟
چرا فقط نصر و خلیلی مطرح است و دیگران هیچ؟
هشت سال جنگ داخلی هزاره جات چرا نباید تحلیل وتجزیه شود تا نسل های آینده مجبور به تکرار آن نشوند.
با فراموش کردن فقط خودرا گول میزنیم مگر معظله سر جایش باقی میماند.

>>>   گذشته ها را فراموش کنید چرا که مزاری را خلیلی کشت نه طالب این ادعا را گذشت زمان نشان خواهد داد. از زن قندهاری مزاری بپرسید که خلیلی فعلا با او در ارتباط است. به گذشته ها فکر نکنید چرا که گذشته خلیلی بسیار سیاه است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است