داستانی از سادگی فهیم و مکر کرزی
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۰    ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ کد خبر: 148310 منبع: پرینت

خاطره‌ای از جریان تدوین و تدقیق قانون اساسی؛
روزی که پیش نویس نسخه ی بیست و سوم قانون اساسی جهت آخرین بازبینی در جلسه مشترک اعضای ارشد کابینه و اعضای کمیسیون تدقیق در ارگ ریاست جمهوری با حضور حامد‌ کرزی و لخضر ابراهیمی برگزار شده بود.
در آنروز از قضای روزگار متن پیش نویس را نگارنده ماده به ماده قرائت می نمودم و اعضای حاضر، آخرین نظریات خود را در صورت ضرورت بیان می نمودند.
فصل اول و دوم به سرعت گذشت و همین که فصل سوم را شروع نمودیم، احساس کردم که آقای کرزی با دقت و جدیت بیشتری گوش می نماید.

من زمانیکه در بیان وظایف صدراعظم به این ماده رسیدم، که:
«صدراعظم جلسات کابینه را ریاست نموده و در غیاب رئیس جمهور کشور را اداره نماید»
ناگهان حامد کرزی خطاب به من گفت :
« صبر کو بیادر ، صبر کو ....
رییس جمهور باید کابینه را ریاست نماید و در غیاب او هم با فرمان رییس جمهور صدراعظم می تواند کشور را اداره می نماید».
در ادامهٔ بحث، یکی از اعضای کمیسیون تدقیق ناگهان با لحن اعتراضی گفت: پس این صدراعظم چکاره است؟
در این لحظه مثل اینکه حامد کرزی منتظر این جمله بوده باشد، ناگهان رو به طرف مارشال فهیم خان نموده گفت: بسیار اعلا، هیچ صدراعظم نداشته باشیم.... چطور است مارشال صاحب که ما و شما هم مثل امریکا یک نظام قوی و قدرتمند داشته باشیم و متحدانه افغانستان را از همی وضعیت بیرون کنیم؟

مارشال صاحب بلافاصله رو به طرف زاویه ایکه ما نشسته بودیم نموده سوال کرد: «همی دنظام امریکا معاون رییس جمهور با خود رییس جمهور یکجا می ره یا چه رقم اس ؟»

حامد کرزی از پوهاند عبدالسلام عظیمی خواست که نظام انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا را توضیح بدهد.
آقای عظیمی گفت: «در آمریکا کاندیدای ریاست جمهوری با معاون ریاست جمهوری در یک تکت انتخاباتی به انتخابات می روند، یعنی رییس قبل از انتخابات معاون خود را مشخص می کند و معاون رییس دارای قدرت فراوان می باشد.»
مارشال فهیم با تأیید پیشنهاد حامد کرزی علاوه نمود: «مه هم فکر می کنم که همی نظام درست است....، برویم بخیر که مملکت درست شود...»

در این لحظه بود که آقای قانونی مجلس را با اعتراض ترک نمود و نارضایتی شدید در صورت آقای خلیلی دیده شد، اما اعضاء کابینه به شمول داکتر عبدالله موافق بودند و کسی مخالفت جدی نکرد و دیگران هم سکوت نمودند.

آنروز نسخه پیش نویس قانون اساسی که شبیه فرانسه بود از دستور کار خارج شد و قرار شد کمیسیون مطابق توافق مجلس، روی نظام ریاستی شبیه امریکا کار نماید.
مارشال فهیم فکر می کرد کرزی هم مانند او صادق است و او تنها معاون ریاست جمهوری برای دو دوره خواهد بود و با صداقت کشور به طرف دموکراسی و توسعه و رفاه خواهد رفت، اما حامد کرزی حتی بک روز هم بر سر قرار خود باقی نماند و به آقای خلیلی سمت معاون دوم را پیشنهاد نمود و به این ترتیب مدل آمریکا هم قبل از نگارش منتفی گردید.

