ترکمنستان و کویت 10 سند همکاری امضا کردند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۹    ۱۳۹۶/۱۲/۲۳ کد خبر: 148500 منبع: پرینت

در جریان سفر رسمی رییس جمهور ترکمنستان به کویت، حدود 10 سند همکاری بین 2 کشوردر عرصه های مختلف توسط مقام های 2 کشور به امضا رسید.

به گزارش تلویزیون ملی ترکمنستان، «قربانقلی بردی‌محمداف» رییس جمهوری ترکمنستان که عصر روز گذشته بنا به دعوت «شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت، وارد این کشور شد، پس از ملاقات دوجانبه سران و هیات های همراه، در مراسم امضای اسناد همکاری دوجانبه شرکت کرد .

موافقتنامه همکاری بین دولت ترکمنستان و کویت درباره تاسیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری، موافقتنامه همکاری دوجانبه درباره لغو روادید برای صاحبان پاسپورت های دیپلماتیک و خدمت، موافقتنامه همکاری در زمینه برگزاری رایزنی‌های سیاسی دوجانبه، موافقتنامه همکاری بین دانشکده روابط بین‌المللی وزارت خارجه ترکمنستان و دانشکده دیپلماتیک وزارت خارجه کویت، موافقتنامه همکاری بین دولت ترکمنستان و صندوق کویتی توسعه اقتصاد عرب، موافقتنامه همکای اقتصادی و فنی، موافقتنامه همکاری تجاری، موافتقنامه همکاری بین شرکت ملی گاز ترکمنستان و شرکت «کویت پترولیوم کورپاریشن» و نیز موافقتنامه همکاری در زمینه همکاری‎های فرهنگی و هنری دوجانبه از جمله اسناد همکاری هستند که طی مراسم رسمی با حضور سران و مقام های عالی رتبه 2 کشور امضا شد.

براساس این گزارش رییس جمهور ترکمنستان و «شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت در جریان این ملاقات طیف وسیعی از مسایل در ارتباط با توسعه و گسترش هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

طرفین در این زمینه بر وجود ظرفیت‌های عظیم در زمینه تعاملات فعال اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، نفت و گاز، گردشگری، ورزشی، آموزشی و فرهنگی بین ترکمنستان و کویت و نیز بر عزم جدی دولت 2 کشور جهت تحقق این اهداف تاکید کردند.

این گزارش می‌افزاید که همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری در طرح‌های کلان صنعتی و تولیدی در خاک ترکمنستان و نیز چگونگی مشارکت شرکت‌های کویتی در اجرای خط لوله گاز «تاپی»، تعاملات در زمینه حمل و نقل و ترانزیت کالا را نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

رییس جمهور ترکمنستان و امیر کویت با تاکید بر اهمیت سفر «بردی‌محمداف» به کویت، آن را سرآغاز فصل جدید در مناسبت بین 2 کشور دوست که از اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و سنتی برخوردار هستند، قلمداد کردند.

رییس جمهور ترکمنستان همچنین عصر دیروز با «شیخ صباح خالد الحمد الصباح» با معاون نخست وزیر دولت کویت، وزیر خارجه، رییس هیات مدیره صندوق کویتی برای توسعه اقتصادی عرب، و شیخ جابر الموبارک الحمد آل صباح نخست وزیر دولت کویتنیز به صورت جداگانه دیدار و گفتگو کرد.

رییس جمهور ترکمنستان قرار است عازم امارات متحد عربی شود.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکمنستان
کویت
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است