آن هنگام که بودا فرو ریخت
سازه ای عظیمی که قرن ها شکوه و زوال امپراطوری ها را دید، بی عدالتی در فجایع انسانی طالب را تاب نیاورد و بیش از اینکه با توپ و تانک تخریب شود خود فرو ریخت 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۱    ۱۳۹۶/۱۲/۲۲ کد خبر: 148391 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، کهن سرزمینی که ادیان مختلف را زیسته در خود گران ترین گنج هایی دارد از زمین حاصلخیز تا آسمانی سخاوتمند و نمادهایی که در هر گوشه آن روایتگر گذشته است اما گرفتار کینه توزی و تنفرهای قومی که همواره پیامی برای حال و آیندگان دارد.

بامیان محاصره در میان کوه ها که سرزمین یکی از محرم ترین قومیت های افغانستان است در نفرت قدرتمندان با نسل کشی های به تکرار تاریخ مواجه بوده که تاریک ترین روزها را در ماه مارچ سال 2001 به دست منفورترین ها به خود دید و سرانجام در یازدهم این ماه از بودای عظیم، حفره ای تاریک باقی ماند.

بت های بامیان که معرف افغانستان باستان به جهانیان است در جهل طالبان که پس از قتل و غارت در نسل کشی به دنبال تفریح بودند با فتوای رهبر خود سه شبانه روز با توپ و مواد منفجر به نیت خود تاریخ را نابود کردند در حالی که چه کسی و کدام قدرت می تواند گذشته کشور در دوران باشکوه باستان را از میان ببرد.

نگاه قومی و مذهبی که سبب جنایت های فیجع در افغانستان شده دلیل اصلی عقب افتادگی و جنگ مدام کشور است از تبارطلبی تا نیروی تروریسم، تخریب بت های بودا همچنان که جهان را در شک پس از نسل کشی های این گروه فرو برد، نشان داد که با وجود ظهور و افول حکومت ها و ادیان مختلف در این سرزمین هیچ کدام حتی مغولان به تاریکی و شومی طالب نبوده است.

صلصال و شهمامه جدای از اینکه معرف منطقه و قومیت خاصی باشد فراتر از جغرافیای افغانستان میراثی برای کل جهان است که اکنون جای خالی آن همچون درد خون های بشماری که ریخته بر قلب مردم سنگینی می کند.

جهان در تلاش برای منصرف کردن رهبر این گروه در جهت حفظ تاریخ کهن بود اما نه تنها قدرت های دینی نشسته در مصر هیچ تلاشی نکردند بلکه پاکستان نیز طی نمایشی بدترین سفیر را برای گفتگو با ملاعمر به کشور فرستاد تا تنها از بار فشارهای جامعه جهانی رهایی یابد و همچنان که همواره مناطق مرکزی در بی عدالتی ها و تنفرهای قومی رها شدند، بت ها هم به تلخی فروریختن را در محروم ترین نقطه از این سرزمین تجربه کردند.

اینک، همزمان با هفدهمین سال از تخریب بت های بامیان به دست طالبان در کنار فجایع بزرگ قتل عام ها در این ولایت که هیچ گاه مورد پیگری و تحقیق قرار نگرفت، حکومت در تلاشی خستگی ناپذیر خواهان صلح عزتمند با ترویستان است تا همین نیم بند ثبات و دستاوردها را از میان برده و دوران جهالت را بازگرداند.

و اگر اکنون دیگر ملاعمری نیست که همراه با نابودی مردم دستور تخریب تاریخ را صادر کند اما بر مسند قدرت آنهم با سو استفاده از قدرت در مشروعیت مردم خاین تر از هر رهبری برای طالبان، رییس جمهور نشسته است تا با تکیه بر قدرت امریکا و چشم به الطاف پاکستان از افغانستان کشوری بسازد در پشتونیزم آنهم توسط طالبی که به هیچ قومیت و دینی پایبند نیست.

در حالی که از هر گوشه کشور خون جاری است و ناامنی بی داد می کند، حفره ای بزرگ در میان کوه های سربه فلک کشیده روزگاری در خود گنجی عظیم داشت که اکنون روایتگر این است که افراط گری و جهالت نتیجه ای جز ویرانی ندارد چه آنکه با نام طالب و پرچم سفید می جنگد و چه ارگ نشینی که از قدرت این سرزمین برای خیانت استفاده می کند.

سازه ای عظیمی که قرن ها شکوه و زوال امپراطوری ها را دید، بی عدالتی ها در فجایع انسانی طالب را تاب نیاورد و بیش از اینکه با توپ و تانک تخریب شود خود فرو ریخت.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بت بامیان
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   بت های بامیان را طالبان تخریب نکردند.
آنان به آثار تاریخی افغانستان احترام داشتند چنانچه موزیم کابل را تعمیر کردند و در نگهداری ان کوشش داشتند.
شیما تهران

>>>   با شند گان و مسولين باميان بايد بفهـمن كه باره كج بمنزل نميرسد اول عدا قوم هـزاره كه باميان إز هـزاره هـا است غلت است در امين جاى كه فعلاآ بوتهـا است هـمين منطقه خوب ١٠٠/ فيصد تاجك هـاست هـمين جل بنام طول واره يا غريب آباد ياد ميشود زمينهـا و قريه إز تاجك هـا است اگر به يكولنگ يا ورس يا پنچ آب ميبود رأست بود
إز بند دست بتي
إز بيخ دست ميگرد

>>>   اگر بت های بامیان دوباره ایجاد شوند، سالانه زمینه آمدن صد ها هزار زایر از هندوستان و همچنان اهل هنود کشور فراهم میگردد که یک مدرک بزرگ عاید برای دولت افغانستان و خصوصاً ولایت بامیان است، که به غنا فرهنگی بامیان نیز افزوده خواهد شد.

