معلوم نیست دشمن واقعی ما کیست؟
اگر دوستان بین المللی در کنار ما هستند چرا در پوسته هایی که آنها در سال 2001 ساختند امروز پاکستانی ها مستقر هستند و آنان کیلومترها پیش آمده اند و کسی جلوی شان نایستاده است؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۲    ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ کد خبر: 148305 منبع: پرینت

در روزهای پنجشنبه و جمعه اخیر (17 و 18 حوت96) عملیات های سنگین طالبان بر نیروهای امنیتی در ولایت های مختلف از جمله تخار و فراه شدت بسیار گرفت، 12 پوسته امنیتی ولسوالی خواجه غاز تخار تنها در یک عملیات چند ساعته طالبان سقوط کرد مطابق آمار طالبان بیش از 107 نظامی و براساس آمار مقام های محلی تخار 32 تن در این حمله کشته و زخمی شدند. این گروه بر نیروهای کماندو در ولسوالی بالابلوک منطقه تودنک‌ها در ولایت فراه نیز زمانیکه کماندوها در حال ایجاد یک پاسگاه بودند حمله ور شدند؛ تعداد تلفات 30 تن عنوان شد اما تا هنوز از سرنوشت شماری از نیروهای ناپدید شده خبری نیست. طالبان این پیروزی های خود را شادباش گفته و در سایت رسمی شان خبر این پیروزی ها را به جنگجویان این گروه تبریک گفتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، زلمی وردک نظامی پیشین کشور در گفتگو با "محور" درخصوص جان باختن شماری از نیروهای ویژه در فراه گفت: در افغانستان همه چیز از جنگ و قربانی ها گرفته تا مدیریت کشور همه و همه تحمیلی است و اصول نظامی در اینباره نشان دهنده چند نکته است، یکی اینکه همکاری مردم نیست و دیگری نبود دستگاه کشف سالم و نبود هماهنگی و مدیریت سالم است.

وردک با بیان اینکه تلفات فراه نشان می دهد ما گفتار داریم ولی عمل نداریم می گوید: طرح های گوناگون در سیستم نظامی بوجود می آید و صحبت هایی از اصلاحات گفته می شود اما اصلاحات اینها نیست. اصلاحات ما تکرار اشتباهات سابق است که بدبختانه کشور را به تباهی برده است.

این آگاه نظامی تصریح کرد: اصلاحات این است که از اشتباهات گذشته بیاموزیم و طرح های دیگری جور کنیم تا اشتباهات تکرار نشود اما می بینیم که در نتیجه تکرار اشتباهات کماندوها و نیروهای پولیس قربانی می دهند.

وی علاوه کرد: وقتی گروه های برای عملیات می روند باید از تمام منطقه اطلاعات مکمل باشد و اینکه قرار است به چه روشی کار شود اما این اطلاعات نبود و نیروها ناگهان با عملیات دشمن روبر و شدند و عده ای قربانی و عده ای به اسارت برده شدند.

وردک درخصوص شدت گرفتن عملیات های طالبان با وجود پیشنهاد صلح حکومت برای آنان گفت: اگرچه که از طرح اشرف غنی در این اواخر برای صلح صلح برنامه ای بالاتر نیست و به روشنی گفته شد طالبان می توانند گروه سیاسی شوند و هیچ پیش شرطی برای آنها نداریم اما با این وجود آنها این پیشنهادها را رد کردند.

این نظامی پیشین درخصوص رد پیشنهاد صلح پروسه کابل توسط طالبان گفت: اینکه رد امتیازات نشان می دهد که جنگ در دست خود افغان ها نیست و بازی در دست بیرونی ها است و آنها تشخیص می دهند جنگ چه زمانی شدت بگیرد و چه زمانی کاهش یابد.

در سال جدید میلادی افزون بر نظامیان جنگی، تعداد 800 مشاروان آمریکایی به افغانستان آمدند و شماری از کشورهای عضو ناتو نیز تعداد نیروهای خود در افغانستان را افزایش دادند.

این تحلیلگر مسایل نظامی در اینباره تصریح کرد: آمدن مشاورین و عساکر ناتو نشان دهنده این است که بدبختانه جنگ در دست افغان ها نیست و درگیر یک جنگ تعریف ناشده هستیم که روشن نیست از کدام جانب به ما تحمیل می شود و دشمن واقعی کیست.

