گذشت زمان پاسخ دولت در برابر مزاری را می دهد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۰    ۱۳۹۶/۱۲/۲۳ کد خبر: 148482 منبع: پرینت

بیست و سه سال از حذف استاد عبدالعلی مزاری از صحنه‎ی سیاست و قدرت در افغانستان گذشت.

سیاستمرد نام آشنایی که میلیون‎ ها شهروند کشور از نام و نشان او حمایت می کنند و نیز کم نیستند کسانی که مانند دیگر سران جهادی او را در جنگ و کشتار مردم بی گناه در کشور متهم می سازند و با مزاری مخالف اند اما این بیست و سه سال بخصوص سال‎ های پسا طالبان در شناخت و درک افکار و ارزش های مبارزاتی مزاری بیشتر با رویکرد مثبت و روشنگر نسبت به رهبر فقید حزب وحدت اسلامی افغانستان عمل کرده است.

چنانچه محافل یادبود از مزاری از دوره های حکومت رییس جمهور کرزی گرفته تا حکومت وحدت ملی با شرکت میلیونی شهروندان و حضور سیاستمردان طراز اول کشور، ثبت نوشتارها و آرشیف رسانه های کشور شده است. پیام اکثریت آنهایی که در این محافل و یا مرتبط به این مناسبت‎ ایراد سخن کرده اند بیان ارزش های فکر و رهبرى مزاری و شرح سیاست ورزی آن فقید به هدف داشتن افغانستان آزاد و آباد با یک نظام سیاسی مستقل، مقتدر و همه شمول بوده است. انسانی شدن سیاست را برجسته ترین ارزش تفکر مزاری خوانده اند و از او با عنوان منادی صلح و وحدت ملی و قربانی راه عدالتخواهی،‌ مساوات و برابری یاد شده است.

در این میان آنچه بیشتر توجه را جلب می کند عملکرد رسمی و نگاه متفاوت حکومت وحدت ملی و دولتمردان آن به استاد مزاری است هر چند کم نیستند از هواداران مزاری که حکومت وحدت ملی را با دلایل مشخص با دوره عبدالرحمان مقایسه می کنند اما آنچه حکومت فعلی با نام و یاد مزاری کرده است بی گمان سابقه ندارد. در نخستین سال کار حکومت وحدت ملی اشرف غنی رییس جمهوری در پیامی گفت "شهید مزاری از جمله سیاستمداران وطن ما است که جهت حرکت تاریخ را تغییر داد.

بدون شک او شخصیتی تاثیرگذار در سیاست بود در بیست و یکمین سالیاد شهادت استاد مزاری، حکومت وحدت ملی لقب «شهید وحدت ملی» به استاد مزاری داد. سال بعد به مناسبت بیست و دومین سالیاد رییس جمهوری در پیامی گفت که پس از مطالعه روی عناصر فکری و مولفه‌ های اساسی اندیشه‌ های شهید مزاری تصمیم گرفته شد به وی این لقب داده شود.

محمد اشرف غنی اصل عدالت اجتماعی و مشارکت عادلانه سیاسی را از مولفه‌های اساسی فکری و مبارزاتی شهید مزاری عنوان کرد همچنین گفت «او با روح بزرگ ملی و اندیشه وحدت طلبی که داشت در شرایط سخت جنگ، جنگ را راه حل نمی‌ دانست. او در اوج نفاق و تنش‌های سیاسی هرگز پیام نفرت نفرستاد پیام مزاری فقید پیام همدلی برابری و تاکید بر با همی و وحدت ملی بود».

امسال نیز در یک اقدام بی سابقه حکومت وحدت ملی از بیست و سومین سالیاد شهید وحدت ملی در قصر سلام خانه ارگ گرامیداشت به عمل می آورد. از سویی هم محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس جمهوری که متهم به رهبری گروه داعش از سوی يک تعداد هواداران مزاری است در پیامی که در صفحه رسمی دفتر شورای امنیت ملی نشر شده است می گوید «بزرگداشت از سالروز شهادت شهید وحدت ملی در واقع تعمق در اندیشه های ملی ایشان و پاسداری از ارزش های ملی این سرزمین است. استاد عبدالعلی مزاری از نمادهای روزگارش برای تحقق وحدت ملی، آزادی خواهی، صلح طلبی، تعادل، همگرایی و همپذیری در کشور بود که همواره پایان نبرد، تامین صلح، برابری، برادری، حاکمیت قانون و مبارزه در برابر تبعیض از آرمان های دیرینه ی او بود».

با این همه باورم آن است که «گذشت زمان پاسخ می دهد» هر چه زمان بگذرد و فضای سیاست کشور انسانی ‎تر گردد و عمر کودک دموکراسی در افغانستان بیشتر؛ عناصر و مولفه های تفکر مزاری بیشتر مطرح بحث خواهد شد و بررسی های بیشتر از کارنامه و عملکردهای مزاری شناخت از او را در سطوح مختلف بیشتر و روشن ‎تر خواهد ساخت.

آنچه حکومت وحدت ملی در قبال استاد مزاری عمل کرده است و شركاى قدرت این حکومت در توصیف فکر و شخصیت استاد مزاری می گویند حقیقت است که کتمان آن نسبت به گذشته مشکل است نه آنکه اين دولتمردان گویا به مزاری بخشیده باشند. هر چند این عملکرد انسانی و رویکرد ارزشی حکومت وحدت ملى قابل ستایش است اما با توجه به پیچیدگی قضایای سياست کشور این حرف که «گذشت زمان پاسخ می دهد» در روشنگرى چند و چند بسيار همچنان موثر خواهد بود.

ابو طالب مظفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مظفری
مزاری
گرامیداشت
دولت افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   هههه
هم قتل و هم گریه
هزاره ها را به طریقه های مختلف از تیغ می کشند و باز مزاری را تجلیل میکنند.

>>>   چرا فقط از مزاری به تکریم یاد میشود اما هیچ نفرینی بر قاتلان اش فرستاده نمیشود؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است