مهاجرین در دانشگاه فردوسی رایگان تحصیل کنند
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۲    ۱۳۹۶/۱۲/۲۲ کد خبر: 148450 منبع: پرینت

تحصیل دانشجویان مهاجر افغانستانی در مقطع دکتری کاملا رایگان است و بدون هیچگونه هزینه‌ای می‌توانند در دانشگاه فردوسی مشهد بعد از قبولی ادامه تحصیل دهند.

به گزارش فارس، بر اساس تصویب هیات امنای دانشگاه فردوسی مشهد، تخفیف ویژه‌ای برای شهریه دانشجویان روزانه مهاجر افغانستانی ساکن ایران درنظر گرفته است.

«محمد رضا هاشمی» معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با خبرنگار فارس، جزییات بیشتری از این قانون جدید را که به تازگی به تصویب هیات امنای دانشگاه فردوسی رسیده را تشریح کرد.

هاشمی گفت: تا قبل از تصویب این قانون جدید، دانشجویان مهاجر افغانستانی که در ایران زندگی می‌کردند و از طریق کنکور وارد دانشگاه فردوسی مشهد می‌شدند باید 80 درصد شهریه دانشجویان شبانه را پرداخت می‌کردند.

وی افزود: با توجه به اینکه دانش آموزان و دانشجویان مهاجر هم فرهنگ و هم زبان ما هستند و از طرفی بسیاری از آنها در ایران متولد شده‌اند هیات امنای دانشگاه فردوسی تصمیم گرفت قانون جدیدی را در این مورد به تصویب برساند.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: بعد از بحث و بررسی‌های لازم و بر اساس رایزنی‌هایی که با دانشجویان افغانستانی و نماینده آنها صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که این قانون می‌تواند تغییر کند و در نتیجه لایحه‌ای به هیئت امنای دانشگاه دادیم که مورد تصویب قرار گرفت.

هاشمی در مورد تخفیف‌های در نظر گرفته شده گفت: تحصیل دانشجویان مهاجر افغانستانی در مقطع دکتری کاملا رایگان است و بدون هیچگونه هزینه‌ای می‌توانند در دانشگاه فردوسی بعد از قبولی ادامه تحصیل دهند.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان دوره کارشناسی ارشدی که قبل از این قانون باید 80 درصد شهریه شبانه را پرداخت می‌کردند اکنون با 25 درصد شهریه می‌توانند در دانشگاه فردوسی به ادامه تحصیل بپردازند و دانشجویان کارشناسی هم 50 درصد از 80 درصد قبل را می‌پردازند.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که آیا این تصمیم به شکل جدی اجرا خواهد شد گفت: وقتی هیات امنای دانشگاه مواردی را تصویب کند اجرای آن وظیفه همه مسوولان دانشگاه است و این موارد مطرح شده به قانون تبدیل شده و در اجرای آن شکی وجود ندارد.

هاشمی تصریح کرد: امیدواریم که با تصویب این قانون همزبانان افغانستانی خود را در کنار خود داشته باشیم و آنها مجبور نشوند که دوباره به مهاجرت ناخواسته‌ای بروند.

«زینب مودوی» نماینده دانشجویان ملل دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: مشکل دانشجویان مهاجر افغانستانی این بود که اگر از طریق کنکور وارد دانشگاه فردوسی می‌شدند و باید 75 درصد هزینه شبانه پرداخت می‌کردند و این برای دانشجویان مشکلات فراوانی را ایجاد کرده بود که با هوش‌ترین دانشجویان یا مجبور به ترک تحصیل می‌شدند و یا باید در دانشگاه دیگری ثبت نام می‌کردند.

نماینده دانشجویان افغانستانی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه افزود: با رایزنی‌هایی که با دانشجویان افغانستانی صورت گرفت، من این طرح را به مسوولان دانشگاه پیشنهاد دادم که خوشبختانه مورد موافقت قرار گرفت و شکل قانونی پیدا کرد.

مودودی تصریح کرد: این قانون علاوه بر دانشگاه فردوسی مشهد در سایر دانشگاه‌های استان خراسان هم که زیر مجموعه دانشگاه فردوسی مشهد محسوب می‌شوند لازم الاجرا است.