(عبدالحی خراسانی)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فهیم
کرزی
قانون اساسی
نظرات بینندگان:

>>>   فهیم اگر ساده نمیبود فریب مکاری گری های کرزی را نمیخورد او تنها به معاونیت اکتفا کرده بود چون بادار خرزی امریکایی ها برایش چنین گوشزد کرده بودند در غیر آن همین کرزی زمانی زیر دست مارشال فهیم در ریاست امورخاره وزارت خارجه قرار دارد . اما از قضا روزگار و گرمی آفتاب لابی گر های مانند خلیل زاد و دیگر غلامان حلقه بگوش امریکا باعث شد تا شخص بی هویت و بی دانش مانند کرزی را به پست ریاست جمهوری معرفی کنند.

>>>   به رهبران جمیعت یک مقام کلان وعده کن، بعد هر چیزی که بخواهی می کنند. فریب نمی خورند، بلکه پول و مقام را بیشتر از هرچیز دوست دارند.

>>>   قانونی هم بخاطر نفع شخصی خود مخالفت کرده است چونه او فکر میکرد امروز رئیس پارلمان فردا صدر اعظم ،
اگر اوبه فکر عام بود چرا استدلال نکرد؟؟

>>>   اینها پدر شیطان یعنی چوچه های انگلیس اند از هزاران دام خود را سالم میکشند

>>>   بيچاره دارالعلوم را هم نتوانست خلاص نمايد، كرزي كل بچه ليسه حبيبيه بود، و از پول پدر براي تكميل دوره ليسانس به هندوستان رفت، و در آنجا هم عاشق خواننده ها و دختران فلم بود.

>>>   کشف !!!های ریاست امنیت ناملی را رئیس جمهور شاید باور دارد که به آن اهمیت میدهد
نظر به کشف های این چوپان دروغگو تمام وزارت خانه ها تمام ادارات دولتی وخصوصی زیر تهدید هستند !!!! آیا این کشف است ؟؟؟
کشف واقعی آنست که خود ریاست امنیت ملی بالفعل دستگیر کند نه اینکه بدروغ مکتوبی به دیگران مانند فالبین ها یا چوپان دروغگوی کشف کنذ !
اگر امنیت ملی کشف میکند باید به محل زیر خطر بگوید فلان روز فلان ساعت توسط چی کسی چگونه مورد حمله قرار میگیرد ؟؟

>>>   قلات وال نام دارد. میگه افغانیت را قبول ندارید، از ملک بیرون شوید. عین گپ را طالب و حکمتیار میگه، اگر اسلامیت طالبانی را قبول ندارید، سرتانه می زنیم و انتحارتان می کنیم. یکیشه میگه بیرون شو و دیگیش میگه بمر.. در نهایت هردو پشتونیزم مریض، سرطانی، جاهل، دور از فرهنگ و تمدن است. در برابر این پدیده شوم، راه حل تا آخر ایستاد شدن است. ما می گوییم، نه افغانیت را قبول داریم نه طالبانیزم را، من مقاومتی ام، ساده سازی و دو رنگ بازی در مکتبم نیست. دستور احمدزی از پروان سوم و کوته سنگی به اون طرف، قدرت تبدیلی یک سرباز را ندارد، در چنین وضعیت، یک مشت انتحاری آمده و ما را افغان می سازد.. دست تو قلات وال و تمام پشتونیزم مریض خلاص، ببینیم که حالی شما چی می کنید.
#احمد_شاه_فرید

>>>   صد... صد ها نفرین به تو ای کرزي خانه ات خراب شود الهی انشاالله که به غضب و قهر خداوند گرفتار شوید

>>>   این اخوانی های .... فروش بار ها و بار ها فریب خورده اند و میخورند .

>>>   همین خوش باروی های آقای فهیم و همسنگرانش بود که امروز بسیاری شان در بین ما نیستند

>>>   چقدر جالب من فکر کردم با این نوشتار می خواهید بی عقلی کرزی را به نمایش بګذارید . خوشا و افرین به کرزی که این قدر هوشیار است

>>>   واقعیت تلخ است اما باید گفته شود.
کرزی تمام برنامه های قومی شئونیستی اش را با موجودیت این شخص در کنارش توجیه به اصطلاح قانونی میداد تا دهن و امکان اعتراض ها را ببندد.
زیادترین برنامه های قومی کرزی در زیر ریش فهیم و در پوشش معاونیت فهیم عملی شدند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است