ماجرای تخریب مجسمه‌های بامیان از قول متوکل
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۶    ۱۳۹۶/۱۲/۲۲ کد خبر: 148396 منبع: پرینت

یازدهم مارچ، سالروز تخریب مجسمه‌های بودا در ولایت بامیان است. طالبان، با فتوای مفتی‌های دیوبندی و در سایه سازمان اطلاعات پاکستان، تندیس‌های بودا را که در جهان بی‌نظیر بود، در یازدهم مارچ سال 2001 منهدم کردند. شرح این ماجرا و دیگر موضوعات آن دوره را از قول متوکل مرور می‌کنیم.

وکیل احمد متوکل وزیر سابق خارجه طالبان، در زمان حاکمیت این گروه، خدمات زیادی در عرصه دیپلماسی برای طالبان انجام داد. او در روزهای پایانی دوره طالبان، با رهبر این گروه، اختلاف دیدگاه پیدا کرد اما با این وجود، تا لحظه آخر طالبان را ترک نکرد.

متوکل پس از سقوط طالبان، مدتی زندانی شد اما پس از تعهدش مبنی بر عدم فعالیت‌های تروریستی، از زندان بگرام آزاد گردید. او سپس کتابی به زبان پشتو تحت عنوان «افغانستان او طالبان» نوشت. بعداً این کتاب توسط نگارنده به فارسی ترجمه و شرحی بر آن نگاشته شد. متوکل در این کتاب که حاوی اطلاعات مفیدی است، ناگفته‌های زیادی از دوره طالبان دارد. او با وجود بازگو نمودن واقعیت‌های تلخ دوره سیاه طالبان اما باز هم نمی‌تواند جانب‌داری خود را از این گروه پنهان کند. باهم پنج نکته از اظهارات متوکل را که در کتاب مذکور درج است، می‌خوانیم.

1- «رياستي كه قبل از طالبان تحت عنوان امر به‌ معروف و نهی از منکر فعاليت داشت، طالبان آن را تا سطح وزارت ارتقا دادند. اداره امربه‌معروف و نهی از منکر طالبان در شهرهاي بزرگ بيشتر فعاليت مي‌كرد. از آنجا كه بخش آموزش همگاني اين وزارتخانه بسيار ضعيف بود، هنگام جلوگيري از منكرات، مشكلات زيادي با مردم عادي بوجود مي‌آمد. در بعضي از موارد، به خاطر كادر نامناسب، برخورد شديد و توهین‌آمیزی نسبت به رعايت موضوعات غيرضروري صورت مي‌گرفت كه موجي از نارضايتي را برانگيخت.»

2- «آزادي مطبوعات در زمان طالبان وجود نداشت اما این گروه در نگهداري آثار تاريخي جدّيت داشت[!؟] طالبان موزيم (موزه) كابل را تعمير و فعال كردند، بسياري از اشياي آن را در طبقه زيرين وزارت اطلاعات و كلتور حفظ نموده اما از ديدگاه فقهی، شرايط به سود مجسمه‌ها و تندیس‌ها نبود.»

3- «چند ماه قبل از سقوط طالبان استعفاي خود را به ملامحمد عمر ارایه دادم زيرا در وزارت امور خارجه، پيشرفت سياسي خاصی صورت نمي‌گرفت اما وی استعفایم را به خاطر تبلیغات‌سوء نپذیرفت.»

4- «تندیس‌های باميان كه قبلاً صورت‌های آنان از بين رفته و از نقطه‌نظر فقهي از حالت پرستش و عبادت خارج شده بودند، لازم نبود تخريب شوند. در اين تخريب كه به پيشنهاد وزارت امر‌به‌معروف و به فتواي دادگاه عالي انجام گرفت، جداي از امور مذهبي، به موضوعات سياسي و هنري آن توجه نشده بود. من از روي مصلحت به رهبري پيشنهاد تخريب قسمتي از سر مجسمه‌ها را دادم ولي ملا عمر قبول نكرد. پاسخ ملاعمر این بود که در زمان حاكمان سابق مواد منفجره وجود نداشت اما اكنون با امكانات موجود، مسووليت ما ايجاب مي‌كند تا مجسمه‌ها را تخريب کنیم.»