>>>   آثارباستانی وبودای بامیان متعلق به هزاره های باستان كه ازخانواده تركتبارهای شرق آسیا هست میباشد نه كوشانیان كه نیاكان تاجكهاست
(عبدالله مهاجر)

>>>   بت های بامیان را اجداد تاجیک ها ساخته است فقط نمی فامم چرا که بت ها را به شکل مردمان هزاره ساخته اند، نه به شکل و قواره خودشان. در حالیکه بوداهایی که در هند است به قواره مردم هند است، بوداهای تبت به قواره مردم تبت و هر مردم مجسمه های بودا را به قواره خود جور کردند...مگر مردم شریف تاجیک از روی دوستی با مردم هزاره در چند هزار سال پیش تمام بت های بامیان را به قواره مردم هزاره ساختند.
راتب زاد از مسکو

>>>   هر کس دوست دارد هزاره را به خود نسبت دهد یک روز هزاره را میگویند مغولی است یک روز میگویند ترک بوده است هزاره خود هزاره است...

>>>   این بت ها باید نابود میشد چون نشانه کفر است

>>>   این بت ها مربوط به بامیان نیست که یک قوم انرا ازبین ببرند چه قدر ساده است به نظر تو قوم جنگی ولی خوب است که ندیدی وخداهم نشان ماندهند .

>>>   بت بامیان قربانی قومگرایی نه بلکه دین گرایی و خداگرایی است

>>>   بت های بامیان و منطقه بامیان محل اصلی اسحق زی ها است که توسط مغل همه قتل عام شدند ، و اولین بت را هم هزاره های حزب وحدت در 1367 ازبین بردند.
بامیانی

>>>   هنگامیکه تندیس های بودا در بامیان توسط طالبان ...در سال 2001 م تخریب و بخاک یکسان شدند، روح و اندیشه همه پیروان ادیان جهان را خونین و آزرده کرد، شاعران و هنرمندان جهان نیز در سوگ او نوحه ها کردند و سوگنامه ها نوشتند. بیرنگ نیز، قصیدهء دردناک و استخوان سوزی انشاد کرد که چند بیت آن را می آورم:
ای سنگ، ای شکوه مقدس، ترا درود
از سبزه و ستاره و از ساحل کبود
ای بیشهء بهشت خدایی، ترا سلام
بودا به نقش سنگ، در آغوش تو غنود
ای شاهکار دست بشر در طی قرون
خورشید و کوه و دره، شکوه تو می سرود
ای قامت بلند تو، تاریخ را نماد
ای نام با شکوه تو، فرهنگ را نمود
یک فوج از کرانهء وحشت، فرا رسید
با توپ و با طیاره و با گرز و با عمود
آمد گروه جاهل اوباش بیخبر
تندیسه را شکست و بخاکش فرو نمود
ای طالب! ای کتاب جنایت، به نام تو
بودا، چه گفته بود خود آیا چه کرده بود
ای سنگ، در عزای تو من، گریه میکنم
در زیر آسمان خدا، مثل تو، نبود!
راستگو

>>>   چقدر این برادران تاجیک تاجیک تاجیک میکنند خوب تمام افغانستان مال تاجیک خوب هست خیالتان راحت چقدر قوم پرستی میکنید طوریکه تاریخ میگوید بتهای بامیام را اجداد هزارها ساختن وشهر غلغله هم که نزدیک بتها است نشانه از شهر هزارها است ومیباشد از روی تاریخ بخوانید نه آنکه خودمان هرچه دلمان شد بگوییم .
دره صوفی

>>>   اونهای كه اطفالشانرا برای انتهار روان میكنند قدر ارزشهای تاریخی رانمیدانند و اونهای كه برای آثار تاریخی دیگران حسادت مكنند خودخواه هستند خدا یا این دو قوم را هدایت فرما امین یاربلعالمین
(عبدالله مهاجر)

>>>   بله !
شهرت جهانی خود را حفظ کنند البته در بت پرستی و حفظ بتها که الله پاک در کلامش بتها را پلیدی خوانده است ؛ اگر پلیدی به قول الله متعال شهرت است ؟ پس پیروان بتها و دوست داران بت های بامیان بدان افتخار کنند.
محمد امینی / هرات

