سادات بامیان خواستار درج نام قوم خود در تذکره ها
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۵    ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ کد خبر: 148284 منبع: پرینت

سادات ولسوالی های هشت گانه بامیان در یک گردهمایی بزرگ خواستار درج نام قوم خود در شناسنامه های برقی شدند.

صدها باشنده سادات روز شنبه 19 حوت 96 در یک گردهمایی در شهر بامیان خواستار آن شدند تا در شناسنامه های برقی در کنار 14 قوم کشور که در قانون اساسی آمده است، اسامی سایر اقوام نیز درج شود.

در اعلامیه مطبوعاتی که از آدرس شورای رسالت بامیان (شورای قومی سادات بامیان) به خبرنگاران تسلیم داده شد، آمده است که توزیع تذکره های جدید باید بر مبنای روح قانون اساسی کشور و حقوق برابر شهروندان صورت بگیرد.

ماده بیست و دوم قانون اساسی هرنوع تبعیض و امتیاز بین اتباع کشور را ممنوع قرار داده است و ماده چهارم قانون اساسی، ملت افغانستان را متشکل از اقوام پشتون، تاجک، هزاره،‌ ازبک، ترکمن، بلوچ، پشه یی، نورستانی، ایماق،‌ عرب، قرغیز، قزلباش، گوجر، براهوی، و سایر اقوام می داند.

شورای رسالت بامیان، بعنوان یک نهاد مردمی مربوط به قوم سادات معتقد است که هرگونه ذکری از قومیت در کارت هویت ملی، خلاف روحیه ملت سازی و یکی شدن است. اکنون که دولت مصمم به توزیع تذکره با ذکر قومیت در آن است، ما بعنوان شهروندان این سرزمین، از حکومت می خواهیم زمینه آن را فراهم نماید تا قوم سادات و سایر اقوامی که در قانون اساسی اسامی شان تصریح نگریده اند، نیز ‌در پهلوی چهارده قوم دیگر کشور، به نام گروه قومی خود شان تذکره بگیرند.

در اخیر این اعلامیه تاکید شده است که در صورتیکه دولت حاضر به ثبت قوم سادات در تذکره های جدید نباشد، قوم سادات از تمام راهکارهای حقوقی، قضایی و مدنی کار خواهد گرفت و تا زمان حل این موضوع از اخذ تذکره خودداری خواهیم نمود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سادات
شناسنامه ها
نظرات بینندگان:

>>>   چون سادات مربوط به قوم عرب میباشد که عربهارا قانون اساسی افغانستان به رسمیت شناخته است نمیدانم که سادات محترم ما چرا ازقوم عرب خوش شان نمی ابد

>>>   خیلی خوب سادات که از قوم عرب هستند در او جایی شکی نیست.در پهلوی همان عرب سادات هم اضافه شود.

>>>   سادات بامیان خیلی افراطی تر از سادات دیگر شهرهای افغانستان ، خودشان را برتر از جامعه محیط خود (هزاره بامیان) میدانند و با وجودیکه هم مذهب هستند بسیار با یکدیگر مشکل دارند چون در قدیم از احترام و روحیه مذهبی هزاره ها نسبت به خودشان بسیار سوءاستفاده های اجتماعی و سیاسی کردند و در این اواخر عرصه برای خود تنگ تر احساس میکنند و بهمین خاطر هم میخواهند منبعد خود را از سایر شیعیان متمایز کنند و اگر شد از بعضی فرصتها و خلاء های احتمالی دیگر هم سود ببرند
و این تصمیم شان بیشتر احساسی و سیاسی است و ممکن است در درازمدت پشیمانی و حتی تغییرات بعدی را هم بدنبال داشته باشد
هزاره بامیانی

>>>   نام همه درج شده یکی سادات مانده

>>>   تعریف ساده قوم از منظر علمی: به هر زبانی که گپ بزنی از همان قوم حساب می شوی. قوم یک پدیده فرهنگی است و به مقوله ژنتیک ارتباط ندارد.

>>>   اولا بنده که سادات هستم لازم نمیبینم که ملیت در تزکره ذکر شود. چرا که بنی ادم از اعضای یگدیگرند.
دوما. دولت ناملی تصمیم گرفته است که میلیت در تزکره ذکر شود. پس سادات هم حق دارد که مشل هزارها پشتونها تاجیکها و بقیه اقوام شریف افغانستان در تزکره ذکر شود. این حق را هیچ کس نمیتواند از سادات بگیرد. سادات با اقوام افغانستان هیچ مشکل ندارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است