طرح کابل برای صلح یک ننگین نامه است
طرح صلح با طالبان، جز یک تضررنامه و ننگین نامه و اعلام جنگ در برابر مردم چیز دیگری نمی باشد و ثمری در پی نخواهد داشت و موجب شده که طالبان گستاخ تر از گذشته شوند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۹    ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ کد خبر: 148367 منبع: پرینت

در تازه ترین مورد نشستی که در شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار شده بود روی صلح افغانستان صحبت صورت گرفت. برخی از اعضای این شورا مشارکت و همکاری سازنده منطقه ای را در روند صلح افغانستان مهم خوانده اند. در همین حال معاون وزارت خارجه آمریکا برای آسیای جنوبی و مرکزی گفته است که گروه طالبان بخشی از بافت های اجتماعی جامعه افغانستان است. او با اشاره به اینکه فقط پنج درصد مردم افغانستان با طالبان همدردی دارند اضافه نموده است حالا اگر طالبان یکپارچه اند باید فراخوان مذاکرات را بپذیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpape)، عارف کیانی آگاه مسایل سیاسی در برنامه «بازنگاه» گفت: این طرح پیشنهادی که رژیم کابل به گروه تروریستی طالبان پیشنهاد کرده اند در حقیقت پایمال نمودن خون شهدای ما است که در برابر گروه تروریستی طالبان می جنگند و در حقیقت اعلام جنگ در برابر مردم افغانستان است.

وی، در خصوص طرح کابل برای صلح با طالبان بیان داشت: رژیم کابل با تبانی با حامیان مخالفان مسلح طرحی را تدوین کرده است که این طرح جز فربه نمودن و تبلیغ گروه تروریستی طالبان در میادین بین المللی و پیدا کردن پارتنر جدید و حمایت حملات دهشت افکنانه داعش چیز دیگری نیست.

کیانی ادامه داد: از طرف دیگر این طرح نیز یک جانبه است و جز اینکه رژیم کابل خاک به چشم شهروندان بزند و در عین حال یک سرمی را به مخالفان مسلخ تزریق کند و به خاطر این سرم نیز از مردم ما خون بگیرد نتیجه دیگری را در پی نخواهد داشت.

این آگاه سیاسی معتقد است برای رسیدن به صلح باید چندین زمینه ایجاد شود وبه سوالات متعددی پاسخ داده شود و در این رابطه گفت: صلح از خود روش دارد. باید یک اجماع کلی و یک تعریف واضح و مشخص از آن و از اهداف آن وجود داشته باشد. صلح باید به معنای نبودن جنگ باشد. همچنین باید دشمن هویت شناسی شود. هویت لوجیستیکی، هویت اقتصادی، هویت استخباراتی، هویت منابع بشری دشمن مشخص باشد. مشخصا از گروه تروریستی طالبان باید سه عامل مشخص شود. سه علل و عوامل این دشمن با کی می جنگد، این مخالفان مسلح با چه کسانی می جنگند. آیا ما واقعا می خواهیم صلح کنیم آنهم با عوامل اصلی جنگ یا با چند نفر ملایی که گوش به فرمان باداران خود هستند. باید به این سوالات پاسخ داده شود و روشن و واضح گردد. این طرح جز یک تضررنامه و جز یک ننگین نامه و جز اعلام جنگ در برابر مردم افغانستان چیز دیگری نمی باشد و ثمری در پی نخواهد داشت. این طرح موجب شده است که طالبان گستاخ تر از گذشته شوند و باز هم مانند روز جمعه حوادث خونین بیافرینند.

کیانی، معتقد است با این گونه طرح ها برای صلح هیچ اراده ای برای آن وجود ندارد و افزود: رسیدن به صلح و ثبات را در واقع باید از ارگ جستجو کرد. ما مادامی که از داخل ارگ به صلح و ثبات دست پیدا نکنیم رسیدن به صلح به بیرون از مرزهای افغانستان امکان پذیر نخواهد بود. کسانی که سکان دار قدرت در افغانستان هستند. کسانی که با تقلب و فساد طبل صلح را می کوبند اراده واقعی برای صلح ندارند. امروز با تاسف جنگ یک پدیده متغیر و وابسته به بقای تیم فاسد کابل است. تازمانی که ما در داخل کابل و در داخل افغانستان به یک اجماع دست پیدا نکنیم و قیمت صلح و جنگ را مقایسه نکنیم رسیدن به صلح در سطح منطقه و جهانی یک شعاری بیش نیست. چرا که گروه های تروریستی در افغانستان کاملا مشخص است و مشخص است کدام گروه از طالبان برای چه کسی در افغانستان می جنگد و قلع و قمع کردن آنها در واقع کاری ندارد اما این رژیم فاسد وابسته به نیروهای خارجی می باشد و منتظر دستور باداران خود که چه کند و چه نکند.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم با این حد تضرع از مخالفان افغانستان درخواست مذاکره و صلح می کند که اگر آنها هم با این شرایط به صلح بیایند خاک زدن به چشم مردم است و ناامنی های بیشتر و تسلط عده ای خونخوار برمردم افغانستان می باشد. اشرف غنی کسی است که با تقلب و فساد دموکراسی را ترور کرد، انتخابات را بدنام کرد و افغانستان را یک سده از کاروان تمدن و مدنیت دور کرد. چه توقعی از این فرد می شود داشت؟ همین اشرف غنی خود یکی از حامیان طالبان بود. دو مرتبه ولایت قندوز را به دست مخالفان مسلح و گروه های تروریستی سپرد و گروه تروریستی را که در معرض اضمحلال بود به عنوان یک قدرت در افغانستان و منطقه مطرح کرد و این گروه را تبیلغ نمود. این رژیم کابل خود بخشی از جنگ است. این صلح تقلبی است و صلحی وجود ندارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صلح
کیانی
طالبان
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   دولت از طالبان است و ارک طالبان را تقویت میکند

>>>   طالبان نه اختیار خود را دارند و نه ظرفیت استفاده از این فرصت ها و امکانات درشت را۰ غنی کوچی و بقیه شئونیست های قبیله اگر همانجایشان را هم پاره پاره کنند بازهم فایده ندارد۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است