>>>   اول اینکه نژاد زرد که قوم هزاره مربوط آن است در مناطق خاص جغرافیایی جهان زندگی داشتند و در منطقه ما اریایی ها که با چشمان سیاه و کلان ،رنگ پوست سفید موهای سیاه و بینی های بلند توصیف شده اند....حال اینکه بت های بامیان در قرن 5 و 6 میلادی ساخته شده اند. این هر چیز را ازخود دانستند چه سودی به شما یا ما دارد؟ دیگراینکه تاجک ها به شمول سامانی و ساسانی، یفتلی ها و شیبانی های ازبک و سلجوقی های ترک همه وهمه از دشت های آسیای میانه به خاک ما تاخته اند کدام قدامت قبل ار آن نداشتند.
روف

>>>   ما هزاره ها بهتر است روی دوستی با چین وجاپان وکشورهای هم خون خودمان باز کنیم این کشورهای... هیچکدامش بدرد ما نمیخورد ... و همشان تبعیض را عملی میکنن ویااینکه خدا کند اففانستان دولت فدرالی شود.
چنگیز خان

>>>   اقای روف وای برا نژاد پرستان من خود ایرانی هستم و اقوام شریف هزاره را برادر خود میدانم

>>>   اصلا تخریب و انفجار این دو مجسمه با همین انگیزه بوده است. اگر انتقال این مجسمه ها به پاکستان امکان پذیر بود طالبان این کار را می کردند و امروز که دولت همگام با طالبان است هرگز اجازه نخواهد داد که این دو مجسمه دوباره سر پای بایستند و اگر بتوانند حفره هایی که باز مانده اند را نیز از بین خواهند برد. از زمانی که این قوم بر افغانستان حاکم شده اند خواسته اند تاریخ کشور را با باد فناه دهند و برای خودشان میخواهند تاریخ سازی کنند. حکام قبلی یک بار صئرت و چشم آنان را از بین بردند تا چهره آنان را پنهان کنند و تاریخ را به نفع خود برگردانند و بار با فیر توپ خواستند آنها را نابود کنند که قسمت پایین مجسمه بزرگ با این وسیله از بین رفته بود و این بار کاملا از ریشه آنها را نابود کردند و فقط حفره هایی که باقی مانده چه وقت موفق خواهن شد که آنها را کاملا از بین ببرند. آنان حتی اسامی برخی مناطق کشور را به نفع تاریخ خود عوض کرده اند مثلا سبزوار را به شیندند و قره تپه را به تورغوندی و قلعه شاقلان را به پشتون زرغون و... تبدیل کردند. حکومتی که فعلا در کشور حاکم است به مراتب بیشتر از حکومتهای سابق نژاد پرست تر می باشد. آنان حتی در زبان فارسی و تغییرات و اصطلاحات آن دخالت می کنند و به فارسی زبان ها می گویند و یا دستور می دهند که باید بر طبق میل و مذاق آنان به فارسی یا دری سخن گفت. ولی چه کنیم که فارسی زبانها بسیار با آنان مماشات نموده و از حقوق اجتماعی و ملی خود چشم پوشی می کنند.

>>>   سلام دوستان ميخواهـم. يك چيز را روشني بيندازم كه ولايت باميان مربوط هـ زاره هـا نميشود. در باميان برابر هزاره تاجك هـا هـم زندكي ميكنند

>>>   چرا انفجارش دادند كه حالا بخواهند ترميمش كنند عايد اين بت ها ميتوانست مصارف چند ولايت را كفايت كند.

>>>   تندیس های بامیان متعلق به همه ملت افغانستان است.
نسیم جان

>>>   نویسنده ی محترم !چرامی گویید ولایت بامیان متعلق به یک قوم خاص است؟ مگرقانون اساسی افغانستان اجازه ی چنین چیزی را می دهد؟خوانندگان افغان پپرهمه افغان اند و بی پرده بگویید مال مردم هزاره است. در صورتی که ملیت هزاره در تمام کشور پراگنده اند و به کار و بار مشغول و خانه میخرند چرا مردم سایر مناطق در مناطق هزاره نشین نتوانند چنین کاری را نمایند؟ یکی ازبهترین راه های رسیدن به وحدت ملی اختلاط اقوام است و تجربه ی ایجاد شهر لشکرگاه در پنجاه سال قبل که همه ی ملیت ها با صفا و صمیمیت در کنار هم می زیستند، را می شود در همه ی اکناف کشور به اجرا در آورد. البته توسط دولت ملی و نه دولت تفرقه افگن فعلی. با احترام وطندار دوست(اسم مستعار)

>>>   آقای احمدالله از تخار: برادر محترم این باور را شما دارید که که هر نقطه از کشور متعلق به همه مردم افغانستان است اما همگی و به خصوص دولت مردان ما چه حال و چه در طول تاریخ این باور را نداشته و هموراه با عملکرد خود نشان تبعیض را نشان میداد، اگر همه نقاط کشور متعلق به همه افغانها هستند پس چرا به همه مناطق با یک دید برخورد نمیشود؟ بامیان هم از افغانستان است و خوست و هلمند هم از افغانستان است. مصارف که در بامیان در سالهای اخیر صورت گرفته به اندازه ربع مصارف که در ولایات نامبره دیگر صورت گرفته نیست پس علت این برخورد چند گانه چیست؟ این برخوردهای رنگارنگ نه تنها در ولایات که متعلق به یک قوم است دیده میشود بلکه در قلب شهر کابل هم همین برخورد دیده مبشود مثلاً برق از شمال افغانستان می آید تا به کابل و تمام نقاط کابل توزیع میگردد به جز دشت برچی و از بالای دشت برچی عبور میکند میرود به مناطق خارج از شهر که متعلق به قوم دیگر است