وردک می گوید: نبود اصلاحات واقعی سبب شده که تجربیات زیر خاک برود و کسانیکه صادق هستند در انزوا قرار داده شوند و به چشم مردم خاک زده شود. اگر همکاری های واقعی وجود می داشت و مردم تمام قد پشت سر حکومت می ایستادند و حملاتی از این دست اتفاق نمی افتاد.

نظامی پیشین کشور درخصوص عملکرد دولت در حملات بالای نظامیان می گوید: دولت زمانی می تواند ابتکار عمل را روی دست بگیرد که مسوولیت پذیر باشد و مردم از هم پاشیده و رنج دیده را یکدل کند اما می بینیم که این حکومت در داخل خود به چه حالت و سیستمی روان است.

وی اضافه کرد: بخاطر نداشتن یک مدیریت سالم هم ملکی و هم نظامی هر روز قربانی می دهیم و برنامه ای برای خلاص شدن از این وضعیت نیز وجود ندارد چرا که هیچ چیز در دست ما نیست و حتی خود رییس جمهور نیز می گوید جنگ بالای کشور تحمیل شده است.

وردک می گوید: بخاطر یک آدم، چهل کشور به فرمان شورای امنیت ملل متحد به افغانستان آمد و سرانجام بن لادن در پاکستان از بین رفت، وقتیکه 40 فابریکه دهشت گری دراین کشور وجود دارد فشار چه معنایی دارد؟ چرا فابریکه ها از بین نمی رود تا تولیدات این کشور خشک شود؟

این آگاه نظامی موجودیت و استمرار جنگ را بازی خواند و تصریح کرد: اگر دوستان بین المللی در کنار ما هستند چرا در پوسته هایی که آنها در سال 2001 ساختند امروز پاکستانی ها مستقر هستند و آنان کیلومترها پیش آمده اند و کسی جلویشان نیایستاده است؟

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وردک
جنگ
نظرات بینندگان:

>>>   درواقع اول دشمن مان کشورهای متجاوز است دوم رژیم های گندیده و ...که بخاطر قدرت و کرسی از همه چیز خود میگذرند تا اریکه قدرت تکیه بزنند سوم همان طالبان تروریست هستند که از قافله غلامی هم تباران خود عقب مانده اند.

>>>   از نظر گلبدین و اشرف غنی اقوام غیرپشتون دشمنان افغانستان هستند باید 75 فیصد مردم افغانستان قتل عام شوند تا 25 فیصد پشتون حاکم باشند

>>>   Yaqoobi
سربازان دلير كشورم چوب سوخت براي گرم شدن چند سياستمدار متعصب شده اند

>>>   ‏منبع محلی از فراه:
کماندوها چند ساعت قبل از جان‌دادن می دانستند که منطقه تازه تصرف کرده را حفظ نمی توانند و در حمله گروهی کشته می شوند. به تمامی مقامات تماس می گیرند و درخواست کمک می کنند. آخرین تماس حوالی ساعته ۱۱ بوده و پاسخ اما این بوده: هوا خراب است، پرواز انجام نمی شود.

-

>>>   Baraki
دوش چه خورده‌ای دلا؟ راست بگو؛ نهان مکن
کارد به استخوان مردم رسیده است.
اين حكومت نقض قانون را در تاريخ كشور مرتکب شده است. بيش از 50 در صد خاک کشور زير کنترول برادران غني يعني طلبان مسلح است. آنچه در كشور می‌گذرد، قابل تحمل نيست و در يك هفته دو پيام صلح را از برادران غني گرفتيم
مولانا بزرگ مي فرمايد:
کارد به استخوان رسید
بگویدم دم مزن و بیان مکن.

>>>   از بى كفايتى تا بي غيرتى!
در نخست همه فكر ميكردند كه رهبرى حكومت بى كفايت است اما حالا ثابت شده است كه بى غيرت نيز اند چون روزانه بيش از ١٠٠ تن از نيروهاى امنيتى و نظامى افغانستان شهيد ميشوند و به همين اندازه مجروح اما در كابل آب از آب تكان نميخورد، هيچ كس در رهبرى حكومت خفه نميشود و هيچ شخص در رهبرى ارگانهاى امنيتى و نظامى مسوليت پذير نيست، فقط كه اين شهدا و مجروحين مربوط به بنگله ديش باشند نه افغانستان.
شریک سازید

>>>   نیویورک تایمز:
در افغانستان، اقوام غیر پشتون افغانیت را قبول ندارند.
نوت: بارها گفتیم، مقاومت کن، دنیا زانو می زند و از مقاومتت می نویسد.
#احمد_شاه_فرید

>>>   معلومدار که دشمن اصلی امریکا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است