این دانشجوی مقطع دکتری ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد در پایان گفت: از همه مسئولان دانشگاه فردوسی مشهد بخصوص هیات امنا و ریاست محترم دانشگاه فردوسی مشهد به خاطر تصویب این قانون تقدیر و تشکر می‌کنم.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دانشگاه فردوسی
مهاجر
نظرات بینندگان:

>>>   حالا اگه دانشجویان همین مملکت بودن مسئولین هزاران سنگ پیش پایشون می انداختن و کلی هزینه ازشون می گرفتن...این مسئولین بیگانه پرست ما اینقدر که به فکر خارجی ها هستن ای کاش ذره ای هم به فکر خودمون بودن.

>>>   تغییر ۱۸۰ درجه ای! زور امریکاست

>>>   Soraya Baha
یک پاسخ مستند به تلاش غیر مستند جعل سالاران قبیله که من در سال ١٣۵۶ مدیر طرح وتحلیل آمار نفوس شماری در ادارۀ مرکز احصاییه بودم.
ارگ باز آمار جعلی و شیادانه را برای اغفال مردم بینوا بر شملۀ ایل خود بسته، اما چه زود بادی از سوی شمال خواهد وزید و این ترفندسالاران شمله دار را به جنوب و فراسوی مرزهای جنوب پرتاب خواهد کرد و حقایقی را که‌ این‌ چنین‌ دراعماق‌ فریب‌ و خدعه‌ مدفون‌ شده‌ باشد برخواهد تاباند.
جعل کارانی که بدین‌ سان‌ قدرت‌ خلاقۀ فکرى‌ و شعور خود را از دست‌ داده‌ باشد که برای برده سازی و به زنجیر کشیدن ملیت های تحت ستم محتاج‌ به ارایه آمارجعلی نفوس و دروغ گفتن باشد، حکومتی که اندیشه ی نژادپرستانه تا این حد بیچاره اش کرده باشد، بگوید: " ارقام سرشماری در دوران جمهوریت محمد داؤود نشان داد که پشتون ها شصت در صد نفوس کشور اند" این (جعل سالار کبیر) یا از آشفتگی فکر و تعقل زیان دیده است و یا جلو اندیشه‌هاى‌ روشنگردیوارمى‌کشد ومى‌کوشد توده‌هاى‌ مردم‌ قوانین واحکام‌ فریب‌ کارانه‌ى‌ آنان را به‌ جاى‌ هر سخن بحث‌انگیزى‌ بپذیرند و اندیشه‌هاى‌ خود را بر اساس‌ همان‌ احکام‌ قالبى‌ که‌ برایشان‌ مفید تشخیص‌ داده‌ شده‌ است ارایه کنند.
برای یک پاسخ مستند بر تلاش غیر مستند ارگ وبرمی گردم به سال ١٣۵۶ ش که من مدیر طرح وتحلیل آمار نفوس شماری در اداره ی مرکز احصاییه بودم.
دراین روزها سرشماری نفوس برای نخستین بار در تاریخ کشور به هزینه ی سازمان ملل، از سوی اداره ی مرکز احصائیه روی دست گرفته شد. مشاوران آمارنفوس از کشور های هند، فرانسه و روسیه جهت تدریس شیوه های سرشماری نفوس به اداره ی مرکز احصائیه فرستاده شدند و از دو متیود سرشماری مکمل و نمونه یی برای کشور ما که کوهستانی بود سرشماری نمونه یی را و از سه متود احصاییه وی ( مود، میدیان و اوسط حسابی) اوسط حسابی را برگزیدند. فورم های رسمی سرشماری از سازمان ملل متحد رسید و سرشماری آغاز گردید.
دراین سرشماری وزارت پلان و احصائیه مرکزی با کارشناسان سازمان ملل مشترکاً همکاری می کردند، آمار در ریاست طرح و تحلیل می آمد. رئیس طرح و تحلیل سردار عبدالله که چندان پشت کار هم نداشت، همه کارها را به مدیرعمومی آقای وحدت که جوان بسیار فعال وزحمت کش هزاره بود و از امریکا دررشته ی احصاییه ماستری داشت، می سپرد. چون من در بخش توحید و تحلیل آمار کار می کردم، کار توحید آنرا بمن سپرد.
سرشماری در بخشی ازمناطق چون ننگرهار، کامه، لغمان، کنر، ساک، کمری و شیوه کی آغازگردید. فورم های خانه پری شده دو کاپی داشت که اصل آن به ریاست طرح و تحلیل احصائیه مرکزی و یک کاپی آن به وزارت پلان برای توحید ارقام سپرده می شد.