>>>   دوست اسم مستعار! که گفته که بامیان متعلق به هزاره ها است؟ وثانیا که شمارا منع کرده از خانه ساختن در بامیان؟ امروز خود بامیانیها که بیشتر هزاره ها هستند از بس سرد وسخت است است همه فرار کرده اند، بامیان که هنوز مردمانش... اصلا جای برای زندگی نیست

>>>   شهر بامیان همیشه تاجک نشین بوده، به همراه چندین ولسوالی دیگر بامیان تاجک نشین میباشد. هزاره ها در برخی ولسوالی ها مثل یکاولنگ سکونت دارند. متعلق به کسی نیست.

>>>   بله فقط پشتون نیست که قوم گرایی میکنند، بلکه کسان دیگری نیز هستند که مثل بعضی‌ها که اینجا کامنت دادند. کم بود که بامیان باستان را تاجیکها ز خود بگویند که این را نیز گفتند...

>>>   افغانستان دارای معابد و بناها و آثار باستانی فراوانی هست که می تواند درهای توریستی و گردشگری را به جهان آزاد باز و وصل کرده و به منبع درآمدی بزرگ به مردم افغانستان مبدل گردد ولی فقدان یک حاکمیت ملی و افکار متحجرانهً طالبان و ... آن کشور ما را منزوی و عقبمانده و فقیر نگهداشته است.

>>>   بنده سخنان آقای احمدالله از تخار را تائید میکنم ( بجزء دو سطر اخیر آن را). به نظر من هرگوشه ای افغانستان که آباد شود، وطن همه ای ما آباد میشود. هر فرد افغانستان که زندگی راحت داشته باشد، یک هموطن ما راحت میشود. عوض حسادت یا تنگنظری علیه همدیگر، باید دولتمردان... افغانستان را مجور سازیم، که همه نقاط این کشور را مساویانه کمک کنند.
نادر

>>>   بامیان که کدام قوم زندگی میکند آن همه هموطنان ما هستند چشم بخیل کور ، بت بامیان و ولایت بامیان مربوط کشور عزیز ما افغانستان است ولی یک چیزی واضح باشد که اولین بت بامیان در سالهای آخیر 60 هجری شمسی توسط افراد... به تانک ازبین رفت.
فاطمه

>>>   ضمن اینکه شهربامیان تاجک نشین است و پشتون ها هم در بامیان حضور دارند،...بت بامیان متعلق به تمام مردم افغانستان است .

>>>   این معابد و بناها و آثار تاریخی می تواند درهای گردشگری و توریستی را به جهان آزاد بگشاید و منبع درآمد مردم فقیر افغانستان و نقطهً وصال عقاید و مذاهب و اقوام زیادی گردد ولی افسوس که ذهنیت و افکار عقبمانده و ارتجاعی طالبان و متحجرین مانع آن بوده و کشور را عقب و فقیر و مرکز فتنه های دشمنان نگهداشته است.

>>>   گرچه من ازقوم وتایفه وقبیله ومنطقه ووو هیج خوشم نمی اید ولی یک چیز حقیقت انکار ناپذیر است که بت بامیان و یا اثار تاریخی ملت سربلند افغانستان چرا و برای چه؟؟؟ تخریب شد و چه جرمی داشت و هیج عقل سالم چنین جنایت را نمیکند باید یک علت وجود داشته باشد ایا ؟؟؟ چنین سند تاریخی را کسی میتوانند که ارزش برایش معلوم کند و یا قیمت گذاری کند من فکر میکنم هیج کسی این توان را ندارد پس چنین اثری گران بها را چرا نابودکند اگر بگویم که طالبان<پشتونها>دیوانه است میگویم نه و اگر بگویم عاقل است کدام عاقل این تور جنایت میکند پس پی علت باید باشیم کسی که خود را افغانستانی میداند که چنین خیانت و جنایت نمیکد پس این تور نتیجه میگریم انهای که این عمل زشت و پست را انجام داده افغانستانی <طالبان پشتونها>نیست اینها دشمن ملت سربلند افغانستان است
نثار احمد از هرات باستان

>>>   به سه دلیل از طالبان بی فرهنګ،... وبی وطن نفرت دارم:
۱- قتل ناجوانمردانه و غیر افغانی شهید دوکتور نجیب الله
۲ - تخریب بت های بی همتای بامیان که هویت تاریخی اجداد ما قبل از آمدن دین مبین اسلام است.
۳ - نوکری کشور ... پاکستان، زیر نام اسلام. اګر پاکستان واقعا یک کشور اسلامی باشد، باید از دین اسلام منحیث وسیله سیاسی استفاده نکند.
سنا از مرادخانی کابل

