بمب از اسلام آباد می آید هراس از تهران داریم
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۵    ۱۳۹۶/۱۲/۲۲ کد خبر: 148434 منبع: پرینت

یکی از موارد مهم که به استمرار حکومت هفده ساله قبیله ای و فاشیزم در آریانا زمین کمک کرده است قطع کامل همراه با روابط پر تنش آمریکا و ایران است.

خارج از اینکه ایران می توانست راه آبی و زمینی اکمالاتی را در اختیار آمریکا قرار دهد آمریکا را از هزینه های هنگفت و وابسنگی کامل در این مورد به پاکستان نجات می داد و می توانست نقش پررنگی در معاملات خراسان زمین بازی کند.

دولت پشتونیزم با درک این موضوع همیشه به ایران هراسی دامن زده است از کرزی تا غنی دایما بخشی از ناامنی های کشور را به ایران و روسیه نسبت داده اند و گاهی به اجبار پاکستان را مسوول دانسته اند.

رابرت گیتس وزیر دفاع و رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیز از آن یادآوری کرده و گفته است حامدکرزی مرتب در ملاقات های خصوصی رهبران شمال را همکاران ایران، روسیه و خطرناک تر از طالبان معرفی می کرد و آنها را در ناامنی ها دخیل می دانست.

چرا پشتونیست ها به تخریب روابط آمریکا و ایران خوشبین هستند؟ زیرا دقیقا می دانند اگر پای حضور ایران در همکاری با آمریکا در آریانا زمین باز شود پایان حکومت پشتونیزم و اندیشه های فاشیزم رقم خواهد خورد.

از اینرو خلیلزاد از موافقان سرسخت حمله نظامی به عراق در کنار رایس، رامسفلد و بوش بود تا ایران را در آنجا مشغول کند در این راستا در زمان سفیر بودن خود به تنش های مذهبی در عراق دامن زد و بارها اعتراض شدید مقامات عراق را در پی داشت و باعث اخراج آن از عراق شد.

حمله به عراق توانست نگاه ها را از آریانا زمین بسوی عراق سوق دهد و دست کرزی برای برنامه های فاشیستی در مقابل رهبران سنتی بازتر باشد. خلیلزاد ظاهرا موافق مذاکرات ایران و آمریکا بود اما در عمل با خواست های لابیگران یهودی در آمریکا دولت عربستان و منافع پشتونیست ها در خراسان زمین تلاش می کرد و به تخریب روابط آمریکا و ایران می کوشید از آن جمله دامن زدن به بحران مذهبی عراق و کشیدن پای عراق عربستان در آنجا بود که به ناچار آمریکا و عربستان را بدبین به مذاکرات می کرد.

خلیلزاد در عراق توانست به روابط نسبتا متعادل اعراب و ایران با فرقه گرایی در عراق پایان دهد. پشتونیست ها در هر طرف به منافع بلندمدت قبیله ای خود می اندیشند و حتی به تبلیغ و تخریب روابط کشورها دست می زنند و رهبران سنتی ما هم به تهدیدهای توخالی بسنده کرده اند.

کسانی که ادعای رهبری دارند به وسعت قلمروی بزرگ دنیای سیاست در جهان کوچک نگاه کنند. بمب از اسلام آباد می آید و هراس از تهران داریم!

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امیری
پاکستان
ایران
عراق
هراس افکنی
نظرات بینندگان:

>>>   برای اینکه تعادل حفظ گردد باید کنار نام پاکستان ایران هم یاد شود

>>>   در هر تنش و مشکلی باید ریشه یابی شود تا حل شود
حالا شما در متن بالا قسمتی از ریشه را مشاهده میکنید

>>>   Khurasani
در شهرستان انار داره استان فراه صدها تن هم تباران و فارسی زبانان به جرم افغان (پشتون) نبودن و فارسی زبان بودن کشته شد .