5- «هنگامی‌که طالبان از 30 ولایت افغانستان، تنها موفق به تصرف بدخشان نشدند، غربي‌ها متوجه احمدشاه مسعود گردیدند. او تنها شخصي بود كه مي‌توانست در مقابل طالبان مانع ايجاد كند. نزدیکی احمدشاه مسعود به غرب، عكس‌العمل بعضي از عرب‌هاي طرفدار طالبان را برانگیخت تا جایی که در لباس خبرنگار، جان خود و احمدشاه مسعود را گرفتند.»

این بود بخشی از اعترافات متوکل که قضاوت درباره آن را به عهده خوانندگان عزیز می‌گذارم.‌‌

مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
مرادی
متوکل
نظرات بینندگان:

>>>   همه اش را واقعیت گفته است. متوکل شخص لایق و خوب بود و است. در یک رژیم یک یا چند نفر نمیتوانند مسیر و پالیسی عام آنرا تغیر بدهند.

>>>   همان سال های اختناق وسیاه که منحیث مامور به اصطلاح آنها کمونست گاهی به قندهار میرفتیم مامورین سابقه که دربخش ما مصروف کاربودند ازمتوکل می گفتند دراکثرجلسات رهبری طالبان درقندهار یا کابل رای متوکل برخلاف تندروی ومردم آزاری بود واینرا چند بار ازان مامورین پائین رتبه کندهاری شنیدم آنانیکه نه طالب بودند ومانند من طالب را هم خوش نداشتند وحتی به برگشت همان ......... مانند من در مجالس خصوصی دعا میکردند
( ر )

>>>   واقعاً خیلی حیوانات بی شعور بودن تندیس بودا را نابود کردن من به این باور هستم اگر این حیوانات که چهره بنی آدم را دارد به اندازه یک نخود اگر مغز میداشت هرگز بودا را تخریب نمیکرد بودا در سال های صلح و امنیت یکی از منابع خوب عایدات میشد ... به وحشیان قرن

>>>   فرق طالبان و اعراب ...قبل از اسلام که دختران را زنده به گور می کردند یکی می باشد. طالبان از ابتدا نوکر عربستان و پاکستان بودند . ملت ما هرگز نباید فراموش نماید که طالبان دستشان به خون هزاران زن و کودک و جوان و پیر افغانستانی آلوده می باشد .
عایشه از ایران

>>>   اگر او از هر قوم دیگر به غیر از اوغان بود باید به دار زده می شد و حکم تکفیرش صادر می شد
اما اوغان است سری دوران است

>>>   طالبان باتخریب بودا ،ازهمه مردم وبویژه ،ازمردم هزاره انتقام گرفت ،طالبان باتخریب بودا قصد نابودی وقتل عام مردم هزاره داشت ،وبارهادرنماز جمعه اعلام کردند : افغانستان مال افغانهاست ! داجیکها به تاجیکستان ،ازبکها به ازبکستان ،وهزاره ها به ... ،درزمان حکومت طالبان ،بزرگترین مهاجرت ازمردم هزاره به ثبت رسید ،ودرتمام مدت حکومت طالبان ؛ مناطق هزاره ها ،تحریم اقتصادی ودرمحاصره کامل بودند ،طالبان باتخریب بودا قصد نابودی
تمدن وپیشینه تاریخی هزاره هاراداشت !
چنانچه مقبره ابوریحان بیرونی وثنایی
غزنوی را تخریب کردند وسنگ قبر آنها که ارزش تاریخی داشت بردند به پاکستانیها فروختند !!و....


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است