>>>   ...این مجسمه های زیبا بودا بیش از دو هزار سال قدمت تاریخی دارنند و هم همان قوم از همان زمان با شینده اصلی شهر بامیان هستند و به همان قوم با فرهنگ و تاج دار تاریخ شش هزار ساله افغانستان پیچ خورده است.
یارمحمد از پنچشیر

>>>   بت های زنده بت های مرده را شگست داد اینها بدتر از یهود...
یک وطن ازراه دور

>>>   ...فعلا در قرن ۲۱ زندگی‌ می‌کنید می‌فهمید قرن ۲۱ اینسان به فضا میرود و در قطب شمال زیر منفی‌ ۵۰ درجه زندگی‌ میکنند. بامیان تاریخ ۵۰۰۰ ساله دارد در آن زمان که بامیان کهلی‌ سردتر از امروز بوده است مردمش با زندگی‌ پر افتخارش ادامه میدادند...

>>>   دوستان بامیان متعلق به افغانستان است چرا مساله اصلی نمی پردازید که عبرات است از عدم بازسازی اثار تاریخی آن. به جای آن همه به مساله حاشیه ای پرداخته اید
ناوری

>>>   اقای احمدالله این دیده شک نیست واقعیت تلخ و ناگواریست که ما جلوی پیشرفت یک منطقه را بدلیل قوم ساکن انخا میگیریم تا مبادا انها د جایی برسند که خودمان نرسیدیم 0بامیان بدلیل نزادپرستی دولتمردان پیشرفت نکرده و چرا دولتمردان را سرزنش میکنید وقتی خودتان بر حسب قومشان انتخابشان کردید>چرا میخواهیم با باور نکردن و تکذیب اتفاقات واقعیت را زیر سوال ببریم؟ وحدت را ففط میتوان با قبول کردن برابری همه انسانها فارغ از نزاد و قوم و باور اینکه همه ی ما از هر قومی که هستیم افغانی هستیم و درست کردن روابطمان با قومهای مختلف بدست اورد نه با حرف00000 مجسمه بامیان فقط مجسمه نیست نمادیست از گذشتگانمان که میتواند به ما شهره ی جهانی بخشد که قومپرستی ما جلویش را گرفته

>>>   برادران عزيز تاجايكه ميدانيم حرف اين نويسنده درست است اگر تاجك ها هم درباميان زنده گي مينمايند در جمع دري زبانها بشمار ميآيند واقعأ درمناطق دري ربان ها در طول تاريخ كاري بسزاي صورت نگرفته امنيت كه در همين ده سال در مناطق مركزي بوده در مناطق جنوبي نبوده ولي اكثريت پروژه ها در مناطق جنوبي كشور عملي گرديده بعداز تكميل دوباره توسط برادران ناراضي تخريب گرديده است از سرك گرفته تابه مكتب اين را همه ميدانند كه در راس حكومت افراد وجود دارد اصلي ملي نيستند قوم گرا هستند اين ها همان اولادهاي اشخاص هستند كه وطن را باربار به انگليس فروخته اندپسران شان وطن فروشي را به حرث برده اند تااين افراد باشد اين وطن جور نميشه خلاصه كلام .
اقبال

>>>   آخر چرا ؟ باترمیم تندیس های بامیان شاید هزاران توریست از خارج وارد افغانستان میشوند و ملیون ها دالر بازهم به عواید بیت المال افزده میشود در سال های قبل از انقلاب ثور 1357 افغانستان ملیون ها دالر از لحاظ توریزم عواید داشت که 80% آن از طریق بامیان بود نباید اینطور کنند

>>>   لوگری... از اینکه ترمیم بت های ولایت بامیان نیز هیچ ارتباط به انکشاف جامعه ندارد اگر میداشت هزاران و یا صدها سال که جور و سلامت بود تو از امروز مترقی تر بودی و....
اجمل از کابل

>>>   به گواهی تاریخ و شواهد امروزی بامیان سرزمین تاجکان بوده و هنوز خانواده های زیادی در حاشیه شهر بامیان زنگی میکنند که در اوایل سالهای ۱۹۹۲ و ۹۳ از درون شهر به بیرون رانده شده اند. کافیست یک هیت حقیقت یاب در این مورد تحقیق کند. می ماند بحث باز سازی پیکره های عظیم بودا ! مگر تا هنوز کسی به فکر فرهنگ این کشور بوده؟ کرزی و تیم... منتظر دستور از سوی اسخبارات پاکستان اند تا اقدام کنند یا نه؟

>>>   ...ولایت بامیان تنها از یک قوم نمیباشد، مردم بیشماری دیگر نیز در این سرزمین زیست دارند...زنده باد ملت قهرمان افغانستان( هزاره ازبک پشتون تاجک) همه با هم یک صدا ما افغان هستیم ...
سید سجاد موسوی از بامیان

>>>   جالب است که کسانی‌ که تاریخ خود را نمی‌دانند و درباره تاریخ دیگران نظر میدهند که در بین این ملت عقب مانده اقوام کشور به غیر از هزاره بسیار زیاد نیز است. بامیان را که همه می‌دانند مرکز هزارهستان است به غیر از آن ( دایکندی). (اروزگان).(پروان).(غور). نیمی از (مزارشریف). (بغلان). ۷۵% (هرات). (کابل). نیمی از (سمنگان). (زابل) ( هلمند). (غزنی.) (جلال آباد). (لوگر). شامل هزارستان باستان میشود که اثرهای تاریخی‌ موجود گواهی از همین امر دارد....
تشکر.