>>>   بگفته رباست پولیس مواد مخد ایران در سال تیر شده هتصدوپنجاه تن مواد مخدر که نود فیصد ان تریاک بوده کشف وقااقچیان را بندی کرده اند بنآ این به معنی اینست که بخشی مهمی از ماشین جنگی طالبان که بیشتر از فروش تریاک تمویل میشود زمین گیر شوه.ار سوی دیگر امریکابرای ماندن در افغانستان تلاش بسیاری میکند که مابین دو ملت ایران وافغانستان جدایی بیفکند و خوب میداند دوستی دوملت باعث خواهد شد دوملت که هم مسلمانند هم دارای مشترکات فرهنگی بسیارند وهم همسایه دیوار به دیوارند از طریق پالیسی دولتمردان دست نشانده وبلندگوی پشتونیزم وعوامل دست نشانده که نمونه اش ملالی جویا وبعضی عوامل ولسی جرگه ومشرانو جرگه و احزابی بمثل همبستگی در داخل افغانستان ایران هراسی وایران فوبیا ایجاد کنند.واین ظلم بر مردم است که بقول سعدی شیرازی در کتاب گلستان میگوید سنگ را بسته اند وسگ را یله کرده اندو با پروپاگاند وقال مقال ایران را بجای پاکستان دشمن معرفی میکنند وحتی این دو کشور را در یک سطح می خوانند.مرزهای جنوب شرقی ایران عرصه تاخت وتاز تروریستهای خاینی هست که با دالر سعودی وحمایه وهابیسم پاکستان وچراغ سبز افرادی در ارتش پاکستان وisi بسوی مرزهای ایران روان میشوند ومیخواهند همان بلایی که در مرزها و ولایات و ولسوالی های مجاور خط دیورند بر سر افغانستان اورده ومی اورند انجا پیاده کنند وقاچاق هم یکی دیگر از این توطیه هاست وسالانه چندین پولیس مرزی ایران از خاطر مبارزه با مواد افیونی جان خود را میدهند.امریکا پول ووقت زیادی میگذارد تا یک اتحاد ووحدت بین این دو کشور یعنی ما وایران پیش نیاید.از روزهای گذشته مهاجرین عزیز ما از پاکستان اخراج شدند ولی مهاجرین ما در ایران براحتی زندگی میکنند.نقش BBC ;VOAوصدای اشنای امریکا وبهائیان ومارکسیتهای شکست خورده ومخالفان واپوزیسیون ایران درهمراهی با سیاستهای امریکا وانگلیس واسرائیل ونوکر حلقه بگوش انها عربستان وهابی در این پروپاگاند وتبلیغ ضد اتحاد مردم ایران وافغانستان هم موثر بوده.ایران طرفدار شدید وحدت قومیتها ومذاهب در داخل افغانستان است واین به مذاق پشتونیزم افراطی وعوامل دست نشانده امریکا وعربستان وهابی خوش امده نمی تواند.
داکتر عبدالرب آچکزی

>>>   عزت ملت افغانستان در ایران کجا و و در پاکستان کجا . مقایسه عملکرد ایران و پاکستان در افغانستان ظلم به ملت ما می باشد .
عایشه از ایران

>>>   جناب دکتر مطالب کاملا درستی فرمودند،اما راه چاره چیست؟
در ایران ما حتی اگر دولتها باعقاید متففاوتی برسرکاربیایند بازهم خط مشی کلی نظام انقلابی تغییری نمی کند چون رهبر معظم انقلاب هوشمندانه اوضاع و شرایط راکنترل کرده و سیاست های کلی رابراساس قانون و راهبرد اصلی نظام مشخص میکنند.اما طرف دیگر این قضیه مگر دولت افغانستان نیست؟ تازمانی که این خواسته و تعامل دوطرفه نباشد فایده ای ندارد پس دولت افغانستان براساس مسائلی ازجمله فرمایشات جناب دکتر وبرخی عوامل دیگر عملا قدمی برای این ارتباط وهمکاری باایران برنداشته.شما ملاحظه کنید کمترین حجم مبادلات اقتصادی را ما باافغانستان داریم باتوجه باینکه هم مرزیم.ازطرفی سطح رفت وآمدهای مابا افغانستان اصلا قابل قبول نیست و این تغییر رویکرد مطمئنا باید ازسوی دولت افغانستان صورت پذیرد که بعید میدانم باشرایط فعلی امیدی باشد.اما نقش مردم در این زمان پررنگتر خواهد بود چه آنکه درصد بالایی از مردم شریف افغانستان خواستار ارتباط وهمکاری براساس منافع دوطرف واحترام وبرادری دوطرفه باایران هستند ،پس ناگزیر باید روشنفکران ورهبران واقعی ودلسوز مردم به میدان آیند وبرای اتحاد ملت و خواست آنها قدمهایی بردارند.
باتشکر
محمدجعفری/شیراز/ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است