با دشورای درچند هفته توانستیم آمار جمع آوری شده را با معیارهای احصاییوی توحید کنیم. با شگفتی به آمار دقیقی دست یافتیم که پشتونها در مناطقی که ادعای اکثریت دارند از ٣۵ درصد بیشتر نیستند. شماری از بین اینها هم می گفتند، ما پشتون هستیم، اما زبان ما فارسی است. بنابران درکامه، لغمان، ننگرهار، حسین خیل کمری و شیوکی ٧۵ در درصد مردم به زبان فارسی سخن می گفتند.
بدینگونه با نیمه ی سرشماری نفوس به جعل و سفسطه« تیوری اکثریت » پی بردیم که سالها با افسانه ی اکثریت مردم را شستشوی مغزی کرده و فریفته بودند.
ساعت پنج عصر در دفتر وزیر احصاییه مجلس بود که در آن مجلس علی احمد خرم، وزیرپلان و مشاور روسی (استرلسوف) با ترجمانش ( فرهاد علی اکبر اوف)، مشاورین هندی وسردار عبدالله رئیس طرح وتحلیل حضور داشتند. چون آمار در دفترما توحید می شد، باید آقای وحدت از چگونگی توحید آمار برای مجلس گزارش می داد. وی همه با دانش و بینش ژرف آدم ترسویی بود و یارای بیان حقایق را در حضور وزیر نداشت. بنابران ازمن خواست تا همرای وی در این مجلس حضور یابم و اگرآقای حکیمی اجازه بدهد، چگونگی آمار را من گزارش بدهم.
پرونده ها را زیر بغل زدیم و داخل مجلس شدیم، آقای وحدت گفت: چون ثریا آمار را با وسواس ویژه ی خود توحید کرده است، خواستم تا وی پیرامون آن گزارش بدهد.
عبدالکریم حکیمی که پدرش از لغمان و مادرش از قندهار وخودش یکی از پشتونیست هایدوآتشه بود، نخست مرا برای خرم و مشاوران خارجی بعنوان یک زن یونیک و با استعداد معرفی کرد و گفت: این خانم جوان تازه از دانشکده ی اقتصاد فارغ شده است، من دقت و پشتکار وی را می ستایم. برای همین به وی اجازه می دهم تا از چگونگی آمار گزارش بدهد.
من آرام آرام آمار نفوس را گزارش می دادم، تا بدآنجا رسیدم که پشتونها در این مناطق اکثریت نیستند و مردم آنجا بیشتر به زبان پارسی سخن می گویند.
حکیمی هرگز تصور نمی کرد که من بی تردید به جعل تاریخی شان اشاره کنم. خواست جلو مرا بگیرد و با ناراحتی آمیخته با خشم گفت: هنوز سرشماری نفوس در تمام ولایات کشور به پایان نرسیده است و تا چند ماه دیگر همه چیز معلوم خواهد شد.
علی احمد خرم (وزیر پلان) درتضاد باحکیمی گفت: اگر پشتون ها درمناطق خود اکثریت نیستند، پس در ولایت های شمال وغرب و مرکزی کشور که هنوز سرشماری نشده، چگونه می توانند اکثریت باشند؟ آماری را که ما در وزارت پلان توحید کردم، همسانی با گزارش این خانم دارد.
مشاوران سر کلافه را گم کرده بودند. حکیمی گفت : شما آقای خرم و شما خانم بهاء چیز تازه یی را کشف نکرده اید، ما بسیار چیزها را می دانیم، اما بخاطراهداف سیاسی دولت در پیوند با مسأله ی پشتونستان و خواست رییس جمهور، باید پشتونها را اکثریت نشان بدهیم و ارقام رادست بزنیم.
مشاورهندی گفت:شما که می خواهید آمارجعلی ارایه کنید، پس چه نیازی به هزینه ی چند ملیون دالری سازمان ملل برای این سرشماری بود؟
گفتمان شدید الحن بین حکیمی و خرم روی سیاست پشتونستان و(تیوری اکثریت) بالا گرفت.
خرم گفت: مسأله ی اکثریت نشان دادن پشتونها درپالیسی های شوونیستی شما ابعاد گوناگون دارد. برجسته ترین ستم که در تاریخ معاصر افغانستان تداوم یافته اینست که از نظر ساختارسیاسی نظام قبیله یی افغانستان، وجود یک تاجیک، یک هزاره و یک اوزبیک در حاکمیت دولت به گونه ی غصب حاکمیت مورثی قبیله یی بهشمار می آید.
حکیمی برایم گفت: این مجلس بین دو وزیران و مشاوران خارجی است، شما می توانید تشریف ببرید.
خرم گفت: آقای حکیمی شما نخست وی را بعنوان یک خانم آگاه و یونیک اجازه ی نشستن و صحبت کردن دادید، حال که به حقایقی اشاره کرد، مرخصش می کنید؟
من مجلس را ترک کردم و خانه رفتم.
