راه حل های ممكن برای مشكلات قره باغ
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۹    ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ کد خبر: 148268 منبع: پرینت

طبيعی است با درنظرداشت پيچيدگی قضيه راه حل آسانی هم وجود نخواهد داشت ولی خوشبختانه ما با يک مطلب و مفهوم زيبایی مواجه هستيم كه دو طرف بر اجرای آن اصرار دارند و آن مفهوم عدالت می باشد بنابراین اجرای عدالت بعنوان بستر و بنياد هر اقدامی در جهت راه حل اين مشكل بايد رعايت شود و در غير آن ما به يک راه حل پايدار و آبرومند برای دو طرف نخواهيم رسيد.

با وجود اینكه توافق در اجرای عدالت وجود دارد زمانيكه شما عدالت را بر واقعيت های عينی كنونی جامعه بخصوص قره باغ تطبيق كنيد با وجود اینکه پيچيدگی های خودش را دارد اما در صورت تن دهی دو طرف به عدالت می تواند گشايشی برای حل قضيه پديد آورد.

با درنظرداشت مطلب فوق و تكيه بر محور عدالت راه حل ها را در چهار بخش مطرح می كنم:

1- دولت و حكومت؛ دولت و در راس آن شخص ریيس جمهور به لحاظ قانون اساسی موظف به حل عادلانه مشكل كشور در مجموع و حل مشكلات قره باغ بطور خاص می باشد. خوشبختانه كه ریيس جمهور هياتی را موظف نموده تا به اين مشكل رسيدگی نمايد اما بهتر و آسان تَر می بود اگر در شروع منازعه بين نيخته و شير آباد اين توجه صورت می گرفت چون حكومت و ریيس جمهور و مردم حالا در شرایط بس دشوارتر قرار دارند.

با وجود آن برای حكومت در اين بخش چنين پيشنهاد می شود:
الف: هيات دولت بطور همه جانبه تحقيقات خود را تكميل كند، نظرات تمام جوانب قضيه را بشنود و از جزیيات مشكلات قره باغ اطلاعات كافی جمع آوری نمايد.
ب: دولت افراد با نفوذ و بخصوص مو سفيدان مردم قره باغ اعم از برادران هزاره و پشتون را تشويق نمايد كه برای حل مشكل وارد صحنه شوند و زمينه را برای فعاليت آنها فراهم نمايد.
ج: براي تامين امنيت قره باغ بخصوص مردمی كه مخالف حاكميت طالبان می باشند از طرف حكومت بايد توجه جدی صورت گيرد. ترتيبات امنيتي در قره باغ كه تاكنون ناكافی و ناموفق بوده است مورد تجديد نظر قرار گيرد و در اين تجديد نظر گزينه نيروی دفاع مردمی بطور جدی بايد مورد توجه قرا گيرد.
د: در تركيب اداری ولايت غزنی و ولسوالی قره باغ حضور بيشتر افراد شايسته از مردمی كه مخالف حاكميت طالبان می باشند گنجانده شود.
هـ: حكومت تصميم و فيصله نهایی خود را در همكاری و با درنظرداشت فيصله مجلس موسفيدان قره باغ اعلام و عملی نمايد.

2- مردم قره باغ؛ مردم قره باغ اعم از موسفيدان، روشنفكران، تحصيلكرده ها، روحانيون و افراد بانفوذ از دو طرف بايد بطور جدی وارد صحنه شوند، در سطح تحصيلكرده ها و روشنفكران كار فكری و فرهنگی در جهت حل مشكل، تامين صلح و آرامش منطقه و تحكيم بيشتر اتحاد بين تمام مردم قره باغ صورت گيرد. مو سفيدان و افراد بانفوذ از دو طرف با شيوه های عنعنوی برای حل مشكل ابتكار عمل را در دست گرفته و راه حل و فيصله نهایی را ارایه دهند.

3- مردم نيخته و شيرآباد؛ هردو طرف خواهان اجراي عدالت هستيد بنابراین تمنا می كنم هر دو جانب خود را براي پذيرش عدالت آماده نمابيد زيرا اجرای عدالت گاهگاهی تلخ دردناک و سنگين است و اين يكی از زيربناهای حل مشكل و بازگشت صلح و آرامش در منطقه است. توضيح ساده اين است كه اگر مردم نيخته برای خود عدالت می خواهند بايد برای مردم شيرآباد نيز اين عدالت را بپذيرند و پيشكش نمايند همچنان مردم شير آباد اگر برای خود عدالت می خواهند بايد اين عدالت را برای مردم نيخته بپذيرند و پيشكش نمايند.

4- طالبان؛ طالبان عامل عمده در اين پروسه می باشند چون آنها به سادگی می توانند تمام اين تلاش ها را بر هم بزنند، عملكرد طالبان تاكنون نشان داده است كه آنها نه به تامين عدالت دلچسبی دارند و نه هم به صلح و آرامش در قره باغ بنابراین هم موسفيدان قره باغ و هم حكومت به اين مساله بايد توجه جدی نمايند. به هر اندازه كه دخالت و سايه طالبان در ماجرا كمتر شود به همان ميزان حل موفقيت آميز مشكلات واقعی تر می شود.

رسول طالب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالب
قره باغ
مردم هزاره
مردم پشتون
درگیری
راه حل
نظرات بینندگان:

>>>   این پشنهاد ها همه به نفع هزاره ها است متوجه باشید که برای پشتون ها دام مانده میخواهد انها را غرق کند

>>>   وقتی حکومت هست و وزارت عدلیه داریم، چه نیازی به دندغربازی است؟ دندغرهامیخواهند هم طرف دعوا باشند وهم خودشان قاضی، اینها مغز....خورده اند، مردم هزاره باچه دندغر های طرفند؟!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است