آمادگی مذاکره برای بازگرداندن 110 دختر در نیجریا
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۰    ۱۳۹۶/۱۲/۲۳ کد خبر: 148504 منبع: پرینت

ریاست جمهوری نیجریا روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد دولت این کشور قصد دارد برای نجات دادن 110 دختر ربوده شده در منطقه «داپچی» توسط گروه «بوکوحرام»، با این گروه وارد مذاکره شود.

به گزارش خبرگزاری الجزایر (واج) در این بیانیه آمده است «محمد بخاری» رییس جمهوری نیجریا ترجیح می دهد دختران ربوده شده در منطقه چیبوک و داپچی زنده به آغوش خانواده های شان بازگردند و به همین دلیل ترجیح داد به جای راه حل نظامی، راه مذاکره را با این گروه در این مورد پیش گیرد.

این بیانیه می افزاید، رییس جمهوری تاکید کرد، نیجریا با هماهنگی سازمان های بین المللی و مذاکره کنندگان سعی می کند دختران ربوده شده بدون هیچ مشکلی آزاد شوند.
مقام های نیجریایی توضیح بیشتری در خصوص مذاکره کنندگان و چگونگی ارتباط با بوکوحرام نداده اند.

«عبدالمالک سومونو» مسوول پولیس ایالت «یوبی» نیجریا دوم حوت از ناپدید شدن یکصد و 11 دانش آموز دختر در پی حمله گروه تروریستی بوکو حرام به شرق نیجریا خبر داد. پس از این حمله برخی منابع ادعا کردند شماری از این دختران آزاد شده اند اما وزارت اطلاع رسانی نیجریه 6 حوت اعلام کرد، هنوز از سرنوشت 110 دانش آموز دختر که پس از حمله گروه تروریستی بوکوحرام به مدرسه ای در «داپچی» واقع در شمال شرق نیجریا ناپدید شده اند، اطلاعی در دست نیست.

بوکوحرام در سال 2014 میلادی نیز 276 دانش آموز دختر را در استان «پرنو» ربوده بود که این شوک بزرگی به جامعه بین الملل وارد کرد.

«ابوبکر شیکاو» سرکرده گروه تروریستی بوکوحرام 18 بهمن گذشته با انتشار ویدیویی مقام های نیجریا و طرفداران آموزش به سبک کشورهای غربی را به حمله های تروریستی بیشتر تهدید کرد.
شیکاو افزود، کسانیکه به قوم گرایی و ناسیونالیسم و ترویج آموزش به روش غربی اعتقاد داشته باشند، هدف حمله های این گروه قرار می گیرند.
ابوبکر شیکاو از سال 2009 و پس از کشته شدن «محمد یوسف» بنیانگذار بوکوحرام، رهبری این گروه را بر عهده دارد.

عملیات تروریستی بوکوحرام تاکنون باعث کشته شدن 20 هزار نفر و آواره شدن بیش از 2 میلیون و 600 هزار نفر در نیجریا شده است.
بوکوحرام در زبان هوسایی، معنای «آموزش غربی حرام است» دارد.
بوکوحرام پیشتر با شبکه القاعده ارتباط داشت اما در مارس سال 2015 با ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک تروریستی داعش بیعت کرد و نام خود را به ولایت غرب آفریقا تغییر داد.

گروه تروریستی بوکوحرام فعالیت خود را در کشورهای حوزه دلتای نیجر از جمله نیجریا، نیجر و کامرون گسترش داده و با استفاده از حمله های انتحاری به ویژه با استفاده از زنان و کودکان، هزاران شهروند این کشورها را به خاک و خون کشیده است.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نیجریه
بوکوحرام
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است