فردا که دفترآمدم، آقای وحدت برایم گفت: تنش ها بین دو وزیر شدت گرفت، اما من ندانستم که چرا استرلسوف مشاور روسی ازسیاست دولت در قبال مسأله ی پشتونستان و تیوری اکثریت پشتون ها دفاع می کرد؟
پس چند روز به تاریخ ٢۵ عقرب ١٣۵۶ ( ١۶نومبر ١٩٧٧) خبررسید که شخصی بنام مرجان، وزیر پلان را ترور کرده است.
به پندار آقای وحدت که رفیق نزدیک علی احمد خرم بود، علت ترورش را پافشاری وی روی سرشماری دقیق و شفاف نفوس و نفی سیاست پشتونستان می دانست که برمبنای سیاست های شوونیستی ترورش کرده ا ند.
با یک حس گنگ دریافتیم که در فاجعه ی قتل خرم، بین استرلسوف مشاور روسی و مرجان (قاتل خرم) که از پیروان حزب دموکراتیک خلق بود، یک پیوند منطقی و سازمان یافته وجود دارد.
گروهی گفتند که بعد از سفر نا فرجام داؤود به ماسکو، شوروی ها درپی بهم زدن نظم و امنیت رژیم داؤود به ترور خرم دست زده اند و شاید هم چیزهای دیگری زیر پرده ی ابهام قرار داشته باشد.
همان روز فرهاد علی اکبروف؛ ترجمان استرلسوف را در رهرو پایین دفتراحصاییه دیدم. وی که تاجیکی و خود هزاران داغ نهان از ستم گری روسها در دل داشت، از برخورد مجلس چند روز پیش و قتل خرم متأثر بود.من زمان را مناسب دانستم و پرسیدم : چرا آقای استرلوف از سیاست پشتونستان و تیوری اکثریت دفاع می کرد؟
وی بدور و برش از سر احتیاط نگاهی کرد و آرام گفت: چون دخترصادق و آزاد منشی هستی، برایت احترام قایلم و به تو اعتماد می کنم. روسها پژوهش های در زمینه ی تاریخ افغانستان و تاریخ منطقه دارند. آنها می دانند که محمد داؤود از زمان نخست وزیری خود به سیاست شوروی و پشتونستان دل بسته بود. کرملین وی را به تار خام پشتونستان آزاد بسته است، تا تشنج وتنش ها را بین پاکستان و افغانستان روی خط دیورند پیوسته داغ نگه دارد. اگر چنین نباشد، پاکستان با پیوند های نیک حسن همجواری افغانستان را بسوی پیمان نظامی سنتو و سیاتو می کشاند؛ آنگاه طرح مثلث سه گانه ی ( ایران، افغانستان و پاکستان ) عملی شده و افغانستان در دامن امریکا خواهد افتاد.
دراین اواخر محمد داؤود دریافته که پشتونهای قبایل آنسوی مرز دیورند کوچکترین دلچسپی به افغانستان فقیر ندارند. آنها آنسوی مرز، کار و تجارت دارند، به دریا راه دارند، خط آهن دارند، بیمارستان و مکتب و دانشگاه دارند، اینجا چه دارند؟ حتا رهبران پشتون (نشنل عوامی پارتی) گفته اند ما پاکستانی هستیم و پاکستان با همین نقشه هویت ملی و بین المللی دارد وشناخته شده است. تنها چیزی که پشتونهای دو سوی مرز از شوروی ها می گیرند، پول است.
دو روز پس از قتل میر اکبرخیبر حکیمی در جمع همکاران گفت: چند شب پیش در دعوت سفارت شوروی نور محمد تره کی که سرش گرم ودکای روسی بود، برایم گفت، درمورد پروژه ی سرشماری نفوس اداره ی شما باید خاطر نشان کنم که "این سر شماری هرگز صورت نخواهد گرفت."
هنوز بیشتر از هشتاد درصد سرشماری باقی مانده بود که با کودتای ننگین هفته ثور تره کی وامین در تبانی با شوروی ها مانع تداوم سرشماری نفوس شدند.
پس از کودتای هفت ثور سلطان علی کشتمند به عنوان وزیر پلان و رییس عمومی مرکزاحصائیه را مقرر گردید.
به تاریخ ١٢ ثور به امتداد دهلیز مرکز احصائیه صدها چوکی ها گذاشته شد و تمام کارکنان آن اداره را برای شناسایی وزیر جدید پلان و احصائیه مرکزی دعوت کرد.
سلطان علی کشتمند نخست از برگشت نا پذیری « انقلاب شکوهمند ثور!؟» سخن راند و سپس بزرگترین خیانت ملی را بشارت داد که سرشماری نفوس دیگرادامه نخواهد یافت.
جناب آقای تره کی !