>>>   طالبان خود سمبل شرك و بت پرستي بودند كه اين مجسمه ها را ويران كردند.

>>>   دولت اونارو ترميم نميكنه..اگر هم ترميم كنه...كه بگه اين مجسمه ساخت پشتون بوده.
مملكت تخمي

>>>   سلام دوستان ً
در ولايت باميان ولسوالي سيغان كمرد ٩٠ فيصد تاجك و در ولسوالي شيبر ٥٠ فيصد تاجك و در مركز بيض إز ٨٥ فيصد تاجك نشين است بوت هـاي باميان در مركز باميان قرار دارد كه نام أن جا غريب ًًابد ميباشد مربط تاجكهـا است هـزاره هـاي باميان اين را ميدانند مكر يك تعداد هـزاره هـاي ك إز ولايت غزني و ايران بانجا امدن هـزاره هـارا يگانه مالك باميان ميدانند اگرچي بعد از اين كه دايگوندي و سرپل بولايت نو كار را اغاز كردن. بسياري مناطق هـزاره هـا به ان ولايت هـا وصل شودن أميد كه برداشت غلط نكونيد. چند إز بزرگان تاجك ولايت باميان حاجي يعقب كه مسجد اش در شهـرنو كابل قرار دارد و اولين. بيلوت افغانيستان كه نامش إز بيادام نيست با احترام ا ً ا ي

>>>   واقعآ جای شرم است که ما هنوز هم حرف از ملیت و قوم میزنیم. علم و تخنیک به کجا رسید و ما هنوز هم مثل مرغها بنام ملیت به فرق هم میکوبیم و قال و مقال را راه میاندازیم. پشتون، تاجک، هزاره، ازبک، ترکمن، نورستانی، ایماق، بلوچ، اورمر... همه ما انسان هستیم، مسلمان هستیم اولاد این وطن هستیم. بیایید بجای این بی اتفاقی و خانه خرابی بفکر آبادی وطن خود و کمک به همدیگر باشیم. یگانه راه نجات ما در همبستگی و اتحاد و همکاری ما است نه در تفرقه و دشمنی با یکدیگر.
از خواب غفلت و ... بیدار شوید!!! ورنه حال ما از این هم بدتر میشود!!!

>>>   سلام به هموطنان عزیز
بی شک بت های بامیان یکی از مشهورترین آثار باستانی افغانستان بود که در جهان به خوبی شناخته شده بود.فارغ از مسایلی که در بالا مطرح شده است باید این مجسمه ها همانطور که بودند بازسازی شوند تا زمینه اشتغال و توسعه در منطقه محروم بامیان ایجاد شود.
مجید از ایران

>>>   ...حتى خانه خدا ... کعبه اديان پيش از اسلام بود يک نماد مقدس نياکان غير مسلمان بود. ما به خانه هاى خدايان اديان ديگر احترام قايل شويم که به مقدسات ما هم احترام کنند. احترام معنى قبولى نيست احترام به اديان ديگر قبولى دين خود است به مقدسات خود احترام مى کنى
ارمان

>>>   سلام دوستان. مجسمه های بودا به تمام بشریت تعلق داشت و دارد. هم چنان که مولوی و مثنوی به تمام دنیا تعلق دارد. ما با گفتن این حرف که اینها فقط مال ما هستند بزرگترین ستم را در حق آنان می کنیم.
دوستدار شما

