عمر ریاست‌ جمهوری پوتین چقدر است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۷    ۱۳۹۶/۱۲/۲۳ کد خبر: 148485 منبع: پرینت

خبرگزاری رویترز در مطلبی به موضوع انتخابات روسیه و تداوم عمر ریاست‌جمهوری ولادیمیر پوتین پرداخت.

خبرگزاری رویترز در مطلبی به موضوع انتخابات روسیه و تداوم عمر ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین در این کشور پرداخت و نوشت: به زودی با انتخاب دوباره ولادیمیر پوتین به عنوان رییس جمهور روسیه در روز یکشنبه، این پرسش مطرح خواهد شد که چه زمانی ریاست جمهوری مردی که نزدیک به 18 سال بر این مسند تکیه داشته است، به پایان می رسد؟

شکی نیست پوتین پیروز انتخابات ریاست جمهوری روز 18 مارس است. علاوه بر نظرسنجی های عمومی اخیر که حاکی از بالا بودن سطح محبوبیت اوست، دستگاه های دولتی نیز کاملا از او حمایت می کنند.

بر اساس قانون اساسی روسیه، رییس جمهور می تواند 2 دوره متوالی (2 دوره 4 ساله) در راس امور قرار بگیرد و پس از پایان 8 سال اجازه شرکت در انتخابات را ندارد. پوتین در سال 2008 پس از 4 سال ریاست جمهوری در دولت تازه به قدرت رسیده دیمیتری مدودف، پست نخست‌وزیری روسیه را به عهده گرفت.

بنابر این مطلب، حکم ریاست جمهوری او در صورت پیروزی تا پیش از سال 2024 پایان نمی یابد؛ اما مسئله ای که نیازمند توجه فوری است، عدم اطمینان در مورد آینده بلند مدت او است.

«گلب پاولفسکی»، مشاور پیشین کرملین، معتقد است «صحنه سیاسی روسیه وارد مرحله جدید می شود. بیشترین بحث نخبگان حاکم، در خصوص دوران ریاست پوتین نیست بلکه درباره دوران پسا پوتین است».

«ویگاوداس اوشاتسکاس»، سفیر پیشین اتحادیه اروپا در روسیه، بر این باور است که این انتخابات زمان متفاوتی برای نظام روسیه است.

رویترز در ادامه گزارش آورده است: پوتین در حال حاضر، 3 گزینه پیش رو دارد: نخست اینکه با اقتباس از «شی جین پینگ»، رییس جمهور چین، درصدد پایان دادن به محدودیت های زمانی و حکومت مادام العمر باشد؛ دوم اینکه حکومت را برای یک دوره به شخص دیگری بسپارد و سوم اینکه مجبور به ترک موقعیت خود شود.

دو منبع نزدیک به کرمیلین پیش از این اعلام کردند تاکنون برنامه ای در این مورد که پایان دوره پوتین چه زمانی است ارایه نشده است. پوتین در نظام حاکم روسیه متمرکز است و عموم مردم و چهره های سیاسی نمی توانند رییس جمهور دیگری را تصور کنند. بسیاری از شرکت های دولتی و بانک های بزرگ پیش بینی کرده اند با پایان دوره ریاست جمهوری پوتین تغییر چندانی در رشد کشور رخ نخواهد داد.

چندی پیش نیز یک منبع ناشناخته در وزارت خارجه روسیه گفت: در راهروها هیچ بحثی در مورد جانشینی وجود ندارد. گویی مردم روسیه پوتین را برای ریاست همیشگی قبول دارند.

رویترز در بخش دیگری از این گزارش آورده است: اگر پوتین خواهان تغییر قانون اساسی برای سومین دوره متوالی ریاست جمهوری باشد، به حمایت دوسوم نمایندگان مجلس سفلی و سه چهارم شورای مجلس علیا نیاز دارد. همه آنها از متحدان کرملین هستند ولی رییس جمهور روسیه اعلام کرده است برای باقی ماندن در قدرت قانون اساسی را تغییر نمی دهد. از سوی دیگر، تغییر قانون اساسی روسیه موجب می شود، محبوبیت پوتین و دمکراسی در روسیه زیر سوال برود. بنابراین امکان آن وجود دارد که همانند سال 2008 او قدرت را برای یک دوره به شخص دیگری بسپارد.

در انتهای این گزارش آمده است: ولادیمیر پوتین از سال 2008 تا 2012 قدرت را به دیمیتری مدودف سپرد. امکان اجرای چنین حرکت مشابهی پیش بینی می شود.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پوتین
روسیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است