>>>   آقای نظر دهنده« تغییر ۱۸۰ درجه ای! زور امریکاست» اینجا ایران و سر زمین مردان مقاوم است. ما کشور مستقل هستیم و از نظر ما آمریکا قدرتی به حساب نمی آید که حلا به دلیل زور آمزیکا تغییر پیدا بکنیم. شما بهتر است که فکری برای استقلال کشور خود از آمریکا بکنید و بعد برای ما نظر بدهید.

>>>   امریکا زور میداشت در سوریه شکست نمی خورد

>>>   ما به منفی نگری عادت کرده ایم . خدا به برادران ایرانی خیر دهد. تشکر عایشه از ایران

>>>   این کار به نفع هر دو طرف است. مقطع دکتورا در حقیقت تحصیل نیست بلکه تحقیق و ریسرچ در مورد یک موضوع علمی تحت نظر یک پروفیسور است که بیشتر به کار های تحقیقاتی و پژوهشی پروفیسور کمک میکند.در کشور های اروپایی در زمان دکتورا برایت تا 3000 یورو معاش هم میدهند.

>>>   دوست عزیز اولا دانشجویان افغانستانی دراین دانشگاه ازطریق آزمون سراسری وارد دانشگاه شدن واز طرفی این شرایط برای ما رایگان بوده حالا مگه چه اشکال داره کسانی که بیشترشون توی ایران متولد شدن و علاوه برتامین معاش خودشون به مملکت ماهم خدمت کردن وخدمت ارائه دادن از این امکان برخورداربشن حداقل از دید انسانی باین موضوع نگاه کنید درصورتیکه درآینده این ها سفیران ورابطان ما وکشور خودشان خواهند بود وهمزبان وهم دین ماهستند.
محمد جعفری/شیراز

>>>   افاغنه برای تحصیل به کشورخودشان یا امریکا وانگلیس و...بروند چراسرمایه ملت ایران باید برای افغانی ها هدر وصرف شود
طوسی مشهد

>>>   به عنوان یک ایرانی از شنیدن این خبر خوش حال شدم
به امید موفقیت و فراتر از آن

>>>   به عنوان یک ایرانی راضی نیستم پول وسرمایه ایران که ازطریق اخذ مالیات وعوارض وخودگردانی و...ازملت ایران گرفته میشود خرج افغانی ها شود

>>>   درعوض افغانی ها آب هیرمندرابرروی ایرانی ها می بندند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است