>>>   بسيار جاى خوشى است که در اين تارنماى ''برگ افغان'' اندازه هاى پيکره هاى بودا در باميان درست بيان شده که دوازده سال پيش بدست بچه هاى افغان نابود شدند که در پشتشان کلان کلان رهبران بودند اين طالبان آثار فرهنکى و تاريخى مانند آثار نوبهار بلخ و شاهبهار کابل و سو بهارغزنى را هم ويران کرد در ادامه جنايات خود بت هفده مترى بودا را که از سوبهار غزنين بود هم ويران کردند آنها اين طالبان آثار فرهنکى و تاريخى مانند آثار نو بهار بلخ و شاهبهار کابل و سوبهارغزنى را هم ويران کرد در ادامه جنايات خود بت هفده مترى بودا را که از سوبهار غزنين بود هم ويران کردند آنها به چاقو وزير اکبرخان ديگر آثار گران فرهنگ نياکان غير مسلمان اين سرزمين را آوار کردند منارهاى تاريخى را مانند منارچکرى. ارتفاع پيکرههاى باميان باستان که تصوير برجسته از تفکر برابرى نياکان ما است. صلصل و يا خنک بت از پا تا سر 53 واحد اندازه شاهمامه و يا سرخ بت 35 واحد اندازه گيرى شده است. در اينجا بزرگى و يا درازى بتها مهم است و نه از بزرگى غارها و يا تالارهاى کوه که پيکرها در آن تراش شده اند. عدد زن 35عکس و يا پژواک عدد مرد 53 است. گروه پژوهشى دانشگاه ارتش آلمان مونشن بلندى هاى بتها را در سال 2003 اندازهگيرى کردند که ارتفاع تاقچه و يا غار خنک بت 58 متر و تالار سرخ بت 38 و ارتفاع پيکره ها که به همان اندازه مى باشند که باستان شناسان در سالهاى 1950 و 1960 ميلادى بدون نور ليزر اندازه گيرى کرده بودند. پژوهشگران دانشگاه نظامى مونيخ اندازه صلصل از پا تا سر 53 متر و سرخ بت 35 متر اندازه کردند.
... پيش از تخريب از طريق پيکره تا پله هاى زينه به سر فرق صلصل بالامى شدم که از آنجا تا به سقف تالاراش چند متر فاصله داشت. صلصل که زن اش مامه شاه بود در تختى استاده بود و نه در روى زمين. از اين سبب است که اعداى گوناگون براى بلندى و بزرگى شان از عدم دانش ما پيداشده اند. اگر به اعداد پیکره های بامیان نگاه ژرف کنيم مى يابيم که يک عدد عکس عدد ديگراند. صلصل سمبول مرد گقته شده و شاهمامه سمبول زن. درميان بتها بزرگ دو بت ٨ واحدى کوچک ديگرى وجود دارد که نماد از فرزندان مى باشد طرزى يک تنديس خوابيده را خواست ثابت نمايد که هزار فوت يعنى برابر به برج ايفل باشد و در خارج از افغانستان به اندازه 323 متر گفته شد که نمونه نياکان است. در کشور باختر زمين اکنون هم جشنها و يا نوروز در گورستانها در پهلوى نياکان تجليل مى شوند.دو بت بزرگ از هم در فاصله واحد 800 مترى قرار در روش زردشتى و دراديان هندويسيم عدد هفت عدد مقدس گفته مى شد. در دين بودايى عدد هشت عدد مبارک مى باشد. هرگاه هريک ازاعداد را به گونه افقى با همديگر جمع کنيم عدد ٨ دريافت مى کنيم که ارزش هر انسان چه مرد چه زن چه کودک چه نياکان يکسان مى باشد.
5+=85+3=88+0+0=83+2+3=88=88=8... پيام صلصل و شاهمامه جاودانى ايست نزد چون اين پيام پيام پروردگار است که نزد وى مرد و زن کوچک و بزرگيک سان ارزش دارند. قانون ايکه مرد و زن پير و برنا يکسان باشد پيام خداوند را عملى مى کند.
ارمان

>>>   تندیس های بامیان مربوط به هزاره ها نمیشود بلکه این اثار تاریخی و باستانی از زما ن بودایی ها بوده که به نام های صلصال و شمشال یک داستان خیلی جاب هم دارد این آثار در حقیقت بیانګر قدامت تاریخی این سرزمین میباشد که خار چشم دشمنان داخلی(طالبان) و خارجی(باکستان)میباشد.

>>>   مجسمه های بودا بامیان در زمان کنشکا پادشاهی کوشانی تراشده شده است نه در زمان چنگیز خان( تمو چین)...این مجسمه های زیبا بامیان افتخارات تاریخی شش هزاز سال قوم تاجک است.
از طر ف یک تاریخ نویس

>>>   سلام مجدد. اين برادراني كه خود را تاجيك مينامند. و ميگويد كه اصل باميان مربوط به تاجيكهاست. اولآ بايد عرض كنم كه از دست نوشته هايتان بيداستكه سوادتان در حد يك الف با نوشتن است چون جملات تانرا به سختي ميشود فهميد. و اين نشان دهنده اي عدم آگاهي و شناخت كافي نسبت به تاريخ افغانستان است. در ثاني مگر در مجموع جمعييت تاجيكها چقدر است؟؟؟ اينطوريكه شما ادعا داريد 70 فيصد جمعييت افغانستان بايد تاجيك باشد ديگه!!!
قادررضاي.ولايت غزني.ولسوالي ناهور.قريه جسكه.شيبارگيلكو.

>>>   سیا ست انکلیس تمام دنیا را با هم اندا خت==
...همه ما انسان هستیم ==
هم وطن از طهران

>>>   با عرض سلام. میخواهم بگویم که بامیان تنها مربوط هزاره ها نی بلکه شامل تمام اقوام میباشد. ولایت بامیان 7ولسوالی دارد که از آن جمله در 3ولسوالی باشنده گان آن قوم تاجک میباشد.سیغان, کهمرد و ولسوالی شیبر.
جمشید از ولسوالی سیغان بامیان

>>>   از عاقل بیرنگ :
ای سنگ، ای شکوه مقدس، ترا درود

از سبزه و ستاره و از ساحل کبود

ای بیشهء بهشت خدایی، ترا سلام

بودا به نقش سنگ، در آغوش تو غنود

ای شاهکار دست بشر در طی قرون

خورشید و کوه و دره، شکوه تو می سرود

ای قامت بلند تو، تاریخ را نماد

ای نام با شکوه تو، فرهنگ را نمود

یک فوج از کرانهء وحشت، فرا رسید

با توپ و با طیاره و با گرز و با عمود

آمد گروه جاهل اوباش بیخبر

تندیسه را شکست و بخاکش فرو نمود

ای طالب! ای کتاب جنایت، به نام تو

بودا، چه گفته بود خود آیا چه کرده بود

ای سنگ، در عزای تو من، گریه میکنم

در زیر آسمان خدا، مثل تو، نبود!
( ر )

>>>   دران روز ها اخبار سرچوک می گفتند برای رئیس ستره محکمه طالبان پاکستانی ها یک لک کلدار داده بودند تا پتوا دهد که باید مجسمه ها تخریب گردند و آن نادان همین پتوایش را داده بود ، وهم مولوی کشاپ یا کلم ادین هم سهم داشتند

>>>   برای این ملت مسلمان بت بامیان چه بدرد میخورد.

>>>   بلى در همين ماه مارچ بود که ملامحمدعمر فرمان نابودى صلصال و شهمامه (خنک بت و سرخ بت) را دادند.
تندیس های بامیان مربوط به تمام مليت ها وزبانها و فرهنگهاى بومى مردمان اين بوم وسرزمين مى شود.
گذشته فرهنگى باستانى سرزمين که از مدت کوتاى بدين سو در سياست دولتى «افغان ستان» ناميده مى شود در نقطه تقاطع سه حلقه بزرگ فرهنگى قرار داشت و دارد.
براى فهميدن بهتر اين امر نخست تعريف اجمالى ضرورت داريم که ثابت کنيم که زير عنوان «افرهنگ » چه مى فهميم «افرهنگ » چه است?
هر شخص مردم و دولت در دوران ها باستان تا کنون از خود تعريف «افرهنگ » را دارد.
اينجا تعريف دانشورى و دانشگاهى و دانشمندى «افرهنگ » را براى تان مى کنم : فرهنگ "همه چيزهاى زيبا" ى ايکه در دست انسان ساخته شده و طبعيت پروردگار را پژواک دهد و گفتار و رفتار کردار آدمى زاد را در جريان کارهاى خوب و خراب اش نمايش دهد يعنى نقش ونگار کند بدون که همان کار در واقعيت انجا م شده باشد. همين تمثيل يا نمايش زيباتر و خوبتر بيان شود از همان کارى خوب و بد ولى در بازى دادن و تقلب انسانها!
اکنون با من پيغار مى کنيد که حاکمان افغان بهترين بازى دادن و تقلب را مى کنند. پس فرهنگى ترين انسانهاست بلى هرگاه همين تقلبها و نقش بازى کردن را در صحنه سينما و تياتر و برنامه دارامه اى به نمايش مى گذاشتند.
* گذشته پيشينه و فرهنگى سرزمين باستانى و آهين ها در سه حلقه بزرگ فرهنگى هند و ايران و توران (آرياورتا و آريانم و ساکها خوب ژرف نگاه کنيد:
هفت نيکويى زردشتى + تمرکز = بودايى
راه اصیل هشتگانه بودايى به فارسى و به آواز لاتينى سانسکريت هند بدون دبيره ديواناگرا
1. دیدگاه درست samyag dṛṣṭi, sammā ditthi
2. نیت درست samyag saṃkalpa ,
3. گفتار درست samyag vāc, sammā vāca
4. کارمن کردار درست samyag karman
5. معاش درست samyag ājīvana, sammā ājīva
6. کوشش درست samyag vyāyāma,
7. اندیشه درست samyag smṛti,
8 . تمرکز روانى و عبادتى وجمعى همه نيکويى هفتگانه

سانسکريت هند دبيره "ديواناگرا"
I. सम्यग्दृष्टि
II. सम्यक्संकल्प
III. सम्यग्वाच्
IV. सम्यक्कर्मान्त
V. सम्यगाजीव
VI. सम्यग्व्यायाम
VII. सम्यक्स्मृति
VIII. सम्यक्समाधि
عدد هفت - هفت سين - هفت ميوه- هفت رنگ کمان رستم - هفت خوان رستم - هفت ستاره گوشه پروين و هفت پيکر- هفت شهرعشق- هفت اورنگ

>>>   بت بامیان را طالبان تخریب نکرده بلکه همان عربها ویران کرده که از بت و یب ساز میترسند که کدام روز این بت با خدای حقیقی مانند مجاهدین بین خود اختلاف پیدا نکند!

>>>   بت بامیان متعلق به هزاره است .همه تنها بتها را نگاه میکنند علاوه بر بت ها
داخل سموچ ها وغارهای ان بروید نقاشی های همه نشان از هویت هزاره ها را میدهد که قدمت تاریخ این قوم باستانی را میدهد.
بعضی از مهاجرین روس تبار( تاجیکها )همانند هم نژاد های ایرانی خود همه چیز را از خود میدانند در حالی که این سرزمین قبل از ورود مهاجرین روس تبار یعنی تاجیک ها و پشتون از هندوستان خواستگاه ووطن ترک ها وترک تبار